Haulikko sotilaskäytössä


Ei kaupallinen. Ei läpäise levyä. Ei myöskään lyijylevyä. Hemmetisti kipinöitä.
Juuri se mitä et tiennytkään tarvitsevasi. Vaikka näillä nyanssijutuilla ei mitään virkaa tai painoarvoa ole, jostain syystä kiva näitä on aina katsella.
 

Ei kaupallinen. Läpäisee liivin. Epästabiili. Hajonta on rankka pitkällä matkalla. Lyhyellä parempi mutta epästabiili, eikä tarkka. Rihlatulla piipulla tarkkuus on parempi, eikä hauleja tarvitse. Lyijylevy testi oli vaatimaton.
 
En jaksa selaa koko "kirjaa" läpi, joten varmaan jo lukee täällä jossakin...

Miten riippulukko/munalukko ja ketju reagoi haulikolla ampumiseen?
Itse olen nähnyt, että ei mitenkään. Pitääkö tämä yleisesti paikkansa?

Normaalin asunnon ulko-oven lukon tai saranoiden rikkominen haulikolla perustunee siihen, että ammutaan puu siitä lukon ympäriltä pois?
 
En jaksa selaa koko "kirjaa" läpi, joten varmaan jo lukee täällä jossakin...

Miten riippulukko/munalukko ja ketju reagoi haulikolla ampumiseen?
Itse olen nähnyt, että ei mitenkään. Pitääkö tämä yleisesti paikkansa?

Normaalin asunnon ulko-oven lukon tai saranoiden rikkominen haulikolla perustunee siihen, että ammutaan puu siitä lukon ympäriltä pois?
Niinhin löytyy oma erikoispaukkunsa. "Koulutusvideo" :D
 
Miten riippulukko/munalukko ja ketju reagoi haulikolla ampumiseen?

Munalukon kanssa muista, että et ammu sitä lukkorunkoa sivulta, vaan koetat repiä sen sangan ylös siitä rungosta. Käytännössä siis ketju tiukalle ja ammut siihen runkoon "päältä", eli siitä suunnasta mistä se sanka tulee. Tai mahdollisesti ammut sitä sankaa, joskin sen ampuminen vaikuttaa huonolta idealta koska osuman tulisi olla erittäin tarkka koska se sanka on yleensä pyöreä ja kimmottaa helposti.


EDIT: Jos kyseessä on Abloy Classic lukko, niin sitä on varsin turha ampua aseella. Sen saa kuulemma rikki paljon helpomminkin.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Munalukon kanssa muista, että et ammu sitä lukkorunkoa sivulta, vaan koetat repiä sen sangan ylös siitä rungosta. Käytännössä siis ketju tiukalle ja ammut siihen runkoon "päältä", eli siitä suunnasta mistä se sanka tulee. Tai mahdollisesti ammut sitä sankaa, joskin sen ampuminen vaikuttaa huonolta idealta koska osuman tulisi olla erittäin tarkka koska se sanka on yleensä pyöreä ja kimmottaa helposti.


EDIT: Jos kyseessä on Abloy Classic lukko, niin sitä on varsin turha ampua aseella. Sen saa kuulemma rikki paljon helpomminkin.
Saman vaikutuksen taitaa saada vasaralla tai pikkusella moskalla. Tuon sangan irrottamisen ymmärrän nyt. Olen tosiaan käyttänyt isäni opettamana vasaraa tai moskaa kerran tai pari kun on avain hukkunut.

Entä se ketju? Mitä haulikko sille tekee?

Suomalaiset lukot ja ovenkahvat taitaa olla aika paljon parempia kuin ulkomailla.
 
Entä se ketju? Mitä haulikko sille tekee?

Riippuu ketjusta ja miten ammut sekä mitä ammusta käytät. Jos taskusta löytyy shimmejä niin se munalukko voi aueta helpommin kuin sitä ampumalla.

iu
 
1612899808177.png

Haulikon flechette ammus. Tosi häijy, nuoliammukset menee sirpaleliivin läpi helposti.
 
Sikäli kun muistan noita ammuksia testatun, niin nuo eivät erityisesti vakuuttaneet läpäisynsä puolesta. Joskaan en muista nähneeni testiä jossa noita oltaisiin ammuttu liiveihin.

