Heimoistuminen, sodan uhka ja ratkaisu

Taas meni forumilla kuten pitikin :D
 
Joko joku kävi vinkumassa?

JR49 on oikeassa ja tuo toinen trollaa.
Jaa, no minä luen noita ihan aika järjestyksessä.

Kirjoituksessasi oli tiivistettynä sellaisia ajatuksia, jotka varmaan valtaosa suomalaisista jakaa. Mutta minkä puolueen tai liikkeen kautta noita toisi julki? Olemassa olevista ei yhdestäkään.
Maahanmuuton järkevöittäminen, ilman natsi/suvakkileimaa, niin siitähn on kyse! Kirjoituksesi täyttää juurikin sen ehdon!
Mikä ajatuksissa on niin kumouksellista, ettei ne yhdellekään puolueelle kelpaa?
Mitkä ovat niitä toteuttaneet?
En tiedä, siksi kysyin kun kirjoitit:
"Mutta minkä puolueen tai liikkeen kautta noita toisi julki? Olemassa olevista ei yhdestäkään."
Ööö, niin?
Todisteluvastuu on sinun. Kun kerran olen noin lausunut.
Sinähän olet tunnettu demari, löytyykö sieltä ao. tekstiä? :LOL:
 
Pax Finlandium, heimoveljet!

Täällä on mukavaa kirjoittelua eri näkövinkkeleistä ja olisi sääli, mikäli viestien virtaan tulisi katkoksia banaaniin liukastumisen vuoksi. Koettakaamme jatkaa argumentointia asialinjalla ilman henkilöön menevää ulottuvuutta, olemmehan kuitenkin heimoveljiä. Eikös vain? ;)
 
Mä olen samaa mieltä että pax, mutta tämä profiili on hajaannuksen ystävä. Jos missään täällä joku pääsee asiaan kiinni, tulee lyhyitä retorisia kysymyksiä, linkkejä, kiemurtelua, liukastelua ynnä muuta ärsyttelyä. Sitten jollakulla hihat palavat. Siinä koko juttu. Yksinkertaista.
 
Ittekkin olen ottanut banaania täällä, kun mennyt hermot forumin postaajiin.

Joten ymmärrän. :)
 
Noh, jokainen laittakoon ignoreen ketä lystää ja tulkitkoon kysymyksiä omassa järjestyksessään miten lystää.
 
Mä olen samaa mieltä että pax, mutta tämä profiili on hajaannuksen ystävä. Jos missään täällä joku pääsee asiaan kiinni, tulee lyhyitä retorisia kysymyksiä, linkkejä, kiemurtelua, liukastelua ynnä muuta ärsyttelyä. Sitten jollakulla hihat palavat. Siinä koko juttu. Yksinkertaista.

Onko nämä niitä kuuluisia vihafaktoja tai vihakysymyksiä?
 
Waikka ittelläkin on mennyt joskus hermot jopa @TomTom :iin niin ketjun otsikon tapaan, me ollaan kuitenkin "samaa heimoa".

 
Ymmärsit kyllä. Tyyli on aina sama, tekniikka sama. Minä sanoisin tapaa hienoviritteiseksi trollaamiseksi, mutta kuten sanottu, ei ole pakko lukea. Yksinkertaista.
Jokaisella on nykyään omat kriteerit trollaukselle, joku pitää hyvin aktiivista foorumikirjoittelua tästä nykyisestä sirkuksesta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä trollina ja/tai putinina ja/tai ym...... Joku tai jotkut voivat olla jopa hieman vittuuntuneita tästä nykyisestä tilanteesta ja laitella aktiivisesti viestiä foorumille. Mutta trollaustahan se vain on....

******** arvostelu on rasismia!

Korvaa ******** ihan millä vaan haluat.
 
Ymmärsit kyllä. Tyyli on aina sama, tekniikka sama. Minä sanoisin tapaa hienoviritteiseksi trollaamiseksi, mutta kuten sanottu, ei ole pakko lukea. Yksinkertaista.

