HS:Puolustuksen tärkeimmät osat turvattava

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#1
Puolustuksen tärkeimmät osat on turvattava
16.1.2012 0:01

Jan Klenberg Kirjoittaja on amiraali (evp) ja entinen Puolustusvoimain komentaja.

Puolustusvoimiamme odottavat poikkeuksellisen mittavat säästöt. Niiden kohdentamisesta on esitetty julkisuudessa monenlaisia näkemyksiä. Hämmästyttävän vähän on näkynyt arvioita siitä, millaiset sotilaalliset konfliktit olisivat tulevina vuosina Euroopassa mahdollisia.


Varuskunnilla ja niiden alokaskomppanioilla tai aliupseerikouluilla ei tietenkään sotaan lähdetä, mutta niiden on tarjottava kunnolliset edellytykset koulutukselle ja harjoittelulle. Lisäksi niillä on tehtävänsä liikekannallepanossa. Sotilaallisten näkökohtien tulee olla varuskuntia koskevissa päätöksissä ratkaisevia.

Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#2
Iso-Mursu kirjoitti:
Puolustuksen tärkeimmät osat on turvattava
16.1.2012 0:01

Jan Klenberg Kirjoittaja on amiraali (evp) ja entinen Puolustusvoimain komentaja.

Puolustusvoimiamme odottavat poikkeuksellisen mittavat säästöt. Niiden kohdentamisesta on esitetty julkisuudessa monenlaisia näkemyksiä. Hämmästyttävän vähän on näkynyt arvioita siitä, millaiset sotilaalliset konfliktit olisivat tulevina vuosina Euroopassa mahdollisia.


Varuskunnilla ja niiden alokaskomppanioilla tai aliupseerikouluilla ei tietenkään sotaan lähdetä, mutta niiden on tarjottava kunnolliset edellytykset koulutukselle ja harjoittelulle. Lisäksi niillä on tehtävänsä liikekannallepanossa. Sotilaallisten näkökohtien tulee olla varuskuntia koskevissa päätöksissä ratkaisevia.

Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002
Sen verran on pakko röyhistää rintaa sillä että tuo oma sodan ajan nopeuden veikkailu on samoja suuntia kuin amiraalitason miehellä.
 
#3
Toimintavalmiit joukot saadaan jakamalla varustus kotisäilytykseen ja luomalla tietokanta josta porukka saadaan tekstiviestein/puhelinsoitoin/emailein mobilisaatiopaikoille. Mikä parasta, PV:lle tämä on edullista sillä säilytystila tunnetusti maksaa. Niin ja tietenkään varusmiespalvelustakaan ei tarvitse lyhentää kahdella viikolla pyykinvaihdon vuoksi kun reserviläinen voi kotona pestä kamansa... :D Jo pelkästään kotiutumisen yhteydessä pitäisi jakaa lista mitä reserviläisen olisi hyvä omistaa ettei olla lapsen luulossa että PV:llä on jakaa maihinnousukengät, liivit, väliasut ja pistoolitkin jopa. Nykyisinhän liikkeellekannallepano nojaa siihen miten Itella jaksaa polkea paikalle. Mallia voisi ottaa Sveitsistä ja Norjan kotiturvajoukkojen edesmenneistä nopean toiminnan joukoista.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#4
commando kirjoitti:
Toimintavalmiit joukot saadaan jakamalla varustus kotisäilytykseen ja luomalla tietokanta josta porukka saadaan tekstiviestein/puhelinsoitoin/emailein mobilisaatiopaikoille. Mikä parasta, PV:lle tämä on edullista sillä säilytystila tunnetusti maksaa. Niin ja tietenkään varusmiespalvelustakaan ei tarvitse lyhentää kahdella viikolla pyykinvaihdon vuoksi kun reserviläinen voi kotona pestä kamansa... :D Jo pelkästään kotiutumisen yhteydessä pitäisi jakaa lista mitä reserviläisen olisi hyvä omistaa ettei olla lapsen luulossa että PV:llä on jakaa maihinnousukengät, liivit, väliasut ja pistoolitkin jopa. Nykyisinhän liikkeellekannallepano nojaa siihen miten Itella jaksaa polkea paikalle. Mallia voisi ottaa Sveitsistä ja Norjan kotiturvajoukkojen edesmenneistä nopean toiminnan joukoista.
Liekkö Itella muistettu kilpailuttaa tuon LKP-kutsun toimittamisen suhteen
 
