Helikopterit herättivät ihmetystä pääkaupunkiseudulla

Tvälups

Ylipäällikkö
Helikopterit herättivät ihmetystä
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helikopterit_herattivat_ihmetysta-katso_kuvat/


Vartin lukijat ovat tehneet pääkaupunkiseudulla useita havaintoja Puolustusvoimien NH90-kuljetushelikoptereista torstain aikana. Lennot liittyvät Utin Jääkärirykmentin käynnissä olevaan sotaharjoitukseen.

— Kyseessähän on meidän heinäkuussa kotiutuvien varusmiesten loppusota. Tämän harjoituksen tavoitteena on harjoitella yhteistoimintaa helikoptereiden kanssa, kertoo esikuntapäällikkö Pasi Rekilä Utin Jääkärirykmentistä.

Helikoptereita ja harjoitusjoukkoja liikkuu alueella tiistain ja perjantain välisenä aikana.

— Kahden helikopterin lisäksi harjoitukseen osallistuu satakunta varusmiestä, jotka alkoivat jo torstain aikana siirtyä takasin Uttiin.

Havaintoja helikoptereista on tehty ainakin Kilossa, Karamalmilla ja Munkkiniemessä.

Utin Jääkärirykmentin harjoitus ei liity parhaillaan itäisellä pääkaupunkiseudulla käynnissä olevaan Kaartin Jääkärirykmentin sotaharjoitukseen.
 
Tuon linkin kautta pääsee lukemaan vartti-lehden närkästyneitä lukijakommentteja. Jep tosiaan, NH90 aiheuttaa närää, reittikoneet ja -kopterit eivät. VLLV/Malmi toimii ihan ytimessä eikä senkään toiminta aiheuta mokomaa (toisaalta tv-ohjelman luoma glamour auttaa)...
 
Kyllä, täällä Kilossa herättivät ihmetystä! Minulla ihmettelyn aihaana oli koptereiden hiljainen ääni. Kahden kopterin ääni kuului juuri ja juuri liikenteen taustamelun yli. Autossa ollessa koptereita ei kuullut käytännössä ollenkaan. Ero oli huima vaikkapa vanhoihin Mi-8:hin tai normisti liikkeellä oleviin ambulanssikoptereihin ja muihin.
 
Armeijaan ja ampumiseen liittyvä melu kuulostaa hyvin paljon erilaiselta kommunistin korvaan ja jos sellaista toimintaa yllättäen alkaa esiintymään sellaisessa paikassa kuin vaikkapa Santahamina niin kyllähän siitä pitää valittaa... :D
 
Tässäpä erään palstaveljemme ihannoimaa politiikantekoa:

yle 21.3.2014 klo 15:33
Liikenneministeri lakkauttaisi Malmin lentokentän
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) haluaa pikaisesti lakkauttaa Malmin lentokentän toiminnan ja vapauttaa alueen asuntorakentamiselle.

Kuva: Lassi Tolvanen
Kyllösen mielestä Malmin lentokenttäalueen kohtalo on aika sinetöidä ensi viikon kehysriihessä.

Malmille kaavaillaan yli 10 000 asukkaan asuinaluetta.

Kyllösen mukaan mitään todellista estettä sulkemiselle ei enää ole. Finavia on ilmoittanut, ettei se tarvitse kenttää ja harrastajalentäjille löytyy muita paikkoja. Rajavartijat voisivat puolestaan siirtyä Helsinki-Vantaalle.*

- Jos se minusta on kiinni, niin kyllä Malmin lentokenttä nyt lopetetaan. Ymmärrän harrastajalentäjien harmin, mutta tässä on muutamien kymmenien ihmisten harrastus ja kohtuuhintainen asumien vastakkain, Kyllönen sanoo.

*että sinne vaan! Kopterit pikalähtöineen Suomen tiiviimmin liikennöityyn ilmatilaan.
 
Kävin muutama viikko sitten taas katselemassa Helsinkiä ylhäältä. Vaikka eihän siihen näiden ilma-/satelliittikuvien verkkojakelun aikana olisi erityistä tarvetta, jos yleisiä linjoja tarkastellaan.

Kauniisti sanottuna muunnettua totuutta tulee aika tiukasti, jos ei muuta rakentamiskohdetta kuin Malmi - edes hyvien liikenneyhteyksien ääreltä - näe pk-seudulla.
 
Kävin muutama viikko sitten taas katselemassa Helsinkiä ylhäältä. Vaikka eihän siihen näiden ilma-/satelliittikuvien verkkojakelun aikana olisi erityistä tarvetta, jos yleisiä linjoja tarkastellaan.

Kauniisti sanottuna muunnettua totuutta tulee aika tiukasti, jos ei muuta rakentamiskohdetta kuin Malmi - edes hyvien liikenneyhteyksien ääreltä - näe pk-seudulla.

Aivan. Mutta toiseen asiaan: antaa vaan nyt vähän näkyä nämä harjoitukset, ja kuulua. Sopivaa viestiä eetteriin vaan. Ja Helsingin ympäristö on jees näkyä.
 
