Homeiset talot/koneellinen ilmastointi/ilmalämpöpumppu

Maidan

Respected Leader
Asunnossani on erittäin hyvä ilmanvaihto, vanhanaikainen ja siksi terveellinen, saa tuulettaa avaamalla tuuletusikkunoita, vain ilmanpoisto koneellinen. Unelma! Nykyisin moni halua asua sellaisessa. Kun uusi villitys saappui Suomeen, ja ilmanvaihdosta tuli koneellinen, tutut alkaneet kärsiä tukkoisuudesta, yhden astmaatikon tila paheni, lapset ovat jatkuvasti poskenontelotulehduksessa, luin että jollekin puhkeaa astma, jatkuvasti puhaltava ilma ei tunnu kuulemma hyvältä, se on kun ikuinen läpiveto, josta monella särkee päätä. Itse kerran nukun yön sellaisessa asunnossa eikä nukkumisesta tullut mitään, en voinut nukkua läpivedossa. Sitten vielä yhdelle kaverille tuli krooninen nuha. Ymmärsin että koneellinen ilmastointi on susi!

Tänään ilmoitustaululle ilmestynyt ilmoitus, hallitus ja isännöitsijä kutsuvat kaikkia kiinnostuneita tutustumaan ilmalämpöpumpuun. Oikein karmaisee että tämän hyvän ilmavaidon talossamme ruvetaan pilaamaan :rolleyes: Ilmalämpömumpujen esittely, se vielä puuttuu täässä.

EDIT. Vaihtanut sanan koneellinen ilmastointi > "koneelliseksi ilmanvaihdoksi". Tarkoitin juuri koneellista ilmanvaihtoa.


Koneellinen ilmastointi ja homepainajainen
 
Viimeksi muokattu:
Ilmalämpöpumppu voi olla terveysriski ja levittää kotiin pahoja home- ja mikrobikasvustoja, varoittavat asiantuntijat. Kaikki eivät ole samaa mieltä. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.


Asiantuntijoiden näkemykset energiaa säästävien ilmalämpöpumppujen terveyshaitoista jakautuvat kahtia. Osa pitää ilmalämpöpumppuja selvänä terveysriskinä, osa taas torjuu väitteet turhana pelotteluna, kertoo Helsingin Sanomat.

Ilmalämpöpumppu voi aiheuttaa myös vetoa, joka tutkimusten mukaan lisää sairastelua.


Myös Taloussanomat on kertonut ilmalämpöpumppujen terveysriskeistä homeongelmien lisääjänä. Ilmalämpöpumppuja on markkinoitu helppohoitoisina, mikä voi saada käyttäjän laiminlyömään huollon.


– Ilmalämpöpumppu vaatii aivan yhtä säännöllistä puhdistamista kuin mikä muukin ilmastointijärjestelmä, arvioi Taloussanomien haastattelema sisäilmatutkimusyhtiö Lifan markkinointijohtaja Kimmo Haapalainen.


Vaikka laite toimisikin moitteetta, voi se silti levittää hometta ja mikrobeja.
-------------
Miksi ihmeessä tälläinen laiteita ylipäänsä sallitaan Suomessa?

Ja sitten vielä tuli koneellinen ilmanvaihto, jolloin puhalletaan ilma koneellisesti. Ja miksi ihmeessä sitä pitää puhaltaa koneellisesti sisään? Koneellinen ilmanpoisto ja vanhanaikainen tuuletus tuuletusikkunoiden avulla minusta on Ihan riittävä ja jopa ylellisyyttä. Kerrostalossamme on sopivan lämmintä, joskus kesähelteellä on vähän tukala, mutta se on niin lyhyt jakso sekin. Varmaankin etelän päin pienissa asunnoissa on pahempi tilanne helteillä, silloin joku viilentävä laite voisi olla, mutta jos ne ovat sellaisia mikrobi-ja homepesia, niin miksi ihmeessä niitä salltaan laittaa sisään ja jopa laiminlyödä puhdistusta??
Minulla on ikkunat kolmen suuntaan, mitään ongelmia ei ollut tuulettamisen kanssa, ja jos olisin asunut toisessa asunnossa, en olisi laittanut - syvä inho näitä härveleitä kohtaan minulla ollut aina.
 
