GP Murmanskissa

Haluan kuitenkin, ihan tuoreen bloggauksen ja uutisoinnin tiimoiltokin jo muistuttaa, että se kuka on terroristi ei ole mikään mielipidekysymys.

http://ulkopolitist.fi/2013/10/07/terrorismin-liian-monet-kasvot/
"“Terrorismi” on sana, jota käytetään usein “väärin” – joko tahattomasti tai tarkoituksella. Liian usein kuulee puhuttavan terrorismista suhteellisena käsitteenä, aivan kuin terrorismin luokitelma olisi puhtaasti mielipidekysymys, puhujan subjektiivisen näkemyksen armoilla. Esimerkiksi sanonta “yhden terroristi on toisen vapaustaistelija” ei ole ainoastaan klisee – se on analyytisesti väärin ja moraalisesti arvelluttavaa. Terrorismi on toki erittäin latautunut käsite, eikä sen määritteleminen ole helppoa. Tämän ei kuitenkaan pitäisi johtaa siihen, että kaikkia määritelmiä pidettäisiin samanarvoisina, tai että terrorismin määritelmä olisi analyyttisen tarkastelun ulottumattomissa.
...
Mitä “terrorismi” siis tarkalleen ottaen on? Yleisimmin terrorismi määritellään asiantuntijoiden parissa siviileihin (noncombatant) kohdistuvana, poliittisesti tai ideologisesti motivoituneena väkivaltana, jonka tarkoituksena on ainakin herättää pelkoa laajemmassa väestössä sekä usein myös horjuttaa yhteiskuntajärjestystä. Terrorismi väkivallan muotona onkin monin tavoin symbolista tai jopa ekspressiivistä (“itseilmaisun” keino) – sen tarkoitus on viestittää jotakin väkivallan keinoin. Yleensä terrorismista puhuttaessa toimijan oletetaan olevan ei-valtiollinen toimija. Valtioiden käyttämä väkivalta omia kansalaisia kohtaan, valtioterrori, voi olla menetelmiltään samanlaista kuin ei-valtiollisten toimijoiden käyttämä väkivalta, mutta sen tavoitteet ovat erilaiset: siinä missä ei-valtiollisten toimijoiden käyttämä terrorismi pyrkii horjuttamaan yhteiskuntajärjestystä, valtioterrorin päämäärä on ylläpitää sitä."


Myöskään merirosvous ei ole mielipidekysymys:

http://yle.fi/uutiset/mita_on_merirosvous/6860865
"Kansainvälisen oikeuden näkökulmasta merirosvouksen määritelmä on aavalla merellä – kansallisen tuomiovallan ulkopuolella – tapahtuvaa toimintaa, joka kohdistuu aluksiin. Toiminta on väkivaltaista ja tähtää yksityisen edun tavoitteluun.

– Näin ollen Greenpeacen tapahtumat eivät tule lähellekään kansainvälisen oikeuden määrittämää merirosvoutta, sanoo kansainvälisen oikeuden professori Martti Koskenniemi Yle Uutisille."

Näinhän asia toki on. Kuitenkin monet yleisesti terroristeina pidetyt henkilöt/järjestöt pitävät itseään enemmänkin vapaustaistelijoina ja/tai aktivisteina. En tunnne Venäjän lainsäädäntöä, mutta siellä on sellaisia rikosnimikkeitä, mitä meillä ei ole, esim. huliganismi ( mihin tämän tapauksen yhteydessä on myös viitattu ), joten en pitäisi yllätyksenä, jos heillä on myös merirosvoutta vastaava rikosnimike koskien venäjän aluevesiä. Ja kuten aiemmin sanoin, lakia aina tulkitaan, myös Venäjällä. Ulkomaalaisten kyseessä ollessa, tulkinta voi olla siellä hämmästyttävä.
Ei tuo tapaus minunkaan mielestä merirosvoutta ole, mutta joka tapauksessa lakia on rikottu ja siitä seuraa sitten jonkinasteinen rangaistus. Mun mielipiteellä ei vaan ole mitään merkitystä asiassa.
 
En ymmärrä mistä lähtee ajatus, että lait ovat aina oikein jne. Tulee mieleen koulutyttö joka imee opettajansa mielipiteet politiikasta kuin pesusieni vettä ja luulee niiden olevan jotain jumalan sanaa. Voiko nämä "lakien mukaan tulee aina mennä" kuvitella mitään tilannetta jossa lakien rikkominen on hyväksyttävää?
 
