Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Suomalaisyritys keksi ainutlaatuisen aineen metsäpalojen sammutukseen – "saippuan hintaista" nestettä tarjotaan nyt Ruotsin metsäpaloihin

Aloite metsäpalojen torjunta-aineesta tuli useita vuosia sitten Puolustusvoimilta. He toivoivat ainetta, jolla voisi suojata turvealueen päässä sijaitsevaa asevarikkoa.

Lannoitepohjainen aine levitetään maan pintaan esimerkiksi mönkijän peräkärryssä olevasta säiliöstä, pelastuslaitoksen säiliöautolla tai vaikka reppuruiskulla. Siitä kohtaa missä ainetta on, maa ei syty palamaan.

– Se on veteen liukeneva ja myrkytön. Jos on kuivaa, se voidaan levittää vaikka useampi viikko etukäteen. Se on pH-neutraali ja toimii lannoitteena, sitten kun vettä sataa.

Sammutusaineisiin ja -järjestelmiin erikoistunut oululainen Xpyro uskoo metsäpalojen torjuntaan kehitetyn uuden nesteen maailmanlaajuiseen läpimurtoon.
Toistaiseksi vielä Firestop-työnimellä kulkevasta metsäpalojen torjunta-aineesta jätetään kemikaalipatentti tänä syksynä. Vastaavanlaista ainetta ei ennen ole ollut.

https://yle.fi/uutiset/3-10333036
 
Suomalaisyritys keksi ainutlaatuisen aineen metsäpalojen sammutukseen – "saippuan hintaista" nestettä tarjotaan nyt Ruotsin metsäpaloihin

Aloite metsäpalojen torjunta-aineesta tuli useita vuosia sitten Puolustusvoimilta. He toivoivat ainetta, jolla voisi suojata turvealueen päässä sijaitsevaa asevarikkoa.

Lannoitepohjainen aine levitetään maan pintaan esimerkiksi mönkijän peräkärryssä olevasta säiliöstä, pelastuslaitoksen säiliöautolla tai vaikka reppuruiskulla. Siitä kohtaa missä ainetta on, maa ei syty palamaan.

– Se on veteen liukeneva ja myrkytön. Jos on kuivaa, se voidaan levittää vaikka useampi viikko etukäteen. Se on pH-neutraali ja toimii lannoitteena, sitten kun vettä sataa.

Sammutusaineisiin ja -järjestelmiin erikoistunut oululainen Xpyro uskoo metsäpalojen torjuntaan kehitetyn uuden nesteen maailmanlaajuiseen läpimurtoon.
Toistaiseksi vielä Firestop-työnimellä kulkevasta metsäpalojen torjunta-aineesta jätetään kemikaalipatentti tänä syksynä. Vastaavanlaista ainetta ei ennen ole ollut.

https://yle.fi/uutiset/3-10333036

Olettaisin, että tuossa uutta on lähinnä tuo myrkyttömyys ja pitkä kestoaika maastossa? Ihan tavallinen sammutusvaahto tehoaa varmaankin päivän kaksi, mutta en ole varma kannattaisiko sitä levittää luontoon ihan vain varmuudenvuoksi.

Sotilaallista käyttöä tuollaisella löytyisi ihan varmasti, juurikin tuollaiseen kohteensuojaukseen. Mutta jos vain tavaraa saadaan kentälle tarpeeksi, niin miksi ei myös vaikka asemien ympäristöön.
 
Huipputehokas tulevaisuuden kuorma-auto ajaa jo syksyllä Suomen teille

Ei pelkällä sisulla: hybridiuutuuden yhteisteho on 900 hevosvoimaa.

Julkaistu: 4.8. 12:56

Millainen on kuorma-auto, jonka huipputehot on nostettu ihan uuteen luokkaan? Siihen voi tutustua Alahärmässä elokuussa. Uudet hybridikuormurit tulevat Suomen teille syksyn aikana

Sisu Polar Hybrid puuauton ensiesittely tapahtuu vuoden tärkeimmässä kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtumassa Power Truck Show:ssa, Kauhavan Alähärmässä 10.–11. elokuuta. Hybrid Sisuihin pääsee tutustumaan myös elokuun lopussa FinnMetko-näyttelyssä.

