HS:Puolustuksen tärkeimmät osat turvattava

skärdis kirjoitti:
Muut varusteet kotisäilytykseen, mutta aseet vaikka paikallisen poliisilaitoksen kellariin, jollei ole Pv:n tai RVL:n toimipaikkaa ko. paikkakunnalla.

Ei synnytä säästöjä. Valtion toimipisteet ovat katoavaa kansanperinnettä, koska tiloista pyritään pääsemään eroon järjettömiksi kasvaneiden vuokramenojen vuoksi.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Miehistötasolta tässä ponnistetaan.. Sähköposteihin ei edes vastata kun kysellään olisiko tarvetta reservinlääkintäkorpraalille. Ja töiden puolesta on sen verran kokemusta että isompikin huoltojoukkue toimisi hyvin..

Olen huomannut, että sangen moni julkisoikeudellinen instanssi vastailee huonosti sähköpostiin, kenties ko. instanssin edustajista johtuen. KOTU-meiningistä en tiedä, mutta Aluetoimistoilla on kädet aikas täynnä kaiken maailman ressu- ja varusmiesasioiden kanssa, vallankin näin saapumiserärumban aikaan. Suosittelen ihan perinteistä puhelinyhdyntää. Mää veikkaan, että ammattilaisa halutaan ennen muuta riveihin.

Eri maakuntakomppanian puolella asusteleva ensihoitaja -asepalvelus lääkinnässä- omaa samoja kokemuksia. Tiukan inttämisen jne jälkeen kelpasi mukaan..
 
commando kirjoitti:
En usko että maakuntakomppanioilla mutta laajemmilla kodinturvajoukoilla ostettaisiin aikaa kyllä liikkeellekannallepanoon. Maakuntakomppaniat nykyisellään ovat harrastelua. Millään sopimussotilasporukoillakaan ei sitä yksin torpita.

Jotain siltä väliltä tarvittaisiin. Joku korkean valmiuden joukko, jolla on todellista taistelukykyä esimerkiksi mekanisoitua taisteluosastoa vastaavan vihollisen viivyttämiseen. Sitten pitäisi olla kodinturvajoukkomallisia joukkoja, jotka voidaan mobilisoida nopeasti infrastruktuurin suojaksi.
 
Tvälups kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Muut varusteet kotisäilytykseen, mutta aseet vaikka paikallisen poliisilaitoksen kellariin, jollei ole Pv:n tai RVL:n toimipaikkaa ko. paikkakunnalla.

Ei synnytä säästöjä. Valtion toimipisteet ovat katoavaa kansanperinnettä, koska tiloista pyritään pääsemään eroon järjettömiksi kasvaneiden vuokramenojen vuoksi.

Kotipitäjässäkin on valtion virastotalo, jossa oli valtion toiminnot verotoimistosta vallesmannin konttoriin ja viinakaupasta postikonttoriin.

Sitten kuvioihin astui Senaatti-kiinteistöt ja Helsingistä määrättiin "markkinavuokrat" tänne maakuntiinkin. Nykyisin tilanne on se, että valtion virastotalo on valtaosiltaan tyhjänä, vain poliisi on jäljellä. Työvoimatoimisto, verotoimisto, oikeusaputoimisto, viinakauppa ja posti lähtivät yksityisten vuokranantajien tiloihin, kun ovat reilusti halvemmat kuin Senaatin määrittämä oikea (tm) markkinavuokra. Mahtaa olla tuottavaa pitää sitäkin kolossia tyhjillään.. Tuskin sinne aseitakaan voisi varastoida, kun varastoiminen on niin perkuleen kallista.
 
skärdis kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Muut varusteet kotisäilytykseen, mutta aseet vaikka paikallisen poliisilaitoksen kellariin, jollei ole Pv:n tai RVL:n toimipaikkaa ko. paikkakunnalla.

Ei synnytä säästöjä. Valtion toimipisteet ovat katoavaa kansanperinnettä, koska tiloista pyritään pääsemään eroon järjettömiksi kasvaneiden vuokramenojen vuoksi.

Kotipitäjässäkin on valtion virastotalo, jossa oli valtion toiminnot verotoimistosta vallesmannin konttoriin ja viinakaupasta postikonttoriin.

Sitten kuvioihin astui Senaatti-kiinteistöt ja Helsingistä määrättiin "markkinavuokrat" tänne maakuntiinkin. Nykyisin tilanne on se, että valtion virastotalo on valtaosiltaan tyhjänä, vain poliisi on jäljellä. Työvoimatoimisto, verotoimisto, oikeusaputoimisto, viinakauppa ja posti lähtivät yksityisten vuokranantajien tiloihin, kun ovat reilusti halvemmat kuin Senaatin määrittämä oikea (tm) markkinavuokra. Mahtaa olla tuottavaa pitää sitäkin kolossia tyhjillään.. Tuskin sinne aseitakaan voisi varastoida, kun varastoiminen on niin perkuleen kallista.

