Haglund: Suomi on valmis lisäämään aseostoja Venäjältä

Peiper

Majuri
Puolustusministeri Haglund: "Ostetaan sieltä, mistä saadaan hyvää laatua parhaaseen hintaan."

Suomi on valmis puolustusmateriaalin ostoihin Venäjältä, sanoo puolustusministeri Carl Haglund (r) Helsingin Sanomille.

Puolustusmateriaali- ja teknologiayhteistyön lisääminen olivat esillä Venäjän puolustusministeri Sergei Šoigun ja ministeri Haglundin tapaamisessa keskiviikkona Helsingissä.

Ensimmäisen kerran tähän tulee mahdollisuus jo kesällä, kun venäläinen asetoimittaja on mukana lyhyen kantaman ohjuksia koskevassa tarjouskilpailussa.

"Mitään sellaista ei ole, että ei ostettaisi poliittisista syistä", Haglund sanoo. Kyse on hyvin lyhyen kantaman ohjuksista, jotka voi laukaista olkapäältä.

Haglundin mukaan vain isoissa keskeisissä hankinnoissa kuten hävittäjähankinnoissa "poliittiset" ulottuvuudet voivat saada painoa.

"Minun kantani on se, että ostetaan sieltä, mistä saadaan hyvää laatua parhaaseen hintaan."

Puolustusministeri Carl Haglundin jälkiarvio puolustusministeri Šoigun vierailusta on monessa mielessä myönteinen. Hän sanoo arvostaneensa erittäin paljon vilpitöntä vuoropuhelua, jossa Šoigu tarjosi monessa asiassa yhteistyön kättä.

"Käytiin napakka ja selkeä keskustelu."

Šoigu ei myöskään nostanut Suomen Nato-kantaa esille missään yhteydessä, vaikka tapaamisissa on ollut tapana, että venäläiset ottavat oma-aloitteisesti kysymyksen esille.

Haglund kertoo Venäjän asevoimien entisen komentajan Nikolai Makarovin viimekesäisen vierailun perusteella valmistautuneensa ennen Šoigun tapaamista siihen, että neuvotteluissa "tulisi samaa kovaa retoriikkaa".

Keskusteluissa aikaa käytettiin eniten Syyrian tilanteen selvittämiseen.

Haglund kertoi, ettei hyväksy Venäjän päätöstä aseistaa Syyrian nykyjohtoa, eikä sitä, että venäläiset toimittavat S-300-ilmatorjuntaohjuksia Syyriaan.

"[Šoigu] kokeneesti ja rakentavalla tavalla hyväksyi sen", Haglund kertoo.

Šoigu arvioi, että EU:n päätös aseistaa hallituksen vastustajia johtaa siihen, että aseet päätyvät ääriryhmille ja eri maista tuleville islamistiryhmien taistelijoille.

Haglund kertoo puhuneensa Šoigulle innostuneesti pohjoismaisen Nordefco-puolustusyhteistyön syvenemisestä. Šoigu kuunteli, muttei kommentoinut.

Suomalaisneuvottelijoiden kesken tämä pantiin tyytyväisenä merkille, sillä viime kesänä Makarov näki Nordefco-yhteistyössä kytkyjä Nato-yhteistyön syventämiseen. "Pitää tulkita niin, että se oli hyväksymisen merkki", Haglund arvioi.

Haastattelun alussa Haglund puhisi ärtymystään HS:n perjantain pääkirjoituksesta.

Sen mukaan Haglund olisi vältellyt kommentointia Suomen Nato-linjasta keskiviikkona puolustusministerien tiedotustilaisuudessa. Šoigu kehotti Suomea ja Ruotsia pysymään loitolla Natosta – kun asiasta kysyttiin.

Haglund sanoo olleensa valmistautunut vastaamaan Suomen Nato-kantaan, mutta joutuneensa vastaamaan jo seuraavaan kysymykseen.

Tilannetta vaikeutti se, että kysymysten aikaan tulkki vielä käänsi Šoigun Nato-vastausta suomeksi paikallaolijoille, Haglund kertoo. Haglund katsoi perjantaiaamuna useampaan kertaan televisiokanavien uutisnauhat tilaisuudesta.

Minkäänlaista Nato-kantojen esittämisen välttelyä ei ole eikä tule, Haglund vakuuttaa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Haglund+Suomi+on+valmis+lis%C3%A4%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n+aseostoja+Ven%C3%A4j%C3%A4lt%C3%A4/a1369977964340
 
Noniin sillalailla...SA-24 Igla-S Manpad!!!!
 
Lukekaa nyt tarkkaan, pojat, mitä pm sanoo ja jättää sanomatta. Lukekaa ja aistikaa.
 
baikal kirjoitti:
Lukekaa nyt tarkkaan, pojat, mitä pm sanoo ja jättää sanomatta. Lukekaa ja aistikaa.