Eivät lait aina oikein ole, mutta ne ovat kuitenkin yhteiskunnan perusta. Olen yrittänyt saanoa vaan sen, että jos jokainen rikkoo lakeja omien mieltymystensä mukaan, se johtaa anarkiaan. Kuten sanoin, minäkin rikon lakia ajaessani sitä noin 10-15 km/h ylinopeutta maantiellä oikeastaan koko ajan. Mutta, jos jään siitä kiinni ja saan rangaistuksen, en siitä ala turhaan rutisemaan enkä valittamaan vaan kärsin rangaistukseni, koska se on laissa määritetty ja sitä kautta oikeutettu. Toki lakia sovelletaan ja pienistä rikkomuksista ei välttämättä raangaista. Jokaisella meistä on oma käsityksensä siitä, mitkä lait ovat oikein ja mitkä väärin. Kenen mielipiteen mukaan sitten pitäisi hyväksyä lain rikkominen? Onko nimimerkki tetran mielipide sellainen, että hänen käsityksensä olisi se oikea? Rattijuoppouden tuomitsee varmaankin moni muun lisäkseni täällä, mutta on ihmisiä, jotka sitä vähättelevät ja pahimmassa tapauksessa jopa suojelevat rattijuoppoa.
Luulisin, ettei kukaan täällä ole väittänyt, että lait olisivat aina oikein. Yhteiskuntaa pitää vaan mun mielestäni rakentaa ja parantaa vähän toisenlaisilla keinoilla kuin ns. suoralla toiminnalla. Mielensä voi ilmaista melko tehokkaasti myös rauhallisin keinoin. lainsäätäjiin pitää vaikuttaa, jos haluaa lakeihin muutoksia. Ei niitä voi jokainen täällä alkaa itse värkkäämään ja tulkkitsemaan. Se on mun mielestäni jo melkoisen kovaa itsekkyyttä. Yhteiskuntaan vaan pitää sopeutua, sorry.
 
TÄYSIN YLLÄTTÄEN gp:n laivasta on löytynyt huimausaineita. Kahden kuukauden pidätysaikana taidetaan lastata melkoinen kakku kasaan.

Minua kiinnostaa tämä case monesta syystä. Tässä törmäytettiin länsimainen kansalaistoiminta vasten Shellin, Gazpromin ja viimein Venäjän etuja ja asioita vastaan. Mikä on reaktio tuomitsevalla osapuolella? Mitä Venäjä kenties lopultakin haluaa näyttää tulevilla seurauksilla? Yksi mahdollisuus saattaa olla sekin, että nyt kasataan hirmunäyttö monenlaisesta rikollisuudesta ja sitten rumpujen pärinää ja tsadaa: Putin armahtaa. ? Onko länsimailla puhumattakaan öljy-kaasu-yhtiöistä mitään intressiä "pelastaa" nyt tutkittavina olevia?

Tottakai sitten paljastuu kotikutoinen gp-hässäkkä, jossa laajasti arvostamani Heidi on puljannut valtion omistajaohjaajana oikein kybällä.
 
Niin. Minä olen eri mieltä, koska mielestäni esimerkiksi P-Korean vankileireiltä karanneet ovat toimineet oikein/en tuomitse sitä - itseasiassa arvostan heidän toimintaa. Sinä taas tuomitset sen toiminnan, koska "eihän lakia saa rikkoa" ja ajattelet että heidän tulisi alistua kohtaloonsa ja pyrkiä lakien mukaan toimimaan (jos olet eri mieltä, silloinhan olet sitä mieltä että jonkinlaisen lakien rikkomisen hyväksyt oman harkinnan mukaan). Ajattelumme eroaa melko suuresti.

Jokainen rikkoo lakeja jo nyt mieltymystensä mukaan: ei mikään yliluonnollinen voima estä rikkomasta lakia. Aika monenlaisia rikoksia voisin nyttenkin tehdä jos haluaisin, eikä sitä lakikirja tai virkavalta mitenkään pystyisi estämään. Jokainen toimii näin.

TÄYSIN YLLÄTTÄEN gp:n laivasta on löytynyt huimausaineita.
Vai lääkkeitä?
 