Sisu Polar Hybridien myynti alkoi alkuvuodesta. Suomalaisvalmistajan mukaan kauppa on käynyt odotetusti ja vahvasti.

– Joka kymmenes alkuvuonna myydyistä Sisu Rock- ja Timber -malleista on ollut Hybrid-tekniikalla varustettuja. Tämän ansiosta uusia tehopakkauksia nähdään kuluvan syksyn aikana ympäri Suomea, liiketoimintajohtaja Petri Kananen sanoo.

Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 600 kilowattia (900 hv). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3 000 newtonmetriä, ja maksimivääntömomentti 3 600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1 000–1 800.


Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa merkittävästi raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä, valmistaja lupaa.


Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu PowerControl -hallintapaneelista ja erillisestä PowerTouch -näppäimestä.
Energiavarastona käytettävät superkondensaattorit sijaitsevat keskitetysti ohjaamon takana. Ne eivät syö kuormatilaa.

Järjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.

Sisun ilmoituksen mukaan hybridijärjestelmä nostaa malliston teknologialtaan täysin omaan luokkaansa. Suomalaisen autotehtaan innovatiivisuudesta kertovat myös projektin aikana haetut patentit suojaamaan teknologiakehityksen myötä syntyneitä ratkaisuja.

– Vaihtoehtoiset voimalinjat ovat kuljetusalan tulevaisuus, ja Sisulla ne ovatkin jo nyt tarjolla niin Sisu Polar tuotteisiin kuin erikoisajoneuvoihinkin, tuotepäällikkö Teemu Puustinen sanoo

https://www.is.fi/autot/art-2000005776058.html
 
Huipputehokas tulevaisuuden kuorma-auto ajaa jo syksyllä Suomen teille

Ei pelkällä sisulla: hybridiuutuuden yhteisteho on 900 hevosvoimaa.

Julkaistu: 4.8. 12:56

Millainen on kuorma-auto, jonka huipputehot on nostettu ihan uuteen luokkaan? Siihen voi tutustua Alahärmässä elokuussa. Uudet hybridikuormurit tulevat Suomen teille syksyn aikana

Sisu Polar Hybrid puuauton ensiesittely tapahtuu vuoden tärkeimmässä kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtumassa Power Truck Show:ssa, Kauhavan Alähärmässä 10.–11. elokuuta. Hybrid Sisuihin pääsee tutustumaan myös elokuun lopussa FinnMetko-näyttelyssä.

Sisu Polar Hybridien myynti alkoi alkuvuodesta. Suomalaisvalmistajan mukaan kauppa on käynyt odotetusti ja vahvasti.

– Joka kymmenes alkuvuonna myydyistä Sisu Rock- ja Timber -malleista on ollut Hybrid-tekniikalla varustettuja. Tämän ansiosta uusia tehopakkauksia nähdään kuluvan syksyn aikana ympäri Suomea, liiketoimintajohtaja Petri Kananen sanoo.

Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 600 kilowattia (900 hv). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3 000 newtonmetriä, ja maksimivääntömomentti 3 600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1 000–1 800.


Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa merkittävästi raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä, valmistaja lupaa.


Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu PowerControl -hallintapaneelista ja erillisestä PowerTouch -näppäimestä.
Energiavarastona käytettävät superkondensaattorit sijaitsevat keskitetysti ohjaamon takana. Ne eivät syö kuormatilaa.

Järjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.

Sisun ilmoituksen mukaan hybridijärjestelmä nostaa malliston teknologialtaan täysin omaan luokkaansa. Suomalaisen autotehtaan innovatiivisuudesta kertovat myös projektin aikana haetut patentit suojaamaan teknologiakehityksen myötä syntyneitä ratkaisuja.

