Henkilökohtainen mukaan lähtevä varustus liikekannallepanotilanteessa

Mitenkä toimisit seuraavassa tilanteessa johtajana (Toimit etulinjassa jääkäriryhmän jäsenenä ja seuraavat henkilöt ovat ryhmäsi jäseniä):

Korpraali Möttönen on omastatakaa neljä paria hyviä villasukkia. Sotamies Kiljulalla on kaksi paria PV:n villasukkia. Sotamies Urpola on hukannut/syönyt omat villasukkansa ja tarvitsee kipeästi villasukkaa talvisaappaansa sisään.

1) Käsketkö Möttöseltä parin taikka kaksi Urpolalle vai 2) kunnioitatko Möttösen omaisuutta ja käsket Kiljulalta toisen parin Urpolalle vai 3) kenties käsket Urpolan olemaan hiljaa ja alaisten setviä keskenään tämän asian.

Kyseesä ehkä vähän tyhmä esimerkki, mutta kertokaa nyt kuitenkin mitenkä toimisitte ja perustelua saa myös antaa.

Kommunismi ei toimi ja sitähän tässä ollaan menossa vastustamaan, eli: Mikään ei ole yhteistä joten kukaan ei anna Urpole sukkia, ostakoot sotkusta uudet omalla rahalla.

Itseasiassa kerran Urpolla ei ole sukkia niin ei se tarvitse kenkiäkään, eli kengät pois ja annetaan Möttöselle, meidän pääomasijoittajalle. Niin se kapitalismi toimii, pääoma löytää tiensä pääoman luokse.
 
Korpraali Möttönen on omastatakaa neljä paria hyviä villasukkia. Sotamies Kiljulalla on kaksi paria PV:n villasukkia. Sotamies Urpola on hukannut/syönyt omat villasukkansa ja tarvitsee kipeästi villasukkaa talvisaappaansa sisään.

1) Käsketkö Möttöseltä parin taikka kaksi Urpolalle vai 2) kunnioitatko Möttösen omaisuutta ja käsket Kiljulalta toisen parin Urpolalle vai 3) kenties käsket Urpolan olemaan hiljaa ja alaisten setviä keskenään tämän asian.

Kyseesä ehkä vähän tyhmä esimerkki, mutta kertokaa nyt kuitenkin mitenkä toimisitte ja perustelua saa myös antaa.

Korpraali Möttönen on rikkonut ikiaikaista lakia ja mennyt kehuskelemaan sukkavarannollaan. Ei niin! Milloinkaan ei pidä kertoa muille omista suffeleistaan!

Kun Möttönen on noin alokasmaiseen virheeseen sortunut, niin maksakoon oppirahat! Eli muut pölliköön Möttösen ylimääräiset sukat, kun sopiva tilaisuus koittaa.

Esimiehen ei pidä alkaa miehilleen sukkia jakamaan. Jos sotamies Urpola on hukannut sukkansa, niin oma on häpeänsä.
 
Korpraali Möttönen on rikkonut ikiaikaista lakia ja mennyt kehuskelemaan sukkavarannollaan. Ei niin! Milloinkaan ei pidä kertoa muille omista suffeleistaan!

Kun Möttönen on noin alokasmaiseen virheeseen sortunut, niin maksakoon oppirahat! Eli muut pölliköön Möttösen ylimääräiset sukat, kun sopiva tilaisuus koittaa.

Esimiehen ei pidä alkaa miehilleen sukkia jakamaan. Jos sotamies Urpola on hukannut sukkansa, niin oma on häpeänsä.

Tosin jos kaverin jalat hankautuu verille, niin sulla on huolenasi kävelykyvytön Urpola.
 
Jossain tilanteessa tasajako on taktiikkaa ja joukon suorituskyvyn säilyttämisen kannalta jopa kriittinen tekijä.

Jos yhdeltä onnettomalta puuttuu sukat ja toisella on kolmet, niin pitäisi olla itsestäänselvyys, että joukon sisällä kaveria autetaan ilman, että kysymyksen ratkaisua sotilaskäskyasiana tai varastamalla tarvitsee kenenkään edes harkita. Paljain jaloin tai alastomana kävelevän sotilaan matka jää lyhyeksi. Siinä ei varmasti ole kenellekään mitään epäselvää.