Edellisellä sivullla eli (s.11) muutaman kommentin tyyli ja tekniikan laji on täkyjen nakkelu. Se on eräs tapa koettaa saada tunnepainotteinen vastaus ja vedättää keskustelu sivuraiteille ja lopulta henkilöön kohdistuvaksi. Mutta, palataan ketjun aiheeseen tämän pienen harha-askeleen jälkeen.

Tämän verran vielä on pakko hämmentää ;) :
Mikä ajatuksissa on niin kumouksellista, ettei ne yhdellekään puolueelle kelpaa?
Kumouksellista asiayhteyteen liittyvissä ajatuksissa on järjen käyttö ja kansakunnan edun asettaminen oikealle paikalle eli keskiöön. Vallitsevan puoluepyrkyryyden näkökulmasta tämä asetelma ei tarjoa yhtä hiveleviä henkilökohtaisia edunkahminta- ja etenemismahdollisuuksia kuin nykyinen sekametelimantra. Siksi.
 
Puhuin siinä kohtaa liitoutumisesta. Allianssista esimerkiksi anglismia vastaan. Muistutan, että 1800-luvun fennomaanit olivat etupäässä akateemisia ruotsinkielisiä, ja silloin he käsittivät, että ainoa tie jossain kaukana siintävään utopiaan, itselliseksi kansallisvaltioksi, oli suomenkielisen kansanosan sivistäminen. Jotkut menivät niin pitkälle romantiikassaan, että muuttivat sukunimensä suomalaisiksi. Mikäli haluaa yhdistymistä, ei kannata pyrkiä hajaannukseen. Se mitä joku eliittikielitaistelija tai hänen oppositionsa ajattelevat, ei ole hyödyllistä tästä näkökulmasta. Siihen juuri olisi saatava ihan uusi näkoala.

Periaatteessa totta mutta käytännössä ei. Miksi 90% kannattaisi neuvotella 5% kanssa? Olen samaa mieltä yhdistymisen ja hajaantumisen suhteen periaatteessa mutta ruotsin kielisillä (ja joissain tapauksissa ruotsin mielisillä) ei ole mitään tarjottavaa tuossa kuviossa. Anglisismi on asia joka koskettaa kaikkia kieliä. Onko se hyvä vai ei on yksi asia mutta en näe mitään arvoa ruveta tekemään kahden niin erilaisen kielen kuin suomen ja ruotsin välillä sopimuksia sen suhteen. Varsinkin kun epäilen ruotsalaisen osan pelaavan puhtaasti omaan pussiinsa. Ruotsi on historiallinen jäänne Suomessa ja sen aika olisi jo poistua muutoin kuin historian tutkijoiden repertuaarista.
 
Jokaisella on nykyään omat kriteerit trollaukselle, joku pitää hyvin aktiivista foorumikirjoittelua tästä nykyisestä sirkuksesta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä trollina ja/tai putinina ja/tai ym...... Joku tai jotkut voivat olla jopa hieman vittuuntuneita tästä nykyisestä tilanteesta ja laitella aktiivisesti viestiä foorumille. Mutta trollaustahan se vain on....

******** arvostelu on rasismia!

Korvaa ******** ihan millä vaan haluat.

Miten tuo liittyy keskustelujen kaaaren tarkoitukselliseen harhauttamiseen, kun keskustelun aihe ei ole mitenkään sellainen, että "nykyisestä tilanteesta vittuuntuneen" tarvitsisi sellaiseen ryhtyä? Toki sillekin sotkemiselle on peruste. Mieti sitä.

Tässä on monikin ollut aktiivinen kirjoittaja ja vieläpä kirjoittaja eikä linkkihiiri eikä myöskään rakasta tilannetta.
 
Miten tuo liittyy keskustelujen kaaaren tarkoitukselliseen harhauttamiseen, kun keskustelun aihe ei ole mitenkään sellainen, että "nykyisestä tilanteesta vittuuntuneen" tarvitsisi sellaiseen ryhtyä? Toki sillekin sotkemiselle on peruste. Mieti sitä.

