F-16 Falcon

Ei tuossa mitään kobraa kyllä näy: kone vedetään hidaslennossa korkealle kohtauskulmalle josta sitten nousuun.
Tuossa video missä F-16 vedetään tarkoituksella väkkärälle, tuloksena ohjattavuuden tilapäinen menetys.
 
 
Viimeksi muokattu:
Horneteissa ilmeisesti TAMMAC-karttatietokone vastaa moving map eli liikkuvan taktisen karttanäytön kyvystä. Oli osa MLU1:stä 2006-10 JHMCS ja AIM-9X ohella.
Tähän taisin aiemmin väittää virheellisesti TAMMAC:in olleen HN:n alkuperäinen moving map. Muisti ilmeisesti petti, mutta joku liikkuva karttatietokone oli alusta alkaen. Alkuperäisen kartat olivat koneessa CD-levyn kaltaisella levyllä, joka oli samanlaisessa kasetissa kuin ensimmäiset Applen CD-asemat.
 

Liitteet

  • cd150-ss2191-2.jpg
    cd150-ss2191-2.jpg
    41 KB · Luettu: 5
F16-tietäjille kysymys; onkohan koneessa jokin autopilottitoiminto tuolla tavalla pinnassa lentämiseen? Tuskin pilotin refleksien varassa on..?
Ainakaan mitään moodia ei taatusti ole hyväksytty noin matalalla lentämiseen! Koneesta saattaa löytyä R.ALT HOLD eli tutkakorkeusmittariin kytketty korkeudensäilytys. Epäilen, että sille on asetettu minimikorkeus softalla esim. 150 jalkaan, valmistaja tuskin takaa sen toimintaa matalammalla. Ja vaikka saisikin kytkettyä, en usko monenkaan lentäjän luottavan moiseen. Jos se tekisi jotain odottamatonta, ei pilotti siihen ehtisi puuttua. Tutkaan perustuva Terrain Following olisi teoriassa myös mahdollista, mutta sekään ei toimi noin matalalla. Yleensä automaattinen matalalento tarkoittaa suuruusluokkaa 500 jalan korkeuksia

F-16:n FBW trimmaa koneen nZ=1G eli vaakalentoon, se auttaa. Samoin maaefekti lisää nostovoimaa, jos kone vajoaa noin matalalla, mikä auttaa jos tulee "ilmakuoppa". Muuten mennään kyllä pilotin varassa, mutta korkeutta on pakko arvioida tutkakorkeusmittarin avulla, tasainen vedenpinta ei anna silmälle riittävää referenssiä.
 
Tutkaan perustuva Terrain Following olisi teoriassa myös mahdollista, mutta sekään ei toimi noin matalalla. Yleensä automaattinen matalalento tarkoittaa suuruusluokkaa 500 jalan korkeuksia

En ala ammattimiehen näkemystä mitenkään kyseenalaistamaan mutta Persianlahden sodan jälkeen kehuivat että LANTIRN mahdollisti tasaisen aavikon yllä 100 jalan minimikorkeuden ja F-111 hävittäjäpommittajan laitteisto 200 jalan korkeuden metsän päällä yöllä... En osaa arvioida kertomuksen todenperäisyyttä enkä muista lähdettä koska tuosta on jo neljännesvuosisata. Videolla olevassa Turkin koneessa voi ehkä olla noita vanhoja laitteita joita ei ole ohjelmistolla niin rajoitettu. Kun videota katsoo toisesta kulmasta niin lentoturvallisuuskulttuurin kannalta todella epämääräisesti kyllä mennään: https://www.reddit.com/r/FighterJets/comments/18if0f1/insane_low_pass_view_from_the_boat_and_then_same/?rdt=39615
 
En ala ammattimiehen näkemystä mitenkään kyseenalaistamaan mutta Persianlahden sodan jälkeen kehuivat että LANTIRN mahdollisti tasaisen aavikon yllä 100 jalan minimikorkeuden ja F-111 hävittäjäpommittajan laitteisto 200 jalan korkeuden metsän päällä yöllä... En osaa arvioida kertomuksen todenperäisyyttä enkä muista lähdettä koska tuosta on jo neljännesvuosisata. Videolla olevassa Turkin koneessa voi ehkä olla noita vanhoja laitteita joita ei ole ohjelmistolla niin rajoitettu. Kun videota katsoo toisesta kulmasta niin lentoturvallisuuskulttuurin kannalta todella epämääräisesti kyllä mennään: https://www.reddit.com/r/FighterJets/comments/18if0f1/insane_low_pass_view_from_the_boat_and_then_same/?rdt=39615
Menee vielä samaan suuruusluokkaan. Olisi pitänyt ehkä suoremmin sanoa "100-1000" jalkaa. Sadassa jalassa ei kuitenkaan voi lentää ilman hyvää ennakkosuunnittelua maastonseurantatutkan varassa, sen ei voi luottaa havaitsevan jokaista voimalinjaa tai HF-amatöörin antennia.

Videolla oltiin ehkä 10-20 jalan korkeudessa eli huomattavan paljon alle 100 jalan.
 
Back
Top