Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Tämä sai hymyn nousemaan suupieliin... tosta ei vuosikertomus parane!

Varusteleka kertoo pandemiavuoden aikana tapahtuneen esimerkiksi, että siirryttiin yli yön poikkeusoloihin ja hajautettuun taisteluun, otettiin verkkokaupassa hinnoittelun perusteeksi vessapaperirullat ja ”otettiin jengi nopeesti takaisin lomautuksilta kun verkkokaupan myynti räjähti”.

Muita listattuja etappeja olivat esimerkiksi ”juhlittiin Uudenmaan tasavallan syntyä”, ”järkättiin Varustelekan Etäsotilasmarssi, joka oli jymymenestys” sekä ”onnistuttiin järkkäämään Finnish Brutality ruton suvantovaiheessa”.


 
Tämä sai hymyn nousemaan suupieliin... tosta ei vuosikertomus parane!

Varusteleka kertoo pandemiavuoden aikana tapahtuneen esimerkiksi, että siirryttiin yli yön poikkeusoloihin ja hajautettuun taisteluun, otettiin verkkokaupassa hinnoittelun perusteeksi vessapaperirullat ja ”otettiin jengi nopeesti takaisin lomautuksilta kun verkkokaupan myynti räjähti”.

Muita listattuja etappeja olivat esimerkiksi ”juhlittiin Uudenmaan tasavallan syntyä”, ”järkättiin Varustelekan Etäsotilasmarssi, joka oli jymymenestys” sekä ”onnistuttiin järkkäämään Finnish Brutality ruton suvantovaiheessa”.



Lisäksi itse toteavat että verot maksetaan kiltisti eikä mitään verosuunnittelua harrasteta.

 
Lisäksi itse toteavat että verot maksetaan kiltisti eikä mitään verosuunnittelua harrasteta.


Se johtuu siitä, että kauppa sujuu. Mikäpä siinä maksaessa veroja kun sen jälkeenkin jää jotakin käteen. Mutta jos vihervasemmisto pääsee määräämään veroja mielensä mukaan, niin verosuunnittelusta tulee välttämätöntä jotta saa velat ja laskut maksettua, saati sitten pidettyä firman pystyssä. Ja on ihan varmaa että kukaan ei investoi maahan jossa kyseinen yritys kykenee vain maksamaan välttämättömät maksut, eikä siitä jää mitään käteen.
 
"– Toivomme, että pikkulasten vanhemmat heräisivät huomaan, kuinka tarkkaavainen pitää olla tutullakin rannalla, sanovat kaksi lasta hukkumasta pelastaneet Anu Nousiainen ja Juha Pukkila.

Pariskunta oli viime viikonlopun pyöräretkellä pysähtynyt Kivenlahden uimarannalle Espoossa lepäämään.

– Istuimme hiekalla noin kuuden metrin päässä vesirajasta lähellä uimarannan laituria, kertoo Anu Nousiainen.

– Äkkiä vedessä olleet kaksi lasta alkoivat huutaa ja näyttivät painavan toinen tosiaan veden alle. Lähdin kahlaamaan heitä kohti, kun vain noin seitsemän metrin päässä hyvin matalassa rannassa tuli syvänne ja jalkani eivät enää ulottaneet pohjaan.

Nousiainen veti veden alle vajonneen tytön hiuksista pinnalle.

– Samalla kuitenkin poika alkoi vetää ja roikkua minussa, jolloin lähdin itsekin vajoamaan.

Viime hetkessä​

Hätiin ehtinyt Juha Pukkila alkoi etsiä tyttöä sameasta vedestä.

– Onneksi löysin hänet aika nopeasti ja kannoin itkevän hysteerisen tytön rannalle.

– Anu sai autettua pojan perässä rantaan. Molemmat lapset itkivät ja olivat shokissa.

– Hiekalla tyttö sai itkultaan sanottua minulle elämäni kauneimman kiitoksen: Kiitos, että pelastit henkeni!

Pukkila ja Nousiainen löysivät hieman kauempaa täydeltä rannalta lasten isän.

Sattuma mukana​

– Hän ei ollut huomannut mitään, kuten ei muutkaan rannalla olijat. Hän kykeni shokissa sanomaan meille kiitos ja lähti lastensa kanssa pois. Tyttö oli ehkä 8-vuotias, poika kaksi tai kolme vuotta nuorempi."


Elämän Liekin arvoinen suoritus, toivottavasti saavat sen.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikka&Talous verkkojulkaisu:

Suomessa kehitettiin autonominen ilmalaiva, jonka toiminta-aika voittaa dronet ja hinta kalliit helikopterilennot​

Helikopteri on kallis, dronen toiminta-aika taas lyhyt. Ilmalaivan kehittäneen yrityksen toimitusjohtaja kertoo, mistä idea sai alkunsa ja mitä ilmalaivan avulla voi tehdä.​

0fc8d5ae-b834-5116-8f5d-e8b654abfdce

Perjantai 26. maaliskuuta oli sähkö- ja kaasulinjojen tarkastukseen käytettävää autonomista ilmalaivaa kehittävälle joensuulaiselle Kelluu Oy:lle tärkeä päivä.

”Kuvasimme testinä sähkölinjaa kolmentoista kilometrin matkan ja käytimme vasta kahdeksan prosenttia aluksen kapasiteetista. Tämä tehtiin täysin näköpiirin ulkopuolella ja normaaliprosesseilla. Se oli meille aikamoinen virstanpylväs”, kertoo toimitusjohtaja Jouni Lintu.