Viimeksi muokattu:
1579236083549.jpeg
Tälläinen ei ole mahdollista Suomessa, onneksi. Tullaanko nyt tälläinen härveli mainostamaan asennuksineen parvekkelle aivopestyille rahasta...pitää meteliakin varmaan. Onko kenellä tälläistä?
Ihan älyvapaa touhu.
Kyllä paljon halvemmalla ja hygienisemmalla saa viilennyksen helteella Dyson laiteella, samalla se puhdistaa ilma. Yksi naapuri kertoi suunnittelevansa ostaa sellaista, jos tulee sama helletta kun v 2018.
1579236684453.jpeg
Hyi, mikä ilmestys. Muistan Kyproksen hotellissa oli vastaava, parvekkeella oleva osuus oli ihan liian ja pölyn peittämä, kun sitä kerran alussa laitettiin päälle niin se puhalsi sellaista tunkaista odööriä, että mieleni tuli neuvostoliitton aikana käytetyt yleistilojen pesuun säkkikankaiset rätit, joilla synkännäköiset tädit levitteli loskat paikasta toiseen puuvarteen kietaistuna kastuttamalla niitä ämpäriin, jossa oli ruskean väristä sakea litkua.

Laite tietenkin sammutettiin heti, kun alkoi yskittää, ja yksinkertaisesti pidettiin ikkunat auki, päivällä verhot kiinni, pian huomasimme ettei mitään ilmastointia edes tarvita, ihan turha oli. Ihmiset ostavat automaattisesti sitä, koska eivät kyseenalaista. Tämä oli toukuussa ja syyskuun lopulla, mutta myös kesäkuussa olin ilman, ja pärjäsin. Ne pitää kauhea metelia lisäksi.


EDIT. Lisäsin ja väritin tuntemuksia härveleistä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitan tämäkin tähän:

Seinänaapurilla oli joku viritys parvekeella jo vuosia, ei näy ulospäin, mutta ulkolasi tuuletusikkunassa oli poissa kesäisin, muistaakseni. Miten mies pitää sitä sisällä olevasta härvelistä huolta ei aavistusta, tiedän ettei koskaan siivo asuntoa itse, vaan hänen vanha äiti käy siivoamassa sitä. Hänellä on pieni asunto etelään, kertoi että helteellä on kuuma.
 
Viimeksi muokattu:
Asunnossani on erittäin hyvä ilmanvaihto, vanhanaikainen ja siksi terveellinen, saa tuulettaa avaamalla tuuletusikkunoita, vain ilmanpoisto koneellinen. Unelma!

Ei tuokaan ratkaisu ole mikään unelma. Koneellinen poisto tuo sisäilmaan rakenteista epäpuhtauksia jos korvausilma ei ole samassa suhteessa. Poistoimuri vetää ilmaa kaikista mahdollisista raoista sisälle.

Nykyään tehdään paljon tiivistämisiä jossa kaikki raot pyritään tiivistämään jotta rakenteista ei pääsisi epäpuhtauksia sisäilmaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tex
Ei tuokaan ratkaisu ole mikään unelma. Koneellinen poisto tuo sisäilmaan rakenteista epäpuhtauksia jos korvausilma ei ole samassa suhteessa. Poistoimuri vetää ilmaa kaikista mahdollisista raoista sisälle.

Nykyään tehdään paljon tiivistämisiä jossa kaikki raot pyritään tiivistämään jotta rakenteista ei pääsisi epäpuhtauksia sisäilmaan.
Asunnossani on tavallinen tuuletusikkunalla oleva säädettävä pyöreä venttili, pidän sitä aina raolla, ulkoritilään laitan filtrette allergiakangasta, joka pitää kaikki epäpuhtaudet, vaihdan suodatinkangas hyvin tiheän koska valkoisen suodatinkankaan päällä näkyy miten mustaksi se tulee, ja hyvin lyhyessä ajassa. Minulla on hyvin puhdas ja raikas ilma sisällä, sitä huomaa moni joka käynyt luonani. Teen myös nopeita ristituletuksia avamalla kaikki ikkunat joka puolella.

Sama ei voi sanoa esim.naapurimummon asunnosta, hän palelee ja laitaa kaikki korvausilmaventilit hyvin kiinni talvella varsinkin eikä jaksa siivota enää niin hyvin, kuten jotkut vanhat ihmiset, niin ilma tuntuu raskaalta siellä.

