Hawk harjoituslentokone

Hejsan

Alokas
BAN
Mitä aseitus on siiven alla?
Pommi vain raketeja?

getAsset-2_1180779w.jpg
 
Hejsan kirjoitti:
Mitä aseitus on siiven alla?
Pommi vain raketeja?

Ei näytä kummaltakaan. Mitäs luulisit noin kontekstin perusteella? Kyseessä oli kuitenkin kuva näytteen ottamisesta tuhkapilvestä.
 
Se journalisti ruotsissa ei tieny jos se oli juuri tämä kone tuhkapilviä katsoa, niin minä luulin että se oli joku sotaharjoituskone.

Olen nähny näitä Rambofilmeja ja se helikopterin aseitus on ganska lika ja sillä amputaan pikkuraketeja kun hyökätään.
Niin luulin että hawkilla oli semmoinen aseitus siiven alla
 
Joo eiköhän se ilmanäytteenottosäiliö ole. Suomessa ei hirveesti pommeja noihin koneisiin ole (vielä). Raketteja on kai joskus Hawkiin ollut ainakin muistan jossain kuvassa nähneeni.
 
Hejsan kirjoitti:
Se journalisti ruotsissa ei tieny jos se oli juuri tämä kone tuhkapilviä katsoa, niin minä luulin että se oli joku sotaharjoituskone.

Aftonbladet taas ylittää itsensä. Ensin lukee otsikossa "Här är bilderna från finländska testflyget" ja heti perään kuvatekstissä "Huruvida det var planet på bilden som skadades av vulkanaskan är oklart". Lähteenä Flightglobalin juttu missä sanotaan "One of its BAE Systems Hawk jet trainers also flew from Kauhava air base twice yesterday carrying an air sampling pod which collected dust from the atmosphere at various altitudes".

Tämä on tätä nykyajan laatujournalismia.
 
Mitenköhän on näiden Hawkien sodan ajan sijoituksen kanssa? Vieläkö 4. laivue käy ja kukkuu?
 
Luulisi niitä käytettävän SA-tehtävissä niin kauan kun koneet on yleensä käytössä. Taktinen koulutus kylläkin lopetettiin jo useampi vuosi sitten.
 
Museo kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Se journalisti ruotsissa ei tieny jos se oli juuri tämä kone tuhkapilviä katsoa, niin minä luulin että se oli joku sotaharjoituskone.

Aftonbladet taas ylittää itsensä. Ensin lukee otsikossa "Här är bilderna från finländska testflyget" ja heti perään kuvatekstissä "Huruvida det var planet på bilden som skadades av vulkanaskan är oklart". Lähteenä Flightglobalin juttu missä sanotaan "One of its BAE Systems Hawk jet trainers also flew from Kauhava air base twice yesterday carrying an air sampling pod which collected dust from the atmosphere at various altitudes".

Tämä on tätä nykyajan laatujournalismia.

Uskomattoman pöljää tekstiä maasta joka sentään sai tämän aikaseksi.


 
Last edited by a moderator:
Vertaa tähän TS-11 Iskraan niin kyllä Hawkin pystyliikkeet ovat vakuuttavampia.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=VHQg3Vx61IU&feature=endscreen

Jaa no kyllä Iskrakin pesee ja linkoaa; http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=exlxlK_Bl1M&NR=1


Muistuttaa hieman Karhumäen veljesten Fougan tilalle suunnittelemaa jettiä 50 luvulla.

http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-11_Iskra

Hawkissa on 3 x enemmän tehoa ja huikaisevat 300 km/t enemmän nopeutta.

http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk
 
Last edited by a moderator:
Sikäli kuin onnistuin aloitusviestin suttukuvasta oikein päättelemään, koneessa on M6 laskuvarjomaali. Näytteenottopodi on halkaisijaltaan huomattavasti solakampi.
 
Onko kenelläkään antaa minulle lisätietoa Hawkin hankinnasta? Wikipedia on luettu, mutta haluaisin tietää tarkemmin mm. muut tarjolla olleet koneet ja tietysti mahdollisimman paljon muutakin tietoa. Söikö tuo hankinta vuosien puolustusbudjetin? Oliko Alpha Jet tarjolla (vai oliko se liian saksalainen)? Entä (Ts)Kekkoslovakialainen Alba L-39 Albatros?
 
Onko kenelläkään antaa minulle lisätietoa Hawkin hankinnasta? Wikipedia on luettu, mutta haluaisin tietää tarkemmin mm. muut tarjolla olleet koneet ja tietysti mahdollisimman paljon muutakin tietoa. Söikö tuo hankinta vuosien puolustusbudjetin? Oliko Alpha Jet tarjolla (vai oliko se liian saksalainen)? Entä (Ts)Kekkoslovakialainen Alba L-39 Albatros?

Ehdolla olivat Saab 105G, Alpha Jet, Albatros ja MB.339. Kirjahyllyä penkomalla löytynee muutakin tietoa, tosin Hawkista ei ole niin paljoa kirjoitettu kuin jo käytöstä poistuneista koneista.
 
