Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Huhumylly pyörii Gripen E:stä Rolls-Roycen EJ230-moottorilla uusille vientiasiakkaille:


Vuonna 1998 jenkit estivät Gripen-kaupat Etelä-Afrikaan ja sen jälkeen möivät sinne omia F-16 hävittäjiään. Historia toistaa itseään.

EDIT: Tarkennetaan vielä sen verran, että ensin jenkit torppasivat Gripen-kaupan Etelä-Afrikalle asetettujen sanktioiden vuoksi:
https://www.flightglobal.com/usa-blocks-gripen-sale-to-south-africa/19716.article
The US Department of State denied Saab's request to re-export US technology in the Gripen, including its engine, because the deal would involve Armscor, the South African weapons procurement agency. US companies, including subcontractors on the Gripen, have been barred from dealing with Armscor since it was found guilty of sanctions busting and unauthorised re-export of US technology during the United Nations arms embargo against apartheid South Africa.
... jonka jälkeen jenkit (väitetysti) yrittivät myydä sinne omia F-16 hävittäjiään:
https://www.f-16.net/f-16-news-article321.html
Rumors say that the United States will offer South African National Defense Force (SANDF) F-16 fighter jets. These would probably be second-hand U.S. Air Force F-16 B and C variants, which are being phased out as they are replaced by the latest D-series planes.
Lopulta Etelä-Afrika sai kuitenkin ostettua Gripenit osana massiivista Eurooppalaista asepakettia:
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Arms_Deal
The Strategic Defence Package, popularly known as the Arms Deal, was a major defence procurement programme undertaken to re-equip the South African armed forces for the post-apartheid era... (28 X JAS 39 Gripen Advanced light fighter aircraft)
 
Viimeksi muokattu:
Korostaa vain sitä vanhaa tosiasiaa, että valtioilla ei ole ystäviä, vain yhteisiä intressejä.
 
Entäs tutka? Vieläkö sekin sisältää vientirajoitettua yhdysvaltalaista teknilogiaa?
En tiedä sisältää Selexin Raven ITAR-rajoitettua teknologiaa, pitkälti se on Ruotsalaista ja Brittiläistä sukua mutta voi siellä jotain olla koska en ole nähnyt sitä erikseen mainostettavan vientirajoitusvapaana.

Saab esitteli joitain vuosia sitten omaa tutkaprototyyppia, jonka mainittiin erikseen olevan vapaa vientirajoituksista. TRL-tasoa voi päätellä siitä, että sanottiin olevan 12-18kk päässä tuotantoversiosta.
 
Huhumylly pyörii Gripen E:stä Rolls-Roycen EJ230-moottorilla uusille vientiasiakkaille:
Mahtaisikohan tuo lisätä Gripenin suorituskykyä joka niin kuorman kuin toimintamatkankin suhteen jää vaatimattomaksi.

Edelleen moottori poislukien jää kokolailla monta USA-komponenttia jotka on vaikea korvata. Hieman hankala pala kerrallaan vapautua Trumpin veto-oikeudesta.
 
Moottori lienee kuitenkin se kaikista vaikeimmin vaihdettavissa oleva komponentti. Jos projekti vietäisiin maaliin asti, niin olisihan se selkeä osoitus eurooppalaisten halusta seisoa omilla jaloillaan. Vaikka koneeseen jäisikin jenkkinippeleitä, niin into kikkailla veto-oikeutta laskisi, kun niidenkin valmistamiseen tarvittavat työpaikat siirtyisivät vanhalle mantereelle. Ainoa tapa syödä elefantti on pala kerrallaan.
 