Niin. Minä olen eri mieltä, koska mielestäni esimerkiksi P-Korean vankileireiltä karanneet ovat toimineet oikein/en tuomitse sitä - itseasiassa arvostan heidän toimintaa. Sinä taas tuomitset sen toiminnan, koska "eihän lakia saa rikkoa" ja ajattelet että heidän tulisi alistua kohtaloonsa ja pyrkiä lakien mukaan toimimaan (jos olet eri mieltä, silloinhan olet sitä mieltä että jonkinlaisen lakien rikkomisen hyväksyt oman harkinnan mukaan). Ajattelumme eroaa melko suuresti.

Jokainen rikkoo lakeja jo nyt mieltymystensä mukaan: ei mikään yliluonnollinen voima estä rikkomasta lakia. Aika monenlaisia rikoksia voisin nyttenkin tehdä jos haluaisin, eikä sitä lakikirja tai virkavalta mitenkään pystyisi estämään. Jokainen toimii näin.


Vai lääkkeitä?

No voi, voi. Sinä taidat nyt kulkea laput silmillä. En ole tuominnut P-Koreasta paenneita heidän toimiensa vuoksi. Olen sanonut, että rikon itsekin lakia. Mun pointtini on se, että jos rikot lakia ja jäät siitä kiinni, niin sitten on turha rutista ja valittaa! Laki nyt vaan on yhteiskunnan perusta ja sen mukaan pitäisi toimia. Jos laki on huono, pitää sitä yrittää muuttaa. Jokainen rikkoo jossain määrin lakia, se on totta. En minä edes tiedä kaikkia lakeja, eikä tarvitsekaan. Kehuskelet voivasi tehdä monenlaisia rikoksia, hyväksytkö rikollisuuden? Sorry, mutta sellaisen kuvan vähän itsestäsi nyt annoit.

Tämä on nyt mennyt sivuraiteelle. Mun pointtini oli alun alkuaan se, että GP:n väki on rikkonut paikallista lakia ja joutuu sen vuoksi oikeuteen. Siitä on turha rutistaa ja valittaa.

Ilmeisesti et halua nähdä muiden mielipiteiden sisälle....?
 
Mun pointtini on se, että jos rikot lakia ja jäät siitä kiinni, niin sitten on turha rutista ja valittaa!
Jaa, kyllä minä hyväksyn noiden p-korealaisten valituksen aiheesta.

Näkisin, että yksi merkittävä syy miksi länsimaat ovat kohtalaisen mukavia paikkoja elää on se, että täällä voi aika vapaasti esittää kritiikkiä, oli kohteena sitten jonkinlaista massapsykoosia harjoittavat "viranomaiset ovat aina oikeassa "hemmot tai viherhipit.

Kehuskelet voivasi tehdä monenlaisia rikoksia, hyväksytkö rikollisuuden? Sorry, mutta sellaisen kuvan vähän itsestäsi nyt annoit.
En kehuskellut, totesin vaan faktan. Riippuu rikoksesta. Pääsääntöisesti hyväksyn uhrittomat rikokset. Rikokset joissa aiheutetaan haittaa muille, eritoten väkivalta- ja seksuaalirikokset tuomitsen vahvasti. Kuten olen todennut, rikokset ei ole mitään mustavalkoisia juttuja. Ei kaikki lailliset asiat välttämättä ole oikein, eikä kaikki rikolliset asiatkaan välttämättä ole väärin.
 
Et ilmeisesti lue mun viestejäni, vaan kuljet laput silmillä. Joten olkoon, en ala kinaamaan. Ihan miten haluat...
 
Niin. Minä olen eri mieltä, koska mielestäni esimerkiksi P-Korean vankileireiltä karanneet ovat toimineet oikein/en tuomitse sitä - itseasiassa arvostan heidän toimintaa. Sinä taas tuomitset sen toiminnan, koska "eihän lakia saa rikkoa" ja ajattelet että heidän tulisi alistua kohtaloonsa ja pyrkiä lakien mukaan toimimaan (jos olet eri mieltä, silloinhan olet sitä mieltä että jonkinlaisen lakien rikkomisen hyväksyt oman harkinnan mukaan). Ajattelumme eroaa melko suuresti.

Jokainen rikkoo lakeja jo nyt mieltymystensä mukaan: ei mikään yliluonnollinen voima estä rikkomasta lakia. Aika monenlaisia rikoksia voisin nyttenkin tehdä jos haluaisin, eikä sitä lakikirja tai virkavalta mitenkään pystyisi estämään. Jokainen toimii näin.


Vai lääkkeitä?