Lopulta joukko on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki ja sen jokainen jäsen on riippuvainen toisistaan.
 
Jossain tilanteessa tasajako on taktiikkaa ja joukon suorituskyvyn säilyttämisen kannalta jopa kriittinen tekijä.

Jos yhdeltä onnettomalta puuttuu sukat ja toisella on kolmet, niin pitäisi olla itsestäänselvyys, että joukon sisällä kaveria autetaan ilman, että kysymyksen ratkaisua sotilaskäskyasiana tai varastamalla tarvitsee kenenkään edes harkita. Paljain jaloin tai alastomana kävelevän sotilaan matka jää lyhyeksi. Siinä ei varmasti ole kenellekään mitään epäselvää.

Lopulta joukko on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki ja sen jokainen jäsen on riippuvainen toisistaan.

Itse ajattelen myös juuri noin. Ja toivon, että kaikki muutkin, vaikka noissa aikaisemmissa viesteissä muuta veistelevätkin.

Alkuperäiseen kysymykseen omista lkp -varusteista:
Vois olla helpompi jos puolustusvoimat lähettää 2 ryhmää minun kokoisia siviilejä meille ja minä varustan ne sotilaiksi ;).
 
Itse ajattelen myös juuri noin. Ja toivon, että kaikki muutkin, vaikka noissa aikaisemmissa viesteissä muuta veistelevätkin.

Alkuperäiseen kysymykseen omista lkp -varusteista:
Vois olla helpompi jos puolustusvoimat lähettää 2 ryhmää minun kokoisia siviilejä meille ja minä varustan ne sotilaiksi ;).

Panisitko jätkille päähän havuhatut ja jalkoihin tuohivirsut?
 
Panisitko jätkille päähän havuhatut ja jalkoihin tuohivirsut?

Tätä ketjua kun selasin niin jos ottais kaikki rojut mitä eri vuosikymmeninä on käsketty tai kehoitettu ottamaan mukaan niin varustusta olisi satoja kiloja. Eihän sellaista määrää voi kuskata, joten päättelin olevan helpompaa jos pv laittaa kaupuntilaisia tänne meille hakemaan nuo ylmääräset rojut piälleen ;).
Tässä aikain kuluessa minulle on siunaantunut jonnii verran tuota rompetta. Suurin osa tietty mufeotavaraa, mutta voittaa silti ne varusteet mitä kaupunnissa talvisin nuorilla miehillä näkyy olevan päällä. Eihän mulla siviiliressukkana tietenkään mitään sellaista tavaraa voi olla mitä pv haluaisi... eihän?
 
Hahaa! Hauska ketju.

Jos pilliin vihelletään niin ekaksi matkaan lähtee viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kädenjatkeeksi kasvanut tupperware-pyssy. Jos sen joku yrittää itsellen omia niin a) tuskin on kauluksessa enemmän rautaa kuin minulla ja b) Toivottavasti on lapseton sinkku. Minä en osaa tähdätä reunoihin.

Mitäs muuta? Puukko tietysti. Fiskarsin retkikirves. Jalkaan muotoutuneet vaelluskengät. (Miksi turhaan maksimoida kärsimykset huonoilla kengillä?) Makuupussi ja retkipatja. Teknisiä alusvaatteita paljon. Pari nallepukua. Anglia jagel maastopuku. Ruokailuvehkeet sisältäen trangian ja camelbackin. Hygieniavälineet. Rinkka. Minigrip-pusseja, muutama jätesäkki ja pari-kolme avaruushuopaa. Nippusiteitä ja iso rulla ilmastoititeippiä. Siimaa ja ongenkoukkuja. Neroxin vedenpuhdistin. Pari muovista kenttäpulloa. Buranaa, bacimysiiniä ja kofeinitabletteja. Laastaria ja pari ensisidettä. Pari vihreää t-paitaa, niillä on muutakin käyttöä kuin paitana. Pari kaasusytkäriä, tulukset ja sytykkeitä. TRG:n voisi siinä tilanteessa uhrata tähtäimineen yhteiselle asialle.

Sitten tietysti oman sijoituksen tuntien siihen liittyvää (toistaiseksi työnantajan omistamaa) tietotekniikkaa ja kommunikaatiokalustoa tulisi matkassa työpaikalta pakettiautollinen.
 