Samaa tehokasta hinnoittelua olen kuullut esim Kainuun maakuntayhtymältä..
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Eri maakuntakomppanian puolella asusteleva ensihoitaja -asepalvelus lääkinnässä- omaa samoja kokemuksia. Tiukan inttämisen jne jälkeen kelpasi mukaan..

No jopas on kumma.. onko sitten niin, että lääkintäpuolen sankarit ovat aktiivisia näissä(kin) hommissa, ja paikat on aika täynnä. Luulis ainakin maakuntajoukkopuolelle kelpaavan vaikka rk-mieheksi.. ei haittaa, vaikka lämäreitä ois huollon ulkopuolella "varalla". Ainakaan minusta. Isoilla kaulusnapeolla varustetut tietää paremmin.. ..tai sit sulla on sa-sijoitus operatiivisissa.

akealik kirjoitti:
Jotain siltä väliltä tarvittaisiin. Joku korkean valmiuden joukko, jolla on todellista taistelukykyä esimerkiksi mekanisoitua taisteluosastoa vastaavan vihollisen viivyttämiseen. Sitten pitäisi olla kodinturvajoukkomallisia joukkoja, jotka voidaan mobilisoida nopeasti infrastruktuurin suojaksi.

Nopeat valmiusukot vastaiskuun, ja samalla ukot kotikylää turvaamaan ja suluttamaan? Kuulostaa hyvältä. Vielä kun ois erikseen nopeat LKP-joukot ukkoja varustamaan ja kouluttamaan (vähän mutu, ketkä tuohon hommaan ryhtys, mutta sotasalaisuus).

skärdis kirjoitti:
Kotipitäjässäkin on valtion virastotalo, jossa oli valtion toiminnot verotoimistosta vallesmannin konttoriin ja viinakaupasta postikonttoriin.

Sitten kuvioihin astui Senaatti-kiinteistöt ja Helsingistä määrättiin "markkinavuokrat" tänne maakuntiinkin. Nykyisin tilanne on se, että valtion virastotalo on valtaosiltaan tyhjänä, vain poliisi on jäljellä. Työvoimatoimisto, verotoimisto, oikeusaputoimisto, viinakauppa ja posti lähtivät yksityisten vuokranantajien tiloihin, kun ovat reilusti halvemmat kuin Senaatin määrittämä oikea (tm) markkinavuokra. Mahtaa olla tuottavaa pitää sitäkin kolossia tyhjillään.. Tuskin sinne aseitakaan voisi varastoida, kun varastoiminen on niin perkuleen kallista.

Jotain mätää lähempänä kuin tanskanmaalla.. Elina, mitä mä teen? Tarvitaanko tässä oikeasti kriisi/vallankumous/maailmanpalo, että saadaan hommaan jotain tolkkua?
 
Touhottaja kirjoitti:
..tai sit sulla on sa-sijoitus operatiivisissa.

Eipä kaikista alueellisistakaan noin vain vapauteta / ole otettavissa. Eri asia tietenkin jos on lakkautettavaksi listatun Nuotta-ahterin vartio- ja viihdytyskomppanian kuudennen kipinäryhmän kaljankantaja kolmoseksi sijoitettu varatuomari, jota sotilaslakimieheksi pohditaan.
 
koponen kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
..tai sit sulla on sa-sijoitus operatiivisissa.

Eipä kaikista alueellisistakaan noin vain vapauteta / ole otettavissa. Eri asia tietenkin jos on lakkautettavaksi listatun Nuotta-ahterin vartio- ja viihdytyskomppanian kuudennen kipinäryhmän kaljankantaja kolmoseksi sijoitettu varatuomari, jota sotilaslakimieheksi pohditaan.

No joo.. mutta luulis, että 1 mies heilahtaa poppoosta toiseen, kun ei mahda muut kun maakuntajoukot hirveästi kerrata lähivuosina. Taitaa muut alueelliset olla lähinnä paperilla seuraavat x vuotta. Paperilla on aika sama, kuka listoilla on, kunhan on vastaava koulutus. Toki erikoismiesten, kuten lämärien, osalta voi olla toisinkin. Mutta spekulatsuun, sanos ruottalainen. Soitto aluetoimistoon kenties selventää asiaa.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eri maakuntakomppanian puolella asusteleva ensihoitaja -asepalvelus lääkinnässä- omaa samoja kokemuksia. Tiukan inttämisen jne jälkeen kelpasi mukaan..

