kyllä ns. low visibility roundel on ollut jossain määrin käytössä jo 90-luvulla, mutta yleisemmin tosiaan vasta häivehävittäjien mukana. Omien ja vihollisen erottamisen kannaltakin tunnusten merkitys on kovasti vähentynyt ensin IFF:n ja nyttemmin datalinkkien tuodessa tunnistustietoa ohjaamoon. Näkyvyyden kanssakin taidetaan puhua jo sen luokan hifistelystä, että jopa audiofiilien pedantiikka jää toiseksi. Silti esim. Kanadan ilmavoimat ovat maalanneet Horneteihinsa valeohjaamon vastustajan lentäjien hämäämiseksi.Enpä tiedä. Vuosikymmenien ajan on jo käytetty pienempiä merkintöjä kuin silloin aikanaan, kun ilmatorjunnan piti nähdä, ampuvatko omaa vai vihollista. Ja monen koneen väritys on enemmän tai vähemmän harmaa. Mutta koneen rungon värinen merkintä on kai uusi juttu?
Toki omien silmällä pitäminen on kai jatkossa pienempi juttu, kun bluforce tracking on kai tulossa EO-DAS:lla toteutettuna...
Olisiko sitten pohjimmiltaan kyse jonkun korkea-arvoisen henkilön mieltymyksestä, että onko tunnus harmaa vai värillinen?