Gripen E/F

Historiallisesti mielenkiintoinen kysymys on, oliko alkujaan tarkoitus hankkia myös rynnäkköaseet? Mitä niiden poisjättämisellä todella säästettiin, kun eikös kyse ollut lähinnä puuttuvista ohjelmistoista, eikä niinkään mistään teknisistä laitteista?

Entä mistä "pimeätoimintavalmiudesta" mahtaa olla kyse, kun jo Draken oli jokasään hävittäjä?

Ite muistan aikaisemman hankinnan niin, että Ilmavoimat nimenomaisesti ilmoitti 60 koneen riittävän ainoastaan hävittäjätehtäviin. Aikaisemminhan meillä oli myös Tiedustelulaivue MiG -kalustolla Tikkakoskella.
Halusivat siis käydä ainoastaan ilmasotaa. Ajatukset muuttuivat, kun rupesi näyttämään siltä, että resursseja saa paremmin kansainvälisiin tehtäviin. Nyt samat 60 konetta riittävät siis myös maavoimien tukemi-
seen. Koskaan ei ainakaan ole kerrottu, mikä ulkoisessa ympäristössä on muuttunut verrattuna tilanteeseen 20 v sitten, kun tämä maavoimien tukeminen nyt on mahdollista.

Pimeätoimintakyky tarkoittaa kykyä lentää pimeänäkölaitteilla. Ei ihan yksinkertainen asia, mm. mittarivalot pitää olla tietyllä tavalla himmennetty, jotta onnistuisi eikä häikäise pimeälaseja käyttävää lentäjää. Sak-
san Tornadot jäi lähtemättä Syyriaan, kun tätä ei oltu kotona kokeiltu. Ja meillä Hornet laskeutui vahingossa rullaustielle samaa asiaa harjoiteltaessa. Draken -aikana ei tekniikkaa oltu vielä keksittykään.
 
Onneksi F-16 voidaan valita tällä kierroksella jos viimeksi jäi kaduttamaan :D
Sinänsä jännä että useampikin ehdokkaista hakee revanssia edellis kierrokselta, tosin päivitettyinä versioina. Ehkä parhaana esimerkkinä grippen joka edellisellä kierrokselka oli selvästi raakile, ja nyt yksi tämän foorumin "suosikki" tai ainakin varteenotettava haastaja.
 
Ite muistan aikaisemman hankinnan niin, että Ilmavoimat nimenomaisesti ilmoitti 60 koneen riittävän ainoastaan hävittäjätehtäviin. Aikaisemminhan meillä oli myös Tiedustelulaivue MiG -kalustolla Tikkakoskella.
Halusivat siis käydä ainoastaan ilmasotaa. Ajatukset muuttuivat, kun rupesi näyttämään siltä, että resursseja saa paremmin kansainvälisiin tehtäviin. Nyt samat 60 konetta riittävät siis myös maavoimien tukemi-
seen. Koskaan ei ainakaan ole kerrottu, mikä ulkoisessa ympäristössä on muuttunut verrattuna tilanteeseen 20 v sitten, kun tämä maavoimien tukeminen nyt on mahdollista.

Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa, että eivät ne alkuperäiset lausunnotkaan ole tyhjiössä syntyneitä totuuksia. Tuolloin oli kova tarve todistella ettei me olla ketään pommittamassa vaikka ostettiinkin "hävittäjäpommittajia". Tosiasia on, että vanhempaan kalustoon oli jonkin verran maanmuokkausvälineitä vaikka koneita oli vielä vähemmän. Lisäksi kuten sanoit, samat vähät koneet riittivät vielä tiedusteluunkin. Tältä pohjalta en näe joskus mahdollisesti esitettyä kommenttia sellaisena, että sitä olisi tarpeen 20 vuotta myöhemmin lähteä selittelemään. Julkisuuteen sanotaan kaikenlaista.

Lisäksi nyt hankittu aseistus on aika erilaista kuin mitä joskus 90-luvulla olisi todennäköisesti ajateltu.
 
Joskus oli esillä listaus jossa oli erilaisia kehittyneempiäkin aseita joiden väitettiin olevan tyrkyllä Suomeen. Listalla oli mm. AGM-62. Pitäisin positiivisena asiana että tuo jäi hankkimatta. Jos nyt koskaan oikeasti oli edes ehdolla? Saattoi hyvinkin olla silkkaa spekulaatiota alusta loppuun.

