Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voi olla että kirjoittaja on vain sotkenut asioita: kolme aseripustinta rungon alla on yksi E:n parannuksia C:hen verrattuna, jospa hän on jostain syystä olettanut että se voisi olla C:ssäkin. Tai siis, voihan se ollakin jossain muodossa, mutta suorilta samalla tavoin ei mene.
E:
Saab-Gripen-E-2531-4-Meteor-missile-2-IRIS-T-missile-kuva-Saab.jpg


C:
640px-Saab_JAS-39C_Gripen%2C_Sweden_-_Air_Force_AN2279593.jpg


Ehkä sinne takarunkoon jotain menisi? Mutta en nyt tiedä olisiko se vaivan arvoista, jotenkin turhalta tuntuisi lisätä C:hen aseripustimia. Ehkä joku uusi varustesäiliön asennuspaikka voisi olla tarpeellisempi.
 
Voi olla että kirjoittaja on vain sotkenut asioita: kolme aseripustinta rungon alla on yksi E:n parannuksia C:hen verrattuna, jospa hän on jostain syystä olettanut että se voisi olla C:ssäkin. Tai siis, voihan se ollakin jossain muodossa, mutta suorilta samalla tavoin ei mene.
E:
Saab-Gripen-E-2531-4-Meteor-missile-2-IRIS-T-missile-kuva-Saab.jpg


C:
640px-Saab_JAS-39C_Gripen%2C_Sweden_-_Air_Force_AN2279593.jpg


Ehkä sinne takarunkoon jotain menisi? Mutta en nyt tiedä olisiko se vaivan arvoista, jotenkin turhalta tuntuisi lisätä C:hen aseripustimia. Ehkä joku uusi varustesäiliön asennuspaikka voisi olla tarpeellisempi.
Ei taida sopia edes tuplaripustin tuohon C/D:n rungon keskiripustimeen. Silloin vois olla lisätankit siipien sisemmissä ripustimissa ja silloin aseistus voisi olla 4+2, jos sopisi niin luulisi olevan suhteellisen helppo modata niin.
Ei taida edes peräkkäin saada kahta ohjusta koonsa puolesta jos sitä ajattelisi runkoon sovittaa.
 
Todennäköisesti E:n keskiripustimeen sopivan yhden ohjuksen laukaisulaitteen voisi sovittaa myös C:hen. Tällöin C:n ohjusmäärä kasvaisi yhdellä. Tämä täsmäisi Saabin tiedotteeseen, toimittaja lienee sekoillut.

Yksikin tutkaohjus olisi tervetullut lisä esim. rynnäkkötehtävällä, jossa siipiripustimissa on polttoainesäiliöt ja rynnäköintiaseet.
 
Todennäköisesti E:n keskiripustimeen sopivan yhden ohjuksen laukaisulaitteen voisi sovittaa myös C:hen. Tällöin C:n ohjusmäärä kasvaisi yhdellä. Tämä täsmäisi Saabin tiedotteeseen, toimittaja lienee sekoillut.

Yksikin tutkaohjus olisi tervetullut lisä esim. rynnäkkötehtävällä, jossa siipiripustimissa on polttoainesäiliöt ja rynnäköintiaseet.

Onko Gripen C:ssä nykyisellään ongelmia käyttää epäsymmetristä kuormaa? Toinen lisätankki siivestä rungon alle ja vapautuvaan siipiripustimeen ohjus? Gripenin tankit on kai samankokoisia, olivat sitten missä ripustimessa tahansa.
 
Gripens that never happened

Sea Gripen:

1709592156725.png

Bomber Gripen:

1709592208560.png
 
Onko Gripen C:ssä nykyisellään ongelmia käyttää epäsymmetristä kuormaa? Toinen lisätankki siivestä rungon alle ja vapautuvaan siipiripustimeen ohjus? Gripenin tankit on kai samankokoisia, olivat sitten missä ripustimessa tahansa.
Epäsymmetrisistä pommikuormista puhuttaessa ruotsalaiset vakuuttelivat, että Gripenin FCS hoitaa homman niin, että kuski ei edes huomaa epäsymmetriaa. Toisaalta tukialuksilta Hornetilla lennettiin paljon pommikuormassa keski- ja yhdellä siipissäiliöllä. Suomalaisissa Horneteissa samaa konfiguraatiota ilmataisteluohjusten kanssa ei ole näkynyt. Tässä kohtaa uskon kuitenkin Gripenin FCS:n olevan näistä kahdesta parempi.

