Hawkit suomiväreissä - Sotilasilmailusta ammatti

TomTom

Ylipäällikkö
Mod
Tässä muutamia kuvia tältä päivältä "Sotilasilmailusta ammatti" -tapahtumasta. Tästä albumista löytyy loput kuvista --> https://maanpuolustus.net/media/albums/sotilasilmailusta-ammatti.54/

 
Tässä muutamia kuvia tältä päivältä "Sotilasilmailusta ammatti" -tapahtumasta. Tästä albumista löytyy loput kuvista --> https://maanpuolustus.net/media/albums/sotilasilmailusta-ammatti.54/


Hienoa ! Onko nämä sinun omia kuvia ?
 
Olisi jännä katsoa mikä nyky Hawkin aseistus on?

Tämän kirjan mukaan menee näin:

http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=217

"Vuonna 1985 ryhdyttiin Hawkissa kokeilemaan ohjusaseistusta. Modifikaatioiden ja kokeilujen jälkeen voitiin Hawkin siipiripustimiin asentaa aluksi Drakenien mukana tullut Rb 4S (AIM-9J Sidewinder). Vuonna 1991 Hawkiin sovitettiin venäläinen R-60 -ohjus. Hornetien mukana vuonna 1996 saatiin uusin AIM-9M Sidewinder ja sekin sovitettiin Hawkiin. AIM-9 -ohjukset ja R-60 vaativat kumpikin oman laukaisukiskonsa. Ne eivät sovi suoraan Hawkin siipiripustimiin, vaan vaativat erillisen sovituspalkin ripustimien ja laukaisukiskon väliin."

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin R-60 ei ole enää käytössä. Mutta sen sijaan Hawkiin voidaan asentaa runkoripustimeen 30mm Aden -tykkipodi.
 
Tämän kirjan mukaan menee näin:

http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=217

"Vuonna 1985 ryhdyttiin Hawkissa kokeilemaan ohjusaseistusta. Modifikaatioiden ja kokeilujen jälkeen voitiin Hawkin siipiripustimiin asentaa aluksi Drakenien mukana tullut Rb 4S (AIM-9J Sidewinder). Vuonna 1991 Hawkiin sovitettiin venäläinen R-60 -ohjus. Hornetien mukana vuonna 1996 saatiin uusin AIM-9M Sidewinder ja sekin sovitettiin Hawkiin. AIM-9 -ohjukset ja R-60 vaativat kumpikin oman laukaisukiskonsa. Ne eivät sovi suoraan Hawkin siipiripustimiin, vaan vaativat erillisen sovituspalkin ripustimien ja laukaisukiskon väliin."

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin R-60 ei ole enää käytössä. Mutta sen sijaan Hawkiin voidaan asentaa runkoripustimeen 30mm Aden -tykkipodi.
Kiitos, kyllä mä ne tiedän, luulin vain jos on tullut uusia ohjuksia? esim AIM-9X IR tai jos on AMRAAM IR ohjus tai ne euroopalaiset Meteor ohjukset

Onko Suomella jäljellä niitä rakettikasettia ?
 
Kiitos, kyllä mä ne tiedän, luulin vain jos on tullut uusia ohjuksia? esim AIM-9X IR tai jos on AMRAAM IR ohjus tai ne euroopalaiset Meteor ohjukset

Onko Suomella jäljellä niitä rakettikasettia ?

En usko että noita enää integroidaan Hawkiin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on muutenkin liikkunut juttua, että Hawkien sodan ajan tehtäviä olisi vähennetty. Ennen muinoin 80-luvulla Hawkeilla oli vielä lentotukikohtien lähipuolustustehtävä.
 
En usko että noita enää integroidaan Hawkiin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on muutenkin liikkunut juttua, että Hawkien sodan ajan tehtäviä olisi vähennetty. Ennen muinoin 80-luvulla Hawkeilla oli vielä lentotukikohtien lähipuolustustehtävä.

Miten muistelisin, että Hawkin modernisointi olisi mahdollistanut jotenkin paremmin ohjusten käytön? En tiedä, miksi näin muistelisin kuulleeni
 
Onko kukaan kysynyt ilmavoimilta Hawkien eri väritysten syytä? Ollessani SIL:n päälentonäytöksessä Rissalassa viime kesänä tapahtuman juontaja kehotti kysymään asiaa, mutta se jäi sitten lopulta selvittämättä.

Sen tiedän, että Hawkeja on eri malleja, kyllä. Mutta onko eri maalauksille (maastokuvio, harmaa, puna-valkoinen) jotakin harjoitusteknistä syytä? Esim. punavalkoiset lentokoulutuskäytössä ja loput aggressoreina?