Tässä on monikin ollut aktiivinen kirjoittaja ja vieläpä kirjoittaja eikä linkkihiiri eikä myöskään rakasta tilannetta.
Noh, nykyiseen keskusteluun, oliko tuo minun edellinen laittama aikajana keskustelusta väärä? Kuka siinä kysyi ja mitä? Vai menikö henkilöön?
 
Noh, nykyiseen keskusteluun, oliko tuo minun edellinen laittama aikajana keskustelusta väärä? Kuka siinä kysyi ja mitä? Vai menikö henkilöön?

Meni joo. Et siinä ole väärässä, jos sen siitä kohtaa aloittaa. Mietin enemmän sitä, mikä on keskustelun kaari ja millä tavalla siihen tuodaan syötti... se on se koko kaari se juttu. Kyllä tuo on minusta ihan tietoista toimintaa. Nyt käsiteltiin yhdistymistä, mutta se oli ja meni.

Kysymys kuuluu: miksi näin.

Mutta minä katoan hetkeksi vaikka tuonne alakertaan sotimaan ja vetämään henkeä. Turha tällä minun on päätäni vaivata. JR49 saa minulta ymmärrystä, onhan hän sentään armeijan käynyt mies, joten ymmärrän oikein hyvin. Täällähän saa kehua henkilöä, mennä sillä tavalla henkilöön? Kehun vähän. JR49 ei ole mikään lieriäinen.
 
Jos sallit kommentoida vaikka kirjoititkin toiselle jäsenelle. Sinulla on vaikuttava argumentaatio ja tietopohjasi on kyseenalaistamaton. Kunnioitukseni kirjoituksellesi!

Olen silti voimallisesti eri mieltä aiheesta. Jos mikään asia on erottanut Suomalaisia viimeisen sadan vuoden aikana ne ovat olleet punainen aate ja ruotsin kieli. Ruotsin kieli on, kuten toteat, ollut aina eliitin ja hallinnon kieli. Ei kansan kieli. Ruotsin kieli jäi hallintokieleksi Venäjän valloituksen jälkeen koska se oli käytännöllistä. Ei siksi, että se olisi ollut rahvaan mieleen. Totuus on, että ruotsin kieli on ollut eliitin kieli. Kielitaisteluiden koko luonne on alusta lähtien ollut pyrkimys säilyttää tämän kielivähemmistön hallitseva asema. Esimerkiksi pakkoruotsin todellinen tarkoitus ei ole suinkaan kansan kielenopetus vaan virkamiesruotsin säilyttäminen joka taas on taannut korkeita virka-asemia ruotsinkielisille. Jne, jne, jne.

Tältä näkökannalta. Miksi haluttaisiin sitouttaa ruotsinkieliset puolustamaan kansallisvaltiota, kun heidän nimenomainen oma strategiansa on hajottaa yhtenäiskulttuuria ylläpitääkseen omaa asemaansa? Tiedät hyvin, että juuri RKP ajaa lisää maahanmuuttoa ja on ajanut maahanmuuttajien kouluttamista ruotsin kielellä ylläpitääkseen ruotsin asemaa Suomessa.

Pointtini on, että en näe viisaana yhden jo etukäteen etuoikeutetun ryhmän miettimistä tilanteessa jossa maahan on tulossa ja jo tullut ryhmiä, joille jotkut haluavat vastaavan aseman.

Saanen esittää eriävän mielipiteen ruotsinkielisista suomalaisista.
On totta, että jossain vaiheessa, iso osa oppineista ja varakkaista Suomalaisista oli äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Tänään suurin osa ruotsia puhuvista on tavallisia kansalaisia. Vaikutusvaltaisten sukujen joukossa on sekä suomen-, että ruotsinkielisiä.
Mitä sitten tulee puolustamiseen, ne joilla on eniten menetettävää, on eniten puolustettavaa. Eli jos ruotsinkielisillä onkin enenmmän, heillä on enemmän puolustettavaa.

