Saattaa kuulkaa HX-ehdokkaista Gripen jäädä ainoana alle sadan valmistetun kappaleen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oho. Sepä vasta olisi yllätysSaattaa kuulkaa HX-ehdokkaista Gripen jäädä ainoana alle sadan valmistetun kappaleen.
Eli Saabilla menee varmasti todella kehnosti myös. Sääli köyhiä ruotsalaisia.Taisi Gripeniltä loppua asiakkaat, kun Kanadakin päätyi F-35:een. Kenelles voisi enää myydä?
Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia. Tiedä vaikka joku Uusi-Seelantikin joskus havahtuu tunnistuslentokyvyttömyyteen ja etsii wanhaa A-4:ää vastaavan budjettiratkaisun?Taisi Gripeniltä loppua asiakkaat, kun Kanadakin päätyi F-35:een. Kenelles voisi enää myydä?
Etelä-Amerikasta voisi löytyä joku maa Brasilian lisäksi.Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia. Tiedä vaikka joku Uusi-Seelantikin joskus havahtuu tunnistuslentokyvyttömyyteen ja etsii wanhaa A-4:ää vastaavan budjettiratkaisun?
Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia.
Riippuu varmaan diilistä, millä Sverigestan koneita kauppaa. Saappimiehellä on mainio mielikuvitus.Tsekki ja Unkari ovat liisanneet ex-flygvapnetin koneita, oletan että edullisella diilillä. Uushankinta on ihan toinen juttu, F-35 on NATO-maille luonnollinen valinta mikäli hakevat high end kykyjä ja F-16 Block 70 mikäli vaatimattomampi käy.
Ei taida Gripen olla oikein kilpailukykyinen kumpaakaan vastaan.
"Mutta kaikkihan tietää, että Gripen on halvin."Riippuu varmaan diilistä, millä Sverigestan koneita kauppaa. Saappimiehellä on mainio mielikuvitus.
Brasilian voisi katsoa varmaankin olevan merkittävä maa Gripenin Etelä-Amerikan vientipyrkimysten osalta, eikä sen kannalta Brasilialla ole kauheasti vihollisia, toisaalta USA:n ja Britannian vientilupa vaaditaan kuitenkin.Etelä-Amerikasta voisi löytyä joku maa Brasilian lisäksi.
Ei hassumpi suunnittelema, tuossahan tulisi selvää säästöä kun kalliit potkuriturbiinikoneet korvattaisiin käyttökustannuksiltaan huomattavasti edullisemmalla Geipenillä.Ehkäpä realistinen kuva olisi se, että Brasilia korvaa koko hävittäjälaivueensa Gripen E / F:llä niin, että heillä on sitten se 108 Gripen E:tä.
Muita kuin Gripen, heillä on:
EMB-314 : 31 kpl
AMX-International: 46 kpl
F-5: 45 kpl.
Yht. 122 kpl.
Näiden tilalle 108 Gripen E olisi sopiva määrä.
Lyödäänkö pieni veto:
Minä maksan sinulle kymmenen vuoden päästä kymmenen euroa jokaisesta tästä päivästä eteenpäin ulkomaille myydystä Gripen E:stä.
Jos määrä jää alle sadan, maksat minulle 1000€, sinun mahdolliselle (jopa erittäin todennäköiselle, kuka nyt ei haluaisi parasta ja halvinta. Ei ne nyt niin tyhmiä ole edes Afrikassa.) voitolle ei ole ylärajaa. Jos menee esim 1000 kpl koneita niin nettoat kymppitonnin.
Nyt on mahkut tehdä helppoa rahaa.
@rty19
Kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti näyttää kyllä nyt kannaltasi pahalta:
Gripen E ja käytetyt F-16:t eivät varsinaisesti kilpaile samoista markkinoista. Enemmän ne ovat kusseet Gripen C/D:n kintuille kun Saab on yrittänyt päästä eroon viimeisistä vanhoista koneistaan. Edes Block 70/72 ei ole kaikilta osin suora kilpailija koska Gripen kuitenkin enemmän tähtää 'high end' markkinoille: siellä kuitenkin on vastassa Typhoon, Rafale ja F-35.Niin, alkavat olla vähissä maksukykyiset asiakkaat, jotka eivät ole jo ostaneet (käytettyjä) F-16. Vähän sellanen villi kortti vois kait olla Österbaumi, joka yrittää saada Eurofighterinsä dumpattua jollekin ääliölle. Afrikassa olisi öljytuloilla BKT:tä keränneitä suuria maita, kuten vaikka Nigeria, joilla olisi maksukykyä muttei varmaankaan tarvetta muille kuin COIN-koneille ja helikoptereille. Joku Balkanin ylijäämä?
Onkohan nämä nyt ihan kokonaisia koneita joissa on kaikki meillekin mainostetut vikstaakkelit paikallaan ja toimintakunnossa vai jotain ihan muuta?
Kyllä pitäisi olla kokonaisia koneita. Ehkä jotkut asiat eivät olleet paikallaan merikuljetuksen aikana mutta kone pistetään käyttökuntoon sen jälkeen koneet siirrettiin lentokentälle. Kuvia löytyy joissa näkyy että ruumassa oli kaksi konetta.Onkohan nämä nyt ihan kokonaisia koneita joissa on kaikki meillekin mainostetut vikstaakkelit paikallaan ja toimintakunnossa vai jotain ihan muuta?
Nuo tweetin kuvat taitavat olla muuten siitä ensimmäisestä toimitetusta koneesta josta kummasti puuttui heti ominaisuuksia, niinkuin IRST sensori jne jne.