– Vaihtoehtoiset voimalinjat ovat kuljetusalan tulevaisuus, ja Sisulla ne ovatkin jo nyt tarjolla niin Sisu Polar tuotteisiin kuin erikoisajoneuvoihinkin, tuotepäällikkö Teemu Puustinen sanoo

https://www.is.fi/autot/art-2000005776058.html
Linkkasin tämän pölliä ajavalle kaverille, vastaus tuli kahdessa sekunnissa, "ei tee mitään" :LOL:
 
Linkkasin tämän pölliä ajavalle kaverille, vastaus tuli kahdessa sekunnissa, "ei tee mitään" :LOL:

Hassua. Jotenkin ajattelisi maallikkona, että lisäteho ja täysi vääntö nollakierroksilta lähtien olisi hyödyksi puukuorman kanssa.
 
Hassua. Jotenkin ajattelisi maallikkona, että lisäteho ja täysi vääntö nollakierroksilta lähtien olisi hyödyksi puukuorman kanssa.
Luulisi juu. Pöllikuskit ovat niin oma rotunsa etten tiedä mihin jyrkkä mielipide perustuu :) Ajamassaan kaaniassa on 730/3500 tehot joten ei paljoa jää väännöissä. Ei vain taida aivan yhtä alhaalta tulla. Mutta ilman ylimääräisiä hajoavia vielä käytännössä kokeellisia osia :unsure:
 
 
Lensin tuolla Pekingiin toissa joulun alla. Tuosta koneesta ketjuuntui Finnairille ilkeä ongelma. Lentohenkilökuntaa koulutettiin kiireellä. Niinpä kaikkiin Aasian lentoihin ei, hupsista vaan, ollutkaan ylityökieltojen vuoksi henkilökuntaa. Parille läheiselle sukulaiselleni Finnair onnistui myymään viime hetken lipun Peking-Helsinki, vaikka kone ei edes ollut lähtenyt Helsingistä Pekingiin. Vajaa tunti ennen "lähtöä" sitten toimittivat tiedon, että se teidän lentonne on muuten peruttu ja teidät yritetään siirtää jollekin toiselle lennolle. Tai siis ostakaa itse lippunne toiselle lennolle.
 
Pakotteet eivät lopettaneet Suomen suosiota Pietarissa – "kilomummot" kantavat kahvia ja juustoa rajan takaa, pikkupuodit myyvät turkkilaisia vaatteita suomalaisina

Pietarilaiset pitävät suomalaisia tuotteita luotettavina ja laadukkaina.
Suomi on niin hyvä brändi, että sen varjolla myös huijataan.


https://yle.fi/uutiset/3-10348463
 
https://yle.fi/uutiset/3-10352910

Suomen kansantalouden tuotanto oli kesäkuussa tasan kolme prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuotta aiemmin, Tilastokeskus kertoi tiistaina.

Talouskasvu näyttää hidastuneen toukokuusta, sillä toukokuussa tuotanto kasvoi tarkentuneiden tietojen mukaan 3,5 prosenttia vuoden takaisesta.

Etenkin alkutuotannossa eli maa- ja metsätaloudessa kasvua nähtiin runsaasti verrattuna viime kesäkuuhun.

Alkutuotanto kasvoi kesäkuussa noin kymmenen prosenttia, teollisuus ja rakentaminen noin prosentin ja palvelualat noin neljä prosenttia.
 
Suomen kansantalouden tuotanto oli kesäkuussa tasan kolme prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuotta aiemmin, Tilastokeskus kertoi tiistaina.
Suomi on enää sellaiset 3.5% jäljessä vuoden 2008 vauraudesta. Reaalinen BKT taitaa nyt olla vuoden 2008 tasolla, mutta päänuppia kohden ollaan noin 3.5% jäljessä, koska väkiluku on kymmenessä vuodessa kasvanut noin 3.5%.

 
https://yle.fi/uutiset/3-10354809

Suomalaisia Leon kehuu vuolaasti. Me olemme suoria ja ystävällisiä, mutta vaatimattomalla tavalla. Ja se rehellisyys. Leon kertoo suorastaan järkyttyneensä viime Suomen vierailullaan, kun hän havaitsi, miten joku oli jättänyt tietokoneensa ravintolan narikkaan.

– Minä ajattelen, että tietokone, joka jätetään lojumaan, varastetaan 4,5 sekunnissa. Te taas ajattelette, että kukaan ei varasta sitä, koska se kuuluu jollekin toiselle, Leon ihmettelee.

