Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Katselin joltain kanavalta videota missä hybrid vastaan normi mäennousussa,En löytänyt tähän hätään,mutta Hybriditsi mäni menojaan ja toisen sijan sai "normi".
Tästä Sisusta oli täällä jo aiemminkin puhetta ja joku tiesi puurekan kuskin sanoneen, että ei mitään käyttöä. Itse tuossa kuulin harvesterikuskilta, että päin vastoin. Useimmat kalustoa uusivat odottavat tätä todella innoissaan ja etenkin talvitestejä.
 
Katselin joltain kanavalta videota missä hybrid vastaan normi mäennousussa,En löytänyt tähän hätään,mutta Hybriditsi mäni menojaan ja toisen sijan sai "normi".

Eniten tuollaisessa testissä kiinnostaisi talvi/liukas/hiekka/sora -testit. Meinaan, että tokihan se tehokkaampi paremmin vetää, kun vain pitoa riittää. Mutta mitenkäs liukkaalla? Onko tuossa hybridissä esim. kaikki akselit vetäviä tai jopa kaikki pyörät erikseen vetäviä? Toivoisin ainakin, että tuollaisessa edistyksellisessä laitteessa ei oltaisi tyydytty perinteiseen voimansiirtoon.
 
Try to pinpoint the location of Europe’s biggest tech event and its biggest hackathon and the likelihood is that Helsinki, the Finnish capital, wouldn’t be top of your list. But the city is full of surprises, and the country is booming. 2017 was a record-breaking year for Finnish startups, with companies earning €349 million in funding. Foreign cash is flowing into the country, too: the amount of international funding has increased tenfold since 2010. “There is really something happening in the north,” says Pauliina Martikainen, co-founder of Wave Ventures, a pre-seed funding agency.
https://www.wired.co.uk/article/best-startups-in-helsinki-2018

Tiesin noista startupeista vain yhden, Varjon, muut oli mulle tuntemattomia mutta silti mielenkiintoisia.
 
Suomen vienti Saksaan kasvoi 30% ensimmäisen vuosineljänneksen aikana (en tosin tiedä onko takana jotain yksittäisiä suuria kauppoja).


Saksasta on tuotuun Suomeen autonosia, jotka on laitettu täällä kasaan Uudessakaupungissa, ja viedään sitten valmiina mersuina takaisin Saksaan.

Ei siinä mitään, hyvä että Uusikaupunki työllistää, mutta viennin nettoarvo / arvonlisä on aika paljon vähäisempi.
 
VTT Technical Research Centre of Finland and mobile giant Nokia have joined forces to determine how 5G networks can transmit information to and from vehicles while on the road. To do this, they are testing the capabilities of 5G network technologies when combined with VTT’s robot car, called Martti.

The research is the combined effort of a consortium of Finnish companies and research institutes, including VTT and Nokia. As part of the 5G-SAFE project, researchers are studying what kind of novel road safety services, such as road condition and real-time incident information, 5G will enable for supporting autonomous driving.

These road safety services will rely on sensors and Internet of Things (IoT) devices to collect data from a robocar’s LiDAR, radar, video systems and roadside infrastructure such as weather stations, traffic cameras, and traffic lights. These devices will communicate over 5G networks to cloud-based services and algorithms for processing information and alerts to other vehicles in the area.
https://spectrum.ieee.org/tech-talk...f-5g-networks-in-autonomous-vehicles-explored Nice :)
 

We are undeniably using up what little remains of Earth’s petroleum, and because of that, it’s getting expensive. To reduce fuel costs, shipping companies are turning back to sailboats. Yes, seriously. Sailboats. But they don’t look like any sails you’ve seen before.

You know sails – most of the time big rectangle things, sometimes big triangle things, almost always (but not always-always) made out of cloth. But while those things in the top gif don’t look like your normal sails, that’s what they are. They just don’t work like any sail you’ve ever seen before.

Most sails you’ve seen rely on the wind directly acting against them to provide propulsion. But these new types of sails, known as “rotor sails” rely on a physics principle called the Magnus Effect.
https://jalopnik.com/this-is-a-sailboat-and-those-are-sails-1828740311

And while all of this is seemingly magical and great, it’s easy to dismiss the rotor sail as one of those fanciful technologies that you read about somewhere as a “concept” that never actually gets used. Sure, the Finns can put it on one ship, but that’s usually it.

Not the case here, however. That’s because the world’s largest shipping company, Maersk, is installing it on one of its ships, the Pelican (with video of the installation here), the Wall Street Journal reports:

Danish giant Maersk Tankers said Thursday it has installed 100-foot-tall rotating cylinders on one of its product tankers, adding devices that are effectively high-tech sails that could cut the vessel’s fuel bill by up to 10%. If the system proves out during testing, Maersk could use the technology on dozens of ships in its 164-tanker fleet.​
The WSJ notes that Maersk spends over $3 billion on fuel a year, so a 10 percent reduction fleet-wide could result in massive savings, more than enough to cover the cost of up to €2 million of installing rotor-sails on a ship.
 
