Hermopinne/puutumuus/yms vaivat

Säihkähdin tästä 6,6 sokerista niin pahasti että roskaruokien syömisen loppui kun seinään. Painokin alkoi mennä alas. Sitten pyysin muutaman kuukauden päästä pyysin tehdä sokerirasituskoetta:

Tästä on jo vuosi:
Sokeri Tutkimuksen tulos
Pt-Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt (0, 2 h)Pt-Gluk-RLausunto
Lausunto
P -Gluk 0 5.5
P -Gluk 2H 6.0

Ymmärtääkseni tämä ei vielä ole esidiabetes, vai onko?
En ole lääkäri.

Ota yhteyttä lääkäriisi. Sokerirasituskokeesta pitäisi selvitä asioita.

Jatka vaan samaa mallia.

Maidan

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
En ole lääkäri.

Ota yhteyttä lääkäriisi. Sokerirasituskokeesta pitäisi selvitä asioita.

Jatka vaan samaa mallia.
Minulla on tk nyt sellainen lääkäri, joka auttomattisesti vastaa aina "labrakokeet ovat kaikki hyviä", ja minä taas puolestani heti tämän perässä alan tiedustella: "no entä tämä tähdellä merkitty tämä ja tämä..verensokeri?". Sitten hän yhtäkkiä sanoo "ai niin jo..se onkin, no teillä on esidiabetes", johon vastaan: "vai niin..no antakaa minulle muutama kuukausi, ja tehdään sokerirasituskoe, siinä aikana yritän parantaa tapojani" :). Siinä mielessä tk lääkärissa on hyvä puoli ettei hän kieltäyty eikä jankuttaa, vaan sovitaan ja tehdään.

Sitten minä hoidan oman osuuteni ja tutkin itse l.vastauksiani netista. Lääkäri unohtaa tapauksen ihan varmasti, mutta minä arkistoin.

Mielestäni minulla ei ole tuon mukaan esidiabetesta. Myös sokerihemoglobiini on tärkeä koe. Sekin minulla oli viitearvoissa.
Hemoglobiini HbA1c (B-HbA1c)

Mutta pitää olla varuillani, kun se kerran näytti näin korkean lukemaan 6,6.

Eli: en ole niin autoritaarinen lääkäreiden suhteen - sen jälkeen kun olin kaksi kerta tilanteessa "lähellä piti" ja tosi hyvällä säkällä selvisin hengessä, siksi olen nykyisin paljon valveuttuneempi. Aika pitkälle voi perjätä nettitiedoilla. En kersku, mutta laitoin jopa kolme oikeata diagnoosia itselle, ennen kun kokeet/lääkärit vahvistaneet ne. Fiksut lääkärit eivät ottaa nokkinsa tälläisestä.

Mutta vakavat traumat, leikkaukset yms jätän heidän hoidettavaksi kun ei muuta voi :D

Maidan

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Minulla on prolapseja, pari kappaletta ja lievä skolioosi.
Nys sain kuulla että pitää lopettaa puutarhaharrastus. Ja ylipäänsä näitä raskaanpuoleisia harrastuksia,mitä harmitta hirveästi. Mutta pakko hyväksyä.
Tukiliivi akuutivaihessa 4-6 tuntia päivässä. Leveä on paras.

Parhaat liikeet löysin itse netista, voin postata jos kiinnosta, lääkintävoimistelijan tekemänä. Ovat mielestäni paremmat kun tk fysiatrin antamat. Minulla alkoi tila kohentua nopeasti. Ovat post-akuutti kivulialle selälle.

Ja sitten vesijuoksu, kun pahin kipu väistää.

Tyrä voi vetäytyä sisään myös itsestään.
Oli pakko lainata itseäni kun huomasin virheen.
Nyt kun selkä vaivasi taas, löysin tämän ketjun. Teen korjauksen, ei minulla ole prolapseja, vaan PROTRUSIOITA eli kulumia. Ymmärsin että tyrä sekin, mutta toiseen suuntaan, eikä ole niin paha kun prolapsi.

Ei vaivanut selkä pitkään, mutta nyt sain sen taas kipeäksi. Oma syy, uiminen jäi väliin, olin matkoilla, sairaana välillä, ja sitten kun kunto oli parhain, rasitin itseäni liikaa tekemällä sitä sama - trimmasin pensaita :mad:! Unohdin koko selästä ja protruusioista. Illalla menin makuulle nautinnollisen pensaiden kanssa työskennellyn jälkeen ja sitten jotenkin nousin liian nopeasti, noustessaan tunsin ristiselässä pistoksen, sitten myöhemmin iski kipu.
Ja tässä olen taas: panacodeissa, salvoissa. En mennyt mihinkään tk:n vielä, vaikka kipu oli varsinkin alussa ihan hirveä, vähittelleen rauhoitui kuitenkin. En halua piikkia, kun se pudotti kerran muutenkin alhaista vp:ta. Otin relaksanttina Opamoxin, muuten koko ajan panacodeissa.

Kipu ei tunnu jalassa eikä pakarassa,vaan vihlaisee ristiselässä kummallekin puolelle ja eteen taivutus ei onnistuu, esim.hampaita en voi pestää entisen mallin, pesen joko seisten suihkussa tai nyt voin nojata lavuaarin kyynärpäillä tukien varaan ja sitten oikaisen suoraksi selkä suorana jalat koukussa. Alussa en voinut tehdä sitäkään. Aamulla sängystä nouseminen on helvettia ja alusta jokainen pienikin liike aiheutti kovan tuskan, oikein huusin. Ja tietenkään en muista enää miltä tuntui kun selkäni kipeytyi eka kerran. Minusta tuntuu että tämä on kovin kipu mitä oli ikinä.