#5
Nyt kun Itella ei aio niin vaarallisia asioita myöskään kuljettaa kuin puinen aseen tukki tai lipas ja omaa postimerkkiä jossa on aseen kuva ei voi painattaa niin lienee selvä että LKP-kutsua ei myöskään voi postittaa... :D
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#6
Iso-Mursu kirjoitti:
Puolustuksen tärkeimmät osat on turvattava
16.1.2012 0:01

Jan Klenberg Kirjoittaja on amiraali (evp) ja entinen Puolustusvoimain komentaja.

Puolustusvoimiamme odottavat poikkeuksellisen mittavat säästöt. Niiden kohdentamisesta on esitetty julkisuudessa monenlaisia näkemyksiä. Hämmästyttävän vähän on näkynyt arvioita siitä, millaiset sotilaalliset konfliktit olisivat tulevina vuosina Euroopassa mahdollisia.


Varuskunnilla ja niiden alokaskomppanioilla tai aliupseerikouluilla ei tietenkään sotaan lähdetä, mutta niiden on tarjottava kunnolliset edellytykset koulutukselle ja harjoittelulle. Lisäksi niillä on tehtävänsä liikekannallepanossa. Sotilaallisten näkökohtien tulee olla varuskuntia koskevissa päätöksissä ratkaisevia.

Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#7
baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#8
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#9
skärdis kirjoitti:
Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
Siihen sitä rahaa lääkkeeksi. Samalla rahalla saa moninkertaisen määrän maakuntajoukkolaisia verrattuna sopimussotilaisiin. Varustuksen ulkoistaminen miehille itselleen helpottaa logistiikkaa ja tuo säästöjä.

Paljonkohan riittäisi opiskelijoille reserviläisinnon heräämiseen? 100-200 euroa kuussa?
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#10
skärdis kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
No eipä esim. maakuntakomppanioihin tai edes KOTU-yksiköihin tahdo päästä vaikka haluisikin.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#11
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
Joskus aikaisemminkin haaveilin 4 sopimusjääkärikomppaniasta. Jätkille ok palkka ja vuoden palvelussuhde

Yksi jokaiseen valmiusprikaatiin ja yksi Santahaminaan. Yhdeksässä vuodessa muodostuisi valmiusprikaateihin kovemmin koulutettua reserviä jääkäripataljoonat täyttäen.

Jos vaihtoehdot on ei ketään tai edes komppania niin valitsisin mieluummin sen komppanian.


Eihän se paljoa olisi
 
#12
Iso-Mursu kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002


Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa.
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
No eipä esim. maakuntakomppanioihin tai edes KOTU-yksiköihin tahdo päästä vaikka haluisikin.
Tuskin miehistötason vajetta on saatu paikattua ainakaan kaikkialla. Tästä kai se aina on kiikastanut, eli kaiken karvaisia kessuja ja vänskiä kyllä olisi ihan haitolle asti mutta miehistöä ei kiinnosta.

En tiedä onko tämä sitten oikea ongelma, eli onko olemassa joku johtajakiintiö joka ei saa ylittyä vai voiko paikalliset sotaherrat päättää jotta kuinka paljon rivivahvuudesta saa olla johtajakoulutettuja (vaikka kaikki jos ei muuta keinoa ole)... Minulla on tämä käsitys, mutta minä olen kyllä kohtuulisen tyhmä.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
#13
Second kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos puolustusvoimauudistus ei sisällä ainakin askelta mainittuun komponenttiin, pidän sitä voivoina. Organisaation rakennetta rukkaamalla voidaan "uudelleensijoittaa" ellei peräti "loppusijoittaa" liuta majuri-kenraali-litkasta ja pukata resurssia pyramidin alempaan tasoon. Resurssi per yksikkö on vieläpä sellainen, että yhden loppusijoitetun hinnalla tulee kaksi sinne karvakätisiin. Ei taida helposti tapahtua tässä maailmassa. [/size]
Ei riitä rahat mihinkään merkitykselliseen määrään sopimussotilaita. Muutama komppania on yhtä tyhjän kanssa ja pataljoonista on turha edes puhua. Tai sitten se on Ruotsin tie.

