Loviisalainen Boomeranger Boats rakentaa Australian merivoimille 41 niin kutsuttua rhib-venettä (rigid hull inflatable boat). Kaupan veroton arvo on noin 30 miljoonaa euroa.
Veneet ovat osa Australian merivoimien uusien Arafura-luokan partioalusten varustusta.
Australia on parhaillaan panostamassa vahvasti puolustukseensa ja merivoimiinsa. Ostoslistalla on partioalusten lisäksi muun muassa uusia fregatteja ja sukellusveneitä.
Boomeranger Boats työllistää runsaat 50 ihmistä, ja sen liikevaihto on tänä vuonna noin 12 miljoonaa euroa.
Yritys on ollut vahvassa kasvussa viime vuosina. Se on juuri laajentanut valmistustilojaan kolmanneksella. Yhtiö myytiin joitakin vuosia sitten Abu Dhabin kansalliselle puolustustarvikeyhtiölle eli International Golden Groupille.
Boomeranger Boats on erikoistunut viranomaisten tarvitsemiin rhib-veneisiin, joita on myyty jo noin 30 maahan. Suomessa sen valmistamia veneitä on muun muassa Merivoimilla, poliisilla ja Rajavartiolaitoksella, joka tosin ei ole kuulemma viime vuosina boomerangereita ostanut.
”Jonkinlaista ylpeyttä siitä tunnetaan, että loviisalaisesta peltihallista on ponnistettu maailmalle”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja
Miika Tammi.
Tammi kuulostaakin korvinkuultavan ylpeältä boomerangerilaisistaan. Itse hän on parhaillaan Intiassa, jonka merivoimille yritys on myynyt kuusi lentokoneesta pudotettavaa venettä ilmapudotusjärjestelmineen.
”Se on aika uniikkia, mitä me teemme”, Tammi sanoo.
Tammi sanoo, että Boomerangerin markkinarako on niin pieni, että he ”joutuvat etsimään kaikki maailman projektit”, että tehtaalle riittää töitä.
Rhib- tai rib-veneissä on pyritty yhdistämään kumiveneen ja perinteisen veneen hyvät puolet.
Rhib-veneessä on kova pohja, joka tuo siihen tasapohjaista kumivenetta paremman suuntavakavuuden. Veneessä olevat ilma- tai vaahtotäytteiset ponttoonit taas lisäävät turvallisuutta ja vaimentavat aaltojen iskuja.
Rhib-veneellä voidaankin ylläpitää suurempaa nopeutta kovassa merenkäynnissä kuin perinteisellä kovakylkisellä veneellä.
Australian merivoimat on tilannut 12 Arafura-luokan partioalusta. Ne ovat 80 metriä pitkiä laivoja, joiden uppouma on runsaat 1 600 tonnia. Ne on suunniteltu toimimaan rannikon lähellä.
Arafura-luokan laivat ovat siis hiukan suurempia kuin Suomen merivoimien kaksi suurinta taistelualusta eli Hämeenmaa-luokan miinalaivat Hämeenmaa ja Uusimaa.
Uudet partiolaivat on suunniteltu alustarkastuksiin, partiointiin ja esimerkiksi miinantorjuntaan. Niiden tehtävänkuva onkin jossain merivoimien ja merivartioston välimailla.
Aluksissa on 40 hengen miehistö, ja ne on varustettu 40 millimetrin tykillä ja kahdella raskaalla konekiväärillä.
Laivat rakennetaan Australiassa, mutta ne ovat alun perin saksalaisen Lürssen-telakan suunnittelemia tyyppinimeltään OPV 80 (Offshore Patrol Vessel).
Vastaavaa alustyyppiä Lürssen on rakentanut Bruneihin, ja niidenkin varustukseen kuuluu Boomeranger-vene.
Boomerangin valmistama vene partiolaivan perärampin luona. (KUVA: Boomerang boats.)
Alun perin Lürssenin suunnittelemaan alukseen kuuluu vain yksi perästä laskettava laivavene, mutta australialaiset halusivat useamman veneen.
Boomeranger rakentaa jokaiseen Australian partioalukseen kolme rhib-venettä, joista yksi on 10,5 metriä pitkä ja kaksi muuta 8,5 metriä pitkiä.
Lyhyemmät kaksi venettä lasketaan nostureilla veteen partioalusten sivuilta ja pitempi vene perärampin kautta.
Tammen mukaan Australian merivoimat varautuu pahimpaan eli siihen, että partioalukset joutuvat pelastamaan kovassa merenkäynnissä uppoavasta laivasta esimerkiksi pakolaisia. Silloin tarvitaan useita veneitä pelastustehtäviin.
Laivaveneet ovatkin niin tärkeä osa partioalusten varustusta, että Australian merivoimat ei jättänyt niiden valintaa telakalle vaan halusi tehdä sen itse.
”Australialaiset tulivat viime vuoden syyskuussa Loviisaan, ja me järjestimme koeajot”, kertoo Tammi.
Suomen merivoimat auttoi ja lainasi testejä varten sille myytyä Boomeranger-venettä. Kelit olivat testejä varten loistavat, kun Loviisan edustalla oli 4–5 metrin korkuisia aaltoja.
”Olivat todella tyytyväisiä tuotteeseemme”, Tammi sanoi.
”Kyllä se itseäkin mietitytti, että eikö Australiassa ole todellakaan ketään, joka voisi nämä toimittaa, mutta kun kävin ensimmäistä kertaa Australiassa ja kolusin kaikki paikat, niin totesin, että ei ole.”
Ensimmäisiä Arafura-partioaluksia on alettu juuri rakentaa. Telakoilta valmistuu uusi alus noin kahdeksan kuukauden välein, joten laivaveneidenkin toimitusaika on noin kymmenen vuotta.