Onko kenellä ollut sellaista?

Viimeksi muokattu:
En löytänyt mitään tätä vaiva koskeva ketjua.
Itselläni kantapäässä on edelleen lievä tunnottomuutta, vaikka kokonaisuudessa jalka paljon perempi. Puutumus tuntuu välillä enemmään, välillä vähemmän. Lämpö auttaa. Pakko yrittää nyt etsiä ensin itsehoitoapua - liikeista aluksi, jospa se puristuksessa oleva hermo vapauttuisi..
Jonot lääkäreille ovat pitkät, ja meikä maksoi jo paljon magneettikuvista itse. Nyt siirtynyt julkiselle puolelle. Joten ennen neurologille ja fysioterapian pääsyä, leikin tässä itse lekuria. Jospa minulla on periformis syndrooma ja hermo puristunut juuri sieltä jossain..

Löysin yhden todella hyvän videon parhaan tähän mennessä:

Jos jollakin oli sama vaiva, niin onko neuvoja minulle?
Mistä vielä voisi johtua jalan kantapään tunnottomuus? Näkyykö periformis hermopinne jalan magneettikuvassa?

Tässä vielä hyvä ohje, pitää vain hankkia hierontapallon:
sciatica101.com löytyy eri lähestymistapoja ja rutiineja jos se on piriformis-syndrooma tai jokin muu. Mattoliikkeet on aika hyviä, ainakin itselle oli.

Oli pakko lainata itseäni kun huomasin virheen.
Nyt kun selkä vaivasi taas, löysin tämän ketjun. Teen korjauksen, ei minulla ole prolapseja, vaan PROTRUSIOITA eli kulumia. Ymmärsin että tyrä sekin, mutta toiseen suuntaan, eikä ole niin paha kun prolapsi.

Ei vaivanut selkä pitkään, mutta nyt sain sen taas kipeäksi. Oma syy, uiminen jäi väliin, olin matkoilla, sairaana välillä, ja sitten kun kunto oli parhain, rasitin itseäni liikaa tekemällä sitä sama - trimmasin pensaita :mad:! Unohdin koko selästä ja protruusioista. Illalla menin makuulle nautinnollisen pensaiden kanssa työskennellyn jälkeen ja sitten jotenkin nousin liian nopeasti, noustessaan tunsin ristiselässä pistoksen, sitten myöhemmin iski kipu.
Ja tässä olen taas: panacodeissa, salvoissa. En mennyt mihinkään tk:n vielä, vaikka kipu oli varsinkin alussa ihan hirveä, vähittelleen rauhoitui kuitenkin. En halua piikkia, kun se pudotti kerran muutenkin alhaista vp:ta. Otin relaksanttina Opamoxin, muuten koko ajan panacodeissa.

Kipu ei tunnu jalassa eikä pakarassa,vaan vihlaisee ristiselässä kummallekin puolelle ja eteen taivutus ei onnistuu, esim.hampaita en voi pestää entisen mallin, pesen joko seisten suihkussa tai nyt voin nojata lavuaarin kyynärpäillä tukien varaan ja sitten oikaisen suoraksi selkä suorana jalat koukussa. Alussa en voinut tehdä sitäkään. Aamulla sängystä nouseminen on helvettia ja alusta jokainen pienikin liike aiheutti kovan tuskan, oikein huusin. Ja tietenkään en muista enää miltä tuntui kun selkäni kipeytyi eka kerran. Minusta tuntuu että tämä on kovin kipu mitä oli ikinä.

Onko kenellä ollut sellaista?
Onhan sitä liikkeellä. Tuntuu että koko rangan asento pitäisi saada uusiksi, että hermo kulkisi vapaasti. Kuka sellaista osaisi neuvoa/tehdä? Ja vielä ekonomisesti...Kipu pitäisi kyllä saada ensin pois. Ristiselkäkipu liittyy suoraan munuaisiin. Puolita proteiinit ja katso helpottuuko olo. On monilla kuullut olevan tuskaa steroidien kanssa ja jopa proteiinien. Core-vaivat pitää saada ennen muuta pois.

Maidan

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Onhan sitä liikkeellä. Tuntuu että koko rangan asento pitäisi saada uusiksi, että hermo kulkisi vapaasti. Kuka sellaista osaisi neuvoa/tehdä? Ja vielä ekonomisesti...Kipu pitäisi kyllä saada ensin pois. Ristiselkäkipu liittyy suoraan munuaisiin. Puolita proteiinit ja katso helpottuuko olo. On monilla kuullut olevan tuskaa steroidien kanssa ja jopa proteiinien. Core-vaivat pitää saada ennen muuta pois.
Oletko rekisteröitynyt foorumille ruvetaaksen kaivamaan selkäni koskevia kirjoituksia?

Viimeksi muokattu:

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Haha, ole vain tyytyväinen kun sait oman selkäteknikon. :love:

Minun selkävaivani paransi laillistettu sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymä Englannissa lääkärintutkinnon suorittanut kiropraktikko.