Huonoja uutisia Suomesta (Ei rikoksiin liittyviä)

Mietin samaa, että äidin kannattaisi tsempata kundia eikä maalata etukäteen synkkiä.

Mutta juttu muistuttaa, että loukkaantumisilla on pitkäaikaisvaikutuksia. Emme aina huomioi tätä.

Kaikkea ei voi todellakaan edes ennustaa, ei tiedä mikä latu tulee. Tulevaisuuteen kannattaa uskoa. Ehkä alkuvaiheen, jonkinlaisen shokkivaiheen, jälkeen alkaa näkymä tulla kirkkaammaksi.
Juurikin näin, mitä rajumpi onnettomuus, sitä jyrkempi ylämäki edessä ja sitä pahemmin tulee vastapalloja tulevaisuudessa.

Henkinen kantti täytyy olla priimaa, koska niistä kivikoista täytyy vaan puskea läpi, ja niiden välissä tahkoa täytyy laulattaa tukijoukon toimesta: perheen, ystävien ja terapeuttien tuki on korvaamatonta vaikkei lohkeillutta terää välttämättä alkuperäiseksi saakaan.

Krooninen kipu traumaattisen vamman jälkeen on sellainen piru, että vaikka lähtee toipumiseen yltiöonnellisena, tietää täydellisen kuntoutumisen erinomaiset todennäköisyydet, on ammattitaitoinen ammattilaisverkosto ja vielä ammattitaitoinen perhe - henkinen puhti voi silti käydä vähiin.

Siksi pistää vihaksi nähdä miten äiti on jo henkisesti myynyt maat, kaatanut maidon ja heittänyt kirveen kaivoon.
 
Tässä vaikuttaa siltä että äitikin on traumatisoitunut aika pahasti. Kyyninen lisäisi, että tai sitten petaa isoja korvauksia henkisestä kärsimyksestä - mitä Suomessa ei kuitenkaan tule saamaan.

Kriisiapu ja mielenterveyspalvelut olisivat tärkeitä. Kroppahan luultavasti toipuu nuorella, mahdollisesti vielä kasvuiässä olevalla varsin hyvin ja väliaikaisesti asennetut metallituetkin otetaan aikanaan pois.
 
Espoon Tapiolan väliaikaisissa silloissa on useita puutteita, jotka vaativat korjauksia ja lisätarkastuksia. Tämän vuoksi sillat pysyvät suljettuina toistaiseksi.

Itätuulenkujan länsiosan kulkusiltaa koskevassa tarkastusraportissa todetaan, että kahden pysäköintihallin kohdalla ristikkokannattajien jäykistys on puutteellista, minkä lisäksi siltojen kiinnityksistä puuttuvat pultit. Myös sillan törmäysesteet ovat tarkastajien mukaan puutteellisia. Lisäksi tasoelementtien lukituksia puuttuu. Saman sillan pilarit ovat paikoin puutteellisesti tuettuja. Myös säätöjalkojen pituudet ovat suuria, ja osa niistä on tuettu alustaan puutteellisesti. Lisäksi sillan vaneri oli paikoin huonossa kunnossa.

Itätuulenkujan itäosan kulkusillasta puuttuu raportin mukaan ristikoiden nurjahdustuenta Helmakujan kohdalla. Lisäksi sillan törmäyssuojaus on osin puutteellinen ja tasoelementtien lukituksia puuttuu. Raportissa todetaan, että yhden säätöjalan aluslevy ei ole kokonaan alustan päällä, minkä lisäksi säätöjalan korkeus on suuri. Myös kävelysillan yläpuolisen osan poikkisuunnan jäykistys puuttuu.

Korkeita säätöjalkoja löytyi myös Itäiseltä kulkusillalta. Siltaa reunustavalta tieltä puuttuu ajoesteitä. Paikoin esteet olivat kiinni telineen rakenteissa. Lisäksi itäisen kulkusillan päällä olevien tasoelementtien lukitus puuttuu, ja kävelysillan jäykistys on puutteellinen. Tarkastusraportissa huomautetaan myös, että sillan säätöjalan aluslevy on osittain tyhjän päällä. Myös sillan kattopalkit on tuettu huonosti, ja sillan kaiteen kiinnitys on irti.
 