No huhhuh! Mitäköhän tuolla Walleyella olisi tehty, millaisia maaleja vastaan sillä olisi hyökätty?

Itse arvioin, että homma olisi keskittynyt maavoimien tukemiseen eikä vihollisen syvyydessä olevia kohteita vastaan olisi pystytty hyökkäämään (vai olisivatko esim. sillat Venäjän Karjalassa olleet uhanalaisina?). Eli aseistus olisi ollut tyhmiä pommeja (sirpale- ja kasettipommeja) sekä ehkä Maverick-ohjuksia.

Entä olisiko meritorjuntaohjuksia (Harpoon) mahtanut ollut hankintalistalla? Samoihin aikoihin 1990-luvulla Horneteja hankkinut Malesia niitä ainakin osti, tosin tarpeet olivat varmaan aika erilaiset kuin täällä Suomessa.

Tyhmät pommit eivät paljoa maksa, mutta ei niillä myöskään paljoa saa. Jonkinlaisia raketteja tai pommeja on ollut käytännössä kaikissa sodanjälkeisissä hävittäjissä, mutta kun niistä on muissakin tyypeissä luovuttu, niin miksi niitä olisi otettu Hornetiin? Relevantit aseet taas ovat kalliita ja toki harjoittelukin jotain maksaa.

Hornetin tietokoneilla saataneen tyhmistäkin pommeista enemmän tehoa irti kuin Blenheimilla. Tietyt olosuhderiippuvuudet toki säilyvät (sää, näkyvyys, pudotuskorkeus, pudotusetäisyys, pudostusnopeus, lentäjän virhe jne.).

Syy, miksi ilmasta-maahan välineistöä olisi ollut mielestäni järkevä hankkia jo 1990-luvulla, on juuri noissa aiempien koneiden ilmasta-maahan aseissa sekä myöhemmin Hornetiin hankituissa ilmasta-maahan välineissä. Ei kai ilmasta-maahan menettänyt merkitystään 1990-luvulla ja sitten seuraavalla vuosikymmenellä tullut taas tärkeäksi? Kaikkea ei ehkä olisi pystytty hankkimaan heti alkuun, mutta huonommillakin/vähäisemmilläkin aseilla oltaisiin voitu kehittää toimintaa ja olisi ollut jotakin vaikutuskykyä esim. vihollisen maahanlaskuihin. Rahatilanteen salliessa olisi myöhemmin hankittu lisää aseistusta.

Mainitsemasi harjoittelu on kylläkin huomionarvoinen seikka. Jos lentotunteja on vähän, kuten meillä, ja niitä ruvetaan jakamaan kovastikin kahteen eri asiaan, niin siinä on sitten kaksi tyydyttävää suorituskykyaluetta yhden hyvän sijaan. Mutta nythän meillä on osittain tuo tilanne edessä, tosin vain osittain, koska ilmasta-maahan-operaatioiden koko kirjo ei kuitenkaan ole tavoitteissa ja aseet ovat helpompia käyttää.
 
Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa, että eivät ne alkuperäiset lausunnotkaan ole tyhjiössä syntyneitä totuuksia. Tuolloin oli kova tarve todistella ettei me olla ketään pommittamassa vaikka ostettiinkin "hävittäjäpommittajia". Tosiasia on, että vanhempaan kalustoon oli jonkin verran maanmuokkausvälineitä vaikka koneita oli vielä vähemmän. Lisäksi kuten sanoit, samat vähät koneet riittivät vielä tiedusteluunkin. Tältä pohjalta en näe joskus mahdollisesti esitettyä kommenttia sellaisena, että sitä olisi tarpeen 20 vuotta myöhemmin lähteä selittelemään. Julkisuuteen sanotaan kaikenlaista.

Lisäksi nyt hankittu aseistus on aika erilaista kuin mitä joskus 90-luvulla olisi todennäköisesti ajateltu.

Meinasin itsekin sanoa, että nyt hankitut aseet eivät ole mitään ilmarynnäkköön tarkoitettuja kamoja. Voidaan hyvin sanoa, että kaikki meille hankitut aseet ovat "stand-off" aseita, jopa JDAM:t kun ne pudotetaan tarpeeksi korkealta.