No jopas on kumma.. onko sitten niin, että lääkintäpuolen sankarit ovat aktiivisia näissä(kin) hommissa, ja paikat on aika täynnä. Luulis ainakin maakuntajoukkopuolelle kelpaavan vaikka rk-mieheksi.. ei haittaa, vaikka lämäreitä ois huollon ulkopuolella "varalla". Ainakaan minusta. Isoilla kaulusnapeolla varustetut tietää paremmin.. ..tai sit sulla on sa-sijoitus operatiivisissa.

Siis en ole itse ammatiltani mitenkään tekemisissä lääkinnän kanssa. Päivätöissä tulee esimerkiksi joskus johdettua useamman rekan ja pakettiautoja ryhmityksiä sinne sun tänne tilapäistilanteisiin.

Joten olisi varmaan jonkinlainen kuva siitä miten otetaan homma haltuun jos pitää saada useammalle sadalle jaettua varusteita, kirjattua kuka on paikalla ja purkaa kuormia jaettavaksi.

Ja tuskin olen enää operatiivisissa. Tainneet ne mustikomppaniat sulaa jo aikoja sitten joiden komppanian lämärinä oli joskus jonkun sortin tehtävä.

Mutta tää keskustelu ei ole tänne.
 
Vieraskynä
Puolustuksen tärkeimmät osat on turvattava

16.1.2012 0:01

Jan Klenberg Kirjoittaja on amiraali (evp) ja entinen Puolustusvoimain komentaja.

Puolustusvoimiamme odottavat poikkeuksellisen mittavat säästöt. Niiden kohdentamisesta on esitetty julkisuudessa monenlaisia näkemyksiä. Hämmästyttävän vähän on näkynyt arvioita siitä, millaiset sotilaalliset konfliktit olisivat tulevina vuosina Euroopassa mahdollisia.

Ydinaseita ei ole mainittu juuri missään, vaikka pelko tavanomaisen konfliktin eskaloitumisesta suurydinsodaksi on jo 65 vuoden ajan pitänyt yllä yleistä rauhaa Euroopassa. Se tulee edelleenkin rajoittamaan asevoimien käyttöä Euroopassa.

Ydinsodan estämisestä on ajan mittaan tullut suurvaltojen politiikan ylivoimaisesti tärkein tavoite, joka tarvittaessa ylittää kaikki muut tavoitteet. Syynä on se, että suurydinsota merkitsisi täysin järjetöntä tappamista, tuhoa ja sekasortoa, josta kukaan ei nousisi voittajana.

Suurvallat ylläpitävät silti suurin kustannuksin hyvässä valmiudessa olevia, liian suuria ydinasevarastoja syistä, jotka lienee luokiteltava valtapeliksi. Ne joutuvat uskottelemaan muille osapuolille, että niillä on todella valmius käyttää ydinaseita.

Ydinsodan syttyminen on erittäin epätodennäköistä, eikä siihen kukaan voi edes järjellisesti valmistautua. Myöskään laajat ja pitkät sodat tavanomaisin asein eivät ole Euroopassa enää todennäköisiä. Sen sijaan asevoimien yllättävä ja nopea käyttö pientä liittoutumatonta valtiota vastaan on otettava huomioon.

Euroopan ulkopuolella ydinaseita on joutunut ja joutumassa sellaisille tahoille, ettei aseiden käyttöä alueellisissa konflikteissa tai terroritarkoituksiin voida sulkea pois. Tämä lienee nykyisin suurin ydinaseisiin liittyvä riski.

Ydinaseiden luoma pattitilanne on otettava huomioon myös Suomen sotilaallisessa uhka-arviossa. Nyt vakaan rauhantilan vallitessa maahamme ei kohdistu minkään valtion taholta hyökkäyksen tarvetta tai uhkaa.

Emme kuitenkaan voi tuntea tulevaisuutta. Suuretkin poliittiset muutokset voivat tapahtua odottamatta, lyhyessä ajassa. Muistakaamme, ettei kukaan ennustanut etukäteen Euroopan suurta mullistusta 20 vuotta sitten Neuvostoliiton ja Varsovan liiton romahdettua. Sillä kertaa äkkimuutos oli myönteinen.

Sotilaallisen puolustuskyvyn rakentaminen kestää aina vähintään kymmenkunta vuotta, yleensä paljon enemmän. Nyt on syytä vakavasti varoa lyhytnäköisiä puolustuskyvyn heikennyksiä.