Maakuntajoukkojen laajennus ja varusteet kotiin. Tälle porukalle raskaampi kalusto sopivasti hajavarastoituna, mutta kuitenkin viranomaisten silmien alla. Maakuntajoukojen miehille jonkinlainen korvaus harjoittelusta ja jäsenyydestä. Siinä lääke.
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
No eipä esim. maakuntakomppanioihin tai edes KOTU-yksiköihin tahdo päästä vaikka haluisikin.
Tuskin miehistötason vajetta on saatu paikattua ainakaan kaikkialla. Tästä kai se aina on kiikastanut, eli kaiken karvaisia kessuja ja vänskiä kyllä olisi ihan haitolle asti mutta miehistöä ei kiinnosta.

En tiedä onko tämä sitten oikea ongelma, eli onko olemassa joku johtajakiintiö joka ei saa ylittyä vai voiko paikalliset sotaherrat päättää jotta kuinka paljon rivivahvuudesta saa olla johtajakoulutettuja (vaikka kaikki jos ei muuta keinoa ole)... Minulla on tämä käsitys, mutta minä olen kyllä kohtuulisen tyhmä.
Miehistötasolta tässä ponnistetaan.. Sähköposteihin ei edes vastata kun kysellään olisiko tarvetta reservinlääkintäkorpraalille. Ja töiden puolesta on sen verran kokemusta että isompikin huoltojoukkue toimisi hyvin..
 
#14
skärdis kirjoitti:
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
Kenelle ehditään, kenelle ei. Jos kyseessä on juuri joukko jonka pitäisi olla valmiudessa niin aseiden jakamatta jättäminen ei ole muuta kuin maanpuolustusvalmiuden tietoista heikentämistä! Miesten on helpompi kerääntyä yhteen kuin miesten kerääntyä yhteen joukkojen varustamispaikoille jonottamaan tavaraa. Varusteiden jakaminenkin on yksi välivaihe joka vie 1) aikaa 2) on altis maali ja 3) herättää huomiota.

Maakuntakomppanioiden miehistöpula helpottaisi jos voitaisiin sijoittaa aliupseereita enemmän miehistötasolle ja ryhmänjohtajatasoisiinkin hommiin vänrikkejä ja luutnantteja. Tavallaan paluu muinaiseen YK-lähtöiseen missiossa ylentymiseen olisi lääke tässä - ehkä. Osa tosin elää natsojen kautta elämäänsä. Maakuntakomppanioissakin on vaihtumista, suurin osa pettyy lupailtuun toimintaan koska ei sellaista juuri sitten ole ja kun on ei se oikein ole sitä mitä odotettiin. Vähän harjoituksia, löysiä, lyhyitä ja vaatimattomia. Myöskään maakuntakomppaniaan ei viitsitä liittyä tai siitä erotaan kun huomataan luottamuspula - esim. asetta ja muuta taisteluvarustusta (kypärä, kantolaite = joka kerta säätäminen) ei uskalleta jakaa. Samanlaista touhua se on kuin intissäkin pl. herroittelu. Kiire odottamaan jotain.
 
#15
Vai että maakunta-vartiokomppanioilla torpattaisiin naapurin pahat aikeet. Kyllä minä olen enemmän tuolla sopimussotilaskannalla. Rahaahan siihen menisi, mutta jos minä saisin linjata, niin olisi ainakin kaksi taisteluosastoa sopimussotilain miehitettynä esimerkiksi Uttiin ja Helsinkiin sijoitettuina. MLRS-heittimet pitäisi myös saada jatkuvaan valmiuteen sirottaa rajaseudun väylät ja pommittaa naapurin sotilaskohteet. Reservissä sitten valmiusprikaatit hyvin kertautettuina ja varustettuina plus alueellista joukkoa mitä rahat antaa myöten.

