Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Saab on aika tarkkaan kotoisen Wärtsilän kokoinen yritys. Ei mikään pikkuyritys, mutta toisaalta todella pieni yritykseksi, joka pystyisi uskottavasti kehittämään taistelukyvyltään huippuluokan hävittäjiä. Artikkelissakin todistellaan, miten halvalla Saab saa tehtyä hävittäjiä (ihan totta, uskokaa nyt, kun Saabin markkinointiososastokin sen kerran kertoo!), mutta halaistua sanaa ei sanota hävittäjien taistelukyvystä. Ei kauheasti mieltä lämmitä, että Saab tekee vähän pimpattuja 4. sukupolven hävittäjiä, kun 5. sukupolvi on ollut USA:ssa valtavirtaa jo kauan ja kohta linjoilta alkaa puskea 6. sukupolven koneita.
 
Viimeksi muokattu:
Saabin ongelma on liian pieni kotimaa -- sarjat jäävät liian pieniksi ja uutta pitäisi saada ulos kun vanhakin tuotekehitys vielä maksamatta.

Ehkä yhtiön kannattaisi ottaa "vanhan tuunaus" osaksi repertuaariaan, esim. F-16 freesaus Gripenin teknologialla, niin saisivat kassavirtaa keksinnöistään. F-16 uudella tutkalla sekä meteorit siivissä olisi ihan soiva peli vielä pitkään.
Israel tarjosi aikoinaan tämäntyyppisiä paketteja, muttei ne iso menestys olleet. MiG-21 -päivitystä saatiin myytyä Romaniaan ja ehkä johonkin muualle. Tuppaavat olemaan kalliita, lisäksi amerikkalaiset eivät tykänneet kun toinen maa tuli heidän markkinoilleen.
 
Israel tarjosi aikoinaan tämäntyyppisiä paketteja, muttei ne iso menestys olleet. MiG-21 -päivitystä saatiin myytyä Romaniaan ja ehkä johonkin muualle. Tuppaavat olemaan kalliita, lisäksi amerikkalaiset eivät tykänneet kun toinen maa tuli heidän markkinoilleen.
Idea on periaatteessa hyvä, mutta markkinat todella rajalliset. Kun mukana on jenkkiteknologiaa, niin sellaisia maita joihin tavaraa saisi myydä, mutta USA ei myy itse, on todella vähän.
 
Israel tarjosi aikoinaan tämäntyyppisiä paketteja, muttei ne iso menestys olleet. MiG-21 -päivitystä saatiin myytyä Romaniaan ja ehkä johonkin muualle. Tuppaavat olemaan kalliita, lisäksi amerikkalaiset eivät tykänneet kun toinen maa tuli heidän markkinoilleen.

Idea on periaatteessa hyvä, mutta markkinat todella rajalliset. Kun mukana on jenkkiteknologiaa, niin sellaisia maita joihin tavaraa saisi myydä, mutta USA ei myy itse, on todella vähän.
Tässä tulee vastaan myös yksityisten yritysten tuoteoikeudet. Vanhoilla neuvostotavaroilla ei ollut tuoteoikeuksia ja kuka tahansa saa muuttaa tai jatkokehittää niitä haluamallaan tavalla. Kokonaan toinen asia on vaikkapa Lockheed Martinin tai Boeingin kehittämä kone, jossa kolmannella osapuolella olisi tarve kytkeytyä sisäisiin järjestelmiin. Miksi alkuperäisen koneen/osan valmistanut taho sallisi kolmannen osapuolen kilpailun omaa tuotetta vastaan? Myös vastuukysymykset nousevat mielenkiintoisiksi, miten taataan kokonaisuuden toimivuus, jos esimerkiksi avioniikkajärjestelmistä osa on alkuperäistä tarkaan testattua tuotetta ja osa jonkin rajapinnan kautta lisättyä toiminnallisuutta?
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta BAe:lta ei välttämättä (en tiedä) kysytty mitään, kun Patria modasi Suomen Hawkeihin modernin avioniikan. Se tosin liittyy vain analogisesti koneen vanhoihin järjestelmiin, joten mitään syvällistä tietämystä vanhoista järjestelmistä ei vaadittu. Tällaisia täydellisiä avioniikkaswappeja varmaan pystyisi tekemään.

Gripenin avioniikan istuttaminen vanhempaan koneeseen voisi hyvin olla tehtävissä, mutta koneella pitäisi olla 15-20 vuotta ja 2-3000 tuntia jäljellä, että tällaisessa olisi järkeä. En keksi mitään konetyyppiä, jolla olisi tällainen elinkaari jäljellä, mutta sille ei olisi jo olemassa päivityspaketteja, joiden kehityskulut on jo kuitattu.
 
Israelilaiset kyllä saivat sitten joitain Lavin järjestelmiä myytyä ulkomaisiin koneisiin, esimerkiksi tutkaa myytiin Intiaan. Nyky-Gripenissä ehkä elsojärjestelmä ja datalinkit voisi olla vastaavia mitkä voisi omia koneita kehittäviä maita kiinnostaa.
 
Israel tarjosi aikoinaan tämäntyyppisiä paketteja, muttei ne iso menestys olleet. MiG-21 -päivitystä saatiin myytyä Romaniaan ja ehkä johonkin muualle. Tuppaavat olemaan kalliita, lisäksi amerikkalaiset eivät tykänneet kun toinen maa tuli heidän markkinoilleen.
Toisaalta koneet palvelivat pitkään.
Itselläkin meinasi leuka loksahtaa muutama vuosi sitten kun Romaniassa Mig-21 veti ylitse.
Piti kaivaa netti taskusta ja tarkistaa etten nähnyt näkyjä...

 
Back
Top