Gripen E/F

Saattaa kuulkaa HX-ehdokkaista Gripen jäädä ainoana alle sadan valmistetun kappaleen.
 
Taisi Gripeniltä loppua asiakkaat, kun Kanadakin päätyi F-35:een. Kenelles voisi enää myydä? :confused:
Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia. Tiedä vaikka joku Uusi-Seelantikin joskus havahtuu tunnistuslentokyvyttömyyteen ja etsii wanhaa A-4:ää vastaavan budjettiratkaisun?
 
Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia. Tiedä vaikka joku Uusi-Seelantikin joskus havahtuu tunnistuslentokyvyttömyyteen ja etsii wanhaa A-4:ää vastaavan budjettiratkaisun?
Etelä-Amerikasta voisi löytyä joku maa Brasilian lisäksi.
 
Nykyiset C-Greipin operaattorit ovat aika hyvä kohdeyleisö. Eiköhän Afrikassakin ole jokunen potentiaalinen asiakas, kuten vaikka Kenia.

Tsekki ja Unkari ovat liisanneet ex-flygvapnetin koneita, oletan että edullisella diilillä. Uushankinta on ihan toinen juttu, F-35 on NATO-maille luonnollinen valinta mikäli hakevat high end kykyjä ja F-16 Block 70 mikäli vaatimattomampi käy.

Ei taida Gripen olla oikein kilpailukykyinen kumpaakaan vastaan.
 
Tsekki ja Unkari ovat liisanneet ex-flygvapnetin koneita, oletan että edullisella diilillä. Uushankinta on ihan toinen juttu, F-35 on NATO-maille luonnollinen valinta mikäli hakevat high end kykyjä ja F-16 Block 70 mikäli vaatimattomampi käy.

Ei taida Gripen olla oikein kilpailukykyinen kumpaakaan vastaan.
Riippuu varmaan diilistä, millä Sverigestan koneita kauppaa. Saappimiehellä on mainio mielikuvitus.
 
Unkari päivittää (jos ei jo päivittänyt) koneensa MS20 block 2 tasolle. Ilmeisesti aikovat käyttää koneitaan vielä senkin jälkeen kun nykyinen 10v liisauspätkä loppuu ja koneet tulevat heidän omistukseen.
 
Etelä-Amerikasta voisi löytyä joku maa Brasilian lisäksi.
Brasilian voisi katsoa varmaankin olevan merkittävä maa Gripenin Etelä-Amerikan vientipyrkimysten osalta, eikä sen kannalta Brasilialla ole kauheasti vihollisia, toisaalta USA:n ja Britannian vientilupa vaaditaan kuitenkin.
Argentiina ilmeisesti oli kiinnostunut, mutta Britannia esti vientiluvan saamisen. Chilellä on F-16A/C, joten heillä tuskin on kiinnostusta, koska ovat kuitenkin naapurimaitaan edellä. Bolivialla, Uruguaylla, Paraguaylla, Guyanalla ja Surinamilla ei ole rahaa, ja Venezuela ei ole mahdollinen.

Kolumbia voisi olla kiinnostunut, heidän koneensahan ovat Israelin Kfir-versiota Mirage 5:stä, jotka alkavat ilmeisesti olla iipoilta ostetusta Kfir NG -päivityksestä huolimatta aika happamassa kunnossa. Eri asia sitten on, myöntääkö Ruotsi vientilupia Kolumbiaan, ja toisaalta, saako Kolumbia USA:lta paremman tarjouksen vaikkapa. Peru myös voisi olla mahdollinen, he ovat etsineet edullista konetta vuodesta 2013 (tosin Gripen ei ehkä mene heidän käsitykseensä edullisesta), mutta heidän budjettinsa voisi katsoa ehkä riittävän korvaamaan nykyiset 19 MiG-29:ää ja 12 Mirage 2000:a yhdellä laivueella (24-32 kpl) Gripeneitä. Peru tosin on esittänyt mielenkiintoa Korean KF-21:tä kohtaan, mutta saa nähdä; Perun kohdalla ongelmaksi voi myös muodostua USA-Britannia-akselin suhtautuminen (Peru ja Chile ovat huonoissa väleissä ja Chilellä on USA:n tuki). Ecuadorilla voisi olla myös rahaa korvatakseen omat Cheetahit, mutta liekö halua, maalla on hävittäjiä vain 8, ja Cheetahit hankittiin vain reilu 10 vuotta sitten (käytettyinä Etelä-Afrikasta); ulkosuhteet tuskin olisivat heillä ongelma.
 
Ehkäpä realistinen kuva olisi se, että Brasilia korvaa koko hävittäjälaivueensa Gripen E / F:llä niin, että heillä on sitten se 108 Gripen E:tä.

Muita kuin Gripen, heillä on:

EMB-314 : 31 kpl

AMX-International: 46 kpl

F-5: 45 kpl.

Yht. 122 kpl.

Näiden tilalle 108 Gripen E olisi sopiva määrä.
 
Ehkäpä realistinen kuva olisi se, että Brasilia korvaa koko hävittäjälaivueensa Gripen E / F:llä niin, että heillä on sitten se 108 Gripen E:tä.

Muita kuin Gripen, heillä on:

EMB-314 : 31 kpl

AMX-International: 46 kpl

F-5: 45 kpl.

Yht. 122 kpl.

Näiden tilalle 108 Gripen E olisi sopiva määrä.
Ei hassumpi suunnittelema, tuossahan tulisi selvää säästöä kun kalliit potkuriturbiinikoneet korvattaisiin käyttökustannuksiltaan huomattavasti edullisemmalla Geipenillä.
 
