Foorumilaiset muailmalla

Pirkanmaan kaupunkien kannattaisi hankkia lentokenttä itselleen, Pirkanmaa tarvitsee suoria lentoja eri mantereille.
Pelkästään Tampereen kaupunkiseudulla asuu 400.000 ihmistä, kun yhteen lasketaan Pirkanmaa sekä Satakunnan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen naapurimaakunnat niin yhteensä 1.200.000 ihmiselle edullista olisi kansainvälinen lentokenttä Tampereen alueella.
Ryanair oli sitä mieltä ettei matkustajia ollut tarpeeksi. Wizz myös lähti veke.
 
Suomessa on vain yksi voitollinen lentokenttä ja kyseisen lentokentän tuotoilla Finavia rahoittaa muiden lentokenttien toimintaa. Onko nämä kaikki muut lentokentät sitten tarpeellisia on toinen juttu, mutta lähtökohtaisesti lentokenttien pyörittäminen vaatii suurta massaa tai rahakkaita asiakkaita (LCY). Varmaan fiksuinta on kehittää Helsinki-Vantaata ja mahdollistaa hyvät yhteydet muualta maasta sinne. Jos Tampereelta haluaa lentää maailmalle niin voihan sitä lentää TMP - HEL - mualimo.
 
Suomessa on vain yksi voitollinen lentokenttä ja kyseisen lentokentän tuotoilla Finavia rahoittaa muiden lentokenttien toimintaa. Onko nämä kaikki muut lentokentät sitten tarpeellisia on toinen juttu, mutta lähtökohtaisesti lentokenttien pyörittäminen vaatii suurta massaa tai rahakkaita asiakkaita (LCY). Varmaan fiksuinta on kehittää Helsinki-Vantaata ja mahdollistaa hyvät yhteydet muualta maasta sinne. Jos Tampereelta haluaa lentää maailmalle niin voihan sitä lentää TMP - HEL - mualimo.

Finavia ei ole mikään hyväntekijä joka mahdollistaa palveluita maakuntiin, Pirkkala pitää hankkia siltä pois kuten Lappeenranta.
 
Minua ei mitenkään haittaisi, mikäli Pirkkala siirtyisi pois Finavialta. Jäisipähän enemmän rahaa Helsinki-Vantaan kehittämiseen. Ei kannata kuitenkaan odottaa liikoja. Rahaa saisi kulumaan ja miksi Tampere houkuttelisi paljoa lentoyhtiöitä? Tamperelaisena toivoisin mieluummin vaikka nopeampia junayhteyksiä Helsinkiin. Viime vuonna Helsinki-Vantaan läpi kulki 20,8 miljoonaa matkustajaa. Tampereella vastaava luku on 0,2 miljoonaa. Ero on 100-kertainen.
 
Minua ei mitenkään haittaisi, mikäli Pirkkala siirtyisi pois Finavialta. Jäisipähän enemmän rahaa Helsinki-Vantaan kehittämiseen. Ei kannata kuitenkaan odottaa liikoja. Rahaa saisi kulumaan ja miksi Tampere houkuttelisi paljoa lentoyhtiöitä? Tamperelaisena toivoisin mieluummin vaikka nopeampia junayhteyksiä Helsinkiin. Viime vuonna Helsinki-Vantaan läpi kulki 20,8 miljoonaa matkustajaa. Tampereella vastaava luku on 0,2 miljoonaa. Ero on 100-kertainen.

Tampereen potentiaali on eri asia kuin tämän hetkinen tilanne.
 
Sitä olen miettinyt että onko kentän sotilaallinen käyttö se rajoittava tekijä josta ei haluta puhua julkisuudessa.
Jos näin on niin sitten maanpuolustus menköön muun edelle, Pirkkalassa on kyllä valtavat investoinnit tehty lennostoon.
Maallikkona vain kuvittelisi että olisi helpompaa pyörittää lennostoa Hallissa tai Tikkakoskella eikä kasvavan suurkaupungin kyljessä.
 
No, onnea matkaan. Itse en näe, että Tampereella olisi hirveästi potentiaalia. En tajua miksi Tampereelta olisi hirveästi kysyntää mannertenvälisille lennoille, kun läheltä löytyy Helsinki-Vantaa. Pikemminkin uskon päinvastaiseen, eli että Suomen sisäisten lentojen määrä vähenee jatkossa.
 
Ateenassa tuli käytyä.
Akropolikselta:
IMG_20190506_125121.jpg

Arkeologisesta museosta thermopylaista löytyneitä barbaarien nuolenkärkiä.

IMG_20190503_131525.jpg
Haaveena on joskus vielä käydä persialaissotien taistelupaikoilla Marathonissa, Thermopylaissa, Salamiissa ja Plataiaissa.
 