Leonista on ihailtavaa, että suomalaiset eivät ole ainoastaan rehellisiä, vaan olettavat pokkana, että kaikki muutkin ovat.

– Olette varmasti viimeinen paikka maailmassa, jossa asiat ovat näin.
 
YK kiinnostui Suomen satelliittiosaamisesta – ehdottaa teknologian testaamista rauhanturvaoperaatioissa
6151214.jpg


YK on kiinnostunut Suomen teknologisesta osaamisesta ja osaamisen hyödyntämisestä rauhanturvaoperaatioissa.
Uutta teknologiaa tarvitaan muun muassa tilanne- ja paikkatiedon saamiseksi ja esimerkiksi kyberhyökkäysten torjuntaan. Nämä tarkoittavat muun muassa satelliittikuvantamisen ja tekoälyn hyödyntämistä sekä lohkoketju- ja big data -teknologioita.

”Teknologian ja innovaatioiden käyttö on nykyään ehdoton edellytys rauhanturvaajien turvallisuuden ja operaatioiden tehokkuuden takaamiseksi”, kirjoittaa blogissaan kauppa ja kehitys -suurlähettiläs Sinikka Anttila.

Anttilan mukaan YK on erityisen kiinnostunut Suomen teknologisesta osaamisesta tilannekuvan saamiseksi nanosatelliittikuvantamisella sekä tiedon analysoinnista GIS, Big Data ja tekoälysovellusten kautta. Lisäksi suomalainen energia-, vesi- ja kommunikaatioteknologiaosaaminen ovat YK:n kiinnostuksen kohteina.

”Mikäli kyseessä on uusi teknologia, on innovaatioiden soveltuvuus täytynyt todentaa pilotoinnin tai muun demonstraation kautta. YK ehdotti, että Suomi testaisi teknologiaa YK:n kanssa rauhanturvaoperaatioissa”, Anttila kirjoittaa.

Anttila painottaa, että YK-yhteistyö on mahdollisuus suomalaiselle teknologiateollisuudelle. YK on Anttilan mukaan varovainen suorissa yrityskontakteissa hankintasääntöjensä vuoksi, minkä vuoksi liiketoimintamahdollisuuksien avaamiseksi tarvitaan julkisen sektorin, kuten Ulkoministeriön vetoapua.

YK:n rauhanturvatoiminta vastaa suurimmasta osasta YK:n vuosittaisista noin 18 miljardin dollarin hankintamenoista.
(y)
 
Kehitysmaiden lapset saatiin kouluun, mutta he eivät välttämättä opi edes lukemaan – tutkijan mielestä koulutuksen kärkimaa Suomi voisi auttaa, jos uskaltaisi
Pieni Suomi pääsee harvoin loistamaan kehitysprojekteissa pelkällä rahalla, mutta Suomen maine koulutuksen ykkösmaana on kaikkien tiedossa.

6fec866e0b3e4e8f8cab5f2362b0f106.jpg

Peruskoululaiset osallistuivat oppitunnille Waaf Dhuungissa Etiopian somalialueella huhtikuussa 2017. Etiopiaa käytetään usein esimerkkinä kehitysyhteistyön onnistumisesta, ja Suomi on suunnitellut koulutusta siellä.(KUVA: MICHAEL GOTTSCHALK / PHOTOTEK)

Sara Vainio HS
Julkaistu: 18.8. 2:00 , Päivitetty: 18.8. 6:23
MAAILMANPANKIN kehitysraportti on karua luettavaa: Kehitysmaiden koulut ovat pahassa kriisissä, sillä oppilaat eivät opi.

Kouluhankkeita on tähän asti pidetty yhtenä kehitysmaiden ja kehitysyhteistyön suurista onnistumisista. 10–15 vuoden aikana lapset on saatu köyhimmissäkin maissa joukolla koulun penkille. Mutta kun koululaisten taitoja on sitten testattu, on käynyt ilmi, että vaivalla kouluun saadut lapset eivät ole oppineet keskimäärin edes perustaitoja.

”Kuusi vuotta koulua käynyt ei osaa lukea tai laskea yhteen”, kuvailee Maailmanpankin entinen Afrikan alueen inhimillisen kehityksen osaston johtaja Ritva Reinikka.

