Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä sai hymyn nousemaan suupieliin... tosta ei vuosikertomus parane!
Varusteleka kertoo pandemiavuoden aikana tapahtuneen esimerkiksi, että siirryttiin yli yön poikkeusoloihin ja hajautettuun taisteluun, otettiin verkkokaupassa hinnoittelun perusteeksi vessapaperirullat ja ”otettiin jengi nopeesti takaisin lomautuksilta kun verkkokaupan myynti räjähti”.
Muita listattuja etappeja olivat esimerkiksi ”juhlittiin Uudenmaan tasavallan syntyä”, ”järkättiin Varustelekan Etäsotilasmarssi, joka oli jymymenestys” sekä ”onnistuttiin järkkäämään Finnish Brutality ruton suvantovaiheessa”.
Varusteleka kehuu eeppistä tulosta, vaikka rutto häiritsi | Verkkouutiset
Varusteleka kehuu eeppistä tulosta, vaikka rutto häiritsi | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Lisäksi itse toteavat että verot maksetaan kiltisti eikä mitään verosuunnittelua harrasteta.
Varusteleka teki ennätystuloksen – ”Verojen maksu on ihan kivaa”
Varustelekan liikevaihto kasvoi noin 24 prosenttia 18,12 miljoonaan euroon.www.iltalehti.fi
Suomessa kehitettiin autonominen ilmalaiva, jonka toiminta-aika voittaa dronet ja hinta kalliit helikopterilennot
Helikopteri on kallis, dronen toiminta-aika taas lyhyt. Ilmalaivan kehittäneen yrityksen toimitusjohtaja kertoo, mistä idea sai alkunsa ja mitä ilmalaivan avulla voi tehdä.
Perjantai 26. maaliskuuta oli sähkö- ja kaasulinjojen tarkastukseen käytettävää autonomista ilmalaivaa kehittävälle joensuulaiselle Kelluu Oy:lle tärkeä päivä.
”Kuvasimme testinä sähkölinjaa kolmentoista kilometrin matkan ja käytimme vasta kahdeksan prosenttia aluksen kapasiteetista. Tämä tehtiin täysin näköpiirin ulkopuolella ja normaaliprosesseilla. Se oli meille aikamoinen virstanpylväs”, kertoo toimitusjohtaja Jouni Lintu.
Lintu päätyi ilmailualalle hieman mutkan kautta, vuonna 2004 perustamansa koulutusteknologiaa kehittävän Opinsysin avulla.
”Erilaiset multikopteridronet tulivat opetukseen jo 6–7 vuotta sitten, ja tutustuin niihin sitä kautta.”
Lintu havaitsi, että tyypillisten akkukäyttöisten dronejen vika oli niiden lyhyt toiminta-aika. Suorituskykyiset laitteet taas ovat kooltaan ja hinnaltaan sangen suuria.
”Siitä se ajatus hyvin monen mutkan kautta lähti.”
Autonominen. Lennolla ilmalaiva toimii autonomisesti, mutta hyödyntää tarvittaessa mobiiliverkkoja.Kelluu Oy
Siitä vaan yhteystyö Rajan ja PV:n kanssa tulille ja tilauksia menemään. (Tuulekestävyydestä ei ollut tuossa sanaakaan)Kelluun ilmalaiva on noin kymmenen metriä pitkä, massaltaan 25 kg:n laite, joka kantaa kolmen kilon verran hyötykuormaa. Nostovoiman tuo noin 20 000 litraa vetykaasua.
Sähkölinjoja tarkistettaessa mukana on tyypillisesti erilaisia kameroita. Lennolla ilmalaiva toimii autonomisesti, mutta hyödyntää tarvittaessa mobiiliverkkoja.
”Meillä on koordinaattipisteet, joiden kautta lennetään satelliittipaikannuksen avulla. Toki laitteessa on tueksi esimerkiksi gyroskooppeja. Tulevaisuudessa otamme tarpeen mukaan käyttöön myös optisen lisäohjauksen, jos kohde on muualla kuin sen oletetaan olevan.”
Nyt käytössä olevan prototyyppialuksen voimanlähteenä on akusto, mutta tulevaisuudessa tarkoitus on hyödyntää polttokennoja. Tuolloin ilmalaiva kykenee noin 2–4 vuorokauden toiminta-aikaan ja yli tuhannen kilometrin toimintamatkaan.
”Lentonopeus on viitteellisesti 20–30 km/h. Nopeutta rajoittaa se, että sama kohde kuvataan useaan kertaan, jotta saamme reilusti paremmat kuvausolosuhteet kuin helikoptereissa. Niillä joudutaan lentämään aika kovaa, kun tuntihinta on suuri.”
Kelluu markkinoi tulevaa järjestelmäänsä palveluratkaisuna, jossa se itse operoi ilmalaivoja omista maatukikohdistaan.
”[Toiminta-alueen] halkaisija on tukikohdasta 400 kilometriä, eikä tukikohdan välttämättä tarvitse olla paikka, josta ohjaus toteutetaan. Kun droneja lennätetään, yleensä viedään pakettiauto pellon laidalle ja miehet mukaan. Me pystymme kattamaan roboteilla yli 100 000 neliökilometrin alueen ilman, että kukaan liikkuu minnekään. Siitä tulee sekä taloudellinen että nopeushyöty.”
Kelluu
Mitä tekee: Kehittää autonomista ilmalaivakonseptia sähkö- ja kaasulinjojen kuntotarkastuksiin
Perustettu: 2018
Liikevaihtoa: -
Henkilöstöä: 6 + laaja alihankintaverkosto
Mahdollisuudet: Sähkönjakelun kriittisyys kasvaa, vanhentuva infrastruktuuri ja sään ääri-ilmiöt tuovat liiketoimintamahdollisuuksia
Uhat: Hajautettu sähköntuotanto erityisesti kehittyvissä maissa: ei tarvetta sähkön siirtoverkolle
Tekniikka&Talous verkkojulkaisu:
Siitä vaan yhteystyö Rajan ja PV:n kanssa tulille ja tilauksia menemään. (Tuulekestävyydestä ei ollut tuossa sanaakaan)
No noi on paremminkin ilmaveneitä.
Vety ja ilmalaiva.
Saattoi nuo juhliakin. Se vaan ulkomaalaisen silmään näyttää siltä, ettei juhlittu...He esimerkiksi heittivät Suomen lipun Christianin suojaksi, huusivat hänen nimeään eivätkä juhlineet, kun Suomi teki maalin. Suomalaiset osoittivat suurta kunnioitusta”, ystäväni totesi.