Toki silloinkin jo kaupittelivat HARM:eja, mutta varsinaiset aseet olisivat olleet luokkaa Maverick tai Walleye, joiden käyttöetäisyys riippuu kokonaan siitä etäisyydestä mistä maali voidaan havaita, eikä tähystäjä lähellä maalia juuri vaikuta (pl. se maverick:n laser osoitukseen hakeutuva malli).
 
Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa, että eivät ne alkuperäiset lausunnotkaan ole tyhjiössä syntyneitä totuuksia. Tuolloin oli kova tarve todistella ettei me olla ketään pommittamassa vaikka ostettiinkin "hävittäjäpommittajia". Tosiasia on, että vanhempaan kalustoon oli jonkin verran maanmuokkausvälineitä vaikka koneita oli vielä vähemmän. Lisäksi kuten sanoit, samat vähät koneet riittivät vielä tiedusteluunkin. Tältä pohjalta en näe joskus mahdollisesti esitettyä kommenttia sellaisena, että sitä olisi tarpeen 20 vuotta myöhemmin lähteä selittelemään. Julkisuuteen sanotaan kaikenlaista.

Lisäksi nyt hankittu aseistus on aika erilaista kuin mitä joskus 90-luvulla olisi todennäköisesti ajateltu.
Itse ymmärsin idean rynnäköinti varustuksen pois jättämisen ainakin osittain valmistajan kekseliäisyydeksi. Tarjoustahan ei alunperin edes pyydetty Hornetista kun kone miellettiin kalliiksi. En muista että muiden koneiden riisumisesta olisi neuvoteltu. Esim. JAS:han markkinoi itseään nimenomaan monitoimi koneena.

Ja oliko niin että tuohon aikaan hawkeissa oli jotain raketti viritelmiä? Kuin korvaamaan puutetta.
 
Tuli tuossa mieleen, että grippenin videolla ainakin kovin mainostetaan jassm yhteensopivuutta.
 
Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa, että eivät ne alkuperäiset lausunnotkaan ole tyhjiössä syntyneitä totuuksia. Tuolloin oli kova tarve todistella ettei me olla ketään pommittamassa vaikka ostettiinkin "hävittäjäpommittajia". Tosiasia on, että vanhempaan kalustoon oli jonkin verran maanmuokkausvälineitä vaikka koneita oli vielä vähemmän.

Vanhempien MiGien pommit oli lähinnä uudenvuodenpaukkuja. Lentorynnäköitä harjoiteltiin kyllä, olisiko ollut ajatus käyttää harjoituskoneita tähän. Keskustelu tosiaan aikanaan heräsi Horneiten F/A tyyppimer-
kinnästä, mutta sitä ennen ei lentorynnäköistä puhuttu mitään. Eikä sen jälkeenkään. Lentäjän koulutuskin kestää vuoden enemmän maakomponentin myötä. Resurssikilpailua käydään kaiken aikaa, mutta ei
sitä tietysti kukaan myönnä.
 
Hornetin tietokoneilla saataneen tyhmistäkin pommeista enemmän tehoa irti kuin Blenheimilla. Tietyt olosuhderiippuvuudet toki säilyvät (sää, näkyvyys, pudotuskorkeus, pudotusetäisyys, pudostusnopeus, lentäjän virhe jne.).

Ei kyse ole tehosta vaan siitä, että tuossa vaiheessa todettiin ettei vihollisen IT:n vaikutusalueelle ole käytännössä mitään asiaa. Sama syy miksi hävittäjätiedustelusta ja todennäköisesti myös Hawkin raketeista luovuttiin.

Itse ymmärsin idean rynnäköinti varustuksen pois jättämisen ainakin osittain valmistajan kekseliäisyydeksi. Tarjoustahan ei alunperin edes pyydetty Hornetista kun kone miellettiin kalliiksi. En muista että muiden koneiden riisumisesta olisi neuvoteltu. Esim. JAS:han markkinoi itseään nimenomaan monitoimi koneena.

Ainoat julkisuuteen tulleet, minun tiedossani olevat puheet riisumisesta tulivat kun Hornetin valinnasta ilmoitettiin. En ole kuullut, että asiasta olisi Hornetinkaan osalta puhuttu ennen valinnan tekemistä, joten en ihmettele ettei sitä ole mainittu muiden ehdokkaiden yhteydessä. Kaupan täsmällinen sisältö sovittiin joka tapauksessa vasta valinnan tekemisen jälkeen, joten on luontevaa, että modauksista keskustellaan siinä yhteydessä.
Uskoisin, että tässä on ollut tarvetta selitellä koska julkisuudessa Hornetiin oli liitetty käsitteet "kallis" ja "hävittäjäpommittaja", jotka eivät muita ehdokkaita painaneet.