Hän on professori Hannele Niemen ja opetusneuvos Jukka Tulivuoren kanssa selvittänyt, mitä oppimistuloksistaan tunnettu Suomi voisi asialle tehdä. Raportti julkaistiin torstaina.

”Tässä Suomella on selvä rooli ja asiantuntemus. Tässä voimme auttaa.”

906bdb41d1c8462ba5e280335622034c.jpg

Suomen koulutusvientiä vetävä Ritva Reinikka kertoo, että kehitysmaiden lapset eivät välttämättä opi lukemaan, vaikka istuvat koulussa vuosikausia.(KUVA: AKSELI VALMUNEN / HS)

PIENI Suomi pääsee harvoin loistamaan kehitysprojekteissa pelkällä rahalla, mutta Suomen maine koulutuksen ykkösmaana on kaikkien tiedossa.

Juuri siinä Suomen siis kannattaisi nostaa profiiliaan rohkeasti, Reinikka toteaa.

”Suomeen koulutusjärjestelmään tutustumaan saapuvia ministeridelegaatioita riittää.”

HYPESTÄ huolimatta suomalaiset loistavat poissaolollaan monilla kansainvälisillä foorumeilla, jotka koulutusasioista päättävät, Reinikka kertoo.

”Miksei Suomi ole mukana pääfoorumeilla?” hän ihmettelee.

”Suomi tulee siellä koulutusasioissa aina esille, joka päivä, jokaisessa kokouksessa. Mutta meistä puhuvat muut, suomalaisia ei näy.”

Koulutus ei ole edes yksi Suomen oman kehitysyhteistyöohjelman virallisista painopisteistä.

Reinikan mielestä kyse on rohkeuden puutteesta tilanteessa, jossa ei kannattaisi himmailla.

”Meillä on jotain, mitä maailmalla aina halutaan ja tarvitaan.”

Yrityspuolella koulutusvientiä on alettu Suomessa hiljalleen tukea ja nostaa esiin.

Reinikka toivoisi, että yritysten koulutusvientiä ja kehitysyhteistyötä tekevät tahot alkaisivat tehdä lisää yhteistyötä. Samat ihmiset voisivat esimerkiksi osallistua projekteihin molemmissa leireissä.

”Ne, jotka hakevat tuottoja, ja ne, jotka ajavat kehitystä, tekevät erillään samaa asiaa”, Reinikka harmittelee.

”Siinä ei ole pienessä maassa järkeä.”

SUORAAN suomalaisia koulutusasiantuntijoita ei voi alkaa viedä kehitysmaihin ottamaan Suomen uusimpia innovaatioita käyttöön.

Hieman kohdemaasta riippuen kouluista saattavat puuttua esimerkiksi pulpetit tai jopa opettajat. Kulttuurierotkin luovat omat ongelmansa.

”Jos täällä joku on hyvä Suomen systeemin tuntija, se ei vielä riitä kansainvälisessä kontekstissa. Täytyy tuntea myös paikalliset olosuhteet”, Reinikka sanoo.

”Systeemiä ei voi siirtää toiseen maahan.”

Hän antaa esimerkin: Etelä-Afrikassa yritettiin ottaa käyttöön yhtä Suomen koulujärjestelmän ihailtua kulmakiveä: opettajien laajaa autonomiaa. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että opettajat luovat pitkälti itse opetuksensa sisällön. Kokeilu meni mönkään: oppimistulokset eivät parantuneet, pikemminkin päinvastoin.

”Opettajilla ei siellä ole samanlaista koulutusta ja vastuuntuntoa kuin täällä”, Reinikka huokaa.

e2e3e06c4c50493fb3d09c6f18cb6093.jpg

Oppilas odotti koulukyytiä Kwa Ndengezissä Etelä-Afrikassa kesällä 2017. (KUVA: ROGAN WARD / REUTERS)

Mosambikissa taas kävi ilmi, että vajaa puolet koulupäivistä vietettiin kokonaan ilman opettajaa – he vain eivät tulleet paikalle.

