Huippu-uutuus: kuusipyöräisiä mönkijöitä Suomesta

Tvälups

Ylipäällikkö
Yle Uutiset Talous 23.9.2013 klo 17:17
Huippu-uutuus: kuusipyöräisiä mönkijöitä Suomesta
BRP Finland aloittaa kokonaan uuden mönkijämallin tuotannon ensi maaliskuussa. Mönkijät tehdään BRP:n Rovaniemen tehtaalla, jossa ajoneuvo on kehitetty. Moottorikelkkatuotantoon tähän asti keskittyneelle tehtaalle se merkitsee uusia työpaikkoja kuten myös tehtaan alihankkijoille.

Mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa kokoa ajan. BRP:n Rovaniemen tehtaalla kehitetty kuusivetoinen mönkijä pyrkii vastaamaan kysyntään. Kuva: BRP Finland Oy
Uusi kuusipyöräisen ja kuusivetoisen mönkijän Euroopan julkistus tapahtui Rovaniemellä. Jälleenmyyjäverkostolle ajoneuvo lanseerattiin viikko sitten Floridassa USA:ssa.

Mönkijälle odotetaan suurta kysyntää, koska ainoa kilpailija sille on Polariksen kuusipyöräinen mönkijä.

Kuusipyöräisillä kevyillä maastoajoneuvoilla on käyttöä hyvinkin laajasti. Esimerkiksi norjalaiset rauhanturvaajat ovat käyttäneet Polariksen kuusipyöräistä mönkijää Afganistanissa.

Kysyntä maailmalla, työpaikat Rovaniemellä
BRP:n Rovaniemen tehtaalla Can-Am Outlander 6x6 –nimisen ajoneuvon tuotanto alkaa ensi maaliskuussa.

Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle

- Jukka Jokinen

Tehtaan työntekijät ovat kärsineet lähes vuosittain lomautuksista, moottorikelkkatuotannon vahvan kausiluonteen vuoksi. Mönkijöiden odotetaan tasoittavan tuotannon vaihtelua ja myös lisäävän työvoiman tarvetta.

-Tämä on todella merkittävä asia meille ja yhteistyökumppaneillemme. Valmistus tuo lisää työpaikkoja niin tehtaalle kuin alihankintaverkostolle, sanoo BRP Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Jokinen.

Jokisen mukaan mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa vauhdilla sekä Suomessa että maailmalla. Rovaniemen tehtaan mönkijätuotannosta yli 90 prosenttia tulee toimitusjohtaja Jukka Jokisen mukaan menevän vientiin.

Massiivisen kokoinen ajoneuvo
Oulander 6x6 –mönkijä ei paljon häviä kooltaan pienelle henkilöautolle. Pituutta sillä on kolme metriä kun esimerkiksi Smart For Two –auton pituus on 2,7 metriä.

Mönkijän moottorina on tuhatkuutioinen kaksisylinterinen nelitahtikone. Moottorissa on kahdeksan venttiiliä eli neljä per sylinteri.

Valittavissa on neliveto tai kuusiveto. Vetokyvyksi BRP ilmoittaa 750 kiloa. Painoa mönkijällä on peräti 516 kiloa (kuivapaino).
 
Vain kun hintaa sais kohilleen,vois PV ostaa noita polariksien lisäksi. Käyttöä kyllä noille olis.
 
Arvatkaas, mikä on tuon kuusipyöräisen heikkous vert. nelipyöräiseen?
 
Arvatkaas, mikä on tuon kuusipyöräisen heikkous vert. nelipyöräiseen?

Viimeiset vuodet kun on tullut aika paljon noiden kanssa pelattua niin...kuusipyöräisellä on selvästi huonompi hupailla..sillä ei oikein tahdot hypyt onnistua niin ettei alusta kärsisi.. :D
 
Vaikka en tollaisilla vehkeillä ole ajellut, niin ensimmäiseksi tulee mieleen ketteryys. Nelipyöräisllä lienee ketterämpi ( ja helpompi käsitellä ).
 
Joo, omien kokemusteni mukaan hirmuisen paljon jäykempi peli, ei käänny lähellekään kuin nelipyörä, voimansiirto on helpommin hajotettavissa, kapiaisen hupailu pitää paikkansa, ei kuusipyörä taivu samoihin temppuihin, ja erityisenä miinusbonuksena tietynlaiset ojat hirmu vaikeita ylitettäviä kuusipyörällä. Varmaan löytyy käyttöpaikkansa kuusipyöräisellekin, mutta omien kokemusteni mukaan nelipyöräinen on useimpiin paikkoihin parempi.
 
Joo, omien kokemusteni mukaan hirmuisen paljon jäykempi peli, ei käänny lähellekään kuin nelipyörä, voimansiirto on helpommin hajotettavissa, kapiaisen hupailu pitää paikkansa, ei kuusipyörä taivu samoihin temppuihin, ja erityisenä miinusbonuksena tietynlaiset ojat hirmu vaikeita ylitettäviä kuusipyörällä. Varmaan löytyy käyttöpaikkansa kuusipyöräisellekin, mutta omien kokemusteni mukaan nelipyöräinen on useimpiin paikkoihin parempi.