Kauniisti sanottuna muunnettua totuutta tulee aika tiukasti, jos ei muuta rakentamiskohdetta kuin Malmi - edes hyvien liikenneyhteyksien ääreltä - näe pk-seudulla.
Niinpä. Lääniä kyllä löytyisi ja halukkaita rakennuttamaankin. Sitten pitää näperrellä jonkun Malmin lentokentän kanssa jotta sinne saataisiin muutama tuhat kämppää..
 
Tässäpä erään palstaveljemme ihannoimaa politiikantekoa:

yle 21.3.2014 klo 15:33
Liikenneministeri lakkauttaisi Malmin lentokentän
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) haluaa pikaisesti lakkauttaa Malmin lentokentän toiminnan ja vapauttaa alueen asuntorakentamiselle.

Kuva: Lassi Tolvanen
Kyllösen mielestä Malmin lentokenttäalueen kohtalo on aika sinetöidä ensi viikon kehysriihessä.

Malmille kaavaillaan yli 10 000 asukkaan asuinaluetta.

Kyllösen mukaan mitään todellista estettä sulkemiselle ei enää ole. Finavia on ilmoittanut, ettei se tarvitse kenttää ja harrastajalentäjille löytyy muita paikkoja. Rajavartijat voisivat puolestaan siirtyä Helsinki-Vantaalle.*

- Jos se minusta on kiinni, niin kyllä Malmin lentokenttä nyt lopetetaan. Ymmärrän harrastajalentäjien harmin, mutta tässä on muutamien kymmenien ihmisten harrastus ja kohtuuhintainen asumien vastakkain, Kyllönen sanoo.

*että sinne vaan! Kopterit pikalähtöineen Suomen tiiviimmin liikennöityyn ilmatilaan.


Helsinki tarvitsee varakentän. Nyt eivät kiinteistöpolitiikan näpertelijät tajua, mistä on kysymys.

Mikäli parin millin tappio on syy, pitää Finavian lopettaa kaikki muut kentät Suomesta paitsi Helsinki-Vantaa. Se on ainoa, joka tuottaa voittoa ja Malmi vähiten tappiota.

Ettei vain Kyllöselle tullut kiirekäsky jostain ylhäältä? Mistä?
 
Varakentän mihin tarkoitukseen?

Ei kaikkia munia samaan koriin. Muutakin on kuin matkustajaliikennettä.

Single Integrated Operation Plan (SIOP) ykköskohteet aikoinaan Suomessa:

Uusimaa
- Helsinki (Malmin lentokenttä)
- Vantaa (Seutulan lentokenttä)

ja tässä järjestyksessä.

(Lähde: eversti Ahti Lappi)


Muuten, en ajatellutkaan tässä kuin raja- ja pelastusviranomaisia ja sotilaallista, valtakunnan toimintaa. En Helsingin kaupungin mahdollisia tarpeita kentälle.
 
Soisi luontoa ja kulttuurihistoriallisia kohteita suojeltavan myös Helsingissä (asuinkunnassani!), eikä vain esittää niitä koskevia vaatimuksia muualle maahan. Mutta mitä voi odottaa kaupungilta, jota lämmitetään kivihiilellä ja joka laskee puhdistamattomia jätevesiä Itämereen?

Malmin kenttä pitäisi lunastaa valtiolle, sen toimintaa pitäisi kehittää nykyisen toiminnan pohjalta ja suojelukohteet suojella tarkoituksenmukaisessa laajuudessa.
 
Miksi vääristelet, ministeri!
il Sunnuntai 23.3.2014 klo 16.54

Ilmailuharrastajat suuttuivat liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) väitteistä, joilla hän perusteli Malmin lentokentän lakkauttamistarvetta.

- Siinä menivät kahvit väärään kurkkuun, sanoo Suomen Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka luettuaan lehdestä liikenneministerin näkemyksiä.

Ministeri Kyllönen ilmaisi lauantain Helsingin Sanomissa halunsa lakkauttaa Malmin lentokenttä. Hän perusteli kantaansa muun muassa Helsingin asuntotarpeella.

- Vastakkain ovat yli 10 000 tulevaa asukasta ja 70 harrastajalentäjää, ministeri totesi.

"Johti harhaan"

Ilmailuliitto pitää ministerin lausuntoja tarkoituksellisen harhaanjohtavina. Liiton mukaan kentällä toimii useita lentokerhoja, joissa on tuhansia jäseniä ja aktiivisesti lentäviä noin 700 eli kymmenkertainen määrä ministerin ilmoittamaan verrattuna. Pelkästään laskuvarjohyppyjä tehdään Malmilla noin 5 000 vuodessa

- Voi vain kysyä, miksi ministeri väitti tuollaista, Latikka sanoo.

Hän huomauttaa, että Helsinki-Malmin lentoasema on Suomen toiseksi vilkkain. Finavian tilastojen mukaan vuonna 2012 Helsinki-Vantaan kentälle laskeutui 86 982 ilma-alusta, Helsinki-Malmilla vastaava määrä oli 38 450. Muut kentät tulevat kaukana tästä. Esimerkiksi Kajaanin kentälle laskeutui vain 1 432 ilma-alusta.