Niin, alkavat olla vähissä maksukykyiset asiakkaat, jotka eivät ole jo ostaneet (käytettyjä) F-16. Vähän sellanen villi kortti vois kait olla Österbaumi, joka yrittää saada Eurofighterinsä dumpattua jollekin ääliölle. Afrikassa olisi öljytuloilla BKT:tä keränneitä suuria maita, kuten vaikka Nigeria, joilla olisi maksukykyä muttei varmaankaan tarvetta muille kuin COIN-koneille ja helikoptereille. Joku Balkanin ylijäämä?
 
@rty19
Kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti näyttää kyllä nyt kannaltasi pahalta:
Lyödäänkö pieni veto:

Minä maksan sinulle kymmenen vuoden päästä kymmenen euroa jokaisesta tästä päivästä eteenpäin ulkomaille myydystä Gripen E:stä.

Jos määrä jää alle sadan, maksat minulle 1000€, sinun mahdolliselle (jopa erittäin todennäköiselle, kuka nyt ei haluaisi parasta ja halvinta. Ei ne nyt niin tyhmiä ole edes Afrikassa.) voitolle ei ole ylärajaa. Jos menee esim 1000 kpl koneita niin nettoat kymppitonnin.

Nyt on mahkut tehdä helppoa rahaa.
 
@rty19
Kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti näyttää kyllä nyt kannaltasi pahalta:

jos muistat (tai tarkistat tuon viestisi jälkeen tulleita postauksia) niin sitä vetoa ei lyöty kun ehdoista ei päästy yhteisymmärrykseen.

Silloin kun "mikä kone voittaa HX-hankkeen" äänestys tällä foorumilla oli itselle valintavuorossa, asiat näyttivät yhdenlaiselta. Sen jälkeen on selvinnyt että Gripen E:n tuotekehitys ei ole edennyt vuosia sitten esitettyjen aikataulujen mukaisesti. Sveitsissä ja Suomessakin lennetyissä testeissä ilmeisesti jotain asioita jäi tekemättä, mutta yksityiskohtia ei ole julkistettu. Sisäpiiriläiset saattavat tietää mutteivat voi tänne kertoa, ainakaan vielä. Brasiliassa asti on edelleen vasta yksi kone, tosin ensi viikolla pitäisi olla kolme jos se koneita kuljettava laiva pääsee perille odotetusti. Myös omat käsitykset häiveen merkityksestä ovat muuttuneet ja Ruotsin joskus ollut asenne että konfliktissa oleville maille ei toimiteta apua ei tunnu järkevältä varsinkaan nyt kun on Ukrainan sotaa seurannut. Tosin nyt Ruotsi sitten jotain aseapua on toimittanutkin.
Näiden perusteella pitkälti tulin siihen tulokseen että lähellä Venäjän rajaa oleville maille F-35 on parempi kone. Mutta uskon edelleen että niille maille joiden todennäköisin vastustaja ei käytä 5. sukupolven koneita Gripen E voi olla hyvä valinta - jos nyt pikapuoliin saavat sen siihen kuntoon että voivat alkaa toimittaa koneita suurempia määriä sen tähänastisille tilajille Ruotsille ja Brasilialle. Samaten uskon että Ukrainassa Gripen E pärjäisi paremmin kuin siellä nyt lentävä Mig-29. Olisi myös erittäin mielenkiintoista nähdä miten F-35 tuolla Ukrainassa suoriutuisi toisaalta ilma-taisteluissa, toisaalta IT-aseita vastaan.
 
Niin, alkavat olla vähissä maksukykyiset asiakkaat, jotka eivät ole jo ostaneet (käytettyjä) F-16. Vähän sellanen villi kortti vois kait olla Österbaumi, joka yrittää saada Eurofighterinsä dumpattua jollekin ääliölle. Afrikassa olisi öljytuloilla BKT:tä keränneitä suuria maita, kuten vaikka Nigeria, joilla olisi maksukykyä muttei varmaankaan tarvetta muille kuin COIN-koneille ja helikoptereille. Joku Balkanin ylijäämä?
Gripen E ja käytetyt F-16:t eivät varsinaisesti kilpaile samoista markkinoista. Enemmän ne ovat kusseet Gripen C/D:n kintuille kun Saab on yrittänyt päästä eroon viimeisistä vanhoista koneistaan. Edes Block 70/72 ei ole kaikilta osin suora kilpailija koska Gripen kuitenkin enemmän tähtää 'high end' markkinoille: siellä kuitenkin on vastassa Typhoon, Rafale ja F-35.
Kuten sanoin, latinalaisessa Amerikassa tuntuisi olevan parhaat vientimahdollisuudet. Viisua eteläamerikkalaisen tuotteen ostamisen eduista varmaan tullaan veisaamaan hartaasti. Argentiinalla tai Venezuelalla ei tietenkään ole siihen rahaa, mutta Kolumbia/Chile/Peru-akselilla kauppoja voisi tulla.
 
Onkohan nämä nyt ihan kokonaisia koneita joissa on kaikki meillekin mainostetut vikstaakkelit paikallaan ja toimintakunnossa vai jotain ihan muuta?

Nuo tweetin kuvat taitavat olla muuten siitä ensimmäisestä toimitetusta koneesta josta kummasti puuttui heti ominaisuuksia, niinkuin IRST sensori jne jne.
Kyllä pitäisi olla kokonaisia koneita. Ehkä jotkut asiat eivät olleet paikallaan merikuljetuksen aikana mutta kone pistetään käyttökuntoon sen jälkeen koneet siirrettiin lentokentälle. Kuvia löytyy joissa näkyy että ruumassa oli kaksi konetta.
 
Back
Top