Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Meillä oli joskus kauan sitten sukulaisella se laatikkomaisempi sininen Gordini, ai että oli siinä raikas ääni kun se sai kyytiä. Ko. auto oli vissiinkin Vauhdin maailmassa esiteltynä joskus miekka & Kivi.Mulla oli tuollainen Dauphine Gordini. Hieno kuin mikä, mutta ei nuori mies ymmärtänyt sitä säästää tulevaisuutta varten.
![]()
Autoklassikko: Renault Dauphine Gordini
Ranskan sämpylä italialaisin maustein. Niin voisi kuvata Renault Dauphinen Gordini-versiota vuodelta 1964.moottori.fi
Katso liite: 46264
Onnea kuskille kisaan!Meillä oli joskus kauan sitten sukulaisella se laatikkomaisempi sininen Gordini, ai että oli siinä raikas ääni kun se sai kyytiä. Ko. auto oli vissiinkin Vauhdin maailmassa esiteltynä joskus miekka & Kivi.
Tämän näköinen ilmestys se oli:
![]()
Kaverilla oli tollanen n. vuonna -75.Onnea kuskille kisaan!
Mainio talviauto: huono lämmitys ->rukkaset kourassa, iso ratti ja harva välitys->ohjaaminen työlästä, takamoottori ja kevyt keula->kun sivuluisun aika tuli, oltiin saman tien poikittain. Ohjaamo täynnä rukkasia ja hiki otsalla, kun sitä oikaistiin. Liukkaalla kova sivutuuli riitti irrottamaan keulan sivuluisuun, ja taas mentiin
Tosin takalasin ylettyi skrapaamaan sisältä ajaessa sen kummemmin kurottelematta.
Carrol Shelbyn vanha Cobra 427 huudettiin 5,4 miljoonalla dollarilla – vain 343 valmistettu
Juha Salonen22.1.2021
Edesmenneen Carrol Shelbyn suunnittelema muskeliauto kelpasi myös Elviksen taistelupariksi.
![]()
Cobra. Klassikkoauto avaa kireämmänkin kukkaronnyörin.
Autokuume kiehui lähes hysterian mittoihin viime viikon perjantaina Floridassa pidetyssä klassikkoautojen huutokaupassa. Rankat oireet aiheutuivat päätähden, muskeliklassikko-Cobran puraisusta.
Kymppitonnin siivuin edennyt huutomatsi päätyi viimein peräti 5,4 miljoonaan dollariin. Nollat suorastaan vilisivät silmissä, kun Cobrasta käyty tarjouskisa eteni vain muutamassa minuutissa loppuhuipennukseensa.
Voittajajoukkue tuuletti maalissa saalistaan täysin estoitta, eikä välttämättä mikään ihme. Raspille karjuttujen äänijänteiden kustannuksella tehtiin autohistorian kenties merkittävimpiin kuuluva kaappaus.
Kilvan voittaja kun sai talliinsa autotaivaan kiintotähtiin lukeutuvan, alkuperäisen Shelby Cobra 427-urheiluauton mallia 1965. Cobria valmistettiin aikanaan vain 343 kappaletta.
Juttu jatkuu videon alla
Eikä tässä kaikki. Tämä nimenomainen yksilö kuului koko Cobra-ilmiön aikoinaan luoneelle legendaariselle autogurulle Carrol Shelbylle.
Hän vaali Cobraansa aina vuonna 2012 tapahtuneeseen kuolemaansa saakka. Shelbyn silmäterä oli Mecum Auction-huutokauppakamarinjärjestämän jättimäisen tapahtuman ykkösvetonaula.
Ennen vasaran paukahdusta petrolinvihreä veteraani oli viimeistelty viimeistä piirtoa myöten entiseen loistoonsa. Kunnostuksesta vastannut, Shelby-ajokkeihin erikoistunut ekspertti Peter Klutt käytti työhön 2000–3000 tuntia.