Hyviäkin esimerkkejä löytyy. Suomi on tukenut koulutusta muun muassa Etiopiassa, jota usein käytetään esimerkkinä kehitysyhteistyön onnistumisesta.

KEHITYSMAIDENoppimiskriisiin olisi puututtava nopeasti, Reinikka painottaa. Jos useisiin maihin kasvaa uusi sukupolvi, joka ei osaa lukea ja laskea, vaikutukset ovat valtavia.

Kun lapset on kerran houkuteltu kouluun, eikä luvattuja tuloksia näykään, perheet voi olla vaikeaa, jopa mahdotonta vakuuttaa uudelleen.

”Ajatelkaa, mikä satsaus se on niiltä lapsilta ja vanhemmilta sekä ajassa että rahassa, että lapsi menee kouluun.”

REINIKAN mielestä Suomen vahvuus koulutusviennissä on oman menestyksen lisäksi samastuttava tarina. Siitä ei ole kauan, kun köyhässä ja kouluttamattomassa Suomessa ryhdyttiin kaavailemaan peruskoulua.

Täällä uudistus todella tuotti tulosta, ja tätä viestiä kannattaa nyt viedä eteenpäin seuraaville nousijoille.

”Ei sanota, että katsokaa, me olemme mahtavia, vaan kerrotaan, millainen taistelu se oli.”

Peruskoulu yksin ei tietenkään tehnyt Suomesta Suomea, mutta valtava vaikutus sillä oli.

”Aina ajattelin itsekin toimistossani Valkoisen talon naapurissa Washingtonissa, että kuinka suomalaisesta tytöstä maalta voi tulla johtaja Maailmanpankissa”, Reinikka sanoo.

”Vastaus on koulutus.”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005795188.html
 
Uusi halpa akku haastaa li-ionit - ei syty palamaan, perustuu suolaan ja jätemateriaaleihin
BroadBit18650_1.jpg

Käsintehty. Broadbitin akkujen raaka-aineet ovat tavallinen suola ja erilaiset jätemateriaalit.

Broadbit on kehittänyt uudenlaisen, entistä edullisemman akun, joka ei syty palamaan.
Akku perustuu natriumkloridiin eli tavalliseen suolaan. Lisäksi raaka-aineiden joukossa on halpoja jätemateriaaleja kuten hiiltä, hiekasta saatavaa piidioksidia ja öljyjalostuksen sivutuotetta rikkiä.
”Idea syntyi tarpeesta tehdä akku, joka on turvallinen, edullinen ja skaalautuva. Yhdistelimme sopivia aineita, jotka täyttivät vaatimuksemme. Näin löytyi sopiva yhdistelmä”, sanoo toimitusjohtaja David Brown.


Yritys on vielä tutkimus- ja kehitysvaiheessa ja valmistaa akut itse käsin Espoossa alusta loppuun. Tuotantolinjan rakentaminen on työn alla.
Lopullinen tavoite on, että Broadbit valmistaa tarvittavat komponentit ja ulkopuolinen taho kokoaa akut. Näin komponenttiosaaminen säilyy yrityksen omissa käsissä.

Broadbit
Mitä tekee: Kehittää uudenlaista akkuteknologiaa
Perustettu: 2015
Liikevaihto: 20 000 euroa (2017)
Työntekijät: Viisi
+ Mahdollisuudet: Akkumarkkinan suuri koko
- Uhat: Kilpajuoksu ajan ja teknologian kehityksen kanssa


Uuden akkuteknologian edullisuus perustuu halpoihin raaka-aineisiin ja yksinkertaisiin valmistusmenetelmiin. Brownin mukaan akun hinnasta tulee halvempi verrattuna li-ion akkuihin.
”Akuissamme on korkea energiatiheys, eli samaan työhön tarvitaan vähemmän akkuja.”
Käytännössä niillä voidaan korvata li-ion akut esimerkiksi sähköautoissa ja lyijyhappoakut esimerkiksi perinteisissä starttimoottoreissa.
Parhaillaan on käynnissä yhteistyö Airbusin kanssa liittyen sähkölentokoneisiin. Yhteistyökumppaneita on eri puolilla maailmaa Japania myöten.