Kannisen "Suomen puolustus" puhuu epämääräisesti yli miljardin markan hankinnasta. Hänen mukaansa Alpha Jet pudotettiin pois rauhansopimuksen perusteella. Perusteellisin kuvaus hankinnasta löytyi Laukkasen koelentokirjasta, mutta sekin keskittyy odotetusti koelentoihin eikä ota muihin tekijöihin juurikaan kantaa. Siinä oikeastaan kaikki mikä minusta vaikuttaa kiinnostavalta.
 
Neuvostoliitto ystävineen yritti kovasti lobata Albatrosin puolesta, mutta kauppoja ei syntynyt, koska sitä pidettiin vähiten sopivana meille. MB 339 puolestaan oli vielä keskeneräinen ja Alpha Jet tosiaan liian saksalainen. Loppuotteluun selvisivät Saab ja Hawk tunnetuin seurauksin.
 
@Slammer Okei, kiitoksia!

Katsoin uudestaan, niin Wiki sanoikin hinnaksi 960 miljoonaa markkaa sopimuksen kirjoittamishetkellä. Rahanarvolaskurilla käännettynä tuo taisi olla noin 650 miljoonaa euroa nykyrahassa. Oli muuten aika edukkaat koneet, koska eihän tuossa mennyt kuin ehkä yhden vuoden hankintabudjetti, jos se oli siihen aikaan edes tuota 650 nykymiljoonan luokkaa.

Jos katsoo noiden koneiden speksejä Wikipediasta, niin näkee aika äkkiä, miksi Hawk päätyi kärkiehdokkaaksi. Hawk on noista yksimoottorisista koneista tehokkain ja huomattavasti tehokkaampi kuin Albatros. Hawkin yksi moottori taas lienee ollut taloudellisempi kuin Saabin kaksi moottoria.

Pystytkö sanomaan, mikä Albatrossin versio oli harkinnassa? Entä oliko Alpha Jet teknisesti ylivertainen ja siten voittanut ilman rauhansopimusta? Onko koneista hintavertailua?
 
Pystytkö sanomaan, mikä Albatrossin versio oli harkinnassa? Entä oliko Alpha Jet teknisesti ylivertainen ja siten voittanut ilman rauhansopimusta? Onko koneista hintavertailua?

Laukkanen ei ainakaan mainitse teknisestä ylivertaisuudesta mitään. Hänen mukaansa koelentoryhmä suositteli Hawkia. Avoimeksi jää oliko poliittinen harkinta mukana ryhmän arviossa vai perustuiko arvio pelkästään itse koneiden ominaisuuksiin.
Mitä versioon tulee, niin kuvittelisin sen olleen saman kuin mitä Ranska ja Belgia olivat ostamassa. Harjoituskoneeksihan sitä nimenomaan oltiin hankkimassa. Mutta tämä perustuu puhtaasti omaan järkeilyyn.
Koneiden hinnoista ei mainita mitään minun löytämissäni lähteissä.
 
Hawkin hankinnasta vielä uudelleen:

Olisikohan Northrop F-5 ollut minkäänlainen vaihtoehto Hawkille? Virallisestihan se ei sitä koskaan ollut, mutta jos leikitään ajatuksella. Ilmeisesti ominaisuuksien puolesta F-5 kaksipaikkaisena versiona olisi kelvannut hyvin, kun kerran Espanjallekin kone kelpasi harjoitushävittäjäksi. (Olisiko mahtanut Norjassakin palvella jonkinlaisessa harjoituskäytössä, kun koneesta luovuttiin vasta vuonna 2000?) Varsinainen etu olisi kuitenkin tullut esille sodan ajan käytössä, kun F-5 olisi ollut Hawkia tehokkaampi (huippunopeus ym.).

Poliittiset rajoitteet olivat kenties ongelmallisia: olisiko koneesta saanut riittävän riisutun harjoitushävittäjäversion, josta Neuvostoliitto ei olisi nostanut äläkkää? Olihan kyseessä hävittäjä, joka oli vieläpä imperialistien suunnittelema ja valmistama. Yhdysvallat olisi varmaankin suhtautunut suhteellisen suopeasti koneen myymiselle Suomeen, kun kyse oli muutenkin vähän huonommaksi epäluotettaville liittolaisille tarkoitetusta koneesta, joka oli sitä paitsi jo joutunut Neuvostoliiton käsiin mm. Vietnamin kautta.

Hinta on sitten yksi tuntematon seikka. Kenties F-5 olisi ollut liian kallis verrattuna Hawkiin? Vai olisiko Britannian punnan ja Suomen markan vaihtokurssi ollut kenties edullisempi kuin Yhdysvaltain dollarin ja Suomen markan vaihtokurssi?
 
Ehkä silloin oltaisiin harkittu suoraan puhdasta harjoitussuihkukone T-38 Talonia, josta koko F-5 -hävittäjä kehitettiin. Suomessa kuitenkin ilmeisesti haluttiin valmistuslisenssi, joka varmaan irtosi Britanniasta helpommin.
 
Back
Top