Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos lennetään todella vähän, kuten sellaisella konetyypillä mitä on tosi vähän käytössä ja nekin harvat vähäpätöisillä ilmavoimavaltioilla niin onnettomuuksia kuuuluukin sattua vähän. Gripenin moottori ainakin on ollut luotettava. Johtuneeko se sitten siitä, että se on alkuaan amerikkalainen vai siitä, että lastentaudit on korjattu silloin joskus 20-30 vuotta sitten. Wikin mukaan Gripeneitä on rakennettu vajaat 250 kpl ja 2011 mennessä oli lennetty 160 000 tuntia, nyt tietenkin paljon enemmän. Stetson-sleeve-arvauksella luultavasti luokkaa esim. 200 000-350 000h (tosi karkea arvaus).
Esim. F-16 -hävittäjällä on lennetty yli 10 miljoonaa tuntia pelkästään Amerikan ilmavoimissa. Kilpailijaehdokkaalla F-35 tuli täyteen alkuvuonna yli 50 000 tuntia. Arvio on, että tänä vuonna saavutettaneen jopa 80 000 tunnin raja. Upeaa ja uskomattoman tehokasta, wau!
F-35 ei ole edes valmis ja on jo hetken päästä lentänyt enemmän kuin Gripen. Ei mulla muuta, että tuosta vähän mittakaavaa missä sarjoissa nää vehkeet painii.
Kaikkihan sen sitäpaitsi tietää, että saabismi on sairautta. Itse luulen, että tämän selittämättömän Saab-fanikulttuurin taustalla on ilmeisesti suomalaiset Saabin kuljettajat jotka salaa toivovat Grippeniä ilmavoimille. Sillä tavalla sen oman ikivanhan etuvetoräpylän, jota ei enää valmisteta, ajamisessa olis vähän enemmän fiilistä ja se oma kulkeminenkin saisi uutta nostetta kun ajelis lähes hävittäjällä. Pelkäänpä, että tuossa on lopulta mentävä autokaupoille kuitenkin tai hommattava bussikortti. Asiallista keskustelua?
Vielä on telineissä.Gripen E on ilmeisesti päässyt rullailemaan kentällä.
Sinä se kyllä jaksat ulista. Mene ulisemaan vaikka iltavapaisiin ulinoitasi.@TomTom miten foorumilla määritellään trollaus? Se jäi vielä epäselväksi. Tässä ketjussa olisi mahdollisesti aika monta viestiä, jotka täyttäisivät tunnusmerkit. Jos lähtisi troolia vetämään, niin olisi kohta niin täynnä peikkoja, ettei veneeseen saisi nostettua...
Internetistä esim. seuraava.
Trollata. Provosoida toisia ihmisiä tahallisesti sanomalla ilkeitä, tyhmiä tai muuten epäkohtelioita asioita. Trollin tavoite on saada muut hermostumaan ja vastaamaan.
Sinä se kyllä jaksat ulista. Mene ulisemaan vaikka iltavapaisiin ulinoitasi.
Gripenin aikaisempien mallien moottorit olivat Volvo Flygmotorin tuunaamia ja kyllä, ne olivat sen verran originaaleja parempia mm. luotettavuudessa, että GE otti aika lailla onkeensa kehittäessään Super Hornetiin (ja nyttemmin Gripen E:hen) uuden moottoriversion. Gripeniä ajatellen GE414 tarvitsisi mielestäni kyllä selvästi lisää tehoa, nykyinen on hieman hengetön, jos ilmaisu sallitaan. F-35:n moottorissa on tehoa ja voimaa, tosin kehittelyn tässä vaiheessa luotettavuuspulmia on ollut. Typhoonissa on miehekkäästi tehoa ja voi pojat, mitä parikymmentä prosenttia lisää tekisikään!
F135 (F-35) ja F119 (F-22) ei toki realistisia, mutta seuraavat hyvinkin mahdollisia.
Pratt & Whitney F100-PW-229 - 29,160lb (129.7kN)
The F100-PW-229 Increased Performance Engine (IPE) manufactured by Pratt & Whitney is the world's most widely used advanced fighter jet engine.
ja
GE F110-GE-132 - 32,500lb (144.5kN)
Fully-compatible with F-15E and F-16C/D fighters. It is also certified for operation in the F-16E/F.
Kyllähän noista GE F414-GE-39E:hen (98kN) verrattuna olisi ollut potkua.
Valinta on kuitenkin tehty jo eikä se muuksi muutu. Toivottavasti on edes "halbaa halbaa".
Mistä tämä on repäisty? Volvo moodasi F-404 moottoria tietääkseni keventämällä ja muuttamalla puhallinta ja tietysti öljyjärjestelmä vaihdelaatikkoineen vaati muutosta koska GE F404 oli suunniteltu 2-moottorikoneisiin. Sama juttu on F414:n kanssa, Volvo joutuu sitä muuttelemaan.Gripenin aikaisempien mallien moottorit olivat Volvo Flygmotorin tuunaamia ja kyllä, ne olivat sen verran originaaleja parempia mm. luotettavuudessa, että GE otti aika lailla onkeensa kehittäessään Super Hornetiin (ja nyttemmin Gripen E:hen) uuden moottoriversion.
