Tvälups
Ylipäällikkö
Yle Uutiset Talous 23.9.2013 klo 17:17
Huippu-uutuus: kuusipyöräisiä mönkijöitä Suomesta
BRP Finland aloittaa kokonaan uuden mönkijämallin tuotannon ensi maaliskuussa. Mönkijät tehdään BRP:n Rovaniemen tehtaalla, jossa ajoneuvo on kehitetty. Moottorikelkkatuotantoon tähän asti keskittyneelle tehtaalle se merkitsee uusia työpaikkoja kuten myös tehtaan alihankkijoille.
Mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa kokoa ajan. BRP:n Rovaniemen tehtaalla kehitetty kuusivetoinen mönkijä pyrkii vastaamaan kysyntään. Kuva: BRP Finland Oy
Uusi kuusipyöräisen ja kuusivetoisen mönkijän Euroopan julkistus tapahtui Rovaniemellä. Jälleenmyyjäverkostolle ajoneuvo lanseerattiin viikko sitten Floridassa USA:ssa.
Mönkijälle odotetaan suurta kysyntää, koska ainoa kilpailija sille on Polariksen kuusipyöräinen mönkijä.
Kuusipyöräisillä kevyillä maastoajoneuvoilla on käyttöä hyvinkin laajasti. Esimerkiksi norjalaiset rauhanturvaajat ovat käyttäneet Polariksen kuusipyöräistä mönkijää Afganistanissa.
Kysyntä maailmalla, työpaikat Rovaniemellä
BRP:n Rovaniemen tehtaalla Can-Am Outlander 6x6 –nimisen ajoneuvon tuotanto alkaa ensi maaliskuussa.
Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle
- Jukka Jokinen
Tehtaan työntekijät ovat kärsineet lähes vuosittain lomautuksista, moottorikelkkatuotannon vahvan kausiluonteen vuoksi. Mönkijöiden odotetaan tasoittavan tuotannon vaihtelua ja myös lisäävän työvoiman tarvetta.
-Tämä on todella merkittävä asia meille ja yhteistyökumppaneillemme. Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle, sanoo BRP Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Jokinen.
Jokisen mukaan mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa vauhdilla sekä Suomessa että maailmalla. Rovaniemen tehtaan mönkijätuotannosta yli 90 prosenttia tulee toimitusjohtaja Jukka Jokisen mukaan menevän vientiin.
Massiivisen kokoinen ajoneuvo
Oulander 6x6 –mönkijä ei paljon häviä kooltaan pienelle henkilöautolle. Pituutta sillä on kolme metriä kun esimerkiksi Smart For Two –auton pituus on 2,7 metriä.
Mönkijän moottorina on tuhatkuutioinen kaksisylinterinen nelitahtikone. Moottorissa on kahdeksan venttiiliä eli neljä per sylinteri.
Valittavissa on neliveto tai kuusiveto. Vetokyvyksi BRP ilmoittaa 750 kiloa. Painoa mönkijällä on peräti 516 kiloa (kuivapaino).
Huippu-uutuus: kuusipyöräisiä mönkijöitä Suomesta
BRP Finland aloittaa kokonaan uuden mönkijämallin tuotannon ensi maaliskuussa. Mönkijät tehdään BRP:n Rovaniemen tehtaalla, jossa ajoneuvo on kehitetty. Moottorikelkkatuotantoon tähän asti keskittyneelle tehtaalle se merkitsee uusia työpaikkoja kuten myös tehtaan alihankkijoille.
Mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa kokoa ajan. BRP:n Rovaniemen tehtaalla kehitetty kuusivetoinen mönkijä pyrkii vastaamaan kysyntään. Kuva: BRP Finland Oy
Uusi kuusipyöräisen ja kuusivetoisen mönkijän Euroopan julkistus tapahtui Rovaniemellä. Jälleenmyyjäverkostolle ajoneuvo lanseerattiin viikko sitten Floridassa USA:ssa.
Mönkijälle odotetaan suurta kysyntää, koska ainoa kilpailija sille on Polariksen kuusipyöräinen mönkijä.
Kuusipyöräisillä kevyillä maastoajoneuvoilla on käyttöä hyvinkin laajasti. Esimerkiksi norjalaiset rauhanturvaajat ovat käyttäneet Polariksen kuusipyöräistä mönkijää Afganistanissa.
Kysyntä maailmalla, työpaikat Rovaniemellä
BRP:n Rovaniemen tehtaalla Can-Am Outlander 6x6 –nimisen ajoneuvon tuotanto alkaa ensi maaliskuussa.
Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle
- Jukka Jokinen
Tehtaan työntekijät ovat kärsineet lähes vuosittain lomautuksista, moottorikelkkatuotannon vahvan kausiluonteen vuoksi. Mönkijöiden odotetaan tasoittavan tuotannon vaihtelua ja myös lisäävän työvoiman tarvetta.
-Tämä on todella merkittävä asia meille ja yhteistyökumppaneillemme. Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle, sanoo BRP Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Jokinen.
Jokisen mukaan mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa vauhdilla sekä Suomessa että maailmalla. Rovaniemen tehtaan mönkijätuotannosta yli 90 prosenttia tulee toimitusjohtaja Jukka Jokisen mukaan menevän vientiin.
Massiivisen kokoinen ajoneuvo
Oulander 6x6 –mönkijä ei paljon häviä kooltaan pienelle henkilöautolle. Pituutta sillä on kolme metriä kun esimerkiksi Smart For Two –auton pituus on 2,7 metriä.
Mönkijän moottorina on tuhatkuutioinen kaksisylinterinen nelitahtikone. Moottorissa on kahdeksan venttiiliä eli neljä per sylinteri.
Valittavissa on neliveto tai kuusiveto. Vetokyvyksi BRP ilmoittaa 750 kiloa. Painoa mönkijällä on peräti 516 kiloa (kuivapaino).