F-35 Lightning II

Huomautettakoon, että Arizonasta lähti siirtolennolle neljän koneen F-35-parvi, joista vain kaksi pääsi perille Suomeen. Lisäksi kumpikaan koneista ei vastannut Suomelle myytävää konfiguraatiota, joten HX-hankkeessa silmiä piti siristää ihan kaikkien konetyyppien kohdalla.
Aletaan taas lähestyä tuttua ja vanhaa juupas/eipäs -keskustelua parhaasta hävittäjästä Suomelle. Ehkä on aika nostaa esille tämä vanha ketju, jossa kaikki Suomen hävittäjäkandidaatit tuli esiteltyä kattavasti: https://maanpuolustus.net/threads/pirkkalan-hx-testit-iltavapaat-osio.7093/
 
Aletaan taas lähestyä tuttua ja vanhaa juupas/eipäs -keskustelua parhaasta hävittäjästä Suomelle
No tuo Kanadan hävittäjäkauppa se vaan on edelleenkin ajakohtainen. Helposti siinä keskustelussa sivutaan HX-kilpailutusta ja vielä niin, ettei kaikkea enää muisteta.
 
Meteor integraatio F-35A:han etenee, hiljattain on tehty maakokeita, joita on vielä yksi jäljellä ennenkuin siirrytään kokeisiin lennoilla.

Melkoinen voimakaksikko kyseessä ja luonnollisesti Euroopalle on tärkeää, että koneeseen menee täällä valmistettuja ohjuksia ja mahdollisimman monipuolisesti.

 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
Riippunee myös hinnasta ja saatavuudesta. Kysyntä voi nopeasti ylittää tarjonnan niin, että kaikille halukkaille ei ole 260:stä tarjolla. Tässä täytyy muistaa lähtötilanne, että jo nykyisissä ohjusmalleissa on ammuttu varastot nirkoisiksi Ukrainassa, Israelissa ja Punaisella merellä.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
Mikä estää molempien hankkimisen? Jos nyt miettii huoltovarmuuden kannalta, niin eikö olisi hyödyllistä tuntea ja harjoitella molemmat.

Lähimmät eurooppalaiset liittolaiset kuitenkin käyttävät Meteoria, joten tarvittaessa myös heiltä voisi ottaa materiaaliapua vastaan.

Muok. tuossahan tosiaan kirjoitit, kumpaa ostetaan enemmän. Luin huolimattomasti.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.

Jos kappalemääristä puhutaan niin AIM-260 ehdottomasti. Jo ihan pelkästään sen vuoksi että USA käyttää aseisiin paljon enemmän rahaa kuin eurooppalaiset.

Isot sarjat kotimaahan tuovat myös kappalehintaa alaspäin -> halvemmat hinnat myös vaikka suomalaisille.
 
Jos kappalemääristä puhutaan niin AIM-260 ehdottomasti. Jo ihan pelkästään sen vuoksi että USA käyttää aseisiin paljon enemmän rahaa kuin eurooppalaiset.

Isot sarjat kotimaahan tuovat myös kappalehintaa alaspäin -> halvemmat hinnat myös vaikka suomalaisille.
Tähän juuri veikkaukseni perustuu, vaikka tarkoitinkin ennemmin käyttäjien määrää. Meteoria tehdään max joitakin satoja vuodessa, Amraamia, jonka suora korvaaja AIM-260 on, tehdään tuhansia (2400 taitaa olla tavoite 2027). Lisäksi AIM-260 on luokkaa 20 vuotta uudempaa suunittelua, kuin Meteor.

@Jopuni
Ei kai mikään muu kuin raha estä hankkimasta molempia. Se toisaalta on estänyt aika monta muutakin asiaa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top