Mighty Finlandin sivulta poimittu:

”Puolustusvoimat kuvaa Tähtiteatterin kanssa fiktiivistä elokuvaa, jossa reservistä kutsuttu joukkue joutuu sotatoimiin. Filmin tarkoituksena on havainnollistaa, miten eri tavoin suomalaissotilaiden psyyke reagoi sotatilanteeseen, sen rajuihin rasitteisiin ja kuinka tilanteista selvitään. Elokuva on työnimeltään Tulikaste 2 ja kuvauspaikkana on Vekaranjärvi ja siviiliosiot kuvataan Järvenpäässä. Elokuva on näiden tietojen mukaan täysipitkä ja kuvaaminen on aloitettu elokuussa.”
 
Taas kävi muuan maailman mahtavista kehumassa Suomea, ja uusi tutkimus säestää – olkaamme tyytyväisiä
Maanantai 1.10.2018 4:00 / Muokattu 30.9.2018 16:24 / Suomenmaa Pääkirjoitus

Muuan Barack Obama teki pikavisiitin Helsinkiin, valloitti mieliä ja kehui Suomea.


”Olen ihaillut Suomea kauan. Sen lisäksi, että teillä pelataan hienoa jääkiekkoa, maanne on tutkitusti maailman onnellisin!”

Obama käyttikin Suomea myös esimerkkinään:
”Suomi on onnellinen siksi, että teillä on suhteessa vähemmän epätasa-arvoa. Ajatelkaa nyt: maanne köyhin lapsi pääsee maailman parhaimpaan kouluun.”

PARI PÄIVÄÄ Obaman vierailun jälkeen Suomeen levisi uutinen tiedelehti Lancetin julkaisemasta uudesta ”inhimillisen pääoman vertailusta”. Sen mukaan Suomi on edelleen ykkönen, yhtä lailla kuin edellisessä vertailussa, joka oli vuodelta 1990.

Muut etevimmät maat olivat nyt Islanti, Tanska, Hollanti ja Taiwan. Mukana vertailussa oli 195 maata.

Inhimillistä pääomaa mitattaessa tarkastellaan väestön koulutustasoa, pääsyä koulutuksen piiriin, taitoja ja terveyttä.

Vankkojen aiheiden vertailu siis.

Suomi on maailman parhaimmistoa – eikä se ole valeuutinen.

KUIN yhteenvetona edellisiin Tilastokeskus julkaisimuutama viikko sitten (31.8.) uuden, päivitetyn listauksensa aiheesta ”Suomi maailman kärjessä”. Kannattaakin käydä lukemassa. Siitä saa aineistoa vaikka politiikkakeskusteluihin.

Luettelo on pitkä. Siinä on 98 erilaista tutkimusta ja selvitystä, joissa Suomi on maailman parhaimmistoa. Jos ei ykkönen, niin mitali- tai pistesijoilla ainakin.

Maailmalla tämä tiedetään, sillä Tilastokeskuksen listaamat tutkimukset ovat kansainvälisiä ja arvostettuja. Ne eivät ole valeuutisia. Suomesta otetaankin nykyisin paljon oppia. Tutkijat, journalistit ja poliitikot käyvät kyselemässä, miten ihmeessä täällä kaikki näin hyvin tehdään.

JA hyvä on, että käyvät. Esimerkiksi Obaman mainitsema huomio koulutuksen tasa-arvosta on koko maailman tulevaisuudelle ensiarvoisen tärkeää. Kaikille – varallisuuteen, sukupuoleen tai asuinpaikkaan katsomatta – on taattava yhtäläiset mahdollisuudet.
Sillä tavoin pieni Suomi näyttää hyvää esimerkkiä.

Mutta voimme me itsekin ottaa oppia ulkomaiden huomiosta ja Tilastokeskuksen listauksista. Ainakin voisimme huomata sen, että poliitikot ja viranhaltijakunta, jotka ovat asioitamme hoitaneet, ovat tehneet työnsä hyvin. He ansaitsevat kiitokset ja kansakunnan arvostuksen.

Tosin Suomi varjelee valittamisen oikeuttakin kultamitalin arvoisesti. Tilastokeskus näet kertoo, että suomalaisilla on maailman eniten henkilökohtaista vapautta ja valinnan vapautta. Saamme vaikka olla ihan mitä mieltä tahansa.

Mutta sitä voisi toivoa, että arvostelussamme olisimme kohtuullisia ja muistaisimme, että monissa asioissa olemme jo nyt maailman kärjessä.
 
