@Mustaruuti maalidataa on siirretty Ilmavoimien toimesta sähköisesti jo 80-luvulta lähtien varmaan aikaisemminkin. Tämä maalidata aikaisemmin fuusioitiin manuaalisesti eli JOKEssa kerättiin tutkien tiedot yhteen paikkaan ja päätettiin että nämä seurannat (1 tai useampi) ovat sama maali. Myöhemmin apuun tuli tietokoneet, mutta fuusiointi tapahtui silti manuaalisesti eli ihminen päätti mitkä tiedot yhdistetään. 90-luvun lopulla tuli ohjelmistot apuun ja kaikkien tutkien maalidatat (seurannat) siirtyivät tietokoneelle ja se päätti mitkä tiedot yhistetään yhdeksi maaliksi. Nykyään tähän fuusiointiin yhdistetään myös muiden sensorien tietoja (esim. passiivitutkat).
Suomessa hävittäjien data-linkit tulivat jo Drakeniin, mutta vain yksisuuntaisena ja Horneteissa sitten myöhemmin kaksisuuntaisena. Nämä toimivat samaan tapaan kuin maatutkien maalidatan (seurannat) siirto eli ne lähetetään JOKEen jossa tietoja verrataan muiden lähettämään dataan ja fuusioidaan yhdistetyiksi maaleiksi tilannekuvajärjestelmään edelleenlähetettväksi tuliyksiköille (Hormet, IT jne). LINK16 ja esimerkiksi tuo TIDLS mahdollistaa myös hävittäjäparven sisällä suoran maalidatan vaihdon ja ilmeisesti myös AMRAAMit voidaan laukaista toisesta koneesta passiivisesti muiden seurantojen avulla. Tässä ei ole mitään uutta.
Se mitä F-35 järjestelmä tekee eritavalla on tämä fuusiointi. Parven sisällä kaikki käyttävät tutkaa näkevät saman maalin ja näin ollen muodostuu 4 eri seurantaa nämä seurannat lähetetään kaikkien koneiden kesken ja jokainen kone muodostaa (fuusioi) näistä 1 maalin. Tämä voi tapahtua aktiivi-, passiivitutkamoodissa, tutkavaroittimen tai vaikka DAS/EOTS toimesta.
Monimutkaisen tästä tekee eri koneilta tulevien tietojen ristiriitaisuus ja miten näistä tiedoista pystytään päättelemään onko kyseessä sama maali vai useampi maali. Tästä syystä en usko minkään nykykoneen omaavan tätä tietojen fuusiointi kykyä, mutta tiedonvälitys ja toisen koneen tietojen hyödyntäminen on todellisuutta ollut jo pitkään.
IRST avulla triangulointi on yksinkertainen homma tarvitaan vain sensorin kulmatieto sen sijaan tuollainen monipaikkatutka on jo hiukan monimutkaisempi ja siihen ei riitä pelkkä signaalien vastaanotto vaan pitää myös pystyä erottelemaan siipikoneen tutkan signaalit esim. häirinnästä. Eli teoriassa ihan yksinkertaista, mutta käytäntö sitten jotain ihan muuta.
En minä näistä mitään varsinaisesti tiedä, mutta en lähtisi ihan kaikkia markkinamiesten lupailuja sellaisenaan uskomaan.