Kerran tuosta moottorista on pakko valittaa koko ajan, niin piruako ruotsalaiset valitsivat alitehoisen myllyn koneeseensa? Kärsikööt seuraukset!
Voisi kuvitella, että F110 tai F119 olisi ollut melkoinen mylly koneeseen. Saati sitten F135! Gripen-kuskit voisivat kehua, että he pystyvät paitsi 9 G:n kaartoihin, niin myös 9 G:n kiihdytyksiin.
Lisää hyviä Gripenin moottoreita linkin takaa:
http://www.airforce-technology.com/features/featurethe-10-most-powerful-fighter-jet-engines-4581588/
Kerran tuosta moottorista on pakko valittaa koko ajan, niin piruako ruotsalaiset valitsivat alitehoisen myllyn koneeseensa? ...
Mistä tämä on repäisty? Volvo moodasi F-404 moottoria tietääkseni keventämällä ja muuttamalla puhallinta ja tietysti öljyjärjestelmä vaihdelaatikkoineen vaati muutosta koska GE F404 oli suunniteltu 2-moottorikoneisiin. Sama juttu on F414:n kanssa, Volvo joutuu sitä muuttelemaan.
Näillä asioilla ei ole tietääkseni ollut mitään vaikutusta GE:n moottorin epäluotettavuuden kanssa koska sitä ei ole. Jenkkimoottorit on hyvin luotettavia.
Produced by Volvo Aero (now GKN Aerospace Engine Systems), the RM12 is a derivative of the General Electric F404-400. Changes from the standard F404 includes greater reliability for single-engine operations (including more stringent birdstrike protection), increased thrust, and the adoption of a full authority digital engine control (FADEC) system.[1][2] Several subsystems and components were also redesigned to reduce maintenance demands.[3] The air intakes of the engine were designed to minimize radar reflection from the compression fan, reducing the radar cross section of the aircraft overall.[2] The F404's analogue Engine Control Unit was replaced with the Digital Engine Control – jointly developed by Volvo and GE – which communicates with the cockpit through the digital data buses and, as redundancy, mechanical calculators controlled by a single wire will regulate the fuel-flow into the engine. These mechanical backup systems remain in the new Full Authority Digital Engine Control (FADEC) which Volvo began developing in 1996.[2] General Electric produces 50% of the engine. Elements such as the fan/compressor discs and case, compressor spool, hubs, seals, and afterburner are manufactured in Sweden, final assembly also taking place there.[2]
F414G
Produced for the Saab JAS 39 Gripen Demonstrator. Slightly modified for use in a single engine Gripen, instead of a twin-engine aircraft like the F/A-18. With it, the Gripen Demonstrator reached Mach 1.2 in supercruise (without afterburner).[19]
F414-GE-39E
New version of the F414G for the Saab JAS-39E/F Gripen.[24]
Peltivanteet voi vaihtaa, mutta stealthia ei voi. Kukaan ei osta 2017 autoa kyttävanteilla eikä modernissa valtiollisessa uhkaympäristössä operoivan pidä ostaa hävittäjää jossa ei ole häiveominaisuuksia.
Peltivanteet voi vaihtaa, mutta stealthia ei voi. Kukaan ei osta 2017 autoa kyttävanteilla eikä modernissa valtiollisessa uhkaympäristössä operoivan pidä ostaa hävittäjää jossa ei ole häiveominaisuuksia.
Mielenkiintoinen kysymys yleisellä tasolla.Ilmavoimilla on sitten meneillään kohtalaisen perusteellinen hämäysoperaatio vain sitä varten, että F-35 hintaa saadaan painettua alas, vai?
Muoks. Mutta eihän siitä ole mitään hyötyä, koska L&M tietää, että he ovat ainoa vaihtoehto. Miksi laskea hintaa?
Monesko vuosi tämä muuten on putkeen kun uuden Gripenin ensilento siirretään taas seuraavaan vuoteen? Kolmas vai neljäs?
Mielenkiintoinen kysymys yleisellä tasolla.
Oliko esimerkiksi Tanskalaisten järkevää järjestää kallis vertailu jos oli alusta alkaen selvää että ilmavoimat haluavat F-35:n ja skenaariot oli rakennettu sen mukaan että se voittaa?
Hinnoitteluunkaan on tuskin hirveästi kilpailutuksella merkitystä jos olet jo partnerimaa tai kauppa toteutetaan FMS:nä (USAFin maksama hinta + 7%).
Onko kaikki vain suurta sirkusta jotta oppositiopoliitikot ja kansa ovat tyytyväisiä? Näinhän meille on vihjailtu (ainakin aina kun F-35 on voittanut)