Hyvännäköinen auto -ketju

Mulla oli tuollainen Dauphine Gordini. Hieno kuin mikä, mutta ei nuori mies ymmärtänyt sitä säästää tulevaisuutta varten.

Katso liite: 46264
Meillä oli joskus kauan sitten sukulaisella se laatikkomaisempi sininen Gordini, ai että oli siinä raikas ääni kun se sai kyytiä. Ko. auto oli vissiinkin Vauhdin maailmassa esiteltynä joskus miekka & Kivi.

Tämän näköinen ilmestys se oli:

image-asset.jpeg
 
Meillä oli joskus kauan sitten sukulaisella se laatikkomaisempi sininen Gordini, ai että oli siinä raikas ääni kun se sai kyytiä. Ko. auto oli vissiinkin Vauhdin maailmassa esiteltynä joskus miekka & Kivi.

Tämän näköinen ilmestys se oli:

image-asset.jpeg
Onnea kuskille kisaan!

Mainio talviauto: huono lämmitys ->rukkaset kourassa, iso ratti ja harva välitys->ohjaaminen työlästä, takamoottori ja kevyt keula->kun sivuluisun aika tuli, oltiin saman tien poikittain. Ohjaamo täynnä rukkasia ja hiki otsalla, kun sitä oikaistiin. Liukkaalla kova sivutuuli riitti irrottamaan keulan sivuluisuun, ja taas mentiin :rolleyes:

Tosin takalasin ylettyi skrapaamaan sisältä ajaessa sen kummemmin kurottelematta.
 
Onnea kuskille kisaan!

Mainio talviauto: huono lämmitys ->rukkaset kourassa, iso ratti ja harva välitys->ohjaaminen työlästä, takamoottori ja kevyt keula->kun sivuluisun aika tuli, oltiin saman tien poikittain. Ohjaamo täynnä rukkasia ja hiki otsalla, kun sitä oikaistiin. Liukkaalla kova sivutuuli riitti irrottamaan keulan sivuluisuun, ja taas mentiin :rolleyes:

Tosin takalasin ylettyi skrapaamaan sisältä ajaessa sen kummemmin kurottelematta.
Kaverilla oli tollanen n. vuonna -75.
Muistan, että herkästi katsottiin sivuikkunasta eteenpäin.
 

Carrol Shelbyn vanha Cobra 427 huudettiin 5,4 miljoonalla dollarilla – vain 343 valmistettu​

Juha Salonen22.1.2021

Edesmenneen Carrol Shelbyn suunnittelema muskeliauto kelpasi myös Elviksen taistelupariksi.​

8bddc661-f467-5a7c-8b20-e1601948ead1

Cobra. Klassikkoauto avaa kireämmänkin kukkaronnyörin.

Autokuume kiehui lähes hysterian mittoihin viime viikon perjantaina Floridassa pidetyssä klassikkoautojen huutokaupassa. Rankat oireet aiheutuivat päätähden, muskeliklassikko-Cobran puraisusta.
Kymppitonnin siivuin edennyt huutomatsi päätyi viimein peräti 5,4 miljoonaan dollariin. Nollat suorastaan vilisivät silmissä, kun Cobrasta käyty tarjouskisa eteni vain muutamassa minuutissa loppuhuipennukseensa.
Voittajajoukkue tuuletti maalissa saalistaan täysin estoitta, eikä välttämättä mikään ihme. Raspille karjuttujen äänijänteiden kustannuksella tehtiin autohistorian kenties merkittävimpiin kuuluva kaappaus.

Kilvan voittaja kun sai talliinsa autotaivaan kiintotähtiin lukeutuvan, alkuperäisen Shelby Cobra 427-urheiluauton mallia 1965. Cobria valmistettiin aikanaan vain 343 kappaletta.
Juttu jatkuu videon alla

Eikä tässä kaikki. Tämä nimenomainen yksilö kuului koko Cobra-ilmiön aikoinaan luoneelle legendaariselle autogurulle Carrol Shelbylle.

Hän vaali Cobraansa aina vuonna 2012 tapahtuneeseen kuolemaansa saakka. Shelbyn silmäterä oli Mecum Auction-huutokauppakamarinjärjestämän jättimäisen tapahtuman ykkösvetonaula.
Ennen vasaran paukahdusta petrolinvihreä veteraani oli viimeistelty viimeistä piirtoa myöten entiseen loistoonsa. Kunnostuksesta vastannut, Shelby-ajokkeihin erikoistunut ekspertti Peter Klutt käytti työhön 2000–3000 tuntia.