Ja oliko niin että tuohon aikaan hawkeissa oli jotain raketti viritelmiä? Kuin korvaamaan puutetta.

Hawkeihin ostettiin aikoinaan raketteja, mutta ne poistuivat käytöstä joskus 90-luvulla, samoihin aikoihin kun Hornet tuli käyttöön. Kyse ei siis ole siitä, että Hawkit olisivat korvanneet Hornetin puutteita vaan rynnäköintiaseista luovuttiin muutenkin.

Vanhempien MiGien pommit oli lähinnä uudenvuodenpaukkuja. Lentorynnäköitä harjoiteltiin kyllä, olisiko ollut ajatus käyttää harjoituskoneita tähän. Keskustelu tosiaan aikanaan heräsi Horneiten F/A tyyppimer-
kinnästä, mutta sitä ennen ei lentorynnäköistä puhuttu mitään. Eikä sen jälkeenkään. Lentäjän koulutuskin kestää vuoden enemmän maakomponentin myötä. Resurssikilpailua käydään kaiken aikaa, mutta ei
sitä tietysti kukaan myönnä.

Eipä niistä lentorynnäköistä puhuta vieläkään. Kuten SJ totesi, niin kyse on enemmän tai vähemmän stand-off-aseista mikä on epäilemättä vaikuttanut siihen miksi tehtäväkuvaa on voitu laajentaa. Lähi-iltatuki tuottaisi sietämättömät tappiot mikä lienee yksi peruste miksi aikoinaan on todettu ettei se onnistu meidän resursseilla.
 
F/A -merkintä oli Yhdysvalloissakin puhtaasti poliittinen koska Hornet korvasi tukialuksilla myös rynnäkkökoneita. 90-luvulle tultaessa kaikkien ehdokkaiden (pl. MiG-29) ilmasta-maahan-kyky oli kuitenkin jo aika samalla tasolla. F-16:han on maailman eniten käytetty rynnäkkökone.
Ilmasta-maahan -aseisiin ei ilmavoimilla ollut 90-luvulla rahaa. En ole tietoinen että Hornetteja 'riisuttiin' milllään tavalla. Meillähän on koneissa softat esimerkiksi Sparrowien ampumiseen, vaikkei meillä tuota ohjusta ole ollut käytössä (Sveitsi niitä kyllä osti).
 
Ei meidän Horneteissa ollut aluksi mitään podeja. Muutenkin kyse oli enemmän siitä, että SH käytti aluksi legacy-Hornetin komponentteja kunnes ne saatiin vaihdettua parempiin.
Lähinnä ALQ-165 tapaisia tarkoitin, joita ostettiin heti. Mutta joo, se oli vanha ja otettiin SH:ssa käyttöön vain hetkeksi.

Aamulehdessä oli tällainen uutinen tänään:

Pääesikunnan erityisasiantuntija on mukana yhtiössä, joka edistää Saabin etua hävittäjähankkeessa
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/paa...joka-edistaa-saabin-etua-havittajahankkeessa/
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kommentti-armeijan-henkiloston-sivutoimet-pitaisi-julkistaa/

Näyttää olleen pieni yllätys, joka aiheuttaa selvittelyitä. Ei kuitenkaan vaikuta erityisen merkittävältä.
 
Viimeksi muokattu:
F/A -merkintä oli Yhdysvalloissakin puhtaasti poliittinen koska Hornet korvasi tukialuksilla myös rynnäkkökoneita.

Tai pikemminkuin tuo standardin vastainen mallimerkintä tulee siitä että aluksi koneesta suunniteltiin kahta versiota, F-18 hävittäjätoimintaan ja A-18 rynnäkkökoneeksi. Kehitysvaiheessa sitten huomattiin että avioniikan kehittyminen pienemmäksi yms. mahdollisti tehtävien yhdistämisen samaan koneeseen ja mallimerkinnäksi tuli F/A-18.
 
