Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Saa selittää
Viedään muillekin haudoille kynttilät. Miksi jättää sankarivainajat ilman? Ainakin meillä päin kynttilät haudoille on edelleen voimakas tapa Jouluaattona. Eli selitykseni: kun viedään muille, niin viedään myös sodissa kaatuneille. Ihan jees.
Juu hieman eroa siihen jos korsussa kamiinan lämmössä työstettiin puhdetöitä. Ellei sitten lomilla oltu.Jos koronajoulu ahdistaa ja vituttaa niin aina voisi mennä huonomminkin. Ei tainnut hirveästi joulumieltä olla 6. armeijan miehillä Stalingradissa jouluna 1942.
Juu näin juuri tietysti, mutta miksi haudoilla käydään ylipäänsä jouluaattona, Jeesuksen syntymäpäivänä? Sen haluaisin tietää. Mistä juontaa tämä perinne?Viedään muillekin haudoille kynttilät. Miksi jättää sankarivainajat ilman? Ainakin meillä päin kynttilät haudoille on edelleen voimakas tapa Jouluaattona. Eli selitykseni: kun viedään muille, niin viedään myös sodissa kaatuneille. Ihan jees.
Juu näin juuri tietysti, mutta miksi haudoilla käydään ylipäänsä jouluaattona, Jeesuksen syntymäpäivänä? Sen haluaisin tietää. Mistä juontaa tämä perinne?
Eiköhän taustalla ole se ajatus, että Jeesus toi valon maailmaan, ja se koskee niin eläviä kuin kuolleita. Sitä en tiedä, että mistä ja milloin tämä hautojen valaisemisen perinne on meille tullut.Juu näin juuri tietysti, mutta miksi haudoilla käydään ylipäänsä jouluaattona, Jeesuksen syntymäpäivänä? Sen haluaisin tietää. Mistä juontaa tämä perinne?
Sitä en tiedä, että mistä ja milloin tämä hautojen valaisemisen perinne on meille tullut
Juu näin juuri tietysti, mutta miksi haudoilla käydään ylipäänsä jouluaattona, Jeesuksen syntymäpäivänä? Sen haluaisin tietää. Mistä juontaa tämä perinne?
"Anna Antti ahvenia, Pekka pieniä kaloja." Tämä kalamiesten hokema loitsu kertoo hyvin, kuinka kalastajapyhimykset Andreas ja Pietari ottivat vanhojen vedenjumalien ja -haltijoiden paikan. Entisestä monijumalaisesta pakanauskonnosta oli ilmeisen luontevaa siirtyä katolisen kirkon helmoihin, missä joka asialle riitti suojeluspyhimyksiä. Kirkkojen virallisen opin rinnalla elivät vuosisatojen ajan erilaiset kansanuskomukset, joissa pakanuus ja kristinusko sekoittuivat.. Pyhimyskultti joka on Katolisilla ja Ortodokseille aina ollut kova juttu tulee samoin ajalta ennen kristinuskoa.
"Anna Antti ahvenia, Pekka pieniä kaloja." Tämä kalamiesten hokema loitsu kertoo hyvin, kuinka kalastajapyhimykset Andreas ja Pietari ottivat vanhojen vedenjumalien ja -haltijoiden paikan. Entisestä monijumalaisesta pakanauskonnosta oli ilmeisen luontevaa siirtyä katolisen kirkon helmoihin, missä joka asialle riitti suojeluspyhimyksiä. Kirkkojen virallisen opin rinnalla elivät vuosisatojen ajan erilaiset kansanuskomukset, joissa pakanuus ja kristinusko sekoittuivat.
Jo ensimmäisen vuosisadan kristityt juhlivat Jeesuksen syntymää nykyisen joulun aikoihin. Voi hyvin olla, että koska ympäröivä pakanayhteiskunta juhli talvipäivänseisausta, niin hekin halusivat pitää silloin juhlaa, ja valitsivat juhlapäivänsä samalle päivälle.Niin jouluhan juontaa sieltä talvipäivän seisauksesta jolloin on pimein yö. Seuraavana päivänä jumala syntyy kun aurinko alkaa kasvamaan. Kaikki juontaa aurinkoon. Jumalista suurimpaan. Jumala syntyy ja pääsiäisenä jolloin on yö ja päivä yhtä pitkiä Jumala voittaa kuoleman. Sen päivän jälkeen aurinkoa on enemmän eikä pimeys enää hallitse.
Sol Invictusta juhlittiin Rooman valtakunnassa jo joskus 100-luvulla. 273 siitä tuli valtionuskonto. Kyseessä oli yksi monista itämaisista mysteeriuskonnoista, jotka kilpailivat Rooman imperiumin uskovaisista. Muita olivat mm. Mithran kultti, juutalaisuus ja kristinusko (joista viimeksi mainittu lopulta voitti). Kristityt adaptoivat sitten Jeesuksen syntymäjuhlan Sol Invictuksen juhlaan, jolloin siirtymä oli helppo. Näinhän tehtiin monessa muussakin jutussa ja monella muullakin tavalla. Esim. pyhimyksillä saatiin kätevästi korvattua polyteismin monet jumalat, kun periaatteessa voitiin olla monoteisteja, mutta kuitenkin vanhaan tapaan palvoa aina tarvittavaa entiteettiä, vaikkapa kalastuksen tai kylvön yhteydessä.Niin jouluhan juontaa sieltä talvipäivän seisauksesta jolloin on pimein yö. Seuraavana päivänä jumala syntyy kun aurinko alkaa kasvamaan. Kaikki juontaa aurinkoon. Jumalista suurimpaan. Jumala syntyy ja pääsiäisenä jolloin on yö ja päivä yhtä pitkiä Jumala voittaa kuoleman. Sen päivän jälkeen aurinkoa on enemmän eikä pimeys enää hallitse.