Nykyiset puolustusvoimathan ovat varmaan ihan hyvä tappelukone kuukauden-parin LKP:n ja harjoituksen jälkeen, mutta nykykonfliktit taitavat tapahtua tuon aikaikkunan alapuolella.
 
#16
En usko että maakuntakomppanioilla mutta laajemmilla kodinturvajoukoilla ostettaisiin aikaa kyllä liikkeellekannallepanoon. Maakuntakomppaniat nykyisellään ovat harrastelua. Millään sopimussotilasporukoillakaan ei sitä yksin torpita.
 

Creidiki

Kenraali
Lahjoittaja
#17
Uskokaa nyt jo hyvällä, että puolustuksen tärkeimmät osa-alueet (mehän kaikki jo arvaamme mitä resursseja Klenkka tässä turvaa), eivät halua olla missään tekemisissä karvaisten ja rumien reserviläisten kanssa. Valtakunta turvataan parhaiten siten että 5000 sopimussotilasta ajelee Raybanit päässä leuhkoilla panssarimaastureilla ympäri uuttamaata digimaastokuviot kiiltäen.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#18
commando kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Höpöhöpö, aseet ehditään jakaa tilanteen eskaloituessa. On miesten kuitenkin keräännyttävä yhteenkin.

Paljon suurempi ongelma on siinä, että maakuntajoukkoihin ei ole tarpeeksi tulijoita.
Kenelle ehditään, kenelle ei. Jos kyseessä on juuri joukko jonka pitäisi olla valmiudessa niin aseiden jakamatta jättäminen ei ole muuta kuin maanpuolustusvalmiuden tietoista heikentämistä! Miesten on helpompi kerääntyä yhteen kuin miesten kerääntyä yhteen joukkojen varustamispaikoille jonottamaan tavaraa. Varusteiden jakaminenkin on yksi välivaihe joka vie 1) aikaa 2) on altis maali ja 3) herättää huomiota.
Muut varusteet kotisäilytykseen, mutta aseet vaikka paikallisen poliisilaitoksen kellariin, jollei ole Pv:n tai RVL:n toimipaikkaa ko. paikkakunnalla.

Eikä siinä vanjan yllättäen alkavassa ohjushyökkäyksessä oli paljoa väliä, näkevätkä desantit valmiuden kohottamista, kun valotkin sammuvat heti hyökkäyksen alettu ohjusten iskeytyessä sähkönsiirron kantaverkon solmukohtiin.
 
#19
Iso-Mursu kirjoitti:
Miehistötasolta tässä ponnistetaan.. Sähköposteihin ei edes vastata kun kysellään olisiko tarvetta reservinlääkintäkorpraalille. Ja töiden puolesta on sen verran kokemusta että isompikin huoltojoukkue toimisi hyvin..
Olen huomannut, että sangen moni julkisoikeudellinen instanssi vastailee huonosti sähköpostiin, kenties ko. instanssin edustajista johtuen. KOTU-meiningistä en tiedä, mutta Aluetoimistoilla on kädet aikas täynnä kaiken maailman ressu- ja varusmiesasioiden kanssa, vallankin näin saapumiserärumban aikaan. Suosittelen ihan perinteistä puhelinyhdyntää. Mää veikkaan, että ammattilaisa halutaan ennen muuta riveihin.
 
#20
Creidiki kirjoitti:
Uskokaa nyt jo hyvällä, että puolustuksen tärkeimmät osa-alueet (mehän kaikki jo arvaamme mitä resursseja Klenkka tässä turvaa), eivät halua olla missään tekemisissä karvaisten ja rumien reserviläisten kanssa. Valtakunta turvataan parhaiten siten että 5000 sopimussotilasta ajelee Raybanit päässä leuhkoilla panssarimaastureilla ympäri uuttamaata digimaastokuviot kiiltäen.
Tuo on niin vanhanaikainen kuva rauhanturvaamisesta, nimittäin Raybanit eivät ole milspec-lasit. Raybanit ovat sitä Namibia-aikaa... :)