Tämä sopisi muihinkin ketjuihin, mutta tänne erinomaisesti:

Suomea suitsutetaan Ruotsissa: He ovat Pohjolan vartijat

Kasperi Summanen | 13.10.2018 | 08:19- päivitetty 13.10.2018 | 12:16

Suomen maavoimien valmiutta on kehitetty merkittävästi viime vuosina.

Ruotsin puolustusvoimien tutkimuslaitos FOI:n syyskuussa julkaistun raportin mukaan Suomen maavoimat kykenee vastaamaan hybridiuhkiin paremmin kuin useimmat muut Euroopan armeijat.

Tästä löytyvän raportin mukaan Suomen puolustusvoimien on täytynyt Itämeren alueen heikentyneen turvallisuustilanteen vuoksi parantaa valmiuttaan ja lyhentää joukkojen liikekannallepanon vaatimaa aikaa. Tässä on ruotsalaisten mukaan onnistuttu pääosin hyvin. Suomen maavoimia luonnehditaan raportin otsikossa ”Pohjolan vartijoiksi”.

”Siinä missä sen Pohjoismaiset naapurit ovat siirtyneet kevyempiin ja rauhanturvatehtäviin paremmin sopiviin ammattiarmeijoihin, on Suomen armeija säilyttänyt suuren yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan reservin ja keskittynyt aluepuolustukseen”, tohtorit Michael Jonsson ja Johan Engvall kirjoittavat.

Raportissa käydään läpi Suomen maavoimien kokoonpanoa, rakennetta ja joukkojen sijoittelua sekä viimeisten vuosien uudistuksia. Maavoimien valmiuden todetaan kärsineen tilapäisesti vuosina 2012-2015 tehdyistä säästöistä.
”Maavoimien on itse asiassa kerrottu kyenneen mobilisoimaan lyhyellä varoitusajalla vain muutaman joukkueen erikoisjoukkoja niihin aikoihin, kun Venäjä valloitti Krimin”, raportissa kerrotaan.

Michael Jonssonin ja Johan Engvallin mukaan Suomi otti opiksi Krimistä. Valmiuden parantamisesta tuli Ukrainan sodan alettua vuonna 2014 tärkeä prioriteetti. Suomen kerrotaan soveltavan nyt Krimin oppeja realistiseksi ratkaisuksi.

Raportissa listataan sittemmin tehtyjä toimia kuten esimerkiksi valmiusyksiköiden luominen ja lainsäädäntömuutokset, jotka laajensivat asevelvollisten mahdollisuuksia osallistua mahdollisten nopeasti syntyvien uhkien torjuntaan. Maavoimien parantunut valmiuskyky on raportin mukaan näkynyt viime aikojen harjoitustoiminnassakin.

”Valmiusyksiköt ja harjoitukset joihin ne osallistuvat edustavat maavoimien kykyä vastata ’nopeasti eskaloituviin kriiseihin’, tämä on kiertoilmaus hybridisodalle. Nopeat reagointiajat ja kyky liikkua helikoptereilla tarkoittavat, että valmiusyksikköjä voidaan lähettää kaikkialle maassa ja niillä on tarpeeksi omaa tulivoimaa ja kestävyyttä ottaa yhteen jopa raskaasti aseistetun vastustajan kanssa”, Jonsson ja Engvall arvioivat.

Raportissa kiitellään valmiusyksiköiden lisäksi myös valmiusprikaatirakennetta ja rajavartiolaitoksen ja puolustusvoimien roolitusta mahdollisessa konfliktitilanteessa. Raportin mukaan rajavartiolaitos integroitaisiin sodassa puolustusvoimiin. Ruotsalaisarvion mukaan rajavartioston henkilöstö olisi liikkumiskykyinen ja tehokas lisä puolustusvoimiin sodassa.
”Huomionarvoista on myös, että rajavartiolaitoksella on oikeus käydä demilitarisoidulla ja strategisesti tärkeällä Ahvenanmaalla”.

Raportissa todetaan joidenkin olevan sitä mieltä, että Suomen armeijasta on tullut eräs Euroopan parhaista huomattavan taistelukyvyn mobilisoinnissa lyhyellä varoitusajalla. Suomen haasteena mainitaan kykyjen ja puolustusmateriaalin kehittämisen ja modernisoinnin jatkaminen budjettirajoitusten puitteissa.
– Se, että viiden miljoonan asukkaan maa kykenee kaikesta huolimatta tuomaan kentälle Venäjää lukuun ottamatta Pohjois-Euroopan suurimmat maajoukot, on ymmärettävästi ylpeyden aihe ja yhä huojentavampaa sen naapureille, raportti summaa.

https://www.verkkouutiset.fi/suomea-suitsutetaan-ruotsissa-he-ovat-pohjolan-vartijat/
 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005864406.html
Martti Mäkinen oli paikalla, kun väitetyt Mainilan laukaukset ammuttiin 1939 – tänään hän täyttää sata vuotta ja aikoo luopua autoilusta

