fulcrum
Greatest Leader
Eikö tuo "marinha" koneiden kyljessä viittaa enemmän Brasilian suuntaan?
Molemmille on kaupattu muttei varmaan ole kovin kiinnostuneita. Intia on vahvasti sitoutunut MiG-29K:hon ja sillä on tekeillä oma 'Sea Gripen', Naval Tejas. Brassien taloudellinen ja poliittinen tilanne on menossa siihen suuntaan että pieni ihme jos edes ilmavoimien kauppa toteutuu. Ranskikset ovat poistamassa Super Etendardeja, ehkä brassit voisivat ostaa ne tukialukselleen.
C/D koneita on tarkoitus kannibalisoida ja ottaa niistä järjestelmiä E koneisiin. Tästä on ollut jonkunverran keskustelua ja välillä on puhuttu että uudet koneet olisivat kokonaan uusia, ja nyt taas näyttää siltä että koneita kannibalisoidaan.
Paljonkohan niissä nyt on kannibalisoitavaa? Moottori on eri, suurin osa järjestelmistä eri, rungossa suuria muutoksia, laskuteline eri jne. Koneet pitäisi uudelleenrakentaa niin perusteellisesti etten usko että sieltä olisi merkittävä säästöjä tulossa.
Itsehän myisin nuo koneet banaanitasavaltoihin, niille maille joilla ei ole varaa ostaa Gripen E:tä. Vientiasiakkaiden iso määrä on hyvä referenssi ja huolto/varaosatoiminnasta tulee kuitenkin kassavirtaa joka osaltaan tukee Gripen E:nkin ylläpitoa vaikka vaihtokelpoisuus versioiden välillä onkin rajattu. Kuulemma Botswana harkitsee 6-8 koneen hankintaa.