Rakennuksessa olevista raoista en osa sanoa mitään, varmaan sieltä irtoa vaikka mitä. Kun parkettia laitettiin niin kukaan ei tiivistänyt mitään.
Eikäs näitä epäpuhtauksia irtoaa kaikesta, maaleista ja mdf levyistä? Kunhan ei radonia.


EDIT. Hiukan.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu että kunnon ristituletus on kaikesta paras, sanokoot laitteiden lobbajat mitä haluaa..eikä tarvitse koko ajan oleskella koneiden aiheuttamassa vedossa, josta ei pääse mihinkään.
Onhan painovoimaisessa ilmanvaihdossakin vetoa, eihän se muuten edes toimisi
 
Olipas juttua Pelkkä koneellinen poisto on kyllä kaikista huonoin vaihtoehto, mielummin vaikka kokonaan painovoimainen...
 
Onhan painovoimaisessa ilmanvaihdossakin vetoa, eihän se muuten edes toimisi
On varmaan vetoa painovoimaisessakin, mutta se ole niin vedontuntuista kun siellä missä se on kokonaan koneellinen. Eli painovoimaisessa veto on luonnollisempi kai. Itse en tunne lainkaan, korvausilmanventtilit ovat sopivasti auki.

Olen kuullut että sairaaloissa koneellisen ilmanvaihdon takia on niin vedoista, että iäkkäimmät ihmiset ja sairaat valittavat sitä, ja jopa lähtevät pois sairaalasta kun "oli niin kylmä". Iäkkäät ja sairaat ihmiset tuntevat vetoa paljon, herkemmin. Henkilökunta levittää vain käsiä, sanoo ettei ne voi mitään, heistäkin joltakin tuntuu pahalta. Kesällä helvetin koneellinen ilmastointi viilentää vielä rajummin, ja nöin vaikka ulkona on normaali viileä kesä.
Itse ennen hoitoa olin aika kipeä ja tunsin vedon voimakkasti, niin että istuin polikliinikan käytävässä takin huppu päällä, seuraavan kerran otin jopa myssyn, yksi potilas neuvoi yksi nurkka joka oli vähävetoisin. Hänkin paleli.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas juttua Pelkkä koneellinen poisto on kyllä kaikista huonoin vaihtoehto, mielummin vaikka kokonaan painovoimainen...
Miksi pelkkä koneellinen poisto huonoin?
Kroppani on paras mittari, minulla ei ole mitään ongelma kun oleskelen painovoimaisesti ilmastuidussa huoneistossa, mutta heti kun olen koneellisesti ilmastuidussa tunnen vetoa. Niin kun sanonut ettei nukkumisestakaan tullut mitään, ilma virta oli niin häiritsevä, ja tunsin sen kasvoissa. En näe tälläisessä mitään järkeä. Ja kun asukas itsekin sanoi ettei siihen tottuu, hänen poika on kuitenkin ok, nuori ja terve, hän ei itse ole niinkään terve, ja häntä alkoi vaivata jatkuva nuha. Toinen perhe häipyi samasta syystä uppouudesta rakennuksesta, ja muutti taloon jossa ei ollut koneellista ilmastointia, vain koneellinen ilmanpoisto.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläinen ei ole mahdollista Suomessa, onneksi. Tullaanko sama härveli tullaan ilmeisesti asettamaan parvekkelle aivopestyille rahasta...pitää meteliakin varmaan. Onko kenellä tälläistä?
Ihan älyvapaa touhu.

1579236083549.jpeg
Siitä vaan haastamaan naapuri(t) oikeuteen, jos uskaltavat asentaa. :ROFLMAO:

Luvattoman lämpöpumpun parvekkeelleen asennuttaneen miehen laskut muuttuivat kerralla saataviksi hovioikeudessa. Mies selätti taloyhtiön, ja naapurit joutuvat nyt maksamaan yli 60000 euron oikeuskulut.
  • Kerrostalon asukas asennutti parvekkeelleen ilmalämpöpumpun vastoin yhtiön kieltoa.
  • Asukas vaati oikeudessa kiellon hylkäämistä.
  • Hän hävisi kiistan käräjillä, mutta voitti sen hovioikeudessa.
  • Oikeustaistelusta koitui lopulta jättilasku kaikille talon osakkaille.
 