Miten muistelisin, että Hawkin modernisointi olisi mahdollistanut jotenkin paremmin ohjusten käytön? En tiedä, miksi näin muistelisin kuulleeni

En tiedä paremmasta ohjusten käytöstä, mutta kyllähän HUD parantaa taisteluedellytyksiä yleisesti, kun ohjaaja saa kaikki tärkeimmät tiedot suoraan eteensä katsomatta alas mittareihin. Lisäksi karttanäytöllä voi nähdä olevan taistelukykyä parantava vaikutus, kun suunnistaminen helpottuu - vaikka Hawkit toimisivat kyllä muutenkin arvatenkin taistelunjohtajan ohjeistamina, jotta niillä olisi mitään edellytyksiä maalien löytämiseen ja pahimpien vaarapaikkojen välttämiseen.
 
Onko kukaan kysynyt ilmavoimilta Hawkien eri väritysten syytä? Ollessani SIL:n päälentonäytöksessä Rissalassa viime kesänä tapahtuman juontaja kehotti kysymään asiaa, mutta se jäi sitten lopulta selvittämättä.

Sen tiedän, että Hawkeja on eri malleja, kyllä. Mutta onko eri maalauksille (maastokuvio, harmaa, puna-valkoinen) jotakin harjoitusteknistä syytä? Esim. punavalkoiset lentokoulutuskäytössä ja loput aggressoreina?



En tiedä paremmasta ohjusten käytöstä, mutta kyllähän HUD parantaa taisteluedellytyksiä yleisesti, kun ohjaaja saa kaikki tärkeimmät tiedot suoraan eteensä katsomatta alas mittareihin. Lisäksi karttanäytöllä voi nähdä olevan taistelukykyä parantava vaikutus, kun suunnistaminen helpottuu - vaikka Hawkit toimisivat kyllä muutenkin arvatenkin taistelunjohtajan ohjeistamina, jotta niillä olisi mitään edellytyksiä maalien löytämiseen ja pahimpien vaarapaikkojen välttämiseen.

Punavalkoisuudelle kuulin Suomessa hyvin yleisen syyn...raha.
 
Miten muistelisin, että Hawkin modernisointi olisi mahdollistanut jotenkin paremmin ohjusten käytön? En tiedä, miksi näin muistelisin kuulleeni

Ei taida pitää paikkaansa, En ole kuullut mitään tällaista. Ohjaamoja on modernisoitu Mk 51A -koneissa ja Sveitsistä hankitut Mk66 -koneet ovat jo muutenkin modernimpaa valmistuserää.

Onko kukaan kysynyt ilmavoimilta Hawkien eri väritysten syytä? Ollessani SIL:n päälentonäytöksessä Rissalassa viime kesänä tapahtuman juontaja kehotti kysymään asiaa, mutta se jäi sitten lopulta selvittämättä.

Sen tiedän, että Hawkeja on eri malleja, kyllä. Mutta onko eri maalauksille (maastokuvio, harmaa, puna-valkoinen) jotakin harjoitusteknistä syytä? Esim. punavalkoiset lentokoulutuskäytössä ja loput aggressoreina?



En tiedä paremmasta ohjusten käytöstä, mutta kyllähän HUD parantaa taisteluedellytyksiä yleisesti, kun ohjaaja saa kaikki tärkeimmät tiedot suoraan eteensä katsomatta alas mittareihin. Lisäksi karttanäytöllä voi nähdä olevan taistelukykyä parantava vaikutus, kun suunnistaminen helpottuu - vaikka Hawkit toimisivat kyllä muutenkin arvatenkin taistelunjohtajan ohjeistamina, jotta niillä olisi mitään edellytyksiä maalien löytämiseen ja pahimpien vaarapaikkojen välttämiseen.

Kyllähän tuo nykyinen tylsän harmaa sävy tulee ihan siitä, että "low visibility grey" tuli käyttöön 90-luvulla eri puolilla läntistä maailmaa. Maastokuviosta luovuttiin pikkuhiljaa vuosituhannen vaihteen tällä puolen. Ja noita Sveitsistä ostettuja koneita ei käyty maalaamaan ihan kustannussyistä.
 
Kyllähän HUD tosiaan parantaa tilannetta, jos siis esim IR-ohjuksen hakupään saa heijastettua HUD:ille, niin saa ohjusten lukittumisen maaliin todettua jne.
 
Kyllähän HUD tosiaan parantaa tilannetta, jos siis esim IR-ohjuksen hakupään saa heijastettua HUD:ille, niin saa ohjusten lukittumisen maaliin todettua jne.

Se kerrotaan äänisignaalina. Hudia ei tarvita.
 