Taeflodermaus on testannut. Ongelma on että läpäisyä ei tule ja ampuminen vahinkoittaa piippua.
 

Raskas ja ei kaupallinen. Tippuu rajusti, mutta on stabiili ja tarkka. Saa aikaa melkein läpäisyn lyijylevyssä, aiheuttaen harvinaisen spallingin levyssä. Harvinaisen siitä syystä että en muista näin tapahtuneen kuin ehkä yhden käden sormilla. Yleensä se on repeämä, taikka pullistuma, taikka sitten suora läpäisy, mutta spalling on harvinaisempi ilmiö.

Märkä paperi testi näyttää rajulta ja läpäisyä tulee 20 cm. Täyteinen hajoaa sirpaleiksi ja jälki näyttää räjähdykseltä. IIIA ei pysäytä sitä. Kova levy on parempi, mutta osuma voi repiä pahaa jälkeä vaikka ei läpäisisi levyä.

Sopii myös pitkälle matkalle.
 
Riippuu ketjusta ja miten ammut sekä mitä ammusta käytät. Jos taskusta löytyy shimmejä niin se munalukko voi aueta helpommin kuin sitä ampumalla.

iu
masterit ja kiinan lukot ehkä mutta parempiin ei pääse väliin tai ovat rakeenteellisesti sellaisia että simmitys ei vain toimi...
 
masterit ja kiinan lukot ehkä mutta parempiin ei pääse väliin tai ovat rakeenteellisesti sellaisia että simmitys ei vain toimi...

On niissä paremmissakin ongelmia. Shimmi toimii jos lukossa ei ole jousella varustettu lukituksia, jotka yleensä on hoidettu kuulalaakereilla. On olemassa myös lukkoja jossa kieli kääntyy lukon sisältä salpaan ja pitää sen kiinni. Shimmi on yksi nopea keino, ei ainoa. ASSA Abloy on edelleenkin huippuluokkaa ja sen murtamiseen vaaditaan taitoja jos ei halua tehdä fyysistä väkivaltaa.
 
Miksi se ei voisi olla spalling? Itse ajattelin että tuo ammus lähes räjähti sirpaleiksi kun se kaivoi sen kuopan. Taeflodermaus kutsui tuota kraanaatiksi näkemänsä perusteella.
 
tsekin ajattelin, että olisikohan pojat tehneet valun kahdessa erässä?
Itse veikkaisin epäpuhtauksia jotka ovat valun pinnalla.
(Kuona,hiekka, ammusten, sirpaleet jne)
Sopii kuvaan koska koholla oleva teksti ”maalissa” toisella puolella ( osuman puolella). Eli se on ollut muotin pohja.
Toinen syy voi olla että se on tehty kahdessa erässä ja vielä alilämpöisenä.
Jolloin metalli on jähmettynyt erittäin nopeasti.
Miksi se ei voisi olla spalling? Itse ajattelin että tuo ammus lähes räjähti sirpaleiksi kun se kaivoi sen kuopan. Taeflodermaus kutsui tuota kraanaatiksi näkemänsä perusteella.
Niin ja mitä tekemistä sillä on toisen puolen tapahtumien kanssa?

Vaikka näin kävisikin.

Ps, Videon tekijöillä tuntuu olevan enemmän intoa ja mielipiteitä kuin asian tuntemusta.
 
Itse veikkaisin epäpuhtauksia jotka ovat valun pinnalla.
(Kuona,hiekka, ammusten, sirpaleet jne)
Sopii kuvaan koska koholla oleva teksti ”maalissa” toisella puolella ( osuman puolella). Eli se on ollut muotin pohja.
Toinen syy voi olla että se on tehty kahdessa erässä ja vielä alilämpöisenä.
Jolloin metalli on jähmettynyt erittäin nopeasti.

Sen jälkeen kun kirjoitin aikaisemman viestini, niin huomasin tuossa videolla sen, että se osumapuolen vastapuoli oli varsin epätasainen. Voisiko olla, että nuo käyttää hiekkaa muottina, vai johtuuko se epätasaisuus kylmästä muotista?
 
Back
Top