Tänään sata vuotta täyttävä Martti Mäkinen luopuu ajokortistaan varmuuden vuoksi. (KUVA: Juha Sorri)
Julkaistu: 15.10. 7:05

Martti Mäkinen.PNG

Tänään sata vuotta täyttävä Martti Mäkinen oli myös paikalla, kun väitetyt Mainilan laukaukset ammuttiin 1939. Nyt on aika luopua autoilusta, mutta yömyssy pysyy yhä ohjelmassa.
VIELÄKIN kuuluu väitteitä, että talvisodan syttyminen oli Suomen syytä. Että suomalainen tykistö olisi 26. marraskuuta 1939 surmannut neljä neuvostoarmeijan sotilasta ampumalla laukauksia rajan taakse Mainilaan.

Alkaa olla hankala löytää ihmisiä, jotka voisivat asiassa todistaa. Paitsi että Jyväskylän Tikkakoskelta löytyy yksi, maanantaina sata vuotta täyttävä Martti Mäkinen.

– Meillä oli tykistö rajan tuntumassa, mutta emme olisi edes voineet ampua sieltä Mainilaan saakka. Matkaa 12 kilometriä, mutta tykkiemme kantosäde oli vain seitsemän kilometriä, Mäkinen kertoo.

Mäkinen on saanut jakaa sotamuistojaan useissa yhteyksissä. Sanavalmis reservin kersantti on kysytty hahmo monissa paikoissa. Erityisen paljon hän on tehnyt koululaisvierailuja.


Martti Mäkinen koki sodan eturintamalta. (KUVA: Martti Mäkisen kotialbumi)
TÄHÄN saakka Mäkinen on kulkenut tilaisuuksiin autolla. Mutta nyt se loppuu. Mies pitää päätöksensä ja luopuu ajokortistaan satavuotispäivänään.

Varmuuden vuoksi.

– Sitä on oppinut näkemään, että joku luulee olevansa vielä oikein hyvässä kunnossa – eikä tajua, että niin älli kuin kaikki muukin jo vähän keikahtaa, Mäkinen perustelee.

– Minulla ei ole toistaiseksi ollut vaikeuksia, mutta mieluummin lopetan kunnialla kuin kunniattomasti.

Vielä kuukausi sitten Mäkinen ajeli lähes 300 kilometriä pääkaupunkiseudulle jälkikasvua tapaamaan. Kilometrejä on kertynyt vielä viime aikoinakin noin 8 000 vuodessa.

MÄKISEN autoiluhistoria on muutakin kuin rauhallista körröttelyä. Nelikymppisenä hän voitti Päijänteen ST- eli suunnistustarkkuusajon. Palkinnoksi hän sai nykyisin harvinaisen Omega Speedmaster -kellon, jota ”kuukelloksikin” kutsutaan.

Kello myytiin tänä vuonna huutokaupassa. Kauppahinnaksi tuli 36 000 euroa.

– Nyt voin elää eläkepäiviä vähän lokoisemmin. Vaikka olisihan sillä summalla saanut uuden, hyvän autonkin.

Sopeutuminen autottomaan elämään ei tule olemaan helppoa.

– Onhan se täydellinen elämänmuutos. Sitä on aina oppinut ajamaan pienemmätkin matkat – senkin takia, että astma on vaivannut jo kymmenkunta vuotta.

ASTMAN vuoksi kävely on hidasta. Lähimpään kauppaan on 300 metriä ja tuttuun ruokalaan 500 metriä. Edessä on jonkinlaisen vanhuksille sopivan työnnettävän menopelin hankinta.

– Ellen sitten innostu hankkimaan jotain mopoautoa! No, en varmaankaan.

Monet Mäkisen muistot kantavat lapsuusvuosiin Äänekoskelle. Eräs erityinen osoitus Mäkisen sinnikkyydestä liittyy koulunkäyntiin.

Kansakoulun päätyttyä 1931 Mäkisen isä ei halunnut poikaansa kalliiksi luulemiinsa jatko-opintoihin. Mäkinen päätti, että vuoden päästä hän kouluun menee, omilla rahoillaan.

– Silloin pojat tekivät bisnestä kastemadoilla. Keräsimme keväällä matoja pellon reunoilla olleisiin suuriin tiinuihin ja ruokimme niitä ruisjauhoilla ja vesiheinällä.

KAUPPA kävi, sillä matoja tarvittiin runsaasti pitkäsiimakalastukseen. Mäkinen muistaa, että sadan madon erä maksoi kolme markkaa (nykyrahassa hieman yli euron).

Matojen lisäksi Mäkinen teki mustikkakauppaa, pyrki yhteiskouluun ja pääsi. Rahoilla Mäkinen sai maksettua kaikki oppikirjat ja muut tarvikkeet.

