Hanski
Respected Leader
Ei kai kukaan sinällään pilkkaa Gripeniä, mutta sen rajoitteet on hyvä ymmärtää. Kyseesä on rajallisilla resursseilla 1970-luvulta lähtien kehitetty hävittäjä, jonka A-versio oli varsin onneton: pieni toimintasäde, pienitehoinen moottori, vaatimaton asekuorma ja korkeintaan tyydyttävä taistelukyky. E-versiossa näitä puutteita on osin korjattu, mutta aika alkaa ajaa väistämättä Gripenistä ohi. E-version taistelukyky lienee jossain perinne-Hornetin ja Super-Hornetin välimaastossa. Kone olisi voinut olla ihan kova peli 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa, mutta nyt alamme jo lähestyä 2030-lukua! Vuosien viivästymisen jälkeen ensimmäinen kone luovutettiin Ruotsin ilmavoimille lokakuussa, mutta siitä puuttuu vielä kokonaan ilmasta-maahan -kyky. Ja edelleen kyseesä on kone, jolla on pieni toimintasäde, heikko moottori ja ehkä tyydyttävä asekuorma. Suomi olisi nyt ja 2030-luvulla varsin kriittisessä asemassa, jos hävittäjäksi olisi valittu Gripen. Olemme 2030-luvulla tilanteessa, että Ruotsissa on Pohjois-Euroopan tauistelukyvyltään heikoimmat ilmavoimat!Minua harmittaa Gripenin ja yleensäkin ruotsalaisen aseteollisuuden pilkkaaminen. Mielestäni on Suomelle pitkäkestoinen (100+ vuotta) etu, että Ruotsalaiset saavat Gripeneitä myytyä. On todella hyvä, jos ruotsissa säilyy kyky suunnitella ja rakentaa taistelulentokoneita. Niiden suunnittelu ja tekeminen pakottaa osaamaan todella paljon muutakin sotakaluston keksimisen, suunnittelun ja rakentamisen kykyä. Ja osa osaamisesta hyödyttää suomeakin.
Oma lukunsa on Saabin markkinointi, joka on vuosia suoltanut puhdasta propagandaa tai selkeää valehtelua. Ainakin minulla tämä valehtelu on saanut suhtautumaan negatiivisesti kaikkiin Saabin tuotteisiin, NLAW ehkä poikkeujsena.