Hahaa! Hauska ketju.

Jos pilliin vihelletään niin ekaksi matkaan lähtee viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kädenjatkeeksi kasvanut tupperware-pyssy. Jos sen joku yrittää itsellen omia niin a) tuskin on kauluksessa enemmän rautaa kuin minulla ja b) Toivottavasti on lapseton sinkku. Minä en osaa tähdätä reunoihin.


Kyllä Baikal(?) oli oikeassa, PERK on sellainen helvetin pesä että siitä kun hengissä ja kohtuullisen terveessä mielenterveydessä selviää niin on valmis sotaan.

Tiedä kumpaako säälisi enemmän, sitä PERK:n kuuliaista sotamiestä joka vaan nyt joutuu tutkimaan rektaalit ja ottamaan kaiken pois. Vai sitä joka sinisilmäisenä koittaa villasukkaparin (rektaaliin) piilotettuna ujuttaa porteista sisään. Aiempi todenäköisesti tapetaan omien puolesta, mutta jälkimmäinen tuskin selviää tervejärkisenä.

 
Reserviläisten itse tuomien varusesineiden besorkkaamisessa ei olisi mitään järkeä. En usko että kovassa tilanteessa kenelläkkän olisi aikaa edes kirjoittelemaan mitään "lunastettu valtiolle" lappua ressun päällä olevasta varustuksesta. Käytännössä homma menee takuulla niin että käytä mitä käytät omalla vastuulla eli niistä hajonneista meindleistä et korvauksia saa muuta kuin korvaavat kengät mallia mitä sattuu olemaan.

Olin mukana kertausharjoituksessa jossa sodanajan pataljoona perustettiin sodanajan protokollan mukaisesti ja jaossa oli p.o. pataljoonalle suunnitelmissa määrätyt varustekontit. Oli siinä naurussa pitelemistä kun kaikkein suurijalkaisimmille taistelijoille saatiin tornin kengätkin vasta parin päivän hakemisen jälkeen. Siksi tiettyjen henkilökohtaisten varusesineiden varuillapito on ihan järkevää toimintaa varsinkin jos satut olemaan vartalonmalliltasi kovasti gaussin käyrän keskialueelta ulkona.

Jos ihan oikeasti se reserviläisten vastaanotto tehtäisiin niin että omat kamat kerättäisiin pois uusjakoa varten niin kukas sen tekisi? Kuka kirjaisi materiaalin kirjanpitoon, lajittelisi, huoltaisi, miettisi jakoperusteet ja jakaisi? Oikeasti ne takavarikoidut varusteet jäisivät yhteen isoon läjään perustamispaikan lattialle kun perustettu osasto painaisi turbo punaisena tehtäväalueelleen. Ajatus siitä että "upseerit poimis kumminkin parhaat kamat päältä" on kuultu useampaankin kertaan eikä se todista mistään muusta kuin syvään juurtuneesta herravihasta ja kaunasta.
 
Reserviläisten itse tuomien varusesineiden besorkkaamisessa ei olisi mitään järkeä. En usko että kovassa tilanteessa kenelläkkän olisi aikaa edes kirjoittelemaan mitään "lunastettu valtiolle" lappua ressun päällä olevasta varustuksesta. Käytännössä homma menee takuulla niin että käytä mitä käytät omalla vastuulla eli niistä hajonneista meindleistä et korvauksia saa muuta kuin korvaavat kengät mallia mitä sattuu olemaan.

Olin mukana kertausharjoituksessa jossa sodanajan pataljoona perustettiin sodanajan protokollan mukaisesti ja jaossa oli p.o. pataljoonalle suunnitelmissa määrätyt varustekontit. Oli siinä naurussa pitelemistä kun kaikkein suurijalkaisimmille taistelijoille saatiin tornin kengätkin vasta parin päivän hakemisen jälkeen. Siksi tiettyjen henkilökohtaisten varusesineiden varuillapito on ihan järkevää toimintaa varsinkin jos satut olemaan vartalonmalliltasi kovasti gaussin käyrän keskialueelta ulkona.