Kylläkyllä, mutta konetyyppiä olisi ihan hyvin voinut kutsua vain F-18:ksi, olihan monitoimihävittäjiä tai jopa ihan puhtaasti pommikoneitakin ollut jo aikaisemminkin tuolla etuliitteellä sekä laivastolla että ilmavoimilla (F-4, F-105, F-111 jne).
 
Kylläkyllä, mutta konetyyppiä olisi ihan hyvin voinut kutsua vain F-18:ksi, olihan monitoimihävittäjiä tai jopa ihan puhtaasti pommikoneitakin ollut jo aikaisemminkin tuolla etuliitteellä sekä laivastolla että ilmavoimilla (F-4, F-105, F-111 jne).

F/A lienee ollut poliittisesti tarkoituksenmukainen ellei peräti välttämätön?
 
Noissa logiikka joskus vähän pettää muutenkin, JSF:stä olisi pitänyt tulla F-24, mutta jostain käsittämättömästä syystä hypättiin 35:een. Ja nyt uudesta pommarista tulee, ei B-3 vaan B-21.
 
Muutama salaprojekti välissä? ;p

Ehkä. Tai sitten välissä on sukupolvien välinen kuilu. :rolleyes:

B-21:n tapauksessa numerologialla voi olla yllättävä osuus valinnassa: 2 x 21 = 42. Surprise, surprise! :D

Sananen Gripenistä, jotta ei mennä aivan tyystin ohisektorille. GE 414 -moottorin "enhanced engine" -versio puhkuu valmistajan mukaan 18% enemmän eli 18kN lujempaa kuin Gripenin E-versioon suunniteltu hiustenkuivaaja. Lienevätköhän tehneet valmistamispäätöstä (SH ja Growler on mainittu mainoslehtisessä) ja mahtuisiko tuo mylly Gripeniin, siinä lisäteho ei olisi lainkaan pahitteeksi.
http://www.geaviation.com/military/engines/f414/
 
F/A -merkintä oli Yhdysvalloissakin puhtaasti poliittinen koska Hornet korvasi tukialuksilla myös rynnäkkökoneita. 90-luvulle tultaessa kaikkien ehdokkaiden (pl. MiG-29) ilmasta-maahan-kyky oli kuitenkin jo aika samalla tasolla. F-16:han on maailman eniten käytetty rynnäkkökone.
Ilmasta-maahan -aseisiin ei ilmavoimilla ollut 90-luvulla rahaa. En ole tietoinen että Hornetteja 'riisuttiin' milllään tavalla. Meillähän on koneissa softat esimerkiksi Sparrowien ampumiseen, vaikkei meillä tuota ohjusta ole ollut käytössä (Sveitsi niitä kyllä osti).

Onkohan Suomalaisessa Hornetissa kuitenkaan B61:n tykötarpeita, mitä ne sitten lienevätkään?
 
Onkohan Suomalaisessa Hornetissa kuitenkaan B61:n tykötarpeita, mitä ne sitten lienevätkään?

Tuostapa saisikin Kansan uutisiin tai Taudinkantajaan ( vieläkö sitä julkaistaan? ) melko mojovan skuupin jos olisi :p

Edit

Kyllähän sitä näköjään vielä julkaistaan ja myynnissä on myös houkuttelevaa oheismateriaalia. Melkein tekisi mieli panna tilaus sisään ja kuunnella miten leuat loksahtelevat erilaisissa palavereissa :eek:
 
Ehkä. Tai sitten välissä on sukupolvien välinen kuilu. :rolleyes:

B-21:n tapauksessa numerologialla voi olla yllättävä osuus valinnassa: 2 x 21 = 42. Surprise, surprise! :D

Sananen Gripenistä, jotta ei mennä aivan tyystin ohisektorille. GE 414 -moottorin "enhanced engine" -versio puhkuu valmistajan mukaan 18% enemmän eli 18kN lujempaa kuin Gripenin E-versioon suunniteltu hiustenkuivaaja. Lienevätköhän tehneet valmistamispäätöstä (SH ja Growler on mainittu mainoslehtisessä) ja mahtuisiko tuo mylly Gripeniin, siinä lisäteho ei olisi lainkaan pahitteeksi.
http://www.geaviation.com/military/engines/f414/

Eiköhän se sopisi, kukaan vaan ei ole avannut vielä kukkaron nyörejä. USN taisi olla enemmän kiinnostunut "ede" versiosta joka pienentäisi polttoaineenkulutusta ja pidentäisi käyttöikää.
 
Back
Top