Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö tuo "marinha" koneiden kyljessä viittaa enemmän Brasilian suuntaan?

Molemmille on kaupattu muttei varmaan ole kovin kiinnostuneita. Intia on vahvasti sitoutunut MiG-29K:hon ja sillä on tekeillä oma 'Sea Gripen', Naval Tejas. Brassien taloudellinen ja poliittinen tilanne on menossa siihen suuntaan että pieni ihme jos edes ilmavoimien kauppa toteutuu. Ranskikset ovat poistamassa Super Etendardeja, ehkä brassit voisivat ostaa ne tukialukselleen.

C/D koneita on tarkoitus kannibalisoida ja ottaa niistä järjestelmiä E koneisiin. Tästä on ollut jonkunverran keskustelua ja välillä on puhuttu että uudet koneet olisivat kokonaan uusia, ja nyt taas näyttää siltä että koneita kannibalisoidaan.

Paljonkohan niissä nyt on kannibalisoitavaa? Moottori on eri, suurin osa järjestelmistä eri, rungossa suuria muutoksia, laskuteline eri jne. Koneet pitäisi uudelleenrakentaa niin perusteellisesti etten usko että sieltä olisi merkittävä säästöjä tulossa.
Itsehän myisin nuo koneet banaanitasavaltoihin, niille maille joilla ei ole varaa ostaa Gripen E:tä. Vientiasiakkaiden iso määrä on hyvä referenssi ja huolto/varaosatoiminnasta tulee kuitenkin kassavirtaa joka osaltaan tukee Gripen E:nkin ylläpitoa vaikka vaihtokelpoisuus versioiden välillä onkin rajattu. Kuulemma Botswana harkitsee 6-8 koneen hankintaa.
 
Itse huolestuin hieman tästä uutisesta. Jokainen maa tietysti vastaa omasta huollostaan, mutta mieleen tulee että onko jassin käyttökulut mainostetun alhaiset jos näin joudutaan tekemään säästö syistä. Toki suomessakin säästetään säästämisen ilosta ja paikoista jotka myöhemmin kostautuu kalliimin.

Ja vaikka uutinen ei koskenut varaosien saantia, niin senkin tulisi olla hyvä valmistaja maan suunnalta. (Esim. frankenhornetin tapaus)

Edit. Ja onhan se selkeä imago tappio myynti puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä ne niillä tekee kun on uusia 60kpl tulossa?
Kyllähän niillä on kova työ saada vanhat eteenpäin.

Ei taida uudet tulla vielä muutamaan vuoteen, ainakaan E/F -mallit. Katsotaan ensin, kuinka pysyvät ilmassa. ;) Eihän niillä tee kovin paljon mitään, ellei niitä huolleta ja lennetä. Onkohan svenssoneilla edes lentäjiä kaikkiin leijoihin, tiedä häntä. Kuinkas paljon niitä vanhempia malleja vielä olikaan ladossa?

Ruotsilla ei nyt vaan ole 50k ukkoa "rivissä" vaan kokopäiväisesti reilut 15k rivissä. Loput on erilaisia sopimusreserviläisiä, joista suurin osa, eli 22k kodinturvajoukkoa. Sopimusreserviläisistäkin puuttuu noin 6k ns. osa-aikaista sotilasta joita nyt sitten korvaa sijoituksissa varusmiespalvelun suorittaneet.

C/D koneita on tarkoitus kannibalisoida ja ottaa niistä järjestelmiä E koneisiin. Tästä on ollut jonkunverran keskustelua ja välillä on puhuttu että uudet koneet olisivat kokonaan uusia, ja nyt taas näyttää siltä että koneita kannibalisoidaan.

No, tarkoitin juuri tuota kokonaismäärää silloin kun pilliin vihelletään, eihän meilläkään ole koko sodanajan vahvuus jatkuvasti aseissa.

Hmm. Noiden nykyisten koneiden kohtalosta on varmasti monta juttua liikkeellä. Saabin omat mainosvideot ja materiaalit ovat hiljattain hehkuttaneet sitä, että C/D -malleja pimpattaisiin uusilla järjestelmillä ja näitä päivitettyjä kaupattaisiin uusien mallien rinnalla ainakin jonkin aikaa. Mistä lähteestä tuo kannibalisointi ja vanhojen järjestelmien käyttö on peräisin ja onko sitä suunniteltu laajamittaiseksi toiminnaksi vai jotakin prototyyppiä varten? E/F on tähänastisten kertomusten mukaan nimenomaan sellainen päivitys, jota ei voi rakentaa C/D -mallin koneesta (A/B -> C/D onnistui kyllä ja tehtiin).
 
Ruotsin puolustusvoimien säästövimmasta ovat näköjään ilmavoimatkin saaneet osansa. Mitenkähän huonossa jamassa koneet ovat? Lentokiellossa määräaikaishuoltojen laiminlyönnin takia? Vai nostettu pukeille ja osat pöllitty?
 