Hikeä ja pakokaasua
Hikeä on Cobran eteen valunut ennenkin. Sen esi-isänä voi pitää perienglantilaista Ace-urheiluautoa, johon Carrol Shelby iski silmänsä joskus 1960-luvun alkupuolella.
Acen edelliseltä vuosikymmeneltä juontavat sporttiset sulot alkoivat tuolloin jo hieman lakastua, mutta Shelby näki autossa muutakin kuin pelkkää pintaa. Hän halusi tutustua siihen syvällisemmin.
Eräs merkittävimmistä kriteereistä täyttyi kurkattaessa konehuoneeseen. Se oli kyllin tilava nielaisemaan suojiinsa riittävän alkuvoimaisen moottorin.
Shelby kun tunnettiin miehenä, joka sai siivostakin sarjatuotantoautosta kapinallisen katuraudan. Nyt autopiiskuri oli löytänyt haluamansa.
Hän piilotti Acen uumeniin Fordin 4,3-litraisen V8-moottorin, eikä mikään enää sen jälkeen ollut kuin ennen. Brittiläinen retki-roadster loi pian nahkansa ja siitä kuoriutui sähäkästi iskevä Cobra.
Alumiinikorilla varustetusta, tuhat kiloa painavasta Cobrasta rakennettiin useita paranneltuja versioita niin kilpa- kuin katukäyttöönkin.
Eräs suoritusvoimaisimmista oli juuri Shelbyn itselleen varaama yksilö. Huutokauppatilaisuudessa auto rullasi punaiselle matolle hillitysti murahdellen, mutta takana on useampikin luku pakokaasunkatkuista, varsin äänekästä historiaa.
Elviksen kilpuri
Vetovoimaakin on piisannut. Esimerkiksi elokuvatähdeksi ryhtynyt rokin kuningas Elvis kelpuutti Cobran CSX 3012-version alleen kilpa-autoilua kevyesti sivunneessa Spinout-elokuvassaan.
Myöhemmin versiota kutsuttiinkin ”Kuninkaan kilpuriksi”.
Tuorein esimerkki Cobran taiasta nähtiin vuonna 2019, jolloin Carrol Shelbyä näytellyt Matt Damon kieputti ajokkia urheilullisin ottein elokuvassa Le Mans´66.
Suorituskykynsä puolesta Cobra-heimo pärjää edelleen monelle tuoreemmallekin haastajalle. Hevosvoimia on pellin alla 416 ja nollasta sataan pihahtaa 4,2 sekunnissa.
Keskiverto Cobra yltää 264 kilometrin huippunopeuteen. Ei hassummin yli 50-vuotiaalta autoveteraanilta.
Automerkki kokee parhaillaan uutta tulemista, sillä brittiläinen AC on ryhtynyt valmistamaan siitä jopa täyssähköisiä versioita. Mutta se lieneekin jo oman tarinansa väärti.
![]()
Tyylimuskeli. Carrol Shelbyn bodaama AC 427 Cobra on yhdistelmä brittiläistä autoestetiikkaa ja raakaa voimaa. STAHLKOCHER
Olen vahvasti edelleen sitä mieltä, että tässä on auto/moottoriurheilumaailman upein ja brutaalein soundi..^Upea kuunneltavaa kun iso moukari puhuu..
Hannu kertoi joitain vuosia sitten nofrin testeissä Audi/B-ryhmän ajasta ja kyllähän ne laitteet oli miesten koneita..Kyllä, Audissa oli B-ryhmän aikoihin veret seisauttavin soundi ja woimaakin oli sitten heittämällä riittävästi, jos Hannu Mikkolaa on uskomista ja miksei olisi.
Tuossa on auto joka sanoo joka pätkän lähdössä kuskille "saatana mä tapan sut", ja pätkän maalissa toteaa "no, ens pätkällä sitten", ja päälle räkänen nauruOlen vahvasti edelleen sitä mieltä, että tässä on auto/moottoriurheilumaailman upein ja brutaalein soundi..