Aluksi yritys keskittyy 18650-akkukennoihin. Tavoitteena on tuottaa materiaalia vuoden kuluttua yhteen kennoon sekunnissa ja nostaa sen jälkeen tuotanto 10–20 kennoon sekunnissa.
”Tavoitteemme on korvata li-ionakut kymmenessä vuodessa”, Brown sanoo.
Hänellä ei ole tiedossa, että joku muu yritys kehittäisi samanlaiseen kemiaan perustuvia akkuja, vaikka kilpailevia akkukehittäjiä onkin runsaasti.
Vielä pitää ratkaista muutamia teknisiä ongelmia, jotta akut saadaan sopiviksi esimerkiksi sähköautoihin.
Työn alla on erityyppisiä akkuja, joissa suhteet energian, virran ja hyötysuhteen välillä vaihtelevat. Niiden latausajat vaihtelevat viidestä minuutista puoleen tuntiin.
”Yritämme yhdistää jokaisen parhaat ominaisuudet, mutta se ei tapahdu päivässä.”
Yritys toivoo pääsevänsä markkinoille jo ensi vuoden puolivälissä. Komponenttien kuten elektrolyyttien myynti voisi alkaa jo tämän vuoden lopulla
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös Kiinalla olevan suurimmat rare-earth materiaali varannot? Voivat olla varsin kiinnostuneita noista kilpailevista materiaaleista. Enkä edes mene kaikenlaiseen tuotteiden yms. kopioimiseen.
 
Huipputehokas tulevaisuuden kuorma-auto ajaa jo syksyllä Suomen teille

Ei pelkällä sisulla: hybridiuutuuden yhteisteho on 900 hevosvoimaa.

Julkaistu: 4.8. 12:56

Millainen on kuorma-auto, jonka huipputehot on nostettu ihan uuteen luokkaan? Siihen voi tutustua Alahärmässä elokuussa. Uudet hybridikuormurit tulevat Suomen teille syksyn aikana

Sisu Polar Hybrid puuauton ensiesittely tapahtuu vuoden tärkeimmässä kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtumassa Power Truck Show:ssa, Kauhavan Alähärmässä 10.–11. elokuuta. Hybrid Sisuihin pääsee tutustumaan myös elokuun lopussa FinnMetko-näyttelyssä.

Sisu Polar Hybridien myynti alkoi alkuvuodesta. Suomalaisvalmistajan mukaan kauppa on käynyt odotetusti ja vahvasti.

– Joka kymmenes alkuvuonna myydyistä Sisu Rock- ja Timber -malleista on ollut Hybrid-tekniikalla varustettuja. Tämän ansiosta uusia tehopakkauksia nähdään kuluvan syksyn aikana ympäri Suomea, liiketoimintajohtaja Petri Kananen sanoo.

Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 600 kilowattia (900 hv). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3 000 newtonmetriä, ja maksimivääntömomentti 3 600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1 000–1 800.


Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa merkittävästi raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä, valmistaja lupaa.


Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu PowerControl -hallintapaneelista ja erillisestä PowerTouch -näppäimestä.
Energiavarastona käytettävät superkondensaattorit sijaitsevat keskitetysti ohjaamon takana. Ne eivät syö kuormatilaa.

Järjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.

Sisun ilmoituksen mukaan hybridijärjestelmä nostaa malliston teknologialtaan täysin omaan luokkaansa. Suomalaisen autotehtaan innovatiivisuudesta kertovat myös projektin aikana haetut patentit suojaamaan teknologiakehityksen myötä syntyneitä ratkaisuja.

– Vaihtoehtoiset voimalinjat ovat kuljetusalan tulevaisuus, ja Sisulla ne ovatkin jo nyt tarjolla niin Sisu Polar tuotteisiin kuin erikoisajoneuvoihinkin, tuotepäällikkö Teemu Puustinen sanoo

https://www.is.fi/autot/art-2000005776058.html
Katselin joltain kanavalta videota missä hybrid vastaan normi mäennousussa,En löytänyt tähän hätään,mutta Hybriditsi mäni menojaan ja toisen sijan sai "normi".
 
Back
Top