Suomi on valmis puolustusmateriaalin ostoihin Venäjältä, sanoo puolustusministeri Carl Haglund ® Helsingin Sanomille.

Puolustusmateriaali- ja teknologiayhteistyön lisääminen olivat esillä Venäjän puolustusministeri Sergei Šoigun ja ministeri Haglundin tapaamisessa keskiviikkona Helsingissä.

Ensimmäisen kerran tähän tulee mahdollisuus jo kesällä, kun venäläinen asetoimittaja on mukana lyhyen kantaman ohjuksia koskevassa tarjouskilpailussa.

"Mitään sellaista ei ole, että ei ostettaisi poliittisista syistä", Haglund sanoo. Kyse on hyvin lyhyen kantaman ohjuksista, jotka voi laukaista olkapäältä
 
Mikäli jalkaväki- (7,62 ja 12,7), ilmatorjunta- (12,7 ja Lähi-ITO), kenttätykistöaseistus sekä a-tarvikkeet hankitaan Venäjältä niin harashoo!
 
Tässä on mun unelmaostokset venäjältä

4 pataljoona Pantsir (1 pääkaupunkiseutuun ja ne 3 valmiusprikaatin)
4 Komppania Tunguska tai TOR(2 mek ja 2 mot osastot)
60 T-90 MS (mootoroituun tstoasatoon)
100 Kurganets 25 tai BMP-3 (porin prikaatin)
Tykistö Smerch tai Uragan MLRS
 
Vaistoni sanoo että PE selventää ministerin lausuntoja pikapuoliin. Sotilaat eivät itäkalustoa kakistelematta niele.
 
Creidiki kirjoitti:
Vaistoni sanoo että PE selventää ministerin lausuntoja pikapuoliin. Sotilaat eivät itäkalustoa kakistelematta niele.

Riippuu mistä itäkalustosta (ja keistä sotilaista) on kyse?

Asejärjestelmäkokonaisuudet ovat historiaa, mutta vastahan tuolta ostettiin PKM ja KORD -konekiväärejä...
 
Minä kun luulin että Stinger on jo melkosella varmuudella valittu? Eihän tämä toki estä Iglan mukana oloa tarjouskilpailussa, mutta aikamoinen yllätys se (ainakin minulle) olisi jos se valittaisiin.
 
Tetra kirjoitti:
Minä kun luulin että Stinger on jo melkosella varmuudella valittu? Eihän tämä toki estä Iglan mukana oloa tarjouskilpailussa, mutta aikamoinen yllätys se (ainakin minulle) olisi jos se valittaisiin.

Stingeriä ei ilmeisesti jatkokehitetä ja tuotantoakin ollaan alasajamassa.
Se tekee siitä asejärjestelmän vailla tulevaisuutta, kun taas Iglaa kehitetään jatkuvasti.
 
Tvälups kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Minä kun luulin että Stinger on jo melkosella varmuudella valittu? Eihän tämä toki estä Iglan mukana oloa tarjouskilpailussa, mutta aikamoinen yllätys se (ainakin minulle) olisi jos se valittaisiin.

Stingeriä ei ilmeisesti jatkokehitetä ja tuotantoakin ollaan alasajamassa.
Se tekee siitä asejärjestelmän vailla tulevaisuutta, kun taas Iglaa kehitetään jatkuvasti.

samaa meinasin sanoa mutta ehdit ensin :) lisäksi johan täällä on kokemusta iglasta joten samat koulutus metodit varmaankin pätevät. Eikä igla muutoinkaan käsittääkseni olisi huono vaihtoehto
 
ll
Raveni kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Minä kun luulin että Stinger on jo melkosella varmuudella valittu? Eihän tämä toki estä Iglan mukana oloa tarjouskilpailussa, mutta aikamoinen yllätys se (ainakin minulle) olisi jos se valittaisiin.

Stingeriä ei ilmeisesti jatkokehitetä ja tuotantoakin ollaan alasajamassa.
Se tekee siitä asejärjestelmän vailla tulevaisuutta, kun taas Iglaa kehitetään jatkuvasti.

samaa meinasin sanoa mutta ehdit ensin :) lisäksi johan täällä on kokemusta iglasta joten samat koulutus metodit varmaankin pätevät. Eikä igla muutoinkaan käsittääkseni olisi huono vaihtoehto

Onko meillä vielä töissä ukot ja akat jotka osaa huoltaa Igloja?

Ja käykö vanhat laukaisulaitteet?
 
