Niitä jotka tekevät päätöksiä diktaattoreiden ja muiden kulkureiteistä ei kiinnosta kaiketi pätkääkään sivulliselle aiheutuvat tappiot ja hankaluudet. Muutama vuosi sitten lähdimme työkavereiden kanssa syömään. Yksi jäi valvomaan eräänlaista prosessia jota ei voi keskeyttää. Takaisin tullessa poliisi esti pääsymme takaisin, koska joku v*tun tärkeä henkilö oli käymässä lähiseudulla. Lopulta pääsimme kuitenkin toimipisteelle kiertoreittiä. Jollemme olisi päässeet ajoissa toimipisteelle, olisi aiheutunut kymmenien k€ tappio ja paha mainehaitta asiakkaiden suuntaan.
Satuin olemaan Singaporessa samaan aikaan, kun siellä järjestettiin Southeast Asian Games (melkoisen suuri urheilutapahtuma). Sielläkin oli luultavasti useampi diktaattori käymässä, mutta tapahtumaa ei huomannut kaupungilla millään tavalla vaikka kuljin useita kertoja tapahtumapaikan vierestä. Tästä voi päätellä, että nämä vierailut olisi mahdollista järjestää ilman suurta haittaa sivulliselle. Tämä edellyttäisi kuitenkin tahtoa tehdä asiat järkevästi.
Kyllä Singaporessa kulit odottavat kiltisti kun herrat ajavat ohi. Maa kun on kuitenkin yksipuoluediktatuuri
. Siellä vain tuo tiesysteemi on hieman erilainen kuin monissa ns. vanhoissa kaupungeissa.
Sattui itselle "hupaisa" episodi joitain vuosia sitten valtiovierailun motorcaden kanssa. Olin tulossa Korsosta Tuusulantielle kun poliisi katkaisi liittymän edestäni. Meni hetki, ja kentän suunnasta saapui 5-6 auton letka mp-poliisi edessä. Letka kääntyi motarille ja pari minuuttia myöhemmin liittymä aukeni tavallisellekin kansalle. Minä sitten siitä myös motarille.
Nopeusrajoitus kyseisellä kohdalla oli 100km. Tie oli mukavan tyhjä koska jokainen liittymän suljettiin aina hetkeksi ja olin lähimpänä saattueen peräpäätä. No meni hetki ja saattue tuleekin perä edellä minua vastaan. Ajoivat noin 80km vauhdilla ja kaikki oikealla kaistalla. Ei perävarmistusta (koska perävarmistus oli se, joka sulki ne liittymät.
Siinä sen kummempia ajattelematta paukautin koko letkasta ohitse kun nyt oli vauhtia enemmän ihan rajoituksen mukaisesti. Vieraan autossa jokin lippu liehui, mutta en sitä tunnistanut. Joku vinkustania oli kyseessä. Mutta etummaisen pakettiauton ajaja (siihen aikaan LP vielä hoiti nuo valtiovierailujen saatot) viittoili minulle kaikenlaista. Ei ilmeisesti ollut kauhean ilahtunut ilmestymisestäni.
Ohitus meni nopeasti mutta ei mennyt kauaakaan kun moottoripyöräpoliisi paukautti viereeni ja viittoi tien sivuun. Minä sinne ohjasin ja kolonna ohitti nyt sitten vuorostaan minut. Ja kun olivat menneet, lähdin hiljakseen perään. Nyt sitten sitä 80km vauhtia kun selkeästi ohitus oli ollut huono asia. Meni minuutin verran ja taas viereen ilmestyy mp-poliisi joka viittoo minua avaamaan ikkunan. Minä teen työtä käskettyä. Sitten tulikin tekstiä. Sain kuulla yhtä ja toista ja sitten kaveri kaasutti eteenpäin ja jäin savupilveen yskimään.
Silloin vitutti sen verran, että soitin toimistolle päästyäni LP:n päivystävälle virkamiehelle ja kerroin puolestani hieman mielipiteitäni alaistensa toiminnasta. Kyllä siinä yhteisymmärrykseen päädyttiin, mutta kyllä korpesi.
Totta kai tyhmäähän se ohittaminen tavallaan oli. Kyllä minä sen silloinkin tiesin. Mutta lakia ei rikottu, minkä lisäksi virhe oli yksiselitteisesti heidän koska eivät olleet blokanneet molempia kaistoja jos ohittaminen kerran ei ollut sallittua. Kyllä noita pienempiä vierailuja on kaupungissa koko aja eikä niistä liikennettä katkota. Kavereita otti päähän se, että eivät olleet itse toimineet oikein suojauksessa ja saivat ehkä noottia.