Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Onko heikommin varustetun sotilaan henki halvempi kuin sen paremmin varusteluun? Missä kulkee raja, kuinka näitä valintoja tehdään? Sen Ukraina on opettanut, ettei ole selvää jakoa etulinjan ja selustaan välissä vaan taistelua käydään koko syvyydessä, kuten suomalaisten haastattelu myös antoi ymmärtää.
Mikä on huonommin varustellun sotilaan halu ottaa riskejä?
Määrittele paremmin varusteltu sotilas tänä päivänä. Koko armeijalle sirpa, komposiittikypärä, taktinen valo, pimeänäkölaite, muuten ei lähetä?
 
Minulle tuo kuvaamasi varustus on hyvinkin tuttua, en ole koskaan pitänyt esimerkiksi suojaliiviä, vaikkei viimeisestä kertauksesta mikään ikuisuus vielä ole.
Tällä varustuksella minä palvelin sen 8 kuukautta:

564c55a69b294eb052fea50c686ee291.jpg
 
Onko heikommin varustetun sotilaan henki halvempi kuin sen paremmin varusteluun? Missä kulkee raja, kuinka näitä valintoja tehdään? Sen Ukraina on opettanut, ettei ole selvää jakoa etulinjan ja selustaan välissä vaan taistelua käydään koko syvyydessä, kuten suomalaisten haastattelu myös antoi ymmärtää.
Mikä on huonommin varustellun sotilaan halu ottaa riskejä?
Ukrainan hirvimiehet ovat kuitenkin osoittaneet, että puutteet varustuksessa eivät estä toimimasta, kun asenne on kohdallaan. Voi tietysti olla, ettei tällaista taisteluhenkeä ja uhrivalmiutta enää suomalaisilta löydy. Sinänsä tämä "onko vanha parempi kuin ei mitään"- keskustelu on vellonut tuolla kalustokeskusteluissa ja varsinkin panssarivitjassa T-72:n ympärillä, eikä siitäkään tainnut mitään konsensusta löytyä.
 
Määrittele paremmin varusteltu sotilas tänä päivänä. Koko armeijalle sirpa, komposiittikypärä, taktinen valo, pimeänäkölaite, muuten ei lähetä?
US SOCOM Truth I: Humans are more important than hardware.

Toki olisi suotavaa että hitecciä ja hilavitkutinta löytyisi enemmän kuin tarpeeksi, mutta tärkein löytyy korvien välistä eikä niiden päältä.

Itse tällaisena puoliaktiivisena reserviläisenä olen investoinut (laadukkaaseen) henk koht varustukseen, jota harjotuksissa on sitten testailtu mahdollisuuksien mukaan, ja toivon että muutkin näin tekisivät oman budjetin puitteissa. Kaikki on kotiinpäin, ja rauhanajan "järkeenkäymättömät" ohjeet ja ohjeistukset voi heittää romukoppaan siinä vaiheessa kun pilliin vihelletään. Toki NIR-ominaisuudet ja paloturvallisuus kannattaa pitää takaraivossa jos tekstiiliostoksille menee, sensorien osalta mm. aktiiviset ei oikein sotilaskäyttöön sovellu, jne. Käykää niissä harjoituksissa, sitten tietää miten omat rojut kannattaa laittaa!
 
On se isompi hirvimiehet, traktorikuskit ja makkarankäristäjät kanssa mukaan
Itse itsensä varustaneita paikallismilitioita pidän aika varteenottevana uhkana jalkautuneelle viholliselle vaikkei näistä niin puhutakaan eikä lasketa mihinkään mukaan.
Siellä on kaikki laskennasta ylijääneet ja hirviporukan miehet. Piiput kun kääntyy elukasta örkkiin, niin .... se on moro.
.
 
Ukrainan hirvimiehet ovat kuitenkin osoittaneet, että puutteet varustuksessa eivät estä toimimasta, kun asenne on kohdallaan. Voi tietysti olla, ettei tällaista taisteluhenkeä ja uhrivalmiutta enää suomalaisilta löydy. Sinänsä tämä "onko vanha parempi kuin ei mitään"- keskustelu on vellonut tuolla kalustokeskusteluissa ja varsinkin panssarivitjassa T-72:n ympärillä, eikä siitäkään tainnut mitään konsensusta löytyä.
Näin se on 😉 ja itse olen T-72M1 kannalla..
 
Mutta jos ei ole varusteita tarpeeksi? Suuri osa olisi varustettu kuin 80-luvulla; ei suojaliiveja ja M62 tai M91 vormut ja peltipotta?
Rahallahan sitä saa jos vain halua löytyy. Karkeana arviona yhden sotilaan varustaa suhteellisen moderneilla varusteilla 5000 €:lla eli 10000 miehelle tai 2 prikaatille tuo maksaisi 50 miljoonaa. Tuon kun tekisi viiden vuoden jaksona niin siinä olisi 50000 miehelle varusteet kasassa.

Ukrainan esimerkin mukaisesti hirviprikaateille on edelleen käyttöä jopa etulinjassa... :unsure:
 
Olen puhut suomalaisesta satelliittiosaamisesta jolla on olemassa puolustukseenkin hyvinkin hopealuodin verran kykyä - sellaista jonka jokainen haluaisi. Tässä hyvä ohjelma areenassa aiheesta.

 
Jos joltakin on mennyt ohi, niin:
Kokeneista poliitikoista myös ainakin Erkki Tuomioja (sd.) on sanonut, ettei lähde enää ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa.
 
Siellä se Sannakin veti Maammelaulua 👍
Sanna tuli kaapista ulos. Taitaakin olla käännynnäinen isänmaