Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ohi hieman aiheen mutta kun kerran olet tietäjä..
Onko sama ongelma kaikissa aselajaissa? Merivoimien kalusto aika teknistä. Liekö upseeristo valkoista ja miehistö mustaa? Aseteollisuuden tilanne kiinnostaa myös. Umkontot kannattanee pian vaihtaa eurooppalaiseen tai amerikkalaiseen toimittajaan.
Uskoisin, että puhuttaisiin nelinumeroisesta määrästä työvuosia. 1000-3000 voisi olla lähellä 64 hävittäjän suhteen, ja osavalmistus sitten vielä siihen päälle. Ja yleensä kai (osittaista) osavalmistusta harjoitetaan ihan omaksi tarpeeksi, ei välttämättä kaikkien käyttäjien tarpeiksi.
Noin oletat sinä.
Tämän ei tarvitse olla ongelma, jos siitä ei väkisin sellaista tehdä. Suomi on Hornetin viimeisiä ostajia/käyttäjiä, mutta jälkiviisaasti konevalintaa voi hyvin sanoa parhaaksi mahdolliseksi.
Vähän OT, mutta liittyen E-Afrikkaan.
Tässä yksi E-Afrikasta väliaikaisesti Suomeen muuttanut tyttö kertoo, miksi haluaa pois E-Afrikasta.
Itse asiassa en oleta, vaan Ilmavoimat on useampaan otteeseen ilmoittanut halustaan osua sopivaan kohtaan elinkaarta ettei päädytä ensimmäiseksi tai viimeiseksi käyttäjäksi.
Jos tuosta tehdään kynnyskysymys, niin se torpedoi sitten kaikkien muiden kuin F-35:n mahdollisuudet. Muut konetyypit kun ovat vanhempia, jos ei vuosissa, niin ainakin teknologiassa. On hyvin epävarmaa, moniko valmistajamaa tulee käyttämään 4.5 sukupolven konetyyppiä vuoteen 2060 asti (HX:n 30 vuoden elinkaarella laskettuna).
Jos tuosta tehdään kynnyskysymys, niin se torpedoi sitten kaikkien muiden kuin F-35:n mahdollisuudet. Muut konetyypit kun ovat vanhempia, jos ei vuosissa, niin ainakin teknologiassa. On hyvin epävarmaa, moniko valmistajamaa tulee käyttämään 4.5 sukupolven konetyyppiä vuoteen 2060 asti (HX:n 30 vuoden elinkaarella laskettuna).
Mikäli turvallisuusympäristö muuttuu jälleen kerran rauhaisaan suuntaan, niin Ruotsi saattaa hyvinkin lentää tunnistuslentonsa Gripeneillä tuonne asti, mutta silloin niitä ei välttämättä pahemmin päivitetä. Jos kehitys menee toiseen suuntaan, niin Gripen ei välttämättä ole operatiivisesti relevantti hävittäjä, jolloin se korvataan aiemmin. Rafalen tilanne on aika samanlainen, epävarmuutta sisältyy siihenkin. Vientikäyttäjiä voi olla jokunen, mutta pelkästään niiden keskinäinen yhteistyö tuskin voi korvata pääkäyttäjän luomaa turvaa. Typhoonia ja Super Hornetia tuskin kannattaa edes mainita, ne lienevät vuosisadan puoliväliin tultaessa menneen talven lumia.
Halut vs. realismi. Kaikkea halutaan, mutta jostakin joudutaan tinkimään. Onko se sitten elinkaari, suorituskyky tai huoltovarmuus, sitä minä en tiedä.
Höpsistä. Ei tässä puhuttu vanhuudesta vaan käyttäjäkunnasta. Kunhan nyt joku suunnittelisi käyttävänsä konetta suunnilleen yhtä pitkään. Ainakin Gripenin osalta tämä tulee toteutumaan. Kukaan ei näe tulevaisuuteen joten mikään ei ole varmaa eikä varmuutta kukaan vaadikaan.
Ei Slammer noin sanonut.
Me ei ostettaisi lupausta uudesta 6 sukupolven koneesta. Eikä myöskään valittaisi konetta, jonka viimeinen käyttäjä oltaisiin. Molempiin tapauksiin liittyisi sekä korkeita kustannuksia että riskejä. Esim. Marksman yhtenä esimerkkinä.
Edit. Slammer ehtikin juuri myös korjata käsitystä
Tosin mehän emme missään nimessä halua ostaa konetta josta varmuudella tiedetään ettei sitä tule kukaan muu ostamaan.
Eikö mainittu F35 muka ole erittäin tunnettu nimenomaan keskeneräisenä kehityksenä?Lisättäköön vielä, että etuajassa uusiminen on huomattavasti pienempi vahinko kuin tavaran myöhästyminen. Etuajassa uusiminen maksaa lähinnä rahaa, mutta miettikääpä, jos HX:n kanssa kävisi NH90:t! Siinä sitä sitten ihmeteltäisiin, kun vanhat hävittäjät on ajettu loppuun, ja uusissa on ties mitä korvatulehduksia, vinkunaa ja ohjelmiston kehittymättömyyttä.
Yllä oleva siis sillä olettamuksella, että hankintaa tehtäessä ei voida varmistua koneen kypsyydestä. Jos vaikka F-35 ja Typhoon ja Rafale rajautuisivat syystä taikka toisesta ulos kilpailusta, ja valinta pitäisi tehdä epävarman elinkaaren Super Hornetin ja epävarman kehityksen Gripenin välillä, olisi valinta aika selvä.
Enkä siis sano, että Gripen välttämättä olisi tässä tilanteessa. Se on kuitenkin iältään nuorin meille tarjotuista konetyypeistä, vaikkei teknisesti edustakaan huippua, joten käytin sitä esimerkkinä.
Eikö mainittu F35 muka ole erittäin tunnettu nimenomaan keskeneräisenä kehityksenä?
Muutenkin voisit pitää tuon F35-propagandan omassa lirpakkeessaan.
Jaa..a. Gripen lensi jo 1988 ja kyllä se tässä melkein kolme vuosikymmentä on jo lennellyt. E-malli on pikemminkin päivitetty kehitysversio. Käytännössähän se on eri kone, mutta pohjautuu pitkälti jo olemassa olevaan konseptiin. F35 taasen on täysin uusi konsepti.En edes maininnut F-35:tä tuossa viestissä muuten kuin negatiivisessa sävyssä.
Ja kyllä, F-35 on kesken, mutta niin on Gripenkin. Kumpikohan on keskenräisempi?
Jaa..a. Gripen lensi jo 1988 ja kyllä se tässä melkein kolme vuosikymmentä on jo lennellyt. E-malli on pikemminkin päivitetty kehitysversio. Käytännössähän se on eri kone, mutta pohjautuu pitkälti jo olemassa olevaan konseptiin. F35 taasen on täysin uusi konsepti.
Heko heko. Mainitsemissasi koneissa ei ole juuri mitään yhteistä.Tuskin siihen konseptiin kannattaa takertua. Kaikki ottavat vanhemmista konetyypeistä mallia ja oppia. F-35 jatkaa F-16:n jalanjäljillä (pieni ja halpa monitoimihävittäjä suuremman ja kalliimman ilmaherruushävittäjän rinnalle) ja hyödyntää samalla F-22:n kehitystyössä opittua. Jos konetyypissä on samaa heittoistuin ja muutama muu pikkuosa vanhan kanssa, niin eri konetyyppi se on riippumatta siitä, onko nimi uusi vai lainattu joltakin toiselta.
Toivottavasti onnistuvat. Aito kilpailu takaa sen, ettei mene saneluksi ja saadaan rahalle paras vastine.
Sen sijaan alapuolinen Slammerin kirjoitus on suhteellisen radikaali ja sisältää vahvan viestin, olkoonkin, että se on ilmaistu "halujen" kautta. Sitä viestiä olen kritisoinut.