Lintu päätyi ilmailualalle hieman mutkan kautta, vuonna 2004 perustamansa koulutusteknologiaa kehittävän Opinsysin avulla.


”Erilaiset multikopteridronet tulivat opetukseen jo 6–7 vuotta sitten, ja tutustuin niihin sitä kautta.”

Lintu havaitsi, että tyypillisten akkukäyttöisten dronejen vika oli niiden lyhyt toiminta-aika. Suorituskykyiset laitteet taas ovat kooltaan ja hinnaltaan sangen suuria.

”Siitä se ajatus hyvin monen mutkan kautta lähti.”

a05fcf77-bc97-5792-8cda-4da3cfbba49f

Autonominen. Lennolla ilmalaiva toimii autonomisesti, mutta hyödyntää tarvittaessa mobiiliverkkoja.Kelluu Oy
Kelluun ilmalaiva on noin kymmenen metriä pitkä, massaltaan 25 kg:n laite, joka kantaa kolmen kilon verran hyötykuormaa. Nostovoiman tuo noin 20 000 litraa vetykaasua.

Sähkölinjoja tarkistettaessa mukana on tyypillisesti erilaisia kameroita. Lennolla ilmalaiva toimii autonomisesti, mutta hyödyntää tarvittaessa mobiiliverkkoja.

”Meillä on koordinaattipisteet, joiden kautta lennetään satelliittipaikannuksen avulla. Toki laitteessa on tueksi esimerkiksi gyroskooppeja. Tulevaisuudessa otamme tarpeen mukaan käyttöön myös optisen lisäohjauksen, jos kohde on muualla kuin sen oletetaan olevan.”

Nyt käytössä olevan prototyyppialuksen voimanlähteenä on akusto, mutta tulevaisuudessa tarkoitus on hyödyntää polttokennoja. Tuolloin ilmalaiva kykenee noin 2–4 vuorokauden toiminta-aikaan ja yli tuhannen kilometrin toimintamatkaan.

”Lentonopeus on viitteellisesti 20–30 km/h. Nopeutta rajoittaa se, että sama kohde kuvataan useaan kertaan, jotta saamme reilusti paremmat kuvausolosuhteet kuin helikoptereissa. Niillä joudutaan lentämään aika kovaa, kun tuntihinta on suuri.”

Kelluu markkinoi tulevaa järjestelmäänsä palveluratkaisuna, jossa se itse operoi ilmalaivoja omista maatukikohdistaan.

”[Toiminta-alueen] halkaisija on tukikohdasta 400 kilometriä, eikä tukikohdan välttämättä tarvitse olla paikka, josta ohjaus toteutetaan. Kun droneja lennätetään, yleensä viedään pakettiauto pellon laidalle ja miehet mukaan. Me pystymme kattamaan roboteilla yli 100 000 neliökilometrin alueen ilman, että kukaan liikkuu minnekään. Siitä tulee sekä taloudellinen että nopeushyöty.”

Kelluu​

Mitä tekee: Kehittää autonomista ilmalaivakonseptia sähkö- ja kaasulinjojen kuntotarkastuksiin

Perustettu: 2018

Liikevaihtoa: -

Henkilöstöä: 6 + laaja alihankintaverkosto

Mahdollisuudet: Sähkönjakelun kriittisyys kasvaa, vanhentuva infrastruktuuri ja sään ääri-ilmiöt tuovat liiketoimintamahdollisuuksia

Uhat: Hajautettu sähköntuotanto erityisesti kehittyvissä maissa: ei tarvetta sähkön siirtoverkolle

Siitä vaan yhteystyö Rajan ja PV:n kanssa tulille ja tilauksia menemään. (Tuulekestävyydestä ei ollut tuossa sanaakaan)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää Saunan päivää, Juu teille täydellinen löylytys.
 
Tähän väliin hyviä uutisia Thaimaasta :ROFLMAO:

Bangkokilainen kirjailijaystäväni lähetti minulle tuolloin onnittelut Suomen voitosta. Kiitin ja ihmettelin hieman, miten hän oli sattunut kuulemaan asiasta. Hän vastasi, ettei muuten olisi kuullutkaan, mutta sosiaalinen media oli niin täynnä asiaa koskevia julkaisuja, että sitä ei voinut olla huomaamatta.

”Thaimaalaisessa mediassa on enimmäkseen puhuttu siitä, miten kauniisti suomalaiset fanit reagoivat. He esimerkiksi heittivät Suomen lipun Christianin suojaksi, huusivat hänen nimeään eivätkä juhlineet, kun Suomi teki maalin. Suomalaiset osoittivat suurta kunnioitusta”, ystäväni totesi.


 
He esimerkiksi heittivät Suomen lipun Christianin suojaksi, huusivat hänen nimeään eivätkä juhlineet, kun Suomi teki maalin. Suomalaiset osoittivat suurta kunnioitusta”, ystäväni totesi.
Saattoi nuo juhliakin. Se vaan ulkomaalaisen silmään näyttää siltä, ettei juhlittu... ;)
 
Suomalainen jalostaja ja energiayhtiö Neste on öljy- ja kaasuyhtiöiden yritysvastuullisuudessa maailman paras, kertoo World Benchmarking Alliancen (WBA) tuore raportti. Se vertaili ja arvioi sataa maailman suurinta öljy- ja kaasuyritystä.

Selvitykseen osallistuivat myös yritysten ympäristö- ja ilmastovastuuta mittaava CDP (Carbon Disclosure Project) sekä Ranskan ympäristö- ja energiahallintovirasto ADEME.
 
Back
Top