Jos ihan oikeasti se reserviläisten vastaanotto tehtäisiin niin että omat kamat kerättäisiin pois uusjakoa varten niin kukas sen tekisi? Kuka kirjaisi materiaalin kirjanpitoon, lajittelisi, huoltaisi, miettisi jakoperusteet ja jakaisi? Oikeasti ne takavarikoidut varusteet jäisivät yhteen isoon läjään perustamispaikan lattialle kun perustettu osasto painaisi turbo punaisena tehtäväalueelleen. Ajatus siitä että "upseerit poimis kumminkin parhaat kamat päältä" on kuultu useampaankin kertaan eikä se todista mistään muusta kuin syvään juurtuneesta herravihasta ja kaunasta.

No tätä olen pariinkin kertaan yrittänyt tolkuttaa...

Täytyy olla melko pihalla perustamistouhuista, jos luulee että PERKissä pidetään tunti tolkulla jotain ihme kirpputoria vaatteiden kanssa. Kokonumeroitu oma vaatetavara jää joko omaan käyttöön tai menee siviililaatikkoon, korvaushinta on jotakin, rasti ruutuun ko. varusteen kohdalle, nimi alle ja ukko eteenpäin. Univormut tms. on joko varattu koko joukolle, tai sitten ei, jolloin ollaan siviileissä. PERKki varustaa joukkoja eikä nysvää jonkun v***n kenkäparin kanssa.
 
Reserviläisten itse tuomien varusesineiden besorkkaamisessa ei olisi mitään järkeä. En usko että kovassa tilanteessa kenelläkkän olisi aikaa edes kirjoittelemaan mitään "lunastettu valtiolle" lappua ressun päällä olevasta varustuksesta. Käytännössä homma menee takuulla niin että käytä mitä käytät omalla vastuulla eli niistä hajonneista meindleistä et korvauksia saa muuta kuin korvaavat kengät mallia mitä sattuu olemaan.

Olin mukana kertausharjoituksessa jossa sodanajan pataljoona perustettiin sodanajan protokollan mukaisesti ja jaossa oli p.o. pataljoonalle suunnitelmissa määrätyt varustekontit. Oli siinä naurussa pitelemistä kun kaikkein suurijalkaisimmille taistelijoille saatiin tornin kengätkin vasta parin päivän hakemisen jälkeen. Siksi tiettyjen henkilökohtaisten varusesineiden varuillapito on ihan järkevää toimintaa varsinkin jos satut olemaan vartalonmalliltasi kovasti gaussin käyrän keskialueelta ulkona.

Jos ihan oikeasti se reserviläisten vastaanotto tehtäisiin niin että omat kamat kerättäisiin pois uusjakoa varten niin kukas sen tekisi? Kuka kirjaisi materiaalin kirjanpitoon, lajittelisi, huoltaisi, miettisi jakoperusteet ja jakaisi? Oikeasti ne takavarikoidut varusteet jäisivät yhteen isoon läjään perustamispaikan lattialle kun perustettu osasto painaisi turbo punaisena tehtäväalueelleen. Ajatus siitä että "upseerit poimis kumminkin parhaat kamat päältä" on kuultu useampaankin kertaan eikä se todista mistään muusta kuin syvään juurtuneesta herravihasta ja kaunasta.


Varusteiden "takavarikointi" PERK:n toimesta olisi aika naurettavaa.

Siis jos puhutaan jostain kengistä, uniformuista, alusvaatteista. Kuka sen tavaraläjän lajittelisi, etsisi enemmän tavaraa tarvitsevat ja jakaisi takavarikoidun omaisuuden eri paikkoihin.

Enkä usko että PERK edes jaksaisi takavarikoida reserviläisten itsensä kiinalaisesta nettimarketista hankittuja GPS- ja GSM-häirintälaitteita
 
Eli tämän pohdiskelun lopuksi, mikä on lista tavaroista jotka kannattaa ottaa mukaan? Kuvitellaan tilanne että meillä on täydellinen maanpuolustusharrastaja. Hänellä on kotona kaikki mahdolliset tavarat, aseita, kumisaappaita, vaelluskenkiä, maastoasuja, rinkkoja, reppuja, makuupusseja, GPS, kompaseja, vesipulloja jne. Nyt hän seisoo kotona ja miettii mitä ottaisi mukaan kun on ihan oikeasti tositilanne. Mitä hän siis ottaa mukaan?
 