Kun yhdessä asunnossa kaikki venttiilit kiinnin niin aiheuttaa sen että muissa asunnoisa joisa venttiilit auki sitä kovempi veto.
No onhan niissä rakoja ventileissä, vaikka ovat kiinni, ja ikkunoiden raoista tulee jonkun verran. sitten parvekeen oven avaus, asunnoista poistuminen/sisään tuleminen. Tämä iäkäs nainen on kuitenkin poikkeus, muiden asunnoissa on raikas ja hyvä ilma ilman mitään koneellista ilmanvaihtoa.

Miksi raikas ja hyvä, hometon sisäilma pitää muuttaa koneellisella ilmanvaihdolla? Palautteet koneellisesta ilmanvaihdosta jakautuu, puolet ihmisista ei tykkä lainkaan, tuntevat vetoa, jotkut käyttää jopa myssyä asunnossa, jotkut sairastuu. Onko tälläinen edes lainmukaista, jos esim astmaatikko ja joku sairas iäkäs joutuvat muuttamaan koko talosta jos tämä koneellinen järjetön lobbajien iloksi hyväksytään asennetavaksi koko taloyhtiöön? Aina tietenkin voi syyttää ihmistä eikä koneita. Järkikin sano että jos ilma juoksutetaan putkia pitkin, joita ei voi puhdista, millään, niin siinä muhii vaikka mitä.

Seuraavaksi laitan kuva miltä näyttää Filtrette suodatin kangas jo 2 vkon päästä - ihan mustaksi menee. Töhnä pienhiukkasista, joka asettu putkien seinämiin esim jo vuodessa jos näyttäisi ihmisille, niin moni tajuaisi, mistä kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä vaan haastamaan naapuri(t) oikeuteen, jos uskaltavat asentaa. :ROFLMAO:

Luvattoman lämpöpumpun parvekkeelleen asennuttaneen miehen laskut muuttuivat kerralla saataviksi hovioikeudessa. Mies selätti taloyhtiön, ja naapurit joutuvat nyt maksamaan yli 60000 euron oikeuskulut.
  • Kerrostalon asukas asennutti parvekkeelleen ilmalämpöpumpun vastoin yhtiön kieltoa.
  • Asukas vaati oikeudessa kiellon hylkäämistä.
  • Hän hävisi kiistan käräjillä, mutta voitti sen hovioikeudessa.
  • Oikeustaistelusta koitui lopulta jättilasku kaikille talon osakkaille.
No, meillä on kaksikin.

Toisessa asunnossa yläkerrassa on ollut laite josta kaikki tiesi, koska kondenssivedet tippui alas parveekkelta viheristutusten päälle, niin kun sateessa, vaikka parveke on lasitettu, mitään vahingoa ei kuitenkaan kaikille tapahtunut, mutta yksi pensas, jolle osui suurin määrä vettä kuoli. En edes tiedä onko sitä laitetta enää, kun on uudet asukkaat, jos vaikka edelliset vieneet sen muuton yhteydessä.


Viedä oikeuteen, voisin harkita, jospa se on selitys minun oireilulle joka alkaa kesällä helteillä, syy ei selvinnyt, ei ole allergia, mutta keuhkot oireilee, jospa se on koska naapuri pitää koko ajan päällä basilli/home ilmalämpöpumpua kämpässä, ja ne leviää ympäriin. Menee ja tiedävaikka koko kämpä on yksi home pesä. Sen viritystä vaikea kuvata, jokin putki törrötti, uloin ikkunalasi oli poissa. Parveke ei ole lasitettu. En itse asiassa edes tietä mikä se on.

Voiko joku kertoa onko sellaisessa viilennykseen tarkoitettulla laitteella suodattimet?
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti nimimerkki Maidanin kaikki kirjoittelu esim. Ukrainaan ja Venäjään liittyen ei ole ollut näin virheellistä kuin mitä tämän ketjun teksti on. Käsitteet on ensinnäkin aika paljon pielessä. Ja logiikkakaan ei ole oikein kohdallaan. Omakohtaisia oireita ja kokemuksia en halua vähätellä, mutta nekään eivät todennäköisesti johdu siitä mistä kuvittelet niiden johtuvan.