@Huhta hankinnan tai maahantulon yhteydessä mainittiin että punavalko väritys vaihdetaan maalauksen yhteydessä. En tiedä kuinka usein maalipintaa joudutaan ehostamaan. Niitä ei siis erikseen lähdetä muuttamaan, koska normaalioloissa ei mitään merkitystä tai nykyinen huomioväri jopa parempi. Raha tietysti ratkaiseva tekijä. Kiire toki tulee valmiutta kohotettaessa ettei noilla maalitaulu väreillä tartte lennellä

@tulikomento kaikki lentokäyttöön jäävät koneet modernisoidaan. Alunperin taisi olla kaksi eri modernisointi versiota, kevyempi ja raskaampi. Tästä luovuttiin ja tietysti konetyyppikin hieman vaihtui kun Mk66 hankittiin. Eiköhän Sveitsin koneissa ole se sama vanha analoginen ohjaamo kuin Mk51. Muistanko myös oikein että modernisoidulle koneelle sattui jo joku haverikin ja sen jälkeen puhuttiin lisäkoneiden modernisoinnista (2kpl?)?



Eikös alkuperäisissä suomalaisissakin Hawkeissa ollut HUD, nyt se vaan vaihdettiin parempaan. Ainakin kuvia tällaisista löytyy

Edit: korjattu padin tekemiä kirjotusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:
@Huhta hankinnan tai maahantulon yhteydessä mainittiin että punavalko väritys vaihdetaan maalauksen yhteydessä. En tiedä kuinka usein maalipintaa joudutaan ehostamaan. Niitä ei siis erikseen lähdetä muuttamaan, koska normaalioloissa ei mitään merkitystä tai nykyinen huomioväri jopa parempi. Raha tietysti ratkaiseva tekijä. Kiire toki tulee valmiutta kohotettaessa ettei noilla maalitaulu väreillä tartte lennellä

@tulikomento kaikki lentokäyttöön jäävät koneet modernisoidaan. Alunperin taisi olla kaksi eri modernisointi versiota, kevyempi ja raskaampi. Tästä luovuttiin ja tietysti konetyyppikin hieman vaihtui kun Mk66 hankittiin. Eiköhän Sveitsin koneissa ole se sama vanha analoginen ohjaamo kuin Mk51. Muistanko myös oikein että modernisoidulle koneelle sattui jo joku haverikin ja sen jälkeen puhuttiin lisäkoneiden modernisoinnista (2kpl?)?



Eikös alkuperäisissä suomalaisissakin Hawkeissa ollut HUD, nyt se vaan vaihdettiin parempaan. Ainakin kuvia tällaisista löytyy

Edit: korjattu padin tekemiä kirjotusvirheitä

Tarkistin juuri Laukkasen kirjasta. HUD asennettiin Hawkeihin ns. Upgrade 2:n myötä.

Joulukuussa 2007 Ilmavoimat teki Patrian kanssa sopimuksen Hawkien toisen vaiheen modifioinnista. Tässä Upgrade 2:ssa oli tarkoitus integroida 15 Hawkiin ensimmäistä vaihetta kattavampi päivitys. Suunnitelma kuitenkin muuttui alkuperäisestä, kun kesäkuussa 2007 oli tehty päätös ostaa 18 vähän käytettyä Hawk Mk 66 -konetta Sveitsistä.

Tämän hankinnan jälkeen päätettiin tehdä Upgrade 2 kaikkiin kahdeksaantoista Mk 66:een, yhteen Mk 51:een ja kaikkiin seitsemän Mk 51A:han. Muita vanhoja Mk 51 -mallin Hawkeja odotti käytöstä poisto lentotuntien täyttyessä. Joulukuussa 2014 tehtiin vielä esitys kunnostaa ja modifioida seitsemän vanhempaa varastoitua Mk 51 -mallin Hawkia.

Tässä toisen vaiheen modifikaatiossa Hawkin ohjaamon näyttö- ja käyttölaitteet muuttuivat merkittävästi nykyaikaisemmiksi ja vastaamaan yleisilmeeltään Hornetin vastaavia.
 
@tulikomento kaikki lentokäyttöön jäävät koneet modernisoidaan. Alunperin taisi olla kaksi eri modernisointi versiota, kevyempi ja raskaampi. Tästä luovuttiin ja tietysti konetyyppikin hieman vaihtui kun Mk66 hankittiin. Eiköhän Sveitsin koneissa ole se sama vanha analoginen ohjaamo kuin Mk51. Muistanko myös oikein että modernisoidulle koneelle sattui jo joku haverikin ja sen jälkeen puhuttiin lisäkoneiden modernisoinnista (2kpl?)?

Kyllähän niitä päivitettyjä Mk 66 koneita menetettiin kaksi, kun ne törmäsivät toisiinsa Perhossa. Nyt niitä korvataan ottamalla varastosta päivittämättömiä Mk 51 -Hawkeja ja vetämällä ne päivityksen läpi. Lisäkoneita olisi tulossa seitsemän.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ha...a_lennontallentimen_tiedot_ovat_vaurioituneet

http://www.ksml.fi/kotimaa/Ilmavoim...sti-–-luvassa-ehkä-miljoonan-lisälasku/371207
 
Back
Top