– Isä ei tiennyt, että olin koulussa. Olin sopinut äidin kanssa, ettei puhuta asiasta mitään. Isä oli tehtaalla kolmivuorotyössä ja ihmettelihän se vähän töistä tullessaan, että missä se poika mahtaa olla, kun ei ole koskaan kotona.

– Tenkkapoo tuli vasta, kun piti maksaa lukukausimaksu. Ei voinut muuta kuin mennä isälle puhumaan.

Vuoden takainen kielto mennä kouluun oli painanut isän sydäntä. Maksu maksettiin, ja Martti-poika sai jatkaa opintoja.

TALVISOTA etulinjassa oli kovaa aikaa. Mäkinen palveli Kannaksella tykistön tulenjohtueen puhelinryhmän johtajana.

Kerran hengenlähtö oli todella lähellä.

– Olin jyrkän penkan päällä, kun ammus tuli penkan juureen. Jos olisin ollut tasaisella, olisin menettänyt jalkani. Pökerryin, kun hongan alaoksa meni poikki ja putosi kypärän päälle. Kaverit näkivät minun kaatuvan ja sukelsivat korsuun. Sain vain vähän vertavuotaneen haavan, kun sirpale osui kulmakarvan alle.

Mutta nyt on aika astua toiselle sadalle. Pitkän iän syy on arvoitus, mutta jokailtaisesta yömyssystä Mäkinen ei arvele ainakaan haittaa olleen.

– Ehkä kymmenen vuotta sitten yksi tuttu lääkäri suositteli sitä minulle. Hän kertoi, että viimeaikaisten tutkimusten mukaan yömyssy on terveellinen.

– Konjakkiahan sen pitäisi virallisesti olla, mutta brandy on samaa ainetta ja ajaa saman asian.
Terho Vuorinen

Vielä on elossa niitä ihmisiä joiden ansiosta saadaan nauttia vapaasta Suomesta.
 
Todella hieno video Islannin uudelleen metsittämisestä, upeita maisemia. Suomalainen metsäosaaminen on keskeisänä tuossa EUFORGEN (European Forest re-Generation) -projektissa, myös Islannissa.
ps. Islannissa istutetaan nyt siis noin 3 miljoonaa taimea vuodessa, vertailun vuoksi Suomessa luku on noin 150 miljoonaa/ vuosi, +/- 10%...

 
Hiljaiseksi vetää... :salut:

Vaviskaa Pappa-tunturit ja Soliferit! Seija, 79, on selättänyt kolme aivoinfarktia ja elvyttänyt toistasataa mopoa - ”En malta lopettaa”

Tänään klo 19:43

Marraskuussa 80 vuotta täyttävä Seija Sivula oppi jo nuorena työn merkityksen. Erityisesti mopojen maailmasta nauttiva teräsrouva on myös selättänyt kolme aivoinfarktia sekä muita vastoinkäymisiä.
dc4cbaa9a6a8966d211c47019d650c9b20ae89e3202c31c046a772505ac14337.jpg

dc4cbaa9a6a8966d211c47019d650c9b20ae89e3202c31c046a772505ac14337.jpg


Teräsrouva puuhailee edelleen tiiviisti pajallaan.
Keski-Pohjanmaalla sijaitsevassa Perhon kunnassa asuva Seija Sivula toivottaa vieraan tervetulleeksi hymysuin.
– Hörpätäänpäs kahvia ennen pajalle menoa. Ei syödä kuitenkaan liikaa makeaa, etteivät kilot pääse karkaamaan, sillä se ei ole hyväksi terveydelle, Sivula muistuttaa.

Kahvittelun jälkeen Sivula kertoo ytimekkäästi näkemyksensä moottorilla toimivista kulkupeleistä.
– Kaikkihan ne ovat ihmisen tekemiä. En näe mitään estettä sille, että kuka tahansa asiaan perehtynyt voisi niitä korjata.Minulle tämä taito on kertynyt pääasiassa tekemisen ja siitä oppimisen kautta.

Sivula on lähes varma, että hän saa kuntoon kaikenlaiset kulkupelit, kunhan niitä ei tarvitse liittää tietokoneeseen vian määritystä varten.
– Kyllä se onnistuu, olen korjannut mopojen lisäksi niin autoja kuin traktoreita. Voi myös sanoa, että paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun ensimmäisestä korjaamastani traktorista valuivat vedet talvipakkasella ulos, ja hevonen oli valjastettava työhommiin, Sivula nauraa.