Hikeä ja pakokaasua​

Hikeä on Cobran eteen valunut ennenkin. Sen esi-isänä voi pitää perienglantilaista Ace-urheiluautoa, johon Carrol Shelby iski silmänsä joskus 1960-luvun alkupuolella.
Acen edelliseltä vuosikymmeneltä juontavat sporttiset sulot alkoivat tuolloin jo hieman lakastua, mutta Shelby näki autossa muutakin kuin pelkkää pintaa. Hän halusi tutustua siihen syvällisemmin.
Eräs merkittävimmistä kriteereistä täyttyi kurkattaessa konehuoneeseen. Se oli kyllin tilava nielaisemaan suojiinsa riittävän alkuvoimaisen moottorin.
Shelby kun tunnettiin miehenä, joka sai siivostakin sarjatuotantoautosta kapinallisen katuraudan. Nyt autopiiskuri oli löytänyt haluamansa.
Hän piilotti Acen uumeniin Fordin 4,3-litraisen V8-moottorin, eikä mikään enää sen jälkeen ollut kuin ennen. Brittiläinen retki-roadster loi pian nahkansa ja siitä kuoriutui sähäkästi iskevä Cobra.
Alumiinikorilla varustetusta, tuhat kiloa painavasta Cobrasta rakennettiin useita paranneltuja versioita niin kilpa- kuin katukäyttöönkin.
Eräs suoritusvoimaisimmista oli juuri Shelbyn itselleen varaama yksilö. Huutokauppatilaisuudessa auto rullasi punaiselle matolle hillitysti murahdellen, mutta takana on useampikin luku pakokaasunkatkuista, varsin äänekästä historiaa.

Elviksen kilpuri​

Vetovoimaakin on piisannut. Esimerkiksi elokuvatähdeksi ryhtynyt rokin kuningas Elvis kelpuutti Cobran CSX 3012-version alleen kilpa-autoilua kevyesti sivunneessa Spinout-elokuvassaan.
Myöhemmin versiota kutsuttiinkin ”Kuninkaan kilpuriksi”.
Tuorein esimerkki Cobran taiasta nähtiin vuonna 2019, jolloin Carrol Shelbyä näytellyt Matt Damon kieputti ajokkia urheilullisin ottein elokuvassa Le Mans´66.
Suorituskykynsä puolesta Cobra-heimo pärjää edelleen monelle tuoreemmallekin haastajalle. Hevosvoimia on pellin alla 416 ja nollasta sataan pihahtaa 4,2 sekunnissa.
Keskiverto Cobra yltää 264 kilometrin huippunopeuteen. Ei hassummin yli 50-vuotiaalta autoveteraanilta.
Automerkki kokee parhaillaan uutta tulemista, sillä brittiläinen AC on ryhtynyt valmistamaan siitä jopa täyssähköisiä versioita. Mutta se lieneekin jo oman tarinansa väärti.
c2b92bfa-aa9f-5396-b962-7c48a761d01a

Tyylimuskeli. Carrol Shelbyn bodaama AC 427 Cobra on yhdistelmä brittiläistä autoestetiikkaa ja raakaa voimaa. STAHLKOCHER
 
Jaaha, kaikenlaista Tuataraa ja muuta yrittäjää on, mutta sitten kun mennään oikein isojen poikien leikkiin, niin

Taitaa toistaiseksi olla ainoa "auto", josta valmistaja ilmoittaa 0-500 kmh kiihtyvyyslukeman (?)
 

Carrol Shelbyn vanha Cobra 427 huudettiin 5,4 miljoonalla dollarilla – vain 343 valmistettu​

Juha Salonen22.1.2021

Edesmenneen Carrol Shelbyn suunnittelema muskeliauto kelpasi myös Elviksen taistelupariksi.​

8bddc661-f467-5a7c-8b20-e1601948ead1

Cobra. Klassikkoauto avaa kireämmänkin kukkaronnyörin.

Autokuume kiehui lähes hysterian mittoihin viime viikon perjantaina Floridassa pidetyssä klassikkoautojen huutokaupassa. Rankat oireet aiheutuivat päätähden, muskeliklassikko-Cobran puraisusta.
Kymppitonnin siivuin edennyt huutomatsi päätyi viimein peräti 5,4 miljoonaan dollariin. Nollat suorastaan vilisivät silmissä, kun Cobrasta käyty tarjouskisa eteni vain muutamassa minuutissa loppuhuipennukseensa.
Voittajajoukkue tuuletti maalissa saalistaan täysin estoitta, eikä välttämättä mikään ihme. Raspille karjuttujen äänijänteiden kustannuksella tehtiin autohistorian kenties merkittävimpiin kuuluva kaappaus.

Kilvan voittaja kun sai talliinsa autotaivaan kiintotähtiin lukeutuvan, alkuperäisen Shelby Cobra 427-urheiluauton mallia 1965. Cobria valmistettiin aikanaan vain 343 kappaletta.
Juttu jatkuu videon alla

Eikä tässä kaikki. Tämä nimenomainen yksilö kuului koko Cobra-ilmiön aikoinaan luoneelle legendaariselle autogurulle Carrol Shelbylle.

