Huhta
Greatest Leader
Se millä kanadalaiset voisivat oikeastikin säästää olisi ostaa tai vuokrata vanhoja Super Hornetteja, joissa olisi vielä sellaiset 15-20 vuotta käyttöikää jäljellä ilman kommervenkkeja. Juuri sopivasti että F-35:ttä ehtii tulla riviin riittävä määrä. Jenkit hyötyisivät siitä saamalla rahaa, mikä nyt asekaupoissa yleensäkin on se suurin motiivi. Boeingilta voisi tilata uusia, parempia koneita korvaamaan poistuneita. Jenkeillä voi olla myös strateginen motiivi pitää Boeing sotilaskonetuotannossa mukana etteivät jää kokonaan LockMartin varaan.
Tällä hetkellä amerikkalaisilla on pula hävittäjistä. Heillä ei ole ensimmäisenä tavoitteena mahdollisimman uuden ja timmin kaluston käyttö, vaan vanhempaa kalustoa, jopa A/B-mallisia Horneteja, roikotetaan mukana väkisin runkovahvistuksia tekemällä. Tavoitteena on ilmeisesti pitää riittävä numeerinen vahvuus.
Ainoa syy amerikkalaisille vuokrata Super Horneteja olisi siis niin suuri vuokratuotto, että sillä voisi ostaa korvaavat koneet vuokrattavien tilalle. Mutta eihän kukaan ole niin hullu, edes Kanadassa, että maksaisi roimaa ylivuokraa, jolla saisi jo uudet koneet Boeingilta.
Super Hornetit ovat muutoinkin USN:n parasta hävittäjäkalustoa, sillä F-35C ei ole palveluskelpoinen ainakaan vielä pariin vuoteen. Periaatteessa pientä etua voisi olla saatavissa korvaamalla vanhimpia Super Horneteja uudemmilla, mutta erot suorituskyvyssä tuskin ovat valtavan suuria. Paljon järkevämpää olisi korvata vanhoja legacy-Horneteja, joissa voikin olla suorituskykyvajausta uusimpaan kalustoon nähden.
Boeingin pitäminen hävittäjäliiketoiminnassa saattaa olla tavoittelemisen arvoista, mutta siihen ei tarvita mitään outoja vuokrakuvioita Kanadan kanssa. Yhtä hyvin amerikkalaiset voisivat itse tilata lisää koneita, joita he tarvitsevatkin "fighter gapin" paikkaamiseen. USAF voisi tehdä F-15E:n lisätilauksia. Kyse vain on määrärahojen kohdentamisesta, ja kaikki tukiostot Boeingin hyväksi ovat pois jostakin muusta, kuten F-35:stä.