Toistasataa mopoa
0a1d0b1302382faf201b7e204cd25be7da4c5046a7276539b83747ca13e907c6.jpg

0a1d0b1302382faf201b7e204cd25be7da4c5046a7276539b83747ca13e907c6.jpg

Tallissa on tälläkin hetkellä useita valmiita mopoja.
Keskustelun lomassa tarmokas rouva opastaa vieraansa öljyltä tuoksuvaan valtakuntaansa, eli mopopajalle. Juuri mopot ovat ottaneet lähtemättömän paikan hänen sydämestään. Pajan suojissa ovat Sivulan käsissä saaneen uuden elämän esimerkiksi legendaariset Pappa-Tunturit, Jupiterit, Soliferit sekä saksalaiset ”Syntoppit”, eli Zündappit.
– Olen saattanut toimintakuntoon toistasataa eri-ikäistä mopoa. Olen myös rakentanut itse nelisenkymmentä mopoa pelkän rungon raakileen ympärille.
– Monet rakentamistani mopoista ovat myös päätyneet museorekisteriin. Tälläkin hetkellä myyntiä odottaa muutamia valmiita mopoja, Sivula kertoo.
Osat mopoihin Sivula hankkii monista paikoista kuten rompetoreilta sekä netin välityksellä.
– Seuraan koko ajan jos jotain vaikeammin hankittavia vanhojen mopojen osia on saatavina.

Vaikka olen jo vähentänyt mopohommia melkoisesti, en malta vielä kuitenkaan lopettaa. Silti kokonaisen mopon rakentaminen on niin suuri urakka, etten tiedä lähdenkö enää sellaiseen.
Sivula on myös jonkin verran maalannut mopoja, mutta se puoli on nykyisin jäänyt.
– Se vaatisi aivan oman huoneen, eli en enää maalaa. Tämmöisiä sitä on kuitenkin tullut sillä saralla tehtyä, sanoo perholaisrouva nostaen täydellisesti maalatun mopon bensatankin hyllyltä.

Mopomestari sanoo vaatimattomasti tarjoavansa kulkupeleille nykyään pääasiassa ensiapua.
– Hiljattain soitti mies, joka kertoi meinanneensa kuolla mopon etupään rattaan mentyä jumiin.Hänen onnensa oli alhainen vauhti, joka pelasti pahemmalta. Minä taas päätin tietysti auttaa miestä hädässä, ja laitoin mopon kuntoon.

Itse Sivula ei kuitenkaan enää aja mopolla, sillä polvivaivat estävät päristelyn.
– Liikun sen sijaan mönkijällä. Sillä on kätevä ajella metsässä katselemassa maisemia.

Työntekoa
f83f3d608f26430438e7d412503017450a4ac9070e7389b3e283642dd7d0870a.jpg

f83f3d608f26430438e7d412503017450a4ac9070e7389b3e283642dd7d0870a.jpg

Seija Sivulalle mopot ovat intohimo.

Kyyjärvellä syntynyt Seija oppi työnteon jo nuorena. Hänen isänsä nosti tyttärensä hevosen suitsiin vasta kuusivuotiaana.
– Istuin koli- eli rautarattaissa häkkisängyssä pidellen suitsia. Se oli tuolloin välttämätön pakko, sillä muutimme tuolloin kahdentoista kilometrin matkan uuteen kotiin.Vain kaksi vuotta myöhemmin opin myös karjanhoidon ja lypsämisen pariin.
– Nuorena tuli tutuksi myös karhitseminen. Muistan kuinka isä ohjeisti, ettei jalkoja saa laittaa lavan ulkopuolelle, eikä kiven päälle saa ajaa. Ajoin hevosella myös muun muassa tukkeja metsästä, sillä jokaisen oli pakko tehdä kaikki voitava perheen eteen, Sivula muistelee.

Vuosien karttuessa Seija perusti oman perheen, leipä tuli maantaloudesta sekä muista töistä.Hän myös ajoi postia reilun parinkymmenen vuoden ajan.
– Se tapahtui pääasiassa mopolla.Autojakelu tuli mukaan vasta matkan kasvettua vajaaseen seitsemäänkymmeneen kilometriin päivässä.

Seijan palo työtä kohtaan on kulkenut mukana läpi elämän.Hänen lapsensa ovat myös joutuneet rauhoittelemaan rivakkaa tahtia.
– Raivasin vuonna 2014 nelisen hehtaaria metsää. Tein niin, vaikka poikani ohjeisti, etten saa ottaa mukaan bensaa vaan saan sahata vain yhden tankillisen päivässä.
– Sahasin viimeisenä päivänä viisi tankillista. Olin niin kiinni työssä, etten käynyt välillä edes mönkijällä juomassa vesipullostani. Tämän jälkeen sain lapsilta käskyn jättää tällaiset urakat väliin. Silti minulla kulkee yhä vesuri mukana mönkijässä, Sivula hymyilee.

Sivula muistuttaa nuorempaa polvea työn tekemisen tärkeydestä.
– Kun nuorempi polvi tietäisi sota-ajan, he ajattelisivat usein toisin.Heidän pitäisi muistaa arvostaa työtä, ja ottaa sitä vastaan kun tarjotaan. Työn tekemistä ei korvaa energiajuomien sekä oluen juominen.