Keskeisin uhkakuva Suomessa on jo jonkin aikaa ollut maatamme vastaan suunnattu, rajoitetuin voimin toteutettava, yllättäen alkava ja nopeasti loppuun vietävä hyökkäys. Yllättäminen vaatii, että hyökkääjä käyttää lähinnä rauhanaikaisia maa-, meri- ja ilmavoimien joukkojaan. Tällaisessa tilanteessa erityisen uhan muodostavat ilmavoimat, koska niitä voidaan keskittää alueelle nopeasti ja näkymättömästi.

Hyökkäykseen kuuluisivat luontevasti myös erikoisjoukkojen käyttö yhteiskunnan arkoja kohteita vastaan, kybersodankäynti sekä vahva poliittinen ja henkinen painostus. Siihen kuuluisi ilmeisesti myös maahanlaskuja ilmasta keskelle Suomea sekä tunkeutumisia suoraan rannikoillemme ja satamiin.

Olennaista on, paljonko aikaa hyökkääjä voi laskea olevan käytettävissä ennen kuin kansainvälinen yhteisö reagoi hyökkäykseen. Vastaus on paljolti arvauksen varassa, mutta olettaisin, että joitakin päiviä, ehkä viikko tai pari. Tällainen tilanne on hyökkääjälle itselleen suuri riski.

Uusi erityinen huolenaihe ovat lähialueillemme sijoitetut taktiset ohjukset, joiden kantama on useita satoja kilometrejä. Niiden rooli liittyy varsinaisesti ydinpelotteeseen, mutta niillä ammutaan myös usean sadan kilon painoisia tavanomaisia kärkiä esimerkiksi vastustajan puolustustahdon murtamiseksi. Pienellä maalla ei ole mitään mahdollisuuksia torjua tällaisia aseita. Tässä olisi asevalvonnalle hyvä paikka taktisten ydinohjusten kieltämiseksi.

Vanhan sotilaan silmin varmin ja selkein ratkaisu olisi liittoutuminen. Tämä tarkoittaisi liittymistä Naton jäseneksi, mutta se ei näytä toteutuvan.

Maamme itsenäisellä puolustuksella hyökkääjälle luotava pelote on, että yritys lannistaa Suomi hyökkäyksellä johtaa varmasti sotaan. Nykyisessä Euroopassa se on voimakas ennalta ehkäisevä tekijä.

Maavoimiemme on rauhan aikana tuotettava terävimmän kärjen valmiusjoukot, jotka torjuvat maahan kohdistuvaa hyökkäystä. Näitä joukkoja voi olla vain rajallinen määrä, koska niille tarvitaan hyvä koulutus toistuvine kertausharjoituksineen sekä kallis, nykyaikainen aseistus, välineitä joukkojen liikuttamiseen ja suojaamiseen sekä johtamisjärjestelyt. Tämä on suuri ja välttämätön panostus. Terävän kärjen lisäksi tarvitaan suurehko määrä suhteellisen halvalla varustettavia paikallis- ja muita joukkoja.

Varuskunnilla ja niiden alokaskomppanioilla tai aliupseerikouluilla ei tietenkään sotaan lähdetä, mutta niiden on tarjottava kunnolliset edellytykset koulutukselle ja harjoittelulle. Lisäksi niillä on tehtävänsä liikekannallepanossa. Sotilaallisten näkökohtien tulee olla varuskuntia koskevissa päätöksissä ratkaisevia.

Yksi asevelvollisuutemme suuri epäkohta on, että maavoimilla ei ole rauhan aikana toimintavalmiita joukkoja, vaan tositoimiin on lähdettävä raskaan liikekannallepanon kautta. Ilma- ja merivoimilla on suuremman kantahenkilöstönsä takia parempi tilanne. Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita.

Puolustusvoimillamme on pätevä, kokenut ja koulutettu johto, joka on perehtynyt erityisesti Suomen puolustamiseen. Poliittisten päättäjien kannattaisi tässä vaativassa tilanteessa kuunnella heitä tarkalla korvalla.

..


http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Puolustuksen+t%C3%A4rkeimm%C3%A4t+osat+on+turvattava/a1305553431002

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Huomioita kirjoituksesta.

"Hämmästyttävän vähän on näkynyt arvioita siitä, millaiset sotilaalliset konfliktit olisivat tulevina vuosina Euroopassa mahdollisia."

Totta. Tuntuu välillä, että kyseinen aihe kiinnostaa vain Suomen sotilas lehteä! Puolustusvoimat on osallistunut keskusteluun määkimällä fraaseja kuten "Ei meitä mikään uhkaa...".

"Ydinsodan estämisestä on ajan mittaan tullut suurvaltojen politiikan ylivoimaisesti tärkein tavoite, joka tarvittaessa ylittää kaikki muut tavoitteet. Syynä on se, että suurydinsota merkitsisi täysin järjetöntä tappamista, tuhoa ja sekasortoa, josta kukaan ei nousisi voittajana."