Herää kysymyksiä, mitä nimetty tarkastaja on tarkastellut ja onko sen laiminlyönnillä jotain seuraamuksia.
 
Herää kysymyksiä, mitä nimetty tarkastaja on tarkastellut ja onko sen laiminlyönnillä jotain seuraamuksia.
Mahtaako kyseiseen viritykseen olla "virallista" kokoamisohjetta, jossa nuo pultit (normaalijärjellä ne kyllä laitettaisiin), nurjahdustuennat ja säätöjalkojen maksimipituudet olla määritelty. Luulen että ei.

Rakennustelinekäyttöön on varmaankin, ja jos sitä on vaan sovellettu, on tuon kohteen erityispiirteet jääneet huomiotta. Kantavuuslaskelmiin ei voine luottaa, vaikka siinä käytössä johon ne on tarkoitettu, ne pätisivätkin.

Tarkastaja on tainnut olla tavallinen tarkastaja, joka on tarkastanut ettei näkyviä murtumia, tehtyjen liitosten löystymiä yms ole näkösällä.
 
Mahtaako kyseiseen viritykseen olla "virallista" kokoamisohjetta, jossa nuo pultit (normaalijärjellä ne kyllä laitettaisiin), nurjahdustuennat ja säätöjalkojen maksimipituudet olla määritelty. Luulen että ei.

Rakennustelinekäyttöön on varmaankin, ja jos sitä on vaan sovellettu, on tuon kohteen erityispiirteet jääneet huomiotta. Kantavuuslaskelmiin ei voine luottaa, vaikka siinä käytössä johon ne on tarkoitettu, ne pätisivätkin.

Tarkastaja on tainnut olla tavallinen tarkastaja, joka on tarkastanut ettei näkyviä murtumia, tehtyjen liitosten löystymiä yms ole näkösällä.
Jos tuo silta on ollut pidempään pystyssä, kyllä siinä vähitellen väsymistä ja pulttiliitosten löystymistä voi tapahtua. Työmaalle pitää tuoda isompi kuorma, mutta joku taikamattotaksikuski on pysäköinyt päin helvettiä, no otetaan tuo tuki hetkeksi irti niin lavetti mahtuu ohi jne...

Kaikki on mahdollista, mutta kuten useimmissa katastrofeissa, tässäkin taitaa olla kyse virheiden kertautumisesta.
 
Mahtaako kyseiseen viritykseen olla "virallista" kokoamisohjetta, jossa nuo pultit (normaalijärjellä ne kyllä laitettaisiin), nurjahdustuennat ja säätöjalkojen maksimipituudet olla määritelty. Luulen että ei.

Rakennustelinekäyttöön on varmaankin, ja jos sitä on vaan sovellettu, on tuon kohteen erityispiirteet jääneet huomiotta. Kantavuuslaskelmiin ei voine luottaa, vaikka siinä käytössä johon ne on tarkoitettu, ne pätisivätkin.

Tarkastaja on tainnut olla tavallinen tarkastaja, joka on tarkastanut ettei näkyviä murtumia, tehtyjen liitosten löystymiä yms ole näkösällä.

Toimittajan mukaan ohjeet oli, mutta niitä ei ollut tilattu ja käytetty. Tai sitten ne ovat niin sekavat, että niitä ei ole ymmärretty.






”Harkinta pettänyt” – HS: Espoon siltoja koottiin ilman ohjeita​


Renta Telineet -yhtiö vastasi useiden väliaikaisten siltojen rakentamisesta Espoon Tapiolassa sijaitsevan Ainoan kauppakeskuksen viereisellä työmaalla.

