Hawkien korvaajat

@Jukkis

Jane's kuvaa konetta harjoitus- ja kevythävittäjäksi.

Korea Aerospace Industries (KAI) executives and the company's chief test pilot gave a media briefing on Poland's procurement of the FA-50PL training and light fighter aircraft on the second day of the International Defence Industry Exhibition MSPO 2022 being held in Kielce from 6 to 9 September.

 
Kyllähän vaikkapa kaksipaikkaisia F-16:tta käytetään paljonkin koulutukseen (mm. F-35-koulutuksessa), miksipä FA-50 ei soveltuisi samaan vaikka varsinainen 'lentävä lentosimu' se ei olisikaan. Puolan ilmavoimien edustajan haastatteluhan kehui juurikin koneen teknistä sukulaisuutta F-16:n kanssa eduksi.
 
Aviation Week on käynyt läpi Yhdysvaltain puolustusministeriön budjettiperusteluita kongressia varten vuodelle 2025. Niistä on käynyt ilmi, että maan ilmavoimat (USAF) on lykännyt Boeingin ja Saabin yhteistyönä kehitetyn T-7 Red Hawk -suihkuharjoituskoneen käyttöönottoa jälleen vuodella eteenpäin eli nyt vuoteen 2028.


Konetyyppi piti alun perin ottaa käyttöön kuluvana vuonna. Sillä on määrä korvata 63 vuotta sitten, vuonna 1961 käyttöön otetut Northrop T-38 Talon -harjoituskoneet.
Boeing ottaa lisää turskaa myöhästymisestä. "Tähän mennessä Boeing on raportoinut 1,33 miljardin dollarin tappioista T-7-ohjelmassa."
USAF:in hankinnoista, teknologiasta ja logistiikasta vastaava apulaisjohtaja Andrew Hunter kertoi helmikuussa olevansa huolissaan T-7-ohjelmasta:
– Emme ole vielä selvillä vesillä T-7:n suhteen, koska koelennot ovat kovin osuus kaikissa lentokoneohjelmissa ja me olemme vasta aloittaneet T-7:n koelennot.
 
Back
Top