No enhän minä tiedä, onko lääkkeitä vai huimausaineita, toki tuollaisessa sopassa voi "löytyä" mitä vaan, esim. aseita? Sitten soppa kiehuukin jo oikein porpotellen. Ketkä ohjaavat toisia tekemään tuollaisia temppuja tuollaisessa paikassa?
 
TÄYSIN YLLÄTTÄEN gp:n laivasta on löytynyt huimausaineita. Kahden kuukauden pidätysaikana taidetaan lastata melkoinen kakku kasaan.

Minua kiinnostaa tämä case monesta syystä. Tässä törmäytettiin länsimainen kansalaistoiminta vasten Shellin, Gazpromin ja viimein Venäjän etuja ja asioita vastaan. Mikä on reaktio tuomitsevalla osapuolella? Mitä Venäjä kenties lopultakin haluaa näyttää tulevilla seurauksilla? Yksi mahdollisuus saattaa olla sekin, että nyt kasataan hirmunäyttö monenlaisesta rikollisuudesta ja sitten rumpujen pärinää ja tsadaa: Putin armahtaa. ? Onko länsimailla puhumattakaan öljy-kaasu-yhtiöistä mitään intressiä "pelastaa" nyt tutkittavina olevia?

Tottakai sitten paljastuu kotikutoinen gp-hässäkkä, jossa laajasti arvostamani Heidi on puljannut valtion omistajaohjaajana oikein kybällä.

Eiks sieltä kipparin kassakaapista ollu löytynyt morfiinit? Kauhea yllätys, kyl tosta nyt Venäjän kannaatakin uutisoida. Mitä nyt samalla kaikki maailman kauppa-alusrekisterissä olevat vähänkin pidempään ulkomaanliikenteeseen katsastetut alukset kuljettavat huumeita saman logiikan mukaan.
 
Jaa, kyllä minä hyväksyn noiden p-korealaisten valituksen aiheesta.

Näkisin, että yksi merkittävä syy miksi länsimaat ovat kohtalaisen mukavia paikkoja elää on se, että täällä voi aika vapaasti esittää kritiikkiä, oli kohteena sitten jonkinlaista massapsykoosia harjoittavat "viranomaiset ovat aina oikeassa "hemmot tai viherhipit.


En kehuskellut, totesin vaan faktan. Riippuu rikoksesta. Pääsääntöisesti hyväksyn uhrittomat rikokset. Rikokset joissa aiheutetaan haittaa muille, eritoten väkivalta- ja seksuaalirikokset tuomitsen vahvasti. Kuten olen todennut, rikokset ei ole mitään mustavalkoisia juttuja. Ei kaikki lailliset asiat välttämättä ole oikein, eikä kaikki rikolliset asiatkaan välttämättä ole väärin.

Yksi merkittävä syy, miksi länsimaat ovat kohtalaisen mukavia paikkoja elää, on se, että täällä on toimivat hallinnot ja toimiva virkakoneisto poliiseineen ja kaikkineen. Lisäksi ihmiset pääsääntöisesti haluavat pitää kiinni ainakin vielä "oikeasta" enemmän kuin "väärästä".

Viranomaiset eivät suinkaan ole aina oikeassa ja kansalaismielipiteen ja - vaikuttamiskeinojen tulee koroittaa näitä esille, selvät väärinkäytökset tulkoot julki. Tämähän olisi saatana median tehtävä. Toteuttaako media sitä? Netti on pirullinen väline, se on kaikkien ulottuvilla ja julkisuutta saa helposti, hyvin helposti.

Meidän on opittava vaikuttamaan, vaatimaan ja kantamaan itse vastuuta, muuten tästä ei tule helvettiäkään vähänkään pidemmällä tähtäimellä. Perinteinen puolueitten järjestämä vaikuttamiskanava ei riitä vuonna 2013, kansalaiset kehiin. Ja virkakone onkin näköjään aika hämmennyksissä joka kerta, kun kansalaiset ovat aktiivisia, eli virkakone on reagoivassa tilassa kontra yleisö. Sitä lisää. Lastensairaalahanke on hyvä esimerkki. Julkishallinto on joutunut ottamaan kantaa, voidaanko lastensairaala rakentaa ja varustaa sekä yksityisellä että julkisella rahoituksella. Aijjai sitä itkun määrää....erityisesti, kun yksityinen osuus on näyttänyt, miten nopeasti sairaala voidaan tehdä.....eli yksityinen potkaisi julkista perseeseen: vauhtia tollukat.
 