Moottori lienee kuitenkin se kaikista vaikeimmin vaihdettavissa oleva komponentti. Jos projekti vietäisiin maaliin asti, niin olisihan se selkeä osoitus eurooppalaisten halusta seisoa omilla jaloillaan. Vaikka koneeseen jäisikin jenkkinippeleitä, niin into kikkailla veto-oikeutta laskisi, kun niidenkin valmistamiseen tarvittavat työpaikat siirtyisivät vanhalle mantereelle. Ainoa tapa syödä elefantti on pala kerrallaan.
Onko muiden osien jenkkiosuuksista muuten todennettavaa tai lähteeseen jäljitettävää tietoa? Tutkan osalta kuitenkin valmistajafirmat ovat Eurooppalaisia, vaikka en olekaan ihan varma mihin BAe:n tytäryhtiöihin Marconin toiminnot ovat päätyneet. Lennonhallinta eli Fly-By-Wire lienee sen jälkeen kriittisin osa, ja siinä voi tietysti olla jotain ITAR:n alaisia algoritmeja joita on vaikea korvata. Navigointi yms. lienevät melko vakiokamaa jota löytyy Atlantin molemmilta puolilta valinnanvaikeuksiin asti riittävästi.
 
Ainakin alkuperäiseen Gripeniin ruotsalaiset kehittivät itse FBW:n (ja se olikin merkittävänä syynä viivästyksiin). Apua kysyttiin sitten muistaakseni briteistä?
 
En tiedä sisältää Selexin Raven ITAR-rajoitettua teknologiaa, pitkälti se on Ruotsalaista ja Brittiläistä sukua mutta voi siellä jotain olla koska en ole nähnyt sitä erikseen mainostettavan vientirajoitusvapaana.

Saab esitteli joitain vuosia sitten omaa tutkaprototyyppia, jonka mainittiin erikseen olevan vapaa vientirajoituksista. TRL-tasoa voi päätellä siitä, että sanottiin olevan 12-18kk päässä tuotantoversiosta.

Olen aina sanonut, että oli huono idea laittaa Gripen E:hen brittiläisiä komponentteja. Se kun sulkee Argentiinan tehokkaasti pois ostajaehdokkaista, vaikka USA luultavasti olisi myötämielinen kaupalle.
 
Mitäs brittiosia Gripen E:ssä nyt on, siis pääkomponentteja? Tutka ja IP on Italiasta. Heittoistuin on Martin-Baker, muttei länsimaissa taida sille olle kauheasti vaihtoehtoja. Tekeekö hävittäjiin sopivia muut kuin Raytheon ja M-B? Varmaan jotain pienempää tilpehööriä on, mutta meneeköhän se vientikontrollin alle?

Tosin olisko Argentiinalla ollut rahaa Gripukkaan kuitenkaan.
 
Tutka ainakin on brittiläistä osaamista ja alkuperää, vaikka firma onkin nykyään italialaisessa omistuksessa. Ferranti -> GEC/Marconi -> Selex -> Leonardo.

Skotlannissa nuo taidetaan edelleen suunnitella ja tehdä. Ferranti Blue Vixenin jälkeläisä siis.
 
Joo brittiperäinenhän se on, yritin vaan katsella onko Leonardossa enää sellaista brittiomistusta, jolla kauppoja voisi torppailla? Voihan niitä vientikontrolleja ehkä olla teknologian ja yritysten myyntisoppareissakin.

Gripenin 'oma' tutka on tietenkin Blue Vixenin jälkeläinen sekin. Mitähän muita vaihtoehtoja olisi ollut: joku Grifo-kehitelmä tai Elta EL-2052? Ranskalaisilla ei ehkä ole sopivaa, amerikkalaisilla voisi joku SABR tai RACR-viritys teoriassa olla. Todnäk suorituskyvyn puolesta kaikki nämä olisi 05:ttä huonompia?
 
Oli Gripen miten huono tahansa, niin Meteor + GlobalEye paketilla aivan tarpeeksi hyvä ohjuslavetti.
Vaan toimintamatka tai kuormankantokyky eivät näilläkään eväillä parane. Ja tuo Meteor ja GlobalEye paketti sopii moneen ohjuslavettiin.

Lisäys: Meteorin F-35:n virallinen täysi integrointi ei ole vielä valmis mutta kuuluu block neloseen jossa Suomikin on mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top