Itse olen saanut kokeneelta asiantuntijalta sisäilmasta sairastaneiden yhdistyksestä ja sosiaali- ja terveysministeriöstä vahvat suositukset perehtyä aiheeseen hometalkoot.fi -sivustolla. Sinne suosittelen Maidankin menevän vierailemaan.
 
Toivottavasti nimimerkki Maidanin kaikki kirjoittelu esim. Ukrainaan ja Venäjään liittyen ei ole ollut näin virheellistä kuin mitä tämän ketjun teksti on. Käsitteet on ensinnäkin aika paljon pielessä. Ja logiikkakaan ei ole oikein kohdallaan. Omakohtaisia oireita ja kokemuksia en halua vähätellä, mutta nekään eivät todennäköisesti johdu siitä mistä kuvittelet niiden johtuvan.

Itse olen saanut kokeneelta asiantuntijalta sisäilmasta sairastaneiden yhdistyksestä ja sosiaali- ja terveysministeriöstä vahvat suositukset perehtyä aiheeseen hometalkoot.fi -sivustolla. Sinne suosittelen Maidaninkin menevän vierailemaan.
 
Itse olen saanut kokeneelta asiantuntijalta sisäilmasta sairastaneiden yhdistyksestä ja sosiaali- ja terveysministeriöstä vahvat suositukset perehtyä aiheeseen hometalkoot.fi -sivustolla
"Safari ei voi avata sivua, koska palvelinta ei löyty" kun yritin avata suosittelmasi sivua.

Voiko olla näin että jossain tuli virhe kun esitin asian, jonkun sanan muodossa, siksi teet päätelmän että logiikkani ontuu? Käyn kohta läpi uudestaan ja korjan missä mokasin.

Olen suunnittellut muuttoa tästä asunnosta, ja minulle aukeni miten sekaisin kokonaan koneellinen ilmanvaihto voi olla, ihmiset välitti myös vedosta ja vaikka mistä, ja siihen minulla lopahtivat halut vaihtaa asuntoa. Asukkaita on helppoa syyttää ja vähätellä heidän tuntemuksia, mutta ei itse puuttellista, huonosti asennettua ilmanvaihtoa? Kun aloin tutustua aiheeseen, minulle ilmeni paljon uutta, mielenkiintoista ja paljon kysymyksiä.

Eli, on olemassa kokonaan koneellinen ilmanvaihto, koneellinen ilmanpoisto (kuten meillä) ja sitten erikseen viilentäviä laiteita.

Nyt asukkaita "kaikki asiasta kiinnostuneet" kutsutaan jonkun asennusyrityksen ilmalämpöpumpun esittelyyn, jossa mukana on hallitus ja isännöitsijä, halusin ottaa selvä ennakkoon asioista. Ei nyt ehdinyt kysyä isännöitsijältä suoraan mistä asiasta kysymys, mutta meinän tehdä se heti maanantaina, jos saan kiinni. Ennen tätä yritän perehtyä asiaan niin hyvin kun mahdollista.
Minulle toistaiseksi selvisi vain että ilmalämpöpumppu on osana ilmanvaihtoa.

ja tämä:
"Ilmanvaihtoon liitetty lämpöpumppu on energiatehokas ratkaisu sisäilman lämmitykseen ja viilentämiseen. Lämmin tai kylmä ilma jakautuu tasaisesti koko rakennukseen tai huoneistoon – tämä on erityisen hyvä ratkaisu, sillä usein ilmalämpöpumput eivät puhalla ilmaa tasaisesti koko sisätilaan."

Kunhan eivät pakottaa ihmisiä mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Parin tonnin ilmalämpöpumput eivät ole osa talon tai huoneiston ilmanvaihtoa. Ne eivät siirrä ilmaa ulkoa sisälle tai toistepäin. Kylmäaine virtaa eri lämpötiloissa höyrystimeltä lauhduttimelle. Näin ollen niissä ei ole ilman suodattimia, mutta jäähdytys/lämmitysrivat tulee kyllä puhdistaa likaantumisen estämiseksi ja hyötysuhteen takaamiseksi.
 
Back
Top