Kielikysymyksessä olet ollut aikaisemmin oikeassa. Nyt tämä ei enää ole suuressa merkityksessä.
RKP toki puolustaa vimmaisesti ruotsinkielen asemaa, mutta miksi ei puolustaisi. RKP on puolue jonka tehtävä on puolustaa ruotsinkieltä suomessa. Ihna niin kuin minkä tahansa lobbaus/edunvalvontajärjestön. Onko RKP sitten jotenkin erityisen promaahanmuuttaja puolue, on hyvin hankala kysymys. Jos verrataan muihin vasemmistopuolueisiin, linja on hyvin samantasoinen.

Lopuksi totean, että vastustan pakkoruotsia itsekkäistä syistä.
Tuttavapiirissäni on kuitenkin paljon äidinkielenään ruotsia puhuvia henkilöitä ja merkillepantavaa on heidän maanpuolustushenkensä.
Vapautettuja, tai sivareita ei ryhmästä löydy, kyse voi tietysti olla vain sattumasta, tai siitä, että millaisten ihmisten kanssa sitä tulee hengailtua. Kuitenkin suomenkielisissä tuttavissa on sivareita ja vapautettuja, ei montaa, mutta kuitenkin.
 
Saanen esittää eriävän mielipiteen ruotsinkielisista suomalaisista.
On totta, että jossain vaiheessa, iso osa oppineista ja varakkaista Suomalaisista oli äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Tänään suurin osa ruotsia puhuvista on tavallisia kansalaisia. Vaikutusvaltaisten sukujen joukossa on sekä suomen-, että ruotsinkielisiä.
Mitä sitten tulee puolustamiseen, ne joilla on eniten menetettävää, on eniten puolustettavaa. Eli jos ruotsinkielisillä onkin enenmmän, heillä on enemmän puolustettavaa.

Kielikysymyksessä olet ollut aikaisemmin oikeassa. Nyt tämä ei enää ole suuressa merkityksessä.
RKP toki puolustaa vimmaisesti ruotsinkielen asemaa, mutta miksi ei puolustaisi. RKP on puolue jonka tehtävä on puolustaa ruotsinkieltä suomessa. Ihna niin kuin minkä tahansa lobbaus/edunvalvontajärjestön. Onko RKP sitten jotenkin erityisen promaahanmuuttaja puolue, on hyvin hankala kysymys. Jos verrataan muihin vasemmistopuolueisiin, linja on hyvin samantasoinen.

Lopuksi totean, että vastustan pakkoruotsia itsekkäistä syistä.
Tuttavapiirissäni on kuitenkin paljon äidinkielenään ruotsia puhuvia henkilöitä ja merkillepantavaa on heidän maanpuolustushenkensä.
Vapautettuja, tai sivareita ei ryhmästä löydy, kyse voi tietysti olla vain sattumasta, tai siitä, että millaisten ihmisten kanssa sitä tulee hengailtua. Kuitenkin suomenkielisissä tuttavissa on sivareita ja vapautettuja, ei montaa, mutta kuitenkin.

Minäkin vastustan pakkoruotsia mutta kannatan sen vapaaehtoista opiskelua. Pärjää sitten aika hyvin tuolla Pohjolassa. Kuten monia muitakin tärkeitä kieliä kannattaa jonkin verran opiskella.

Puhuin vähän eri asiasta eli siitä, että voisi yhteisessä maassa olla yhteinen tavoite joihinkin muihin asioihin.

Nyt jätän tämän ketjun tähän ja kiitän @TomTom hyvästä portsarityöstä. Perjantaiyönä suomalaisessa kapakassa pitää olla poke. Se on kansallinen ominaispiirre, joka ei varmaan kokonaan katoa koskaan.

Minä kyllä osaan olla umpikaheli myös selvin päin, mutta se tässä jo tulikin todistettua.

Hyvää yötä, veljet. Olkoon yönne rauhaisa.
 
Back
Top