Isoja menetyksiä
68a6ea5aac6e6ae0d04f9f2f5f985a2869567ff31187073eed6b7dc7e2387e80.jpg

68a6ea5aac6e6ae0d04f9f2f5f985a2869567ff31187073eed6b7dc7e2387e80.jpg

Myös kuntoilu on tärkeää Seijalle.

Seijan elämän kovin paikka tapahtui vuonna 1990. Hän menetti tuolloin yhden neljästä lapsestaan tämän ollessa vasta 11-vuotias.
– Poika tippui veneestä katiskan kanssa, eikä jaksanut uida kotimme lähellä olevan Pirttijärven rantaan.Vaikka Risto saatiin nopeasti ylös vedestä, ei mitään ollut enää tehtävissä, hänen aikansa oli tuolloin lähteä. Oman lapsen kuolema on asia, mistä ei koskaan toivu täysin.
Seijalle pahinta aikaa olivat pojan kuoleman jälkeiset kolme kuukautta.
– En tiedä siitä ajasta oikein mitään. Sitten koin ihmeellisen elämyksen, tunsin kuinka joku olisi muistuttanut minulle Riston olevan taivaassa ja kolmen lapseni olevan yhä läsnä. Sain tuon kokemuksen jälkeen elämästäni uudelleen kiinni.

Seija on saatellut myös miehensä Laurin haudan lepoon.
– Hän menehtyi 81-vuotiaana vuonna 2009. Olen iloinen, että sain hänet kaksi viikkoa ennen kuolemaa elvytettyä kotona ennen lääkintähenkilöstön tuloa. He kertoivat sen mahdollistaneen hänelle kaksi elinviikkoa lisää.
– Olin myös jo aiemmin elämässäni elvyttänyt sydänkohtauksen saaneen isäni. Onneksi sain tuolloin autettua häntä, isän elinpäivät jatkuivat toista vuotta tekohengityksen ansioista, mutta hän menehtyi lopulta juuri sydänkohtaukseen.

Sisua ja urheilua
Sivula on elämänsä varrella kokenut kolme aivoinfarktia, jotka aiheuttivat vuosien kuluessa pahoja vaivoja.
– Ensimmäinen niistä oli pahin, silloin koko oikea puoleni halvaantui. Kun sormet alkoivat viimein liikkua, oli se suuri helpotus. Siitä kuntoutuminen lähti käyntiin, ja kävelykin opeteltiin uudelleen.
– Kaksi muuta aivoinfarktia aiheuttivat halvaantumisen vasemmalle puolelle. Ne ovat jättäneet jälkensä, eikä vasemmassa kädessäni ole esimerkiksi refleksejä, Seija kertoo.

Koko ikänsä urheilua palavasti rakastanut Sivula muistelee hymysuin viimeistä kotiutumistaan sairaalasta.

Menin navettaan ja kasasin tankoon kaikki painot mitä löysin.Nostin sen jälkeen maastavedolla 132 kiloa, ja tunsin taas olevani elossa.
– Pojat sanoivat tämän jälkeen, että nuokin pitää hävittää pois, muuten se tappaa niillä itsensä, Seija nauraa.

Seija harrasti myös nuorempana urheilua. Kaapissa ovat nuorten SM-mitalit keihäästä ja kiekosta.Hänet valittiin myös vuonna 1955 Suomi–Ruotsi -maaotteluun keihäänheittoon.
– Tuo reissu jäi kuitenkin väliin jalkavamman vuoksi, mikä oli todella harmi. Minulla olisi ehkä ollut mahdollisuuksia lajissa, sillä silloinen Suomen ennätyskin oli vain pari metriä tulostani parempi.
– Minulla ei ollut juurikaan mahdollisuuksia harjoitteluun, sillä työt veivät suurimman osan ajasta.Joskus kuitenkin ajoin polkupyörällä 25 kilometriä suuntaansa Kyyjärven kentälle heittämään keihästä.

Urheilua Seija seuraa edelleen tiiviisti. Haastattelun aikana selvinnyt Formula 1 -osakilpailun aika-ajojärjestys saa hänet myös muistelemaan mennyttä.
– Formuloiden osalta meillä riitti mieheni eläessä huumoria, sillä Kimi Räikkösen äiti tulee hänen perholaiseen sukuunsa. Kimin pärjääminen oli aina ilon päivä, mutta kun homma ei toiminut, oli sukulaisuus hieman kyseenalaista, Sivula nauraa.
Lisäjännitystä Seija saa raveista, hän on ravuri Lissun Eerikin osaomistaja.
– Hevonen on pärjännyt mukavasti, eikä kaurarahaa ole tarvinnut hetkeen antaa. Uskon useita voittoja ottaneesta hevosesta tulevan vielä ravikuninkaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a5b907f1-db65-419a-9e0f-6327129e5a6a_u0.shtml
 
Juu, ihan kova mamma, mutta nuoriso on taas kerran pilalla. Niin aina.