Uhrittomia rikoksiakin on monta sorttia. Esimerkiksi toisten taskulla käyminen (tukien väärinkäytön, petosten, julkista rahaa jakavien "yksityisten" palvelujen, monopolististen ykstyistettyjen bisnesten kautta) tuntuu olevan ihan okei, suhteellisen merkittävän kansanosan kannalta. Tässä moraaliperkauksessa taitaa olla aika monta kierrosta käytävänä ennen kuin me eloveenat olemme ihan täysillä sitä mitä paketissa lukee.
 
Eiks sieltä kipparin kassakaapista ollu löytynyt morfiinit? Kauhea yllätys, kyl tosta nyt Venäjän kannaatakin uutisoida. Mitä nyt samalla kaikki maailman kauppa-alusrekisterissä olevat vähänkin pidempään ulkomaanliikenteeseen katsastetut alukset kuljettavat huumeita saman logiikan mukaan.

En tiedä mitä on löytynyt ja onko löytynyt mitään. Se ei ole edes jutun pointti. Nyt kasataan sopiva kuorma syytetyille, en ihmettele, vaikka laivasta löytyisi vielä sinko, kasapanos ja tuohivirsut. Sinko ja kasapanos ovat väkivallan välineitä, tuohivirsut ovat osoitus seksuaalisista perversioista. jne. Älä nyt ymmärrä väärin, minusta venäläiset aikovat ensi tietojen mukaan tuomita epäillyt aivan liian rankasti, se on meikäläinen ja minun käsitys. Mutta epäillyt eivät ole nyt tuomittavana Helsingissä (vaikka varmaan toivoisivat) vaan Murmanskissa. Se on real.

Millainen organisaatio lähettää ihmisiä tuollaiseen paikkaan?
 
Uhrittomia rikoksiakin on monta sorttia. Esimerkiksi toisten taskulla käyminen (tukien väärinkäytön, petosten, julkista rahaa jakavien "yksityisten" palvelujen, monopolististen ykstyistettyjen bisnesten kautta) tuntuu olevan ihan okei, suhteellisen merkittävän kansanosan kannalta. Tässä moraaliperkauksessa taitaa olla aika monta kierrosta käytävänä ennen kuin me eloveenat olemme ihan täysillä sitä mitä paketissa lukee.

Uhri on tuolloin veronmaksajalauma. Okei, se on vaikeasti hahmotettava, mutta niin se vain on.
 
Jahas, sieltähän paljastuikin, toki yllättäen, että yksi kpl jäänmurtajia oli omistajaohjattu kansalliseen tarpeeseen ja haluttu varmistaa, ettei se koskaan never vaan ryskyä jäiden seassa arktikassa. Heidi ja Kyltsihän ovat junailleet mainioita yksityiskohtia. Kallista leikkiä ideologiat edellä kun puhalletaan.
 
No, nyt Heidi sitten eroaa. Toki se oli jo tiedossa, mutta virallinen ilmoitus tuli. En tiedä varmuuudella, mikä jm on ohjattu pelkästään kansalliseen tarpeeseen, mutta luultavasti Urho tai Sisu. Alkavat olla jo sen verran vanhoja, ettei niistä oikein ole muualle kuin meidän tarpeisiin. Uudemmista Botnica, Fennica ja Nordica ovatkin jo aikanaan "monitoimialuksiksi" rakennettuja, kesäisin enimmäkseen offshore käytössä. Tuon yhden aluksen ohjauksen syistä en tiedä, mutta voi hyvinkin olla se, mitä baikal arvelee. Tarkemmin ajatellen, kyllähän ne Urho-lk:n aluksetkin toki Jäämerellä pystyvät operoimaan jossain määrin, vaikka eivät varsinaisia arktisia murtajia olekaan. Arctia on itse asiassa yhteenliittymä, käsittäen ainakin Arctia Shipping ja Arctia Offshore varustamot ( mikäli ei viime aikoina ole taas muutoksia tapahtunut ).
 
Oras Tynkkynen: Uhkausviestin poisjääminen työtapaturma
Tynkkysen mukaan uhkausviestin piti olla siinä taustamateriaalissa, mikä julkistettiin.

-Ilmeisesti ihan työtapaturman vuoksi se on jäänyt pois. Todella harmillinen työtapaturma, Tynkkynen kommentoi.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201310110144846_uu.shtml

mchhdAr.png


1043.gif
 
Ehdotan teräsmiehen ylentämistä ainakin marsalkaksi. Sain kuukauden naurut ja nauran varmaan koko illan.
 
Back
Top