juhapar kirjoitti:
Kyllä minäkin mieluummin säästäisin ulkomaanseikkailuista kuin kotimaan puolustuksesta. Minun mielestäni kylmäkoneasentajan vuoden keikka Tsadissa on vähemmän kotimaan puolustusta hyödyttävä kuin vaikkapa kahden pst-komppanian viikon kertausharjoitus kotimaan metsissä (kuulemma sama hintalappu). Mikä lie muiden mielipide asiasta...
No kumpi on päättäjien mielestä tärkeämpi juttu? Ja jos jäätelöbaariasentaja jätetään kotiin siitä seuraa: pojilla ei ole jäätelöä, kun pakastin halkee. Muita seurauksia: ei ole. Pst-komppaniat ei harjoittele eikä tykistöryhmät kajauttele Rovalla.
Mikään ei muuta tätä valittua tietä. Vain äärimmäinen uhka joutua sotaan muuttaa tilanteen, ehkä. Onhan validi vastaus ollut jo 15 vuotta: kyllä TÄRKEIMMÄT JOUKOT HARJOITETAAN KOKO AJAN. Ja se siitä.
Tämä tärkeimmät joukot - slogan pistää oikean kunnon ressun turvan tukkoon....ei kuulu kertauksia, eli et kuulu TÄRKEIMPIIN JOUKKOIHIN, OLET SIIS,....hmmm, et niin tärkeä. hhhhah. Ymmärrä siis pitää kitasi kiinni, oi reservijäte.
Nykyisillä kh-määrillä olisi mielenkiintoisaa tietää, mitkä ovat tärkeitä joukkoja, kovin päälukuinen joukko tämä RATKAISUTAISTELUJEN KERMA ei voine olla.
Huomatkaa, en puhu omasta puolestani, minun ""urani"" on jo kaputt, jos sitä koskaan on ollutkaan. Muutaman vuoden verran olin "mukana" ja mielenkiinnosta asioihin kelasin juttuja ja luin paljon. Lisäksi minulla sattumoisin on ollut mahdollisuus puntaroida myös sikäli asioita, että tuttaviini kuuluu ruotsalaisia, norskeja, sveitsiläisiä ja hollantilaisia joko vm-palveluksen suorittaneita tai evp-solttuja. Keskustelut ja kokemukset ko. herrojen kera ovat monta kertaa avanneet luotaimia ohi virallisen tuuban.
Suomalaisessa armeijassa on voimaa, sen uskon, mutta meillä on myös heikkouksia, kirotun hankaliakin, ja toivon, että nämä asiat tiedostetaan ja niille myös jotain tehdään. Mutta näinkin asiat minulle välttävät mainiosti. Mutta tahtotilaa ei synny muuten kuin pakosta, ja hyvä se on niinkin.