Yhtiön toimitusjohtaja Jarno Tuuri sanoo Helsingin Sanomille osan puutteista johtuneen siitä, että niiden kokoamisessa ei luettu ohjeita. Valmistajan antamia kokoamisohjeita ei tullut siltarakennelmien mukana, joten ne olisi pitänyt tilata erikseen.

Tuurin mukaan ”tässä on työmaalla vastuussa olevilla työntekijöillä harkinta pettänyt”. Valmistajan ohjeista olisi selvinnyt, että Rentan sillat olisivat pituutensa puolesta vaatineet nurjahdustuennan.

Yli 20 ihmistä loukkaantui 11. toukokuuta Rentan kokoaman sillan romahdettua Ainoan eteläpuolella. Espoon kaupungin tilaamassa selvityksessä muista väliaikaisista silloista havaittiin useita puutteita. Sortuneen sillan tutkinta on Onnettomuustutkintakeskuksen vastuulla.

Ulkopuolisen tarkastajan lausuntojen mukaan telinesilloissa on korjausta ja lisätarkastuksia vaativia asioita. Tapiolan tilapäiset sillat pidetään toistaiseksi suljettuina. Siltojen käyttöönoton edellytyksenä on uusi ulkopuolinen tarkastus, jossa todetaan tehtyjen korjaustoimenpiteiden riittävyys.

HS:n mukaan Rentan lisäksi Ramirent ja YIT ovat toimittaneet Espooseen väliaikaisia siltoja. Niistäkin löydettiin puutteita.

Jarno Tuurin mukaan suurin osa tarkastusraporteissa esiin tulleista puutteista ei liity käyttöohjeisiin. Tasot olisi sidottava luotettavalla tavalla, mutta Rentan tulkinta sidonnasta on erilainen kuin tarkastajan.

– Oman käsityksen mukaan raportin kohdissa ei ole välitöntä vaara aiheuttavia asioita. Tietenkään ei saisi olla huomautettavia asioita, Tuuri toteaa.

 
Toimittajan mukaan ohjeet oli, mutta niitä ei ollut tilattu ja käytetty. Tai sitten ne ovat niin sekavat, että niitä ei ole ymmärretty
Yhtiön toimitusjohtaja Jarno Tuuri sanoo Helsingin Sanomille osan puutteista johtuneen siitä, että niiden kokoamisessa ei luettu ohjeita. Valmistajan antamia kokoamisohjeita ei tullut siltarakennelmien mukana, joten ne olisi pitänyt tilata erikseen.
Tuossa yhtiö on kirjaimellisesti luottanut Tuuriin, kun on toimittanut roippeet ilman kokoamisohjeita. Voisi kuvitella, että olisi ollut myös Jarnon intressissä toimittaa ohjeet ilman eri pyyntöä.
 
Tuossa yhtiö on kirjaimellisesti luottanut Tuuriin, kun on toimittanut roippeet ilman kokoamisohjeita. Voisi kuvitella, että olisi ollut myös Jarnon intressissä toimittaa ohjeet ilman eri pyyntöä.

Jos ei kerro miten kasataan, ei myöskään voi jäädä kiinni huonoista ohjeista.

Vähän samaan tapaan olen ollut vieressä kun suunnitelija on joskus jättänyt tietoja pois kuvista koska ei tiedä miten pitäisi tehdä ja tokaisevan "jää sitten työmaan vastuulle."
 
Tuossa varsinainen pettänyt rakenne ei näytä olevan U-jokka vaan siihen kiilalla kiinni tuleva U:n muotoinen kiinnike jonka varassa jokka lepää ristikkokannattimen putken päällä.
Katso liite: 77706

Jostakin syystä tuossa kiinnikkeessä on kaksi reikää. Niihin saisi laitettu vaikka pultit jolloin kiinnike ei pääsisi aukeamaan.
Sillan kantavuus piti olla 500 kg/m², mutta Otkes kertoo aiheesta:
Sillan heikoimmat osat olivat poikittaispalkkien päiden kiinnitysosat. Osat taipuivat auki, jolloin poikittaispalkit, telinetasot ja vanerilevyt putosivat alas. Vauriota edisti se, että kiinnitysosissa ei ollut lukituspultteja. Osat tukeutuivat pitkittäispalkin pyöreään alaosaan, vaikka valmistajan ohjeistama kiinnityskohta olisi ollut suorakaiteen muotoinen yläosa.