Tämä olisi syytä NATO-intoilijoidenkin muistaa. Läntiset suurvallat eivät halua suursotaa ja sen tuomaa ydinsodan riskiä. Läntiset johtajat ovat tarpeen tulleen uhraamassa "reunan" pieniä valtioita jos se katsotaan kohtuulliseksi hinnaksi suursodan välttämiseksi.

"Olennaista on, paljonko aikaa hyökkääjä voi laskea olevan käytettävissä ennen kuin kansainvälinen yhteisö reagoi hyökkäykseen. Vastaus on paljolti arvauksen varassa, mutta olettaisin, että joitakin päiviä, ehkä viikko tai pari. Tällainen tilanne on hyökkääjälle itselleen suuri riski."

Tämä on juurikin sitä, että "läntiset suurvallat saatetaan tapahtuneiden tosiasioiden eteen". Onko lännessä todella halua vallata Baltiaa ja puolta Suomea takaisin?

"Uusi erityinen huolenaihe ovat lähialueillemme sijoitetut taktiset ohjukset, joiden kantama on useita satoja kilometrejä. Niiden rooli liittyy varsinaisesti ydinpelotteeseen, mutta niillä ammutaan myös usean sadan kilon painoisia tavanomaisia kärkiä esimerkiksi vastustajan puolustustahdon murtamiseksi. Pienellä maalla ei ole mitään mahdollisuuksia torjua tällaisia aseita. Tässä olisi asevalvonnalle hyvä paikka taktisten ydinohjusten kieltämiseksi."

Nyt taisi amiraali heittäytyä lapselliseen toiveajatteluun? Venäjä on välillä ollut lähtemässä jopa keskimatkan ohjukset kieltävästä sopimuksesta. Miksi Venäjä suostuisi tykistöohjusten kieltämiseen varsinkaan jos lännen ei tarvitse luopua risteilyohjuksista? Ilma-alivoimainen luopuisi yhdestä harvasta valttikortista?

"Maavoimat kaipaavat uusia järjestelyjä, jotka hyödyntäisivät reservimme suurta maanpuolustustahtoa, esimerkiksi määräaikaisia sotilaita tai sopimussotilaita."

Sopimussotilaathan tulivat kasarmeille jo 90-luvun laman aikana. Ei kuitenkaan saatu sitä hyötyä mitä oltiin hakemassa?

Rahallako sitä sitten saadaan "isänmaalliset" riveihin? Ei saatu vuonna 1918 ja tuskin saadaan nykyisinkään. Välivuoden viettäjiä, kroonisesta työttömyydestä kärsiviä sekä niitä joilla ei ole paikkaa mihin mennä kyllä varmasti riittäisi "jatkettuun inttiin".

Kannattaisiko ehkä sittenkin panostaa edes vähän maakuntajoukkoihin? Aika kuvaavaa on, että vielä viisi vuotta joukkojen perustamisen jälkeen aluetoimiston virkailijat hokee "en minä niistä mitään tiedä ja se joka tietää on lomalla..." Kuulemani mukaan esim. laivaston maakuntajoukot ovat olleet melkoinen menestystarina - isompia aluksia, vaikeampia tehtäviä ja parempia välineitä kohti ollaan menossa. Toisaalla taas kyseiset joukot ovat alueen sotilasläänille "pelkkää pakkopullaa" joille pitää järjestää pari kolmen päivän Veh:iä per vuosi muodon vuoksi. Miksi ei oteta mallia toimivista joukoista ja siirretä mallia muihin yksiköihin vai ollaanko tässä nytkin vain muodon vuoksi mukana kuten 90-luvn flopeissa PAT & RYT toiminnassa. Puolustusvoimathan tappoi kyseiset luomukset kehtoonsa jopa siellä missä porukat saatiin kasaan ja vielä innokkaita vetäjiä.
 
akealik kirjoitti:
Jotain siltä väliltä tarvittaisiin. Joku korkean valmiuden joukko, jolla on todellista taistelukykyä esimerkiksi mekanisoitua taisteluosastoa vastaavan vihollisen viivyttämiseen.

Jos oletetaan että meillä oikeasti oltaisiin valmiita suureen organisaatiomuutokseen tällä alueella, niin mielestäni tähän voisi vastata vallan mainiosti se toisessa ketjussa ehdottamani santarmilaitos-mallinnus: http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=1071&pid=34180#pid34180 . Korkean valmiuden ammattiväkeä pätevällä varustuksella sekä koulutuksella jopa jääkärikomppania/pataljoona-tason tehtäviin ja ennenkaikkea heille löytyisi kustannustehokkaasti "oikeaa" käyttöä myös rauhanaikana poliisitehtävissä.

