Gyllis1
Respected Leader
Niitä saattaisi olla lähempääkin saatavilla. Etelä-Afrikka saattaa luopua omista Gripeneistään. Siellä on enää vain muutama kone aktiivikäytössä ja pilotit loppumassa.
Joo, SAAF ilmeisesti aika huonossa jamassa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niitä saattaisi olla lähempääkin saatavilla. Etelä-Afrikka saattaa luopua omista Gripeneistään. Siellä on enää vain muutama kone aktiivikäytössä ja pilotit loppumassa.
Miksi ihmeessä haluttaisiin kalliilla kokoonpano Suomeen?
Pilotit lienevät Australiassa tätänykyä yksityisellä sektorilla lentäjinä.Niitä saattaisi olla lähempääkin saatavilla. Etelä-Afrikka saattaa luopua omista Gripeneistään. Siellä on enää vain muutama kone aktiivikäytössä ja pilotit loppumassa.
Nykyinen ANC hallitus halusi mustia pilotteja.Pilotit lienevät Australiassa tätänykyä yksityisellä sektorilla lentäjinä.
Näin siinä käy kun valkoinen väestö ajetaan maasta.
Kulujen osalta en näe suurta eroa jos kokoonpano on Linköpingissä tai Hallissa. Jos, siis jos, Suomi päätyisi Gripen E koneeseen, Saab joutuisi joka tapauksessa laajentamaan valmistuskapasiteettia. Ruotsin ilmavoimat suunnittelevat ottavansa Gripen E koneen käyttöön 2023. Ruotsissa tosin kuvio menee niin, että tilaajana on FMV, eli Försvarets Materielverk, joka nimestään huolimatta on erillinen siviilivirasto. Tekevät pääososin Ruotsin PV:lle töitä, mutta myös poliisille ja muille valtiollisille toimijoille. Pääasiakas PV.Ollaan haluttu jokseenkin poikkeuksetta jostain 30-luvulta lähtien. Työllisyys lienee tärkein syy ja myös osaamisen ylläpitämisellä on merkityksensä. Pelkkä kokoonpanohan ei tässä juuri auta, mutta yleensä tavoitellaan jonkinlaista osavalmistusta. Niin paljoa se ei maksa, että se konemäärää kovin radikaalisti heilauttaisi.
Kulujen osalta en näe suurta eroa jos kokoonpano on Linköpingissä tai Hallissa. Jos, siis jos, Suomi päätyisi Gripen E koneeseen, Saab joutuisi joka tapauksessa laajentamaan valmistuskapasiteettia.
Ollaan haluttu jokseenkin poikkeuksetta jostain 30-luvulta lähtien. Työllisyys lienee tärkein syy ja myös osaamisen ylläpitämisellä on merkityksensä. Pelkkä kokoonpanohan ei tässä juuri auta, mutta yleensä tavoitellaan jonkinlaista osavalmistusta. Niin paljoa se ei maksa, että se konemäärää kovin radikaalisti heilauttaisi.
No jos pelkän vastakauppavaatimuksen on laskettu vaikuttavan 8-10% hintaan niin...Ollaan haluttu jokseenkin poikkeuksetta jostain 30-luvulta lähtien. Työllisyys lienee tärkein syy ja myös osaamisen ylläpitämisellä on merkityksensä. Pelkkä kokoonpanohan ei tässä juuri auta, mutta yleensä tavoitellaan jonkinlaista osavalmistusta. Niin paljoa se ei maksa, että se konemäärää kovin radikaalisti heilauttaisi.
Ollaan haluttu jokseenkin poikkeuksetta jostain 30-luvulta lähtien. Työllisyys lienee tärkein syy ja myös osaamisen ylläpitämisellä on merkityksensä. Pelkkä kokoonpanohan ei tässä juuri auta, mutta yleensä tavoitellaan jonkinlaista osavalmistusta. Niin paljoa se ei maksa, että se konemäärää kovin radikaalisti heilauttaisi.
Joo on noi 100x parempia kuin työllisyys, mutta voidaanhan sitäkin esittää silloin kun ollaan yleispoliitikoilta pyytämässä rahaa.Omavaraisuus/operatiiviset syyt. Tätä ei tarvinne perustella.
Työllisyys on sitten näiden seuraus.
Ohi hieman aiheen mutta kun kerran olet tietäjä..Nykyinen ANC hallitus halusi mustia pilotteja.
Ensimmäinen
http://www.defense-aerospace.com/ar...-s.-african-pilot-flies-gripen-(oct.-11).html
Ja sitten kävi näin
http://www.strategypage.com/dls/articles/South-Africa-Loses-Use-Of-Its-new-Gripens-8-18-2013.asp
...ja niin kauan kuin meillä ei ole täystyöllisyyttä, niin kokoonpano kotimaassa voi olla ihan järkevä taloudellisestakin näkökulmasta. Oletan siis, että kokoonpanossa kalleinta on työtunnit eikä suinkaan ne laitteet, joita siihen tarvitaan. Työtunnit tuskin ovat jenkeissä halvempia, ja täällä kokoonpanolinjaston duunareille maksetut rahat jäävät pääosin Suomeen ja boostaavat vähän taloutta. Lisäksi työttömyysluvut alenevat ja sitä kautta sosiaalimenot pienenevät.