Alustavan tarkastelun perusteella myös 7,7 metrin pituiset pitkittäispalkit olivat heikot. Vaikka kuorma olisi jakautunut niille tasaisesti, ne olisivat laskennallisesti kantaneet tämän kokoisella sillalla enintään 150 kg/m2 kuorman. Poikittaispalkkien liitososien kantavuus oli tätäkin vähemmän, minkä vuoksi vaurio alkoi niistä. Myös poikittaispalkkien kantokyky oli puutteellinen, niiden kantokyky sillan rakenteessa oli noin 170 kg/m2. Telinetasojen suurin laskennallinen kantokyky oli 300 kg/m2.

Sillat suunnitellaan tyypillisesti käyttäen EN-standardeja, jotka vaativat kuormankantokyvyksi 500 kg/m2. Silta ei täyttänyt tätä vaatimusta. Sillassa oli EN-standardien sijaan toimittu telinerakentamisen periaatteita mukaillen. Silta tarkastettiin telinealan toimintamallien mukaisesti viikoittain ja siihen oli kiinnitetty telinekortiksi kutsuttu kyltti. Telinekortin mukaan sillan kuormankantokyky olisi ollut 250 kg/m2, mutta silta sortui paljon pienemmällä kuormalla.

Noin 23 neliömetrin kokoisella sillalla oli sortuman aikaan 23 oppilasta ja yksi opettaja. Jos sillalla olleen henkilön keskimääräiseksi painoksi lasketaan 55 kg, sillalla olleista henkilöistä aiheutui vain noin 50–60 kg/m2 tungoskuorma. Rakenteita kuormitti myös sillan omapaino.
https://www.turvallisuustutkinta.fi...ansuunnittelussajatoteutuksessapuutteita.html
 

"Pääesikunnan entinen apulaistiedustelupäällikkö Martti J. Kari on kuollut​


Tunnettu Venäjä-asiantuntija, Pääesikunnan entinen apulaistiedustelupäällikkö Martti J. Kari on kuollut 62-vuotiaana. Asiasta kertoo STT:lle hänen perheensä.

Kari sairasti vuosia syöpää.

Kari tuli tunnetuksi julkisuudessa eritoten sen jälkeen, kun Venäjä viime vuonna aloitti laajamittaisen sodan Ukrainassa.

Pääosan urastaan Kari toimi sotilastiedustelussa. Jäätyään eläkkeelle hän väitteli tohtoriksi ja luennoi muun muassa Venäjän strategisesta kulttuurista.

STT"
 

"Pääesikunnan entinen apulaistiedustelupäällikkö Martti J. Kari on kuollut​


Tunnettu Venäjä-asiantuntija, Pääesikunnan entinen apulaistiedustelupäällikkö Martti J. Kari on kuollut 62-vuotiaana. Asiasta kertoo STT:lle hänen perheensä.

Kari sairasti vuosia syöpää.

Kari tuli tunnetuksi julkisuudessa eritoten sen jälkeen, kun Venäjä viime vuonna aloitti laajamittaisen sodan Ukrainassa.

Pääosan urastaan Kari toimi sotilastiedustelussa. Jäätyään eläkkeelle hän väitteli tohtoriksi ja luennoi muun muassa Venäjän strategisesta kulttuurista.

STT"
Suuri menetys meille kaikille. Hänen osaamiselle olisi ollut käyttöä. Onneksi ehti kirjan muodossa jättää osaamisensa perinnöksi.

Lepää rauhassa pohjan poika.
 
Venkula uinut piireihin.
edit:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top