Jokseenkin voisin uskoa moisen sovelletun SPOL-homman jopa vetävän väkeä edes kohtuu hyvin.
 
vm78: millaisissa poliisitehtävissä käyttäisit carabiniereja Suomessa? Jouhassa, piiritystilanteissa ja ulkomaan kriisinhallintaoperaatioissa? Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa että Suomen kaltaisessa juoppopuukotusten maassa pystyttäisiin santarmilaitosta käyttämään samalla tavoin monessa maassa jossa järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan käydään sotaa konkreettisesti. Toisaalta se ratkaisi valmiusongelman sekä vapauttaisi poliiseja karhun treeneistä toisia hakkaamasta liikenteen valvontaan. Kuitenkaan se ei voisi alueellisia poliisilaitosten valmiusryhmiä joihin on syydetty rahaa kouluammuskelujen jälkeen korvata ihan välimatkojen vuoksi (toisaalta koulutus ei heille kuulemani puheen ole ihmeellinen) Suomessa ellei nyt ryhmä kavereita istu helikopterissa parissa paikassa koko ajan.
 
Commando: rauhanaikana kaikissa nykyisissä liikkuvan poliisin tehtävissä pääsääntöisesti, eli maanteiden ja haja-asutusalueiden turvallisuuden valvominen sekä paikallispoliisin & rajavartioston avustaminen missä tarvitaan. Siihen lisäksi sitten JOUHA-hommat ja yleisenä poliisireservinä toimiminen. Hathat-hommista en tiedä, kun niitä varten on jo olemassa ympäri maata olevia paikallispoliisin sekä rajavartioston valmiusyksiköitä.

Sinänsähän tuohon malliin voitaisiin yhdistää myös Rajavartiosto, kun heidän toimintansa on varsin lähellä ehdotettua santarmihommaa.

Jos santarmihomman saisi vielä jotenkin ovelasti ujutettua osaksi poliisikoulutuksen työharjoittelua tai sitten pakolliseksi ekaksi pestiksi valmistumisen jälkeen, takaisi se että ruodussa olisi aina kovakuntoista nuorta väkeä joilla olisi kaiken lisäksi varusmieshommat vielä tuoreessa muistissa. Tai sitten jokin muu malli, millä nuo joukot perustettaisiin. Siihen en tosin usko, että virkamiestehtäviin otettaisiin väkeä ilman poliisi- tai rajakoulun suorittamista, eli varusmiehestä santarmiksi-polku voidaan unohtaa.

Kaikki voittaisi: työttömyydestä kärsiville poliiseille töitä, kansalle turvallisuutta, isäm maalle puollustajia ja valtiolle verotuloja (+ tietenkin moninkertaistuneet sakkotulot, kiitos moninkertaistuneen poliiisivalvonnan :D ) .
 
vm78 kirjoitti:
Sinänsähän tuohon malliin voitaisiin yhdistää myös Rajavartiosto, kun heidän toimintansa on varsin lähellä ehdotettua santarmihommaa.

Sinäpä sen tuossa jo sanoit.

Suomessa on sotilaallisesti järjestäynyt poliisiorganisaatio, nimeltään Rajavartiolaitos. Kylmän sodan aikana sen toiminta oli enemmänkin maanpuolustukseen keskittynyttä, mutta itärajan avaamisen jälkeen toiminta on siirtynyt jättiharppauksen kohti poliisitoimintaa.
 
commando kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa että Suomen kaltaisessa juoppopuukotusten maassa pystyttäisiin santarmilaitosta käyttämään samalla tavoin monessa maassa jossa järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan käydään sotaa konkreettisesti.

Et kai unohda sitä, että käytännössä jokaisessa santarmilaitosta käyttävässä maassa koostuu sen pääasiallinen siviilikäyttö suurilta osin ihan tavallisesta poliisitoiminnasta eli juurikin niiden juoppopuukotusten, liikennevalvonnan sekä yleisen järjestyksen parissa työskentelystä. Siihen päälle sitten erikoishommat, eli sotilastoimintaan varautuminen, JOUHA jne. Näin on Espanjassa, Ranskassa, Italiassa, Hollannissa, Itävallassa jne.

Suomessakin liikkuvan poliisin alkuperäinen tehtävä oli sotilashommiin varautuminen. Myöhemmin se vaan on muuttunut lähinnä liikennevalvonnaksi, näin kansan silmin katsottuna.
 
skärdis kirjoitti:
Suomessa on sotilaallisesti järjestäynyt poliisiorganisaatio, nimeltään Rajavartiolaitos.