Eli tämän pohdiskelun lopuksi, mikä on lista tavaroista jotka kannattaa ottaa mukaan? Kuvitellaan tilanne että meillä on täydellinen maanpuolustusharrastaja. Hänellä on kotona kaikki mahdolliset tavarat, aseita, kumisaappaita, vaelluskenkiä, maastoasuja, rinkkoja, reppuja, makuupusseja, GPS, kompaseja, vesipulloja jne. Nyt hän seisoo kotona ja miettii mitä ottaisi mukaan kun on ihan oikeasti tositilanne. Mitä hän siis ottaa mukaan?

Siinäpä laaja ja tärkeä kysymys. En usko että yksiselitteistä vastausta on edes mahdollista antaa, sillä tarpeisto riippuu itse kunkin tehtävästä, vuodenajasta, sun muusta.

Lisäksi tämä on varmasti aihe jossa mielipiteiden kirjo on laaja.

Itselläni aina mukaan lähteviä kamoja, vuodenajasta riippumatta (ja edellyttäen tietysti että kaikki nämä ovat olemassa - itselläni ei ole ihan kaikkea) ovat seuraavat, saa nauraa vapaasti:

- Oma valonvahvistin tai muu pimeätoimintakalusto, varaparistoja
- Otsalamppu, varaparistoja
- Vara-ase (pistooli), sen kotelo, lippaat, patruunoita, puhdistusvälineet
- Rynkyn optiikka, olettaen että aseessa on sille kisko
- Rynkyn piippukäärme ja spray-muodossa aseöljyä
- Omat tst-liivit lisukkeineen ja taskuineen
- Aktiivikuulonsuojaimet, varaparistoja
- Kiikarit (pienet)
- Puukko tai mieluummin kaksi
- Kompassi tai mieluummin kaksi
- GPS, olettaen että on pieni ja kevyt malli eikä mikään rohjo
- Muistiinpanovälineet
- Monitoimityökalu
- Tulentekovälineet
- Viiksilankaa
- Oma rinkka - malli 85 palloreppu on melko kammottava kapistus
- Muovikasseja ja Minigrip-pusseja, joihin tavarat pakataan etteivät kastu
- Omat jalkineet (itse suosin talvikumppareita, makuasia)
- Toinen kenttäpullo, yhdellä ei pärjää millään
- Aurinkolasit
- Omia alus- ja välikerrosvaatteita sekä sukkia
- Henk koht hygieniavälineet,
- Särkylääkettä
- Ensiapupakkaus pieni
- Vedenpuhdistustabletteja
- Pakkipusseja
- Käteistä rahaa, pieninä seteleinä, vähän
- Ajokortti ja sotilaspassi
- Kännykkä ja laturi, mieluiten kestävä vanha Nokia tms., virta pois päältä
- Kuivamuonaa taskuihin vähintään 1-2 vrk tarpeiksi


Useimmissa tehtävissä loistava homma olisi lisäksi:

- Oma suojaliivi tai plate carrier levyineen
- Oma Trangia tai risukeitin, polttoainetta

Joihinkin tehtäviin lisäksi erinomainen apu voisi olla:

- Digikamera, pieni, jossa mahd paljon suurentava optiikka
- Pari PMR-puhelinta t. vast.
- Oma tarkkuuskivääri esim. TRG tai tuunattu Mosin-Nagant optiikoineen ja patruunoineen yms tykötarpeineen
 
Viimeksi muokattu:
Samses alkaa muistuttaa varusteineen oikeaa PERK:n unelmatapausta. Mutta miksi ihmeessä aiot ottaa rahaa mukaan ja vähän ja pieninä seteleinä...siinä olisi vielä vähän parantamista..... Hyvä hyvä.

Muistatteko, te antiikin ajalta peräisin olevat reserviläiset, eikös sitä ennen wanhaan ollut tarkoitus fillarikin tuoda mukana? Ja sukset jne. ? Oliko koskaan lippusissa lappusissa mitään mainintaa hlö.koht. aseista? Minulla on joku sellainen itsepintainen muistikuva, jonka mukaan hlökoht. ase olisi mainittu? Miten oli?
 
Oliko koskaan lippusissa lappusissa mitään mainintaa hlö.koht. aseista? Minulla on joku sellainen itsepintainen muistikuva, jonka mukaan hlökoht. ase olisi mainittu? Miten oli?