Latikka hämmästelee myös arvioita siitä, kuinka helppo Malmin lentokentän alue olisi ottaa rakennuskäyttöön. Hän huomauttaa, että alueen maapohja on suoperäistä, mikä tekisi kaavailtujen kerrostalojen rakentamisesta erittäin haastavaa ja kallista.

"Ei kelvannut"

- Tukholmassa oltiin tekemässä vastaava virhe Bromman kentällä. Sitä ei kuitenkaan lakkautettu, vaan kenttää alettiin aktiivisesti kehittää. Nyt kukaan ei enää puhu Bromman alasajosta. Tukholman lentoliikenne olisi pulassa ilman sitä, Latikka huomauttaa.

- Malmin kenttä on Helsingin helmi. Jos se nyt lakkautetaan, sitä ei enää saada takaisin.

Ministeri Kyllönen väitti myös, että harrastelentäjille löytyy kyllä uusi paikka. Ilmailuliiton mukaan tuota paikkaa on etsitty aktiivisesti jo vuodesta 1987 lähtien. Tuloksetta.

- Olemme tarjonneet ministerille mahdollisuutta tutustua Helsingin vapaisiin rakennusalueisiin ilmaperspektiivistä. Siinä voisivat silmät aueta. Tarjous ei ole hänelle ainakaan toistaiseksi kelvannut, Timo Latikka toteaa.
 
Kyllönen esikuntineen tuskin on immuuni gryndereiden lähentelyille. Olisihan tuo ilman muuta meslava mesta tehdä rahaa, kenties juuri noin 5 tuhatta asuntoa. Olisi varmaan hipihelppo myydä tuolta alueelta kallitakin asuntoja. Pankit ja kiinteistöjopparit pyörittävät oloissamme isoa sirkusta ja osaavat esittää asiansa, hmmmm, sopivasti. Korruptiotahan Suomessa ei ole.
 
Kyllönen esikuntineen tuskin on immuuni gryndereiden lähentelyille. Olisihan tuo ilman muuta meslava mesta tehdä rahaa, kenties juuri noin 5 tuhatta asuntoa. Olisi varmaan hipihelppo myydä tuolta alueelta kallitakin asuntoja. Pankit ja kiinteistöjopparit pyörittävät oloissamme isoa sirkusta ja osaavat esittää asiansa, hmmmm, sopivasti. Korruptiotahan Suomessa ei ole.

Kyllönen on vain pihalla. Ihan legendaarinen liikenneministeri tuo tiinu.

Ensimmäinen aktiivinen isokenkäinen Malmin jahtaaja oli Pajunen yhdessä Pekka Korpisen kanssa. Janne Virkkusen aikana Hesarin asiaa koskevat pääkirjoituksetkin olivat aina kuin Korpisen kynästä (ehkä olivatkin).

Pajuset olivat ainakin silloin suuri osaomistaja Malmin kauppakeskus Novassa.

Rakentaminen on kallista. Asukkaiden määräksi on arvioitu 8000 - 10 000.

Jostain syystä Töölöön ei saa rakentaa mitään, ei edes uutta jäähallia, mutta Malmille - siitä vaan! :)
 
yle 24.3.2014 klo 14:22
Sinnemäki vapauttaisi Malmin lentokentän asuinrakentamiselle
Sinnemäen mukaan Malmin lentokentän rakentamisessa tulee kuitenkin ottaa huomioon alueen luontoarvot.

Vihreiden helsinkiläinen kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Anni Sinnemäki vapauttaisi Malmin lentokentän asuinrakentamiselle. Sinnemäen mukaan Helsinki tarvitsee lisää asuntoja ja järkevintä niiden rakentaminen olisi Malmin lentokentälle.

– Meidän täytyy ajatella kokonaisuutta. Malmi on alue, joka sijaitsee liikenteellisesti hirveän hyvällä alueella. Meillä on samaan aikaan keskustelua siitä, että rakennetaanko Helsingissä esimerkiksi Vartiosaaren alue, joka myös on täynnä korvaamattoman arvokkaita luontoarvoja ja joka on kokonaan koskematon ja todella hankalien yhteyksien päässä, Sinnemäki sanoo.

– Meidän täytyy löytää joitain alueita joka tapauksessa joihin rakennetaan. Ja Malmille rakentaminen on mielestäni perustellumpaa kuin joillekin muille arvokkaille alueille.

Sinnemäen mukaan alueen luontoarvoja tulisi kuitenkin vaalia kaavoituksessa. Lentokentän kupeessa on havaittu pesivän esimerkiksi useita uhanalaisia lintuja.

– Itse haluan uskoa siihen, että sellaisessakin tilanteessa, jossa se alue kaavoitetaan asuntorakentamiselle niin ainakin osittain näitä arvoja täytyy voida suojella.
 
Taitaa olla aika töräytellä kakkossarjan puolueiden äänikoukut esiin, kun porvarihallituksen patamusta varjo nousee heleän punavihreän niityn ylle.
 
Back
Top