Hän vaali Cobraansa aina vuonna 2012 tapahtuneeseen kuolemaansa saakka. Shelbyn silmäterä oli Mecum Auction-huutokauppakamarinjärjestämän jättimäisen tapahtuman ykkösvetonaula.
Ennen vasaran paukahdusta petrolinvihreä veteraani oli viimeistelty viimeistä piirtoa myöten entiseen loistoonsa. Kunnostuksesta vastannut, Shelby-ajokkeihin erikoistunut ekspertti Peter Klutt käytti työhön 2000–3000 tuntia.

Hikeä ja pakokaasua​

Hikeä on Cobran eteen valunut ennenkin. Sen esi-isänä voi pitää perienglantilaista Ace-urheiluautoa, johon Carrol Shelby iski silmänsä joskus 1960-luvun alkupuolella.
Acen edelliseltä vuosikymmeneltä juontavat sporttiset sulot alkoivat tuolloin jo hieman lakastua, mutta Shelby näki autossa muutakin kuin pelkkää pintaa. Hän halusi tutustua siihen syvällisemmin.
Eräs merkittävimmistä kriteereistä täyttyi kurkattaessa konehuoneeseen. Se oli kyllin tilava nielaisemaan suojiinsa riittävän alkuvoimaisen moottorin.
Shelby kun tunnettiin miehenä, joka sai siivostakin sarjatuotantoautosta kapinallisen katuraudan. Nyt autopiiskuri oli löytänyt haluamansa.
Hän piilotti Acen uumeniin Fordin 4,3-litraisen V8-moottorin, eikä mikään enää sen jälkeen ollut kuin ennen. Brittiläinen retki-roadster loi pian nahkansa ja siitä kuoriutui sähäkästi iskevä Cobra.
Alumiinikorilla varustetusta, tuhat kiloa painavasta Cobrasta rakennettiin useita paranneltuja versioita niin kilpa- kuin katukäyttöönkin.
Eräs suoritusvoimaisimmista oli juuri Shelbyn itselleen varaama yksilö. Huutokauppatilaisuudessa auto rullasi punaiselle matolle hillitysti murahdellen, mutta takana on useampikin luku pakokaasunkatkuista, varsin äänekästä historiaa.

Elviksen kilpuri​

Vetovoimaakin on piisannut. Esimerkiksi elokuvatähdeksi ryhtynyt rokin kuningas Elvis kelpuutti Cobran CSX 3012-version alleen kilpa-autoilua kevyesti sivunneessa Spinout-elokuvassaan.
Myöhemmin versiota kutsuttiinkin ”Kuninkaan kilpuriksi”.
Tuorein esimerkki Cobran taiasta nähtiin vuonna 2019, jolloin Carrol Shelbyä näytellyt Matt Damon kieputti ajokkia urheilullisin ottein elokuvassa Le Mans´66.
Suorituskykynsä puolesta Cobra-heimo pärjää edelleen monelle tuoreemmallekin haastajalle. Hevosvoimia on pellin alla 416 ja nollasta sataan pihahtaa 4,2 sekunnissa.
Keskiverto Cobra yltää 264 kilometrin huippunopeuteen. Ei hassummin yli 50-vuotiaalta autoveteraanilta.
Automerkki kokee parhaillaan uutta tulemista, sillä brittiläinen AC on ryhtynyt valmistamaan siitä jopa täyssähköisiä versioita. Mutta se lieneekin jo oman tarinansa väärti.
c2b92bfa-aa9f-5396-b962-7c48a761d01a

Tyylimuskeli. Carrol Shelbyn bodaama AC 427 Cobra on yhdistelmä brittiläistä autoestetiikkaa ja raakaa voimaa. STAHLKOCHER

Video ranskalaisesta Tour Auto historic-rallista. Videolle on osunut useampi Cobra, kaikki jonkinlaisella irroitettavalla hardtop-katolla.


MG_7046-copyright-Mathieu-Bonnevie-1920.jpg


Olisiko tuo jopa Tour Auto -kisan virallinen kotisivu:
 
En muista yhdenkään B-ryhmän kuskin valittaneen voiman puutetta jos vaan turbon letkut pysyi kiinni.
 
Olen vahvasti edelleen sitä mieltä, että tässä on auto/moottoriurheilumaailman upein ja brutaalein soundi..

Tuossa on auto joka sanoo joka pätkän lähdössä kuskille "saatana mä tapan sut", ja pätkän maalissa toteaa "no, ens pätkällä sitten", ja päälle räkänen nauru :ROFLMAO:
On nuo ollu hurjia laitteita, voimaa ihan hillittömästi, ja ajo-ominaisuudet ku lypsyjakkarassa:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Jumatsukka meikäläinen oli tuolla tsiigaamassa! Siinä oli meinaan kaunis Alfa Romeo DTM_155, ja Nicola Larini sekä muuan Markku Alen kuskeina... DTM - Helsinki Thunder 1995. Ja aurinko paistoi.

 
Back
Top