Käsittääkseni tarkoitus on kuskata kamaa ympäriinsä, joten olisiko se pieni "lava" katsottu kuitenkin tärkeämmäksi? Vai olisiko peräkärry nelipyöräisessä parempi vaihtoehto? Niin, ja saattaahan olla, että tuossa on jälleen ajateltu varusmiehiä.
 
Pienillä teillä ja polkumaastossa kuusipyöräinen menee todella hyvin poislukien paksu hanki, ja kuljetuskyky on erittäin hyvä suhteessa pienempään. Peräkärryn kanssa homma menee ihan toisenlaiseksi. Kuusipyöräinen pääsee myös uran viereen sellaisiin paikkoihin joissa nuolia menee tai hoidettavia tulee, oikein hyvin.

Onhan sellainen kalliimpi, jäykempi, herkempi rikkoutumaan, haastavampi kunnossapidolle jne, mutta minun näkemykseni mukaan parempi tehtävässään ja vähäisen ajokokemuksen mukaan riittävän helppo (varusmiehelle / reserviläiskuljettajalle).

Tuhoojapartion pikamuulina pienempi ja maastokelpoisempi (ja talvella kelkka) on luonnollisesti parempi, mutta ottokalustohan on juuri näitä.

Sinällään on ilo, että teollisuutta on vielä järkevää pyörittää Suomessa, vaikka sitten pienin taloudellisin kainalosauvoin. Tuppaa luomaan edellytyksiä monelle muulle kehitykselle, ja vaihtotaseen kannalta tuo 90% vientiosuus (jalostusarvosta) lämmittää lompakkoa oikein mukavasti.
 
Olen siinä ymmärryksessä, että juuri kuljetuskyky oli se syy miksi PV:n ostettavaan kalustoon valittiin se kuusipyöräinen mönk... korjaan maastoskootteri. Kuka hemmetti muuten keksi tuon sanan "maastoskootteri", ja miksi? Puolet porukasta ei edes ymmärrä mitä kulkuneuvoa tarkoitetaan, en ole kuullut kenenkään siviilissä käyttävän mönkijästä tuollaista nimeä.
 
Käsittääkseni tarkoitus on kuskata kamaa ympäriinsä, joten olisiko se pieni "lava" katsottu kuitenkin tärkeämmäksi? Vai olisiko peräkärry nelipyöräisessä parempi vaihtoehto? Niin, ja saattaahan olla, että tuossa on jälleen ajateltu varusmiehiä.

Kyllä se näin on. Nelipyöräinen on ketterämpi - ei ehkä ihan niin paljon ketterämpi kuin ensialkuun tuntu, mutta kuitenkin. Kuusipyöräinenkin taipuu yllättävänkin hyvin, se vaan vaatii vähän ajamisen kautta opittavia kikkoja. Nyt kun hiukan enemmän on tullut opittua kuusipyöräisen maastokäyttöä, niin kuusivetoisena sillä pääsee osittain jopa paljon pahempiin paikkoihin kuin nelipyöräisellä..ja joskus jopa pois niistä pahoista paikoista.

Tavarankuljetuskyky on kuitenkin ehkä se merkittävin ero. Tässä meikäläisessä "sotakäytössä" mönkijällä pitää olla kuljetuskykyä..sekä tavaran että henkilöstön. Kuusipyöräisellä,lavallisella mönkijällä kun kulkee tarvittaessa 5-6miestä + kuski taistelukamoineen..silloin ei tietenkään pääse enää ihan pahaan umpimaastoon, mutta maastoon tehtyä alkeellista "uraa" sillä kyllä liikkuu vielä silloinkin aina hyvin. Toki rauhanajan määrykset tämän kieltävät - mutta sodassa niistä ei ole väliksi.. Samoin kaluston kuljettaminen luonnistuu kuusipyöräisellä nelipyöräistä selvästi paremmin..ja myös RSKK:n saa jopa suht näppärästi kiinni kuusipyöräiseen siten että se on ammuttavissa myös suoraan siitä mönkkäriltä - joka on erittäin käyttökelpoinen "ominaisuus". Kuusipyöräisen isompi koko nimenomaan mahdollistaa tämän "ominaisuuden".

Hyötyjä ja haittoja kun vertailee, niin kuusipyöräinen sopii puutteistaan huolimatta sotakäyttöön paremmin.
 
  • Tykkää
Reactions: TT

Hieman tuossa on sellaista turhan hienostelun makua joissakin kohdissa, mutta eikö tuossa kuitenkin ole paljon sellaisia ominaisuuksia mistä on ollut puhetta aikaisemminkin? Etenkin tuo mönkkäriin sovitettu koukku systeemi näyttäisi kiinnostavalta ja myös tuo adapteri jolla se heitin sovitetaan koukkuun. Meinaan vastaava varustus olisi varmaan sovitettavissa myös ällitälliin tai pankkuun.
 