Mutta jos punaisena lankana on hyvä kunto ja terveet elämäntavat, niin mistä ne infarktit ovat sitten tulleet?

Omat isoisät kuolivat 'vanhuuteen', siis ilman mitään erityistä todettua sairautta, toinen 94-vuotiaana ja toinen 89-vuotiaana. Enintään normaalipainoisia, ehkä jopa alipainoisia niin kauan kuin muistan.
Ei koskaan mitään kohtauksia tai katkoksia, ainakaan havaittuja. Ei myöskään muistisairauksia. Molemmat polttivat tupakkia läpi vuorokauden.
Kaikki aikojen koettelemat maa- ja metsätalouden työkalut molempien käsissä heilahti kerran jos toisenkin, mutta kaikki 'hupiliikunta' oli kuulemma itse perkeleestä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ihan kova mamma, mutta nuoriso on taas kerran pilalla. Niin aina.

Mutta jos punaisena lankana on hyvä kunto ja terveet elämäntavat, niin mistä ne infarktit ovat sitten tulleet?

Omat isoisät kuolivat 'vanhuuteen', siis ilman mitään erityistä todettua sairautta, toinen 94-vuotiaana ja toinen 89-vuotiaana. Enintään normaalipainoisia, ehkä jopa alipainoisia niin kauan kuin muistan.
Ei koskaan mitään kohtauksia tai katkoksia, ainakaan havaittuja. Ei myöskään muistisairauksia. Molemmat polttivat tupakkia läpi vuorokauden.
Kaikki aikojen koettelemat maa- ja metsätalouden työkalut molempien käsissä heilahti kerran jos toisenkin, mutta kaikki 'hupiliikunta' oli kuulemma itse perkeleestä.


Varmaan geenit ja ei ylipaino-ongelmia. Vaikka joku pohjalais-isäntä oli tokaissut, kun joku sairaus oli kohdannut ja kuullut sen johtuvan geeneistä: ne saatanan geenit pitäis tappaa sukupuuttoon!
 
Kommentti: Michael Schumacherin todella hurjan ennätyksen rikkominen kertoo siitä, miksi Kimi Räikkönen on yhdelläkin mestaruudella F1-legenda

https://yle.fi/urheilu/3-10468329

Onneksi olkoon Kimi. Onneksi olkoon Suomi. Tämä ennätys säilyy Suomalaisten näpeissä pitkään. Hamiltonin happaman pärstän näkeminen oli huippu, niin kuin Kimin letkaus: "Have you won the championship?"

"No," Hamilton kuittasin kuivan happamasti.
 
https://www.mtv.fi/video/prog998983


Räikkösen huomaamaton ele sytytti F1-toimittajan: "Unohtuu usein, että kaikki suomalaiset ovat käyneet armeijan"

Kimi Räikkösen reaktio Yhdysvaltain GP:n jälkeisessä palkintojenjaossa hänelle voittopystiä ojentaneeseen amerikkalaiskenraaliin sai F1-sarjan omalta toimittajalta Will Buxtonilta suurta kunnioitusta.
Räikkönen palasi Austinissa kisavoittajaksi yli viiden ja puolen vuoden tauon jälkeen pidettyään Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin takanaan kisan viimeiset kierrokset.

Yhdysvaltain puolustusvoimat olivat näyttävästi esillä niin kisaa edeltäneessä mahtipontisessa avajaisseremoniassa kuin myös kilpailun päättymisen jälkeen.
Buxton pani jälkikäteen merkille, että Räikkönen riisui rivakasti lakkinsa saadessaan voittopokaalin Yhdysvaltain maavoimien kenraalilta John M. Murraylta. Brittitoimittaja yhdisti tilanteen Suomen yleisen asevelvollisuuden mukanaan tuomaan tietoisuuteen.
– Katsoin juuri uudelleen palkintopallijuhlat ja olen todella vaikuttunut siitä kunnioituksesta, jota Räikkönen osoitti kenraali John M. Murraylle, Buxton kirjoittaa Twitterissä.

– Usein unohtuu, että Kimi, kuten kaikki suomalaiset, ovat suorittaneet asepalveluksen. Hänen nopea lippiksen riisumisensa, kun hän huomasi, kuka häntä kätteli, oli todella tyylikäs hetki, toimittaja ihailee.

Murray ylennettiin kesällä neljän tähden kenraaliksi, mikä on ollut toisen maailmansodan jälkeen korkein kategoria Yhdysvaltain maavoimissa.

https://mobile.twitter.com/wbuxtonofficial
 
Back
Top