Hejsan kirjoitti:Hmm silläö näke 50km ja 90 km mutta se laser etäisyysmittari on vain 20 km lentokoneseen?
Niin minä tuon tulkitsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan kirjoitti:Hmm silläö näke 50km ja 90 km mutta se laser etäisyysmittari on vain 20 km lentokoneseen?
Hejsan kirjoitti:Norway will invest €7 billion on 56 new F35 fighter jets.
vehamala kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Norway will invest €7 billion on 56 new F35 fighter jets.
Eikä ole kuin vaihtorahaa, se on helppoa kun ns. lompakko kestää :angel:
kunnas kirjoitti:Hornettienkin hinnaksi arvioitiin aikoinaan n. 6 miljardia markkaa josta hinta kolminkertaistui. :lanssi:
Hejsan kirjoitti:Yks asia mitä olen miettinyt on tämä
Jos tekee näitä vastakauppoja samalla hinnalla eikä se kauppa on sitten +-0?
Siloloin hän voi tilata kuinka paljon kalustoa ja ei mennä miinukseen jos ne ostaa samalla hinnalla suomesta tavaroita??
commando kirjoitti:Vastakaupat sidotaan rahan arvoon. Ennakoltahan ei voida sopia että Suomi toimittaa tietyn määrän tiettyä tavaraa vaan raha toimii vaihdon välineenä. Tälläisiä äkkinäisiä ja ennakolta arvuutettavissa valuutan heilahduksia varten voidaan suojautua johdannaisilla.
kunnas kirjoitti:Hornettienkin hinnaksi arvioitiin aikoinaan n. 6 miljardia markkaa josta hinta kolminkertaistui. :lanssi:
Edit virallisen kannan mukaan alkuperäisen hinnan olisi pitänyt olla 9,5+4,42 miljardia mummoa. Lopullinen hinta oli 18 miljardia markkaa.
http://www.defmin.fi/index.phtml?714_m=752&714_o=30&s=274
Hande kirjoitti:kunnas kirjoitti:Hornettienkin hinnaksi arvioitiin aikoinaan n. 6 miljardia markkaa josta hinta kolminkertaistui. :lanssi:
Edit virallisen kannan mukaan alkuperäisen hinnan olisi pitänyt olla 9,5+4,42 miljardia mummoa. Lopullinen hinta oli 18 miljardia markkaa.
http://www.defmin.fi/index.phtml?714_m=752&714_o=30&s=274
Kauppahinta määriteltiin US-dollareissa, eikä se noussut matkan varrella senttiäkään. Suomen talous toki kynti maksuaikana pohjamutia ja valuuttakurssit muuttuivat.
kunnas kirjoitti:Lukaisin tuossa Siivet-lehteä. Siinä oli juttua F-35 hävittäjästä joita jenkit aikovat hankkia 157 miljoonan kpl. hintaan. F-35 hävittäjässä on havaittu mm. seuraavia puutteita:
1. koneen ennustettu suurempi värinä suurilla nopeuksilla. Halkeamia tukirakenteissa on jo nyt nähtävissä. Fyysisen kulumisen ennustetaan vain kiihtyvän
2. Korkean teknologian kypäränäytön yö toimintakyky on huonompi kuin jo olemassa olevien kypärien yö toimintakyky on.
3. Integroitu varavoimajärjestelmä on osoittautunut kauhistuttavan epäluotettavaksi
4. F-35C:n pysäytyskoukku ei ole onnistunut yhdessäkään testissä tarttumaan pysäytysvaijeriin. Uutta koukkua kokeillaan 2012 mutta vika saattaa olla koneen perusrakenteissa joka voidaan joutua suunnittelemaan uudelleen.
rukkaskikka kirjoitti:Tuossa Puolustusministeriön linkissä todetaan ristiriitaisesti:
"Hankkeen alkuperäinen hinta, 13,92 miljardia markkaa on noussut indeksien ja valuuttakurssien muutoksista johtuen siten, että lopullinen hinta on noin 18 miljardia markkaa.
Torjuntahävittäjää koskevat hankintasopimukset on tehty USA:n dollareissa, eikä USA:n dollareissa hinta ole muuttunut. Ainoa mikä on vaihdellut, on USD/FIM välinen suhde."
Eli 1. kappaleessa valuuttakurssit+indeksit, 2. kappaleessa pelkkä valuuttakurssi. Vaikea keksiä mikä suomalainen indeksi sotkisi usalaisen lentokonevalmistajan pasmat, joten indeksi lienee poksahtanut USAssa. Hinnannousulla lienee siis "dollarikomponenttikin", vaikka se pääosin johtuneekin valuuttakurssimuutoksista.
Wikipedian Suomen hävittäjähankinta-artikkelissa lukee: "Maaliskuussa 1990 lähetettiin tarjouspyynnöt koskien Dassault Mirage 2000, General Dynamics F-16 ja Saab 39 Gripen -hävittäjiä. MiG-29 -hävittäjästä ei tehty tarjouspyyntöä ja se putosi pois ehdokkaiden joukosta marraskuuhun 1990 -mennessä." Neuvostoliitto hajosi jouluna 1991, Mig-29 putosi hävittäjäkisasta kaksi vuotta aikaisemmin, maaliskuussa 1990.
Tuo 6 miljardia on saattanut olla hankkeen alkuaikoina 1980-luvun lopulla arvio 60 koneelle. Inflaation ja avautuneen ainutkertaisen tilaisuuden hankkia (alkuperäiskaavailuja kalliimpia) Horneteja vaikutuksesta hinta nousi sitten 9,5 miljardiin. Ainutkertaisuusargumentti oli tietysti ihan pätevä, koska C/D-Hornetien valmistus loppui Suomen tilaukseen, F-16 ja Gripen, ehkä Mirage 2000:kin, ovat todennäköisesti saatavana vielä vuonna 2025. Seuraavaksi tuli tämä "Ai niin, unohdimme kertoa, että hävittäjässä pitää olla aseistuskin, 4,5 miljardia, olkaa hyvä." Tästä päädyttiin kurssimuutosten ja indeksien vaikutuksesta tuohon 18 miljardiin. Sitten tulivat päivitykset ja piikki pysynee auki tuonne vuoteen 2040, jolloin tipahtaa viimeinen, Ekokemiltä tullut, lasku koskien jonkun "yllättäen" ongelmajätteeksi osoittautuneen komponentin hävitystä.