Aivan!! Sitä laajentamalla saataisiin hyvin vastattua niihin tarpeisiin, mitä tässäkin ketjussa on käsitelty maanpuolutuksenkin kannalta. Tavallisesta rauhanajan toiminnasta puhumattakaan. Saataisiin paikattua sekä poliisivajetta kansalaisen arkiturvallisuutta ajatellen sekä kriisiajan sotilaallista valmiutta, ilman että tarvitsisi palkata väkeä tyhjänpantiksi todennäköisesti huonosti kiinnostaviin ammattirivisotilashommiin.

Edit. Laitetaan nyt vielä esitystä, miten nuo 3-4 alueellista kovan valmiuden santarmipataljoonaa voisi varustaa niin hahmottuu paremmin se, mihin niitä voisi tarpeen tullen hyödyntää:

- kussakin pataljoonassa siis 3 jääkärikomppanian kaltaista perusyksikköä + hallinto-osat
- 1 komppania per pataljoona työtehtävissä (esim. 2 joukkuetta poliisipartioissa = n. 30 partiota, 2 joukkuetta koulutuksessa), 1 vapaavuorossa ja 1 lomilla. Rotaatioon en puutu nyt.
- sotilashommia varten löytyy jääkärien RK, PKM, TKIV, NSV, Pasi, 81mm krh, NLAW jne jne. Olisi ainakin jonkinlaista kykyä jopa mekanisoitua vihollista vastaan, kevyistä joukoista puhumattakaan. Jos intoa riittää, niin miksei vaikka niitä uusia olkapääohjuksia tai pst-ohjuksia jos siltä tuntuu (minusta ei tunnu siltä).
- poliisihommia varten löytyy liikkuvan poliisin maijat, Mondeot, kelkat, peruspoliisivarustus, JOUHA-kamat jne. Hoituu niin liikennevalvonta kuin järjestyksenpito taajamissa.
 
Eli santarmimallisi olisi se käytännössä että poliiseja palkattaisiin vain lisää ja tarvittaessa niitä ylimääräisiä poliiseita käytettäisiin SIETOon mutta eikö ympäri Suomea sijoittaessa santarmit sotilaskoulutus jäisi kovin miedoksi? Joka tapauksessa malli kuulostaa nykyisellä tuottavuusohjelmalla hieman vaikeahkolta saadakseen kannatusta tässä tilanteessa jossa poliisin sekä PV:n menoja tullaan leikkaamaan ja tehostamaan rajusti. Lisäksi en usko että ylimääräisten poliisien määrä toisi valtiolle lisää sakkomuotoisia verotuloja suhteessa kustannuksiin. Miten on? Kirjoittaako liikennepoliisi enemmän pikavoittoja kuin kustantaa valtiolle kaikkine kuluineen (myös autot, koulutus jne.)? Mieluummin kodinturvajoukot nopean toiminnan joukoilla, kunhan ase annetaan kotiin niin laadukkaasta ilmaismiehistöstä ei tule olemaan pulaa ja reppu pakattuna odottavat vain soittoa kuin vapaapalokuntalaiset konsanaan. :)
 
commando kirjoitti:
ympäri Suomea sijoittaessa santarmit sotilaskoulutus jäisi kovin miedoksi?

Miksi jäisi? Taatusti saataisiin enemmän koulutusta aikaiseksi muun toiminnan ohessa, kuin millään ressujen vkl silloin tällöin-tahdilla. Ja johan sotilashommia koulutetaan nyt ympäri Suomea, joten en pysty ymmärtämään mikä tässä on ongelma.

commando kirjoitti:
Joka tapauksessa malli kuulostaa nykyisellä tuottavuusohjelmalla hieman vaikeahkolta saadakseen kannatusta tässä tilanteessa jossa poliisin sekä PV:n menoja tullaan leikkaamaan ja tehostamaan rajusti.

Toki tässä taloustilanteessa. Mutta kuulostaa siltikin paljon realistisemmalta, kuin odottaa että meillä oltaisiin valmiita palkkaamaan vaikeasti värvättäviä rivisotilaita tekemään käytännössä ei yhtään mitään normaalia siviiliyhteiskuntaa hyödyttävää samalla kun ylivoimaisesti suurin osa maata on lähes vailla poliisipalveluita ja kansa itkee arjen turvattomuutta.

Oikea ongelma on sen sijaan se, että tuttuun suomalaiseen urpoilutyyliin sekä PV että poliisi kokisi todennäköisesti oman asemansa uhatuksi jos moista alettaisiin ehdotella ja etujärjestöt torppaisivat asian alkuunsa. Siihen päälle vielä aktiiviressujen itku ja parku aina vaan kauemmaksi karkaavista aseiden kotisäilytyksestä ja hathat-valmiushommista, niin ei tule onnistumaan.... eiiiiii kuuna päivänä :P
 
vm78 kirjoitti:
Miksi jäisi? Taatusti saataisiin enemmän koulutusta aikaiseksi muun toiminnan ohessa, kuin millään ressujen vkl silloin tällöin-tahdilla. Ja johan sotilashommia koulutetaan nyt ympäri Suomea, joten en pysty ymmärtämään mikä tässä on ongelma.

