GP Murmanskissa

Tuo keskustelu oikeasta ja väärästä oli jo aika filosofista, ei jaksa vääntää. Totean vaan että ihminen lopulta itse päättää miten toimii, ja toki jos esim. kokee ettei itse kykene tekemään päätöksiä, on hyvä jos ottaa käsityksensä oikeasta ja väärästä Suomen laista. Ja koponen, tuollaisen pitäminen uhrittomana rikoksena on joko hölmöyttä tai vain yritys puolustaa suhmurointia.

Ihme ettei mediaa syyllistetty. Eikun se kuului sen toisen (homeen)vihreän puolueen repertuaariin. Eikun syyllistihän ne.
 
Onhan se vähän mauton, ei sillä, mutta on täällä pahempaakin.
 
Ehdotan teräsmiehen ylentämistä ainakin marsalkaksi. Sain kuukauden naurut ja nauran varmaan koko illan.
Mä pysyn täyreellisesti erellisessä kertomuksehhani.
Elikä samaa mieltä :D Vai arvopuolue,joka ei harrasta hyvä-veli/sisko toimintaa :D
 
En tiedä varmuuudella, mikä jm on ohjattu pelkästään kansalliseen tarpeeseen, mutta luultavasti Urho tai Sisu. Alkavat olla jo sen verran vanhoja, ettei niistä oikein ole muualle kuin meidän tarpeisiin. Uudemmista Botnica, Fennica ja Nordica ovatkin jo aikanaan "monitoimialuksiksi" rakennettuja, kesäisin enimmäkseen offshore käytössä. Tuon yhden aluksen ohjauksen syistä en tiedä, mutta voi hyvinkin olla se, mitä baikal arvelee. Tarkemmin ajatellen, kyllähän ne Urho-lk:n aluksetkin toki Jäämerellä pystyvät operoimaan jossain määrin, vaikka eivät varsinaisia arktisia murtajia olekaan. Arctia on itse asiassa yhteenliittymä, käsittäen ainakin Arctia Shipping ja Arctia Offshore varustamot ( mikäli ei viime aikoina ole taas muutoksia tapahtunut ).

Kyseessä on uusi 125 miljoonan euron jäänmurtaja, joka tulee korvaamaan vuonna 2015 poistuvan Voiman (joka taas on maailman vanhin aktiivikäytössä oleva jäänmurtaja). Olemassa olevista murtajista Urho, Sisu, Kontio ja Otso ovat "perinnemurtajia", joilla ei käytännössä ole asiaa Itämeren ulkopuolelle. Erityisesti Urho-luokan murtajat eivät yksinkertaisesti kestä operointia arktikassa. Fennica ja Nordica ovat tälläkin hetkellä Alaskassa Shellin hommissa ja Botnica on myyty Viroon.

Mielestäni öljyntorjuntavalmiudessa oleva "perinnemurtaja" ei välttämättä ole mikään maailmanloppu, sillä monet niistä teknisistä ratkaisuista, jotka tekevät murtajasta hyvän meidän käyttöömme, tekevät siitä huonosti soveltuvan muihin tehtäviin.
 
Kyseessä on uusi 125 miljoonan euron jäänmurtaja, joka tulee korvaamaan vuonna 2015 poistuvan Voiman (joka taas on maailman vanhin aktiivikäytössä oleva jäänmurtaja). Olemassa olevista murtajista Urho, Sisu, Kontio ja Otso ovat "perinnemurtajia", joilla ei käytännössä ole asiaa Itämeren ulkopuolelle. Erityisesti Urho-luokan murtajat eivät yksinkertaisesti kestä operointia arktikassa. Fennica ja Nordica ovat tälläkin hetkellä Alaskassa Shellin hommissa ja Botnica on myyty Viroon.

Mielestäni öljyntorjuntavalmiudessa oleva "perinnemurtaja" ei välttämättä ole mikään maailmanloppu, sillä monet niistä teknisistä ratkaisuista, jotka tekevät murtajasta hyvän meidän käyttöömme, tekevät siitä huonosti soveltuvan muihin tehtäviin.

Niin, onhan se totta, että Urho-lk ja Kontio-lk ovat Itämeren murtajia. Mietin vain, olisiko niillä ( vaikka ovatkin perinteisiä murtaajia ) jonkinlaista käyttöä muuallakin. Mutta tarkemmin ajatellen, ei niillä ole. Onkohan nyt jotain livahtanut multa ohi, milloin Botnica on myyty? Tai sitten en vaan sitä muistanut. Joo, fennica ja Nordica ovat siellä amerikasssa ( Alaskassa ja Kanadassa ). Ootellaan vaan, että pesti siellä loppuisi ja saataisiin Nordicalla olevat meidän tavarat takas.
 
Onkohan nyt jotain livahtanut multa ohi, milloin Botnica on myyty? Tai sitten en vaan sitä muistanut.

Aika tarkalleen vuosi sitten:

http://www.arctia.fi/arctia_myy_botnican_viroon

edit: Ruotsalaisethan ovat käyneet Ymerillä kokeilemassa Huippuvuorten vesillä. Laidoitus kesti, mutta kaaret ja pohjalevyt eivät.

edit 2: Fennica ja Nordica ovat runkonsa puolesta ainoat suomalaiset murtajat, jotka kestävät operointia arktisilla vesillä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top