Hejsan kirjoitti:
Tässä on mun unelmaostokset venäjältä

4 pataljoona Pantsir (1 pääkaupunkiseutuun ja ne 3 valmiusprikaatin)
4 Komppania Tunguska tai TOR(2 mek ja 2 mot osastot)
60 T-90 MS (mootoroituun tstoasatoon)
100 Kurganets 25 tai BMP-3 (porin prikaatin)
Tykistö Smerch tai Uragan MLRS

Raskaitaraketinheittimiä ei venäjä ollut valmis myymään, kun niitä aikoinaan kysyttiin
 
Hejsan kirjoitti:
Tässä on mun unelmaostokset venäjältä

4 pataljoona Pantsir (1 pääkaupunkiseutuun ja ne 3 valmiusprikaatin)
4 Komppania Tunguska tai TOR(2 mek ja 2 mot osastot)
60 T-90 MS (mootoroituun tstoasatoon)
100 Kurganets 25 tai BMP-3 (porin prikaatin)
Tykistö Smerch tai Uragan MLRS

Riippuen mitä telatykkien ja bemari kakkosten modernisointi maksaisi niin sellaisia lisää.

Sekä älli-tällejä...
 
Radar kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Tässä on mun unelmaostokset venäjältä

4 pataljoona Pantsir (1 pääkaupunkiseutuun ja ne 3 valmiusprikaatin)
4 Komppania Tunguska tai TOR(2 mek ja 2 mot osastot)
60 T-90 MS (mootoroituun tstoasatoon)
100 Kurganets 25 tai BMP-3 (porin prikaatin)
Tykistö Smerch tai Uragan MLRS

Raskaitaraketinheittimiä ei venäjä ollut valmis myymään, kun niitä aikoinaan kysyttiin

Joo, ja niiden ammukset ovat hieman kyseenalaisia. Siis kestääkö varastossa. Jos kestää, niin kestääkö käsittelyä? Jos kestää, niin onko sopivaa mallia (siis joko GPS -ohjattu tai poliittisesti korrekti rypäleammus). Ja onko hinta sopiva, siis kilpailukykyinen, kun muistetaan meillä jo olevan modernisoidut kilpailevat tuotteet.

Pantsirista en sano tällä kertaa mitään, koska siitä on useampi ketju ja uutta tietoa ei ole näkynyt. Sama Tunguskaan ja TOR systeemiin.

T-90:ä ei tulla hankkimaan, koska Leopardeja saa huomattavasti halvemmalla käytettynä. Muistaakseni joku myi ihan kohtuu hintaan A6:stakin tässä taannoin ja A4:n on järjettömän halpa ja ilmeisesti yhä saatavilla.

Kurganets myy ei oota. BMP-3 taas ei ole erityisen halpa, Kreikka maksoi noista n. neljä miljoonaa (3,95 miljoonaa) USD, ilmeisesti paremmin varusteltuna kuin Etelä-Korea ja Saudit, jotka maksoivat n.1,5 miljoonaa kappaleelta. Eli CV-90 on kilpailukykyinen.
 
Ei hiivatissa osteta it-ohjuksia itänaapurista. Ei kai joku oikeasti kuvittele, että ne tarvittaessa toimisivat sellaista konetta vastaan joka lähettää itänaapurin IFF-koodia? Konekiväärejä, tykkejä, kaikkea missä ei ole prosessoria - ilman muuta. Ohjuksia, tutkia, mitään jossa on tietojärjestelmä... Ei helkkarissa. Ei nyt sentään tehdä tätä naapurille liian helpoksi.
 
Mitä tämä tulee kpl hinta?

Greece agreed Dec. 5 to buy 415 BMP-3M AFV from Russia worth up to 1.7 billion euros
 
Samses kirjoitti:
Ei hiivatissa osteta it-ohjuksia itänaapurista. Ei kai joku oikeasti kuvittele, että ne tarvittaessa toimisivat sellaista konetta vastaan joka lähettää itänaapurin IFF-koodia? Konekiväärejä, tykkejä, kaikkea missä ei ole prosessoria - ilman muuta. Ohjuksia, tutkia, mitään jossa on tietojärjestelmä... Ei helkkarissa. Ei nyt sentään tehdä tätä naapurille liian helpoksi.

Joku IGLA jää noiden kamojen välimaastoon, joten PV päättäköön asiantuntemuksensa mukaan. Onneksi meillä on ITO-05(M) varalla.
 
Hejsan kirjoitti:
Mitä tämä tulee kpl hinta?

Greece agreed Dec. 5 to buy 415 BMP-3M AFV from Russia worth up to 1.7 billion euros

http://www.army-guide.com/eng/product120.html

Hinnat löytyy ihan lopusta. Siellä nuo hankintamäärät ovat huomattavasti pienemmät.
 
Back
Top