Siis olettaen että koulutusta olisi sotahommista esim. puolet työajasta ja joukko haluttaisiin saada toimimaan yhdessä niin silloinhan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keskittää. Tietenkin jos koulutus jaetaan tiettyihin viikkoihin komennuksina toisella puolella Suomea ja sellaisia viikkoja on vähän niin asiassa ei ole ongelmaa. Mutta onko silloin kyseessä santarmi vai normaali poliisimies jota valtio kutsuu vain useammin kertaamaan?

Toki tässä taloustilanteessa. Mutta kuulostaa siltikin paljon realistisemmalta, kuin odottaa että meillä oltaisiin valmiita palkkaamaan vaikeasti värvättäviä rivisotilaita tekemään käytännössä ei yhtään mitään normaalia siviiliyhteiskuntaa hyödyttävää samalla kun ylivoimaisesti suurin osa maata on lähes vailla poliisipalveluita ja kansa itkee arjen turvattomuutta.

Poliiseiden määrä oli jo ennen vuotta 2008 laskussa joten taloustilanteella ei ole asian kanssa tekemistä suoraan. Osittain poliisikoulutusta ei ole sovitettu laskevaan poliisien tarpeeseen. Rikollisuushan on ollut jatkuvasti laskussa Suomen itsenäisyyden ajan pl. tilastollinen harha joka syntyy keksimällä yhtäkkiä laillisia asioita laittomiksi lainsäädännön mielivallan avulla kuten tekemällä pahoinpitelystä yleisen syytteen alainen joka käytännössä aiheuttaa paljon enemmän tilastoituja pahoinpitelyitä kun mies lyö ja nainen laiminlyö vaikka todellinen puolisonhakkaamisen määrä ei olisi muuttunut. Toinen rikoksia ylläpitävä harha on uhrittomat rikokset esim. päihdekäyttörikokset. Todellista tarvetta poliisien lisäämisellä ei ole. Arjen populismia. Suomi on turvallisempi kuin koskaan aiemmin. Se nyt kuuluu vain uutisoida "rikosten määrä nousussa", kun tietyllä vuosineljänneksellä jossakin rikoslajissa on satunnaista vaihtelua.

Oikea ongelma on sen sijaan se, että tuttuun suomalaiseen urpoilutyyliin sekä PV että poliisi kokisi todennäköisesti oman asemansa uhatuksi jos moista alettaisiin ehdotella ja etujärjestöt torppaisivat asian alkuunsa. Siihen päälle vielä aktiiviressujen itku ja parku aina vaan kauemmaksi karkaavista aseiden kotisäilytyksestä ja hathat-valmiushommista, niin ei tule onnistumaan.... eiiiiii kuuna päivänä :P

Aktiivisena reserviläisenä minua kiinnostaa enemmän verorahojen käyttö. Suomessa on kokonaisveroprosentti on liian korkea. Julkista sektoria ei tarvitse todellakaan kasvattaa ylimääräisillä virkamieseläteillä. Pidän yleistä asevelvollisuutta vapaan yhteiskunnan kulmakivenä että valtion puolustus hoidetaan sen normaaleilla jäsenillä, reserviläisillä eikä sotilaille jotka ovat uskollisia sille joka maksaa palkan. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. On hyvin valitettavaa että kantaupseeristosta löytyy vapaaehtoista maanpuolustyötä halveksivaa väkeä varsinkin kun suurimmalla osalle ei ole mitään syytä siihen omien taitojen puolesta.
 
commando kirjoitti:
Aktiivisena reserviläisenä minua kiinnostaa enemmän verorahojen käyttö. Suomessa on kokonaisveroprosentti on liian korkea. Julkista sektoria ei tarvitse todellakaan kasvattaa ylimääräisillä virkamieseläteillä. Pidän yleistä asevelvollisuutta vapaan yhteiskunnan kulmakivenä että valtion puolustus hoidetaan sen normaaleilla jäsenillä, reserviläisillä eikä sotilaille jotka ovat uskollisia sille joka maksaa palkan. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. On hyvin valitettavaa että kantaupseeristosta löytyy vapaaehtoista maanpuolustyötä halveksivaa väkeä varsinkin kun suurimmalla osalle ei ole mitään syytä siihen omien taitojen puolesta.

A-men! Oivallisen hyvin kirjoitettu!
 
Back
Top