Hornetin FCS on todella edistynyt saamaan koneen kääntymään ja vastustamaan virheliikkeitä. Suunnitteluperiaatteiltaan se on kuitenkin useassa mielessä enemmän perinteistä ohjausta jäljittelevä kuin eräät uudemmat täysin tietokoneohjatut koneet. Hornetin FCS ei normaalitilassa sisällä pitkäaikaista vakautusta. Kun ohjaimiin ei kosketa HN pyrkii vaimentamaan kaikkiin kiertoakseleihin kohdistuva kiihtyvyydet (lähelle) nollaan. Vaikka kiihtyvyys olisikin nolla, saattaa koneelle kuitenkin jäädä sivuttaiskallistusliikettä tai sivuluisua häiriötekijän jälkeen. Epäsymmetrisissä tilanteissa lentäjän on käytettävä sivuperäsin- ja siivekeohjauksen trimmejä koneen saamiseksi lentämään suoraan. Nz kihtyvyyden (pituuskallistus) FCS pyrkii pitämään arvossa 1G.

Esim. Airbusin siviilituotteet ja oletettavasti osa uudemmista sotilaskoneista sisältää pitkäaikaisen vakautuksen, jossa kone jää siihen asentoon, jossa ohjaimet vapautetaan ja kone automaattisesti palautuu tähän asentoon, jos joku ulkoinen voima sitä poikkeuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mukiinmenevä saksalaisvideo gripukasta. Pääsi kyytiin, eli saattoi olla hivenen tavallista ruskeampi kieli kommentoimaan.
8:50-9:40 kannattaa ainakin vilkaista, hieno veto
 
Viimeksi muokattu:
Riippeniä tehdään. Yllättävän pitkä 17 min video tehtailta. Tosin Gripeniä vain ekat viitisen minuuttia, sitten menee koptereiksi ja perus-Airbusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljaista jotenkin ollut E-gripen tuotantorintamalla. En vielä katsonut ylempää videota, mutta omaan silmääni ei ole sattunut juttuja, että montako E-mallia Brasseille on jo toimitettu?
Vai siirtyikö tuotanto jo sinne? Ruotsin omien Eemelien toimitukset alkaa ilmeisesti 2025? Muuallehan noita ei kait ollut vielä menossa.
 
Ensimmäinen kone Brasiliaan saatiin syyskuussa 2020. Alle 10 konetta Brasiliaan toimitettu. Tuossa ylläolevassa videossa kerrottiin että koneen rungon takaosa kootaan Brasiliassa ja tuodaan sitten Ruotsiin ja yhdistetään muuhun koneeseen siellä.
 
Paljon asiaa Gripen E/F kehityksen tilanteesta.

Mm "The schedule has slipped to a later time than originally planned, due to a change of priority by the customer, Brazil, which revised the production plan to get its single-seaters into service as quickly as possible. The revised plan will also see all eight Gripen Fs on order built and assembled in Sweden, rather than in Brazil as originally planned."

 
Viimeksi muokattu:
Thaimaa valitsee tällä viikolla seuraavan hävittäjäkonetilauksen. Gripen E vai F-16 ?

EDIT: Gripeniltä näyttää
 
Viimeksi muokattu:
Tämän mukaan valinta olisi jo tehty ja Gripenin hankkivat.
Joo, tieto tuli myöhään eilen illalla ja editoin sen siihen viestiin silloin. Mielenkiintoista katsoa miten vaikuttaa Gripen kehitykseen kun tulee uusi asiakasmaa E-versiolle. Jostakin syystä Brasilian koneiden toimitukset etenevät oletettua hitaammin nyt. Mikä lie ongelmana siellä?
 
Back
Top