F/A-18 E/F Super Hornet

Se mikä Hornetista puuttuu on optinen ohjusvaroitusjärjestelmä, kuten EO-DAS tai Spectran sensorit.
Saatavilla on kuitenkin useita kaupallisia järjestelmiä niihinkin: Northrop Grumman AN/AAR-47, Hendoldt AN/AAR-60 ja ELTA ELL-8260

Toden totta, luulin että Block III:een ohjusvaroitusjärjestelmä olisi tulossa mutta se olikin vain Advanced Super Hornet-visioissa. Toki kevyt systeemi kuten MILDS (eli AN/AAR-60) olisi varmasti asennettavissa Super Hornettiin helposti. Niitä on laitettu mm. eurooppalaisiin F-16-koneisiin:

MILDS-F-Belgium_AF-1_edit.jpg


Eli ripustimiin asennettu yhteensä 6 sensorimötikkää jotka painavat jotain pari kiloa /kpl. Toki nuo on tarkoitettu lähinnä olkapääohjuksia vastaan joten en tiedä olisivatko ne Suomelle vaivan arvoisia ainakaan tuolla konfiguraatiolla.
 
Toden totta, luulin että Block III:een ohjusvaroitusjärjestelmä olisi tulossa mutta se olikin vain Advanced Super Hornet-visioissa. Toki kevyt systeemi kuten MILDS (eli AN/AAR-60) olisi varmasti asennettavissa Super Hornettiin helposti. Niitä on laitettu mm. eurooppalaisiin F-16-koneisiin:

MILDS-F-Belgium_AF-1_edit.jpg


Eli ripustimiin asennettu yhteensä 6 sensorimötikkää jotka painavat jotain pari kiloa /kpl. Toki nuo on tarkoitettu lähinnä olkapääohjuksia vastaan joten en tiedä olisivatko ne Suomelle vaivan arvoisia ainakaan tuolla konfiguraatiolla.

Millä tavalla nuo eroavat siitä keskilinjan lisäpolttoainesäiliön nokkaan integroidusta IRST-sensorista? Mikä sen tehtävä on?
 
Millä tavalla nuo eroavat siitä keskilinjan lisäpolttoainesäiliön nokkaan integroidusta IRST-sensorista? Mikä sen tehtävä on?

Se polttoainesäiliön nokkaan integroitu AN/ASG-34 on tarkoitettu ilma ja maamaalien hakuun ja tunnistukseen samalla tavalla kuin esim. gripenin, rafalen ja typhoonin keulassa oleva irst järjestelmä. Nuo kuvassa näkyvät pienet kamerat taas omasuojaan, noiden funktio on koettaa havaita kohti ammuttujen ohjusten IR tai UV jälki ja varoittaa lentäjää että nyt on itku lähellä.
 

Onko yhtään mitään faktaa sen puolesta, että kaksi moottoria olisi oikeasti jotenkin olennaisesti luotettavampi KÄYTÄNNÖSSÄ? Käsittääkseni esim. F-16 on yhdellä moottorillaan ollut yksi luotettavimpia hävittäjiä mitä on tehty.
 
Onko yhtään mitään faktaa sen puolesta, että kaksi moottoria olisi oikeasti jotenkin olennaisesti luotettavampi KÄYTÄNNÖSSÄ? Käsittääkseni esim. F-16 on yhdellä moottorillaan ollut yksi luotettavimpia hävittäjiä mitä on tehty.

Mitään laajempia tilastoja en tiedä, mutta jos katsot tuosta linkistä Norjan F-16:n onnettomuuksien syitä siellä on useampi kone tuhoutunut kun lintu on päätynyt moottoriin.
Suomen F-18:ia ei tietääkseni ole menetetty tällä tavalla yhtään.

 
Mitään laajempia tilastoja en tiedä, mutta jos katsot tuosta linkistä Norjan F-16:n onnettomuuksien syitä siellä on useampi kone tuhoutunut kun lintu on päätynyt moottoriin.
Suomen F-18:ia ei tietääkseni ole menetetty tällä tavalla yhtään.

Juuri näin. Jos otat sorsan, konetykin kuulan tai ohjuksen sinne moottoriin, kone on KÄYTÄNNÖSSÄ helpompi laskeutua jos siinä on vielä yksi moottori jäljellä. Onneksi moottorit ovat nykyään luotettavia ja edellä mainitut tilanteet ovat sen verran harvinaisia, että yksimoottorisillakin tulee varsin hyvin toimeen.
 
Mitään laajempia tilastoja en tiedä, mutta jos katsot tuosta linkistä Norjan F-16:n onnettomuuksien syitä siellä on useampi kone tuhoutunut kun lintu on päätynyt moottoriin.
Suomen F-18:ia ei tietääkseni ole menetetty tällä tavalla yhtään.

Ihan eri luokkaa Norjan menetykset koneissa kuin Suomessa. Äkkiseltään laskin, että 18 tuhoutunutta ja täten käytöstä poistettua konetta. Nyt alkaa hahmottumaan minkä takia alun perin 72 F-16:n fleetti on kutistunut 55 F-16:n fleetiksi.
 
Ihan eri luokkaa Norjan menetykset koneissa kuin Suomessa. Äkkiseltään laskin, että 18 tuhoutunutta ja täten käytöstä poistettua konetta. Nyt alkaa hahmottumaan minkä takia alun perin 72 F-16:n fleetti on kutistunut 55 F-16:n fleetiksi.

Niin on myös Sveitsissä. 34 Hornetista on jäljellä enää 30, Suomessa 64 Hornetista on sentään jäljellä vielä 62. Lukumäärään suhteutettuna Sveitsissä on siis tullut koneita tonttiin melkein nelinkertaisesti.
 
Niin on myös Sveitsissä. 34 Hornetista on jäljellä enää 30, Suomessa 64 Hornetista on sentään jäljellä vielä 62. Lukumäärään suhteutettuna Sveitsissä on siis tullut koneita tonttiin melkein nelinkertaisesti.
Meillä ollaan osattu lentää Horneteilla tosi varovasti, kun ei ole kuin kaksi tuhoutunut.
 
Back
Top