Toivottavasti tämä uusi Gripen on helpompi ja halvempi huoltaa jotta niitä olisi mahdollisuus pitää edes puolet lentokuntoisina. :(

Ruotsilla, koneen kehittäjämaalla on siis vain 15 - 20 konetta lentokunnossa, ja Etelä-Afrikalla taitaa olla vaan muutama, huonolta näyttää.

Ei mikään kone itseään huolla...

Jos yksi huoltokeskus päätetään säästösyistä sulkea, niin kyllähän se näkyy, jos kolme olisi vaadittava huoltokapasiteetti.
 
Ei mikään kone itseään huolla...

Jos yksi huoltokeskus päätetään säästösyistä sulkea, niin kyllähän se näkyy, jos kolme olisi vaadittava huoltokapasiteetti.

No kolmella huoltokeskuksella kahden sijasta sitten päästäisiin pikaisen matemaattisen kalkulaation mukaan n. 22 - 30 lentokuntoiseen koneeseen. Onhan tuon nyt lähempänä puolta koko kaluston määrästä mutta ei tuostakaan juuri riemunkiljahduksia voi päästellä.

Paljon huoltoa ilmeisesti tuo Gripen kuitenkin vaatii kun pitää olla yksi huoltokeskus kymmentä konetta varten, kuinkahan monta huoltokeskusta meillä on Hornetien huoltamiseen?
 
No kolmella huoltokeskuksella kahden sijasta sitten päästäisiin pikaisen matemaattisen kalkulaation mukaan n. 22 - 30 lentokuntoiseen koneeseen. Onhan tuon nyt lähempänä puolta koko kaluston määrästä mutta ei tuostakaan juuri riemunkiljahduksia voi päästellä.

Paljon huoltoa ilmeisesti tuo Gripen kuitenkin vaatii kun pitää olla yksi huoltokeskus kymmentä konetta varten, kuinkahan monta huoltokeskusta meillä on Hornetien huoltamiseen?

Aikaisemmin taisi olla 3+1, nyt 2+1.
 
OT: katsotaan sitten kun F-35:sia alkaa olemaan Euroopassa enemmän että kuinka moni on lentokunnossa kun yhden koneen huolto kuulemma vaatii muutama kymmentä miestä ja jokusen tunnin aikaa... Moottorit ja koneet lähetetään Italiaan ja turkkiin ;)
 
Paljonkohan niissä nyt on kannibalisoitavaa? Moottori on eri, suurin osa järjestelmistä eri, rungossa suuria muutoksia, laskuteline eri jne. Koneet pitäisi uudelleenrakentaa niin perusteellisesti etten usko että sieltä olisi merkittävä säästöjä tulossa.
Itsehän myisin nuo koneet banaanitasavaltoihin, niille maille joilla ei ole varaa ostaa Gripen E:tä. Vientiasiakkaiden iso määrä on hyvä referenssi ja huolto/varaosatoiminnasta tulee kuitenkin kassavirtaa joka osaltaan tukee Gripen E:nkin ylläpitoa vaikka vaihtokelpoisuus versioiden välillä onkin rajattu. Kuulemma Botswana harkitsee 6-8 koneen hankintaa.
Aivan, mutta Ruotsissa tällaiset asiat päättä hallitus, ja siellä ei välttämättä järkeä käytetä.

Saab on kuulemma kiinnostunut ostamaan kannibalisoidut rungot romuarvosta. Järjettömin skenario olisi että ensin riisutaan C/D:t kannibalisoitavista osista, joka tietysti on veloitettavaa työtä. Sitten SAAB osta rungot romuhinnalla ja sen jälkeen SAAB asentaa vastaavat osat takaisin koneisiin ja myy C/D rungot pitkälläolevaanstaniin ;)
 
Ruotsin puolustusvoimien säästövimmasta ovat näköjään ilmavoimatkin saaneet osansa. Mitenkähän huonossa jamassa koneet ovat? Lentokiellossa määräaikaishuoltojen laiminlyönnin takia? Vai nostettu pukeille ja osat pöllitty?
Kysehän ei ole PV:n säästövimma vaan hallituksen säästövimma. Lisäksi nuo huoltokeskukset lienevät FMV, joka on hankinta ja huoltovirasto, siviilivirasto nimestään huolimatta. FMV on ilmoittanut että he ovat valmiita lisäämään kapasiteettia, kunhan heille osoitetaan varat.

Ei siellä laiminlyödä huoltoja. Sitävastoin siellä on otettu joku osa yhdestä koneesta toiseen, jos kone on odottanut muita osia joltakin toimittajalta. Tilannetta ilmeisesti pahentaa, että vientikoneissa on tiukat toimitusvelvoitteet osien osalta, joka on sitten näkynyt ruotsalaisten koneiden osalta ylimääräisenä odotteluna hangaarissa.
 
Back
Top