Turku on mielestäni Tamperetta tärkeämpi kenttä. Turun välittömässä läheisyydessä telakka, ugin autotehdas sekä lääketehtaat. Lentoyhtiöiden kannalta lyhyempi etäisyys Turkuun varmasti on myös huomioon otettava. Sas saisi ainakin palauttaa Köpiksen reitin ja Lufthansalta toivoisin reittiä Saksaan juurikin telakan vuoksi.
 
Huomenna Tallinnaan. Tukholmaan oli tarkoitus suunnata mutta hotellit sikamaisissa hinnoissa Heinäkuussa. Joten Talsinkiin on pakko suunnata. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Tallinna ei ole juuri parempi, kallista oli. Kävin pienellä Balttian kierroksella. Paras kaupunki oli Kaunas. Latviassa haisee liikaa kaali ja mahorkka. Ero Viroon ja Liettuaan on selkeä, eikä eduksi.
Syyskuussa Gdanskiin. En ole nyt useampaan vuoteen käynyt. Kaupunki kehittyy silmissä mitä nyt olen lukenut kaikesta mitä sinne tullut.
 
Tallinna ei ole juuri parempi, kallista oli. Kävin pienellä Balttian kierroksella. Paras kaupunki oli Kaunas. Latviassa haisee liikaa kaali ja mahorkka. Ero Viroon ja Liettuaan on selkeä, eikä eduksi.

Kappas. En olekaan sitten ainoa, joka on ajatellut ja kokenut nuo kolme tuolla tavoin. Minustakin Viro ja Liettua ovat -erilaisia-, en toki ole mikään asiantuntija, mutta sen minkä nyt jonkun kerran käynyt kussakin. Ikäänkuin Virossa ja Liettuassa olisi neuvostomiehityksestä huolimatta säilynyt paremmin niiden oma kansallinen henki tai jotain.

Liettuasta olen kuullut sanotun, että neukkukansalaisia ei saanut sinne kuin pakolla muuttamaan, liettualaiset eivät kuulemma olleet mitenkään vieraanvaraisia tulokkaita kohtaan.....

Uudelleen itsenäistymisen kynnyksellä liettualaisten tahto itsenäistyä oli silmiinpistävää ja rohkeutta piisasi pistää itsensä likoon niin kansalaisilla kuin johtajillakin. Propsit heille.
 
Kappas. En olekaan sitten ainoa, joka on ajatellut ja kokenut nuo kolme tuolla tavoin. Minustakin Viro ja Liettua ovat -erilaisia-, en toki ole mikään asiantuntija, mutta sen minkä nyt jonkun kerran käynyt kussakin. Ikäänkuin Virossa ja Liettuassa olisi neuvostomiehityksestä huolimatta säilynyt paremmin niiden oma kansallinen henki tai jotain.

Liettuasta olen kuullut sanotun, että neukkukansalaisia ei saanut sinne kuin pakolla muuttamaan, liettualaiset eivät kuulemma olleet mitenkään vieraanvaraisia tulokkaita kohtaan.....

Uudelleen itsenäistymisen kynnyksellä liettualaisten tahto itsenäistyä oli silmiinpistävää ja rohkeutta piisasi pistää itsensä likoon niin kansalaisilla kuin johtajillakin. Propsit heille.

Eikä itsenästyminen sujunut mitenkään ilman uhreja.
Silmille pistävää Liettuassa oli avoin ja selkeä kauna venäläisiä kohtaan. Miehityksiä katsottiin olevan kaksi, lyhyempi -39 alkanut ja sitten tämä -44 alkanut ja lopulta itsenäisyyteen päättynyt miehitys. Ja nimen omaan sanaa miehitys käytetään kuvaamaan tilaa. Miehityksen aikana kuolleita ja kadonneita kunnioitetaan monissa paikoissa, mutta esim Saksan miehitys kyllä mainitaan, samoin kuin juutalaisten kohtalo, mutta siitä ei tehdä mitään numeroa. Vastaavaa en ole huomannut Virossa, enkä tällä reisulla Latviassa.

Muutenkin Liettua antoi enemmän keski-eurooppalaisen kuvan itsestään kuin muut balttian maat. Ehkä entisen Itä-Preussin vaikutus näkyy tässä.
Hintatasokin oli mielestäni matalin kolmesta, ei tosin alkoholin kohdalla. Alkoholikaan ei ollut lähelläkään kotimaan hintoja.
Mallia kuohari pullo
Suomi 14,50€
Latvia 6,99€
Liettua 7,99€
Virosta en katsonut enää.

Palvelusta puuttui se lievä epäystävällisyys jota Virossa ja Latviassa tapaa usein.
 
Back
Top