On mainittu ainakin vielä -30 luvun passeissa. "Taskuaseet" ts. pistoolit ja sotilaskiväärit siis.
 
Siinäpä laaja ja tärkeä kysymys. En usko että yksiselitteistä vastausta on edes mahdollista antaa, sillä tarpeisto riippuu itse kunkin tehtävästä, vuodenajasta, sun muusta.

Lisäksi tämä on varmasti aihe jossa mielipiteiden kirjo on laaja.

Itselläni aina mukaan lähteviä kamoja, vuodenajasta riippumatta (ja edellyttäen tietysti että kaikki nämä ovat olemassa - itselläni ei ole ihan kaikkea) ovat seuraavat, saa nauraa vapaasti:

- Oma valonvahvistin tai muu pimeätoimintakalusto, varaparistoja
- Otsalamppu, varaparistoja
- Vara-ase (pistooli), sen kotelo, lippaat, patruunoita, puhdistusvälineet
- Rynkyn optiikka, olettaen että aseessa on sille kisko
- Rynkyn piippukäärme ja spray-muodossa aseöljyä
- Omat tst-liivit lisukkeineen ja taskuineen
- Aktiivikuulonsuojaimet, varaparistoja
- Kiikarit (pienet)
- Puukko tai mieluummin kaksi
- Kompassi tai mieluummin kaksi
- GPS, olettaen että on pieni ja kevyt malli eikä mikään rohjo
- Muistiinpanovälineet
- Monitoimityökalu
- Tulentekovälineet
- Viiksilankaa
- Oma rinkka - malli 85 palloreppu on melko kammottava kapistus
- Muovikasseja ja Minigrip-pusseja, joihin tavarat pakataan etteivät kastu
- Omat jalkineet (itse suosin talvikumppareita, makuasia)
- Toinen kenttäpullo, yhdellä ei pärjää millään
- Aurinkolasit
- Omia alus- ja välikerrosvaatteita sekä sukkia
- Henk koht hygieniavälineet,
- Särkylääkettä
- Ensiapupakkaus pieni
- Vedenpuhdistustabletteja
- Pakkipusseja
- Käteistä rahaa, pieninä seteleinä, vähän
- Ajokortti ja sotilaspassi
- Kännykkä ja laturi, mieluiten kestävä vanha Nokia tms., virta pois päältä
- Kuivamuonaa taskuihin vähintään 1-2 vrk tarpeiksi


Useimmissa tehtävissä loistava homma olisi lisäksi:

- Oma suojaliivi tai plate carrier levyineen
- Oma Trangia tai risukeitin, polttoainetta

Joihinkin tehtäviin lisäksi erinomainen apu voisi olla:

- Digikamera, pieni, jossa mahd paljon suurentava optiikka
- Pari PMR-puhelinta t. vast.
- Oma tarkkuuskivääri esim. TRG tai tuunattu Mosin-Nagant optiikoineen ja patruunoineen yms tykötarpeineen

Sulta ei puutu enään kuin kaveri joka vastaa Tykistöstä ja toinen joka hoitaa ilmavoimat.
Puukon ajattelin itse ottaa.
 
Henk koht asetta, GPS:ää, omaa rinkkaa ja aseen optiikka lukuun ottamatta, tuo "kaikissa tilanteissa" mukaan lähtevä varustus on mulla messissä jokaisessa viikonlopun VEH:ssäkin. Hyvin olen pärjännyt. Vähemmälläkin olisi pärjännyt varmaan, mutta ainakaan nyt ei ole puuttunut ikinä mitään. Paitsi kerran jätin pakkashousut pois ja sitten tulikin pirun kylmä yö.

Baikal - en tiedä tarkoititko että miksi mukana on rahaa vai miksi sitä on vähän, mutta siis a) rahaa siksi että harmaa vaihe voi kestää pitkäänkin ja voi olla tarpeen käydä kaupassa hakemassa yhtä sun toista viikkojen vieriessä, eikä kortit sun muut välttämättä toimi kun vihulaisen erikois-erkki kyberhyökkäilee, ja b) vähän siksi että ei mene leskeltä kaikki hynät jos kalman kylmä koura kaappaa äijän mukaansa taiston tuoksinassa.
 
Back
Top