Hieman tuossa on sellaista turhan hienostelun makua joissakin kohdissa, mutta eikö tuossa kuitenkin ole paljon sellaisia ominaisuuksia mistä on ollut puhetta aikaisemminkin? Etenkin tuo mönkkäriin sovitettu koukku systeemi näyttäisi kiinnostavalta ja myös tuo adapteri jolla se heitin sovitetaan koukkuun. Meinaan vastaava varustus olisi varmaan sovitettavissa myös ällitälliin tai pankkuun.

Ihan asiallisen näköinen konsepti. Jos kerran bankunkin lavalta ammutaan krhlla niin koukulla homma käy myös, jopa tällaisella edullisemmalla ajoneuvolla. nyt tiedän mitä 122H-seuraajaksi hankitaan massoittain... Tuohan on koetettu tehdä näyttämään mil-uskottavalta, eikä teknikaali-varustukselta.
 
Ihan asiallisen näköinen konsepti. Jos kerran bankunkin lavalta ammutaan krhlla niin koukulla homma käy myös, jopa tällaisella edullisemmalla ajoneuvolla. nyt tiedän mitä 122H-seuraajaksi hankitaan massoittain... Tuohan on koetettu tehdä näyttämään mil-uskottavalta, eikä teknikaali-varustukselta.

Ymmärrän toki että oli sarkasmia mukana... Mutta ettei kenellekään jää epäselväksi niin väännetään vielä rautalangasta ettei 120 mm krh vastaa kantamaltaan eikä tulen teholtaan 122 mm haupitsia. Yksittäisen kranaatin tehossa on aika huomattava ero, suurempi kuin kaliiperieron pohjalta uskoisi, ja kantama alle puolet. Pataljoonien krh- komppanioiden liikkuvuuden kannalta taas - johan ne raskaat krh:t nykyäänkin saadaan hinaukseen pakko-otetun traktorin perään. Lisääkö tämä oleellisesti liikkuvuutta traktoriin verrattuna? Maataloustraktori menee aika pehmeistä paikoista yli, ojien ylityksessä mönkijä on varmaan parempi mutta en ole ihan vakuuttunut kuinka hyvin mönkijä ylittää ojan sitten kun siellä on raskas korohoro perässä.

Edit: Modet varmaan siirtävät tykistökeskusteluun jos katsovat aiheelliseksi.

Edit 2: selvyyden vuoksi - en mollaa mönkijöitä ollenkaan. Ne ovat mahtava liikkuvuuden lisääjä meidän maastossamme ja käyttökohteita on lukemattomia. En vain ole vakuuttunut että krh:n vetäjä olisi yksi niistä käyttökohteista.
 
Ymmärrän toki että oli sarkasmia mukana... Mutta ettei kenellekään jää epäselväksi niin väännetään vielä rautalangasta ettei 120 mm krh vastaa kantamaltaan eikä tulen teholtaan 122 mm haupitsia. Yksittäisen kranaatin tehossa on aika huomattava ero, suurempi kuin kaliiperieron pohjalta uskoisi, ja kantama alle puolet. Pataljoonien krh- komppanioiden liikkuvuuden kannalta taas - johan ne raskaat krh:t nykyäänkin saadaan hinaukseen pakko-otetun traktorin perään. Lisääkö tämä oleellisesti liikkuvuutta traktoriin verrattuna? Maataloustraktori menee aika pehmeistä paikoista yli, ojien ylityksessä mönkijä on varmaan parempi mutta en ole ihan vakuuttunut kuinka hyvin mönkijä ylittää ojan sitten kun siellä on raskas korohoro perässä.

Edit: Modet varmaan siirtävät tykistökeskusteluun jos katsovat aiheelliseksi.

Edit 2: selvyyden vuoksi - en mollaa mönkijöitä ollenkaan. Ne ovat mahtava liikkuvuuden lisääjä meidän maastossamme ja käyttökohteita on lukemattomia. En vain ole vakuuttunut että krh:n vetäjä olisi yksi niistä käyttökohteista.

Heitintä vetäjän mönkijän lisäksi tarvitaan lisää mönkijöitä miehille ja ammuksille. Yksittäinen traktori kuljettanee lavallaan heitinryhmän, heittimen ja ammukset?
 
Tulee vaan mieleen että nuo isommat, kaksi rinnan istuttavat mönkijät alkavat lähestymään kooltaan jo normaaleja autoja. Mitä etuja tuollaisella on verrattuna vaikkapa vakioon Jeep Wrangler Rubiconiin, jossa on isot 32" pyörät, hyvin hidas maastoalue jakolaatikossa ja kuskin paikalta kytkettävät lukot kummallakin akselilla + etuakselin kallistuksenvakaajan irroitus hitaassa vauhdissa?

 
Back
Top