Voi myös olla, että mikäli olemme konetyypin viimeinen ostaja, saamme mukana kokoonpanolinjaston puoli-ilmaiseksi. Näin ainakin muistelen lukeneeni, että Taiwan olisi saanut F-5:n linjaston (osia siitä?) suhteellisen halvalla itselleen.
Ei kai työllisyys ole syy?
Työllisyysaspekti on ollut kiinteä osa koko IVL:n/VL:n/Valmetin historiaa. Jo 20-luvulta alkaen saatiin koko ajan miettiä mistä saadaan porukalle seuraavaksi töitä ja ihan samojen ongelmien kanssa painittiin edelleen 90-luvulla. Poliitikot ovat olleet varsin suostuvaisia järjestämään porukalle töitä ja olen ihan varma, että argumentti nousee jälleen esiin. Huoltokyky voidaan luoda ilman kokoonpanoakin.
Älä sekoita Denelia valtion politiikkaan. Denel on laatuyritys.Ohi hieman aiheen mutta kun kerran olet tietäjä..
Onko sama ongelma kaikissa aselajaissa? Merivoimien kalusto aika teknistä. Liekö upseeristo valkoista ja miehistö mustaa? Aseteollisuuden tilanne kiinnostaa myös. Umkontot kannattanee pian vaihtaa eurooppalaiseen tai amerikkalaiseen toimittajaan.
Työllisyys on vain puhetta. Konetyypin huolto onnistuu paremmin jos sen on kasannut....ja niin kauan kuin meillä ei ole täystyöllisyyttä, niin kokoonpano kotimaassa voi olla ihan järkevä taloudellisestakin näkökulmasta. Oletan siis, että kokoonpanossa kalleinta on työtunnit eikä suinkaan ne laitteet, joita siihen tarvitaan. Työtunnit tuskin ovat jenkeissä halvempia, ja täällä kokoonpanolinjaston duunareille maksetut rahat jäävät pääosin Suomeen ja boostaavat vähän taloutta. Lisäksi työttömyysluvut alenevat ja sitä kautta sosiaalimenot pienenevät.
PV:n kannalta on toki harmi maksaa yhtään ylimääräistä, mutta valtion näkökulmasta pieni lisähinta voi olla hyvinkin järkevää.
Voi myös olla, että mikäli olemme konetyypin viimeinen ostaja, saamme mukana kokoonpanolinjaston puoli-ilmaiseksi. Näin ainakin muistelen lukeneeni, että Taiwan olisi saanut F-5:n linjaston (osia siitä?) suhteellisen halvalla itselleen.
Entinen työkaveri muutti miehen perään tuonne. Olen tentannut aika paljon kaikesta. Yritykset käsitykseni mukaan saavat jotain sakkoa jos palkkaavat valkoihoisen. Jos taas tummaihoisen, niin jotain verohelpotuksia luvassa. Toivottavasti kyseinen yritys on onnistunut pitämään laadun hyvänä.Älä sekoita Denelia valtion politiikkaan. Denel on laatuyritys.
Työllisyys on vain puhetta. Konetyypin huolto onnistuu paremmin jos sen on kasannut.
Höh, siis kenen kannalta?Minä näen asian täsmälleen toisin päin. En usko, että kokoonpanoa saataisiin ilman työllisyysargumenttia. Toki prioriteetit riippuvat siitä kenen näkökulmasta katsotaan.
Ilmavoimien sarjalla tuosta ei saa mitenkään kannattavaa. Työllistymisvaikutus on todennäköisesti joitain satoja miestyövuosia eli työllistettyjen työntekijöiden määrä liikkuu hyvin todennäköisesti jossain päälle sadassa. Kansantaloudellisesti puhutaan pikkuhiluista. Se on sitten eri asia jos siinä sivussa saadaan osavalmistusta tai jotain muuta pysyvämpää hommaa.
Patria on saanut Ilmavoimilta merkittävän tilauksen Hornet-hävittäjien MLU2-järjestelmäpäivityksen sarja-asennuksista. Tilauksen arvo on yli 24 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus on noin 150 henkilötyövuotta.
Hornet ja Hawk ylläpito työllistää noin 300 henkeä
jatkuvasti Suomessa.
Tosin mehän emme missään nimessä halua ostaa konetta josta varmuudella tiedetään ettei sitä tule kukaan muu ostamaan.
Työllisyys on vain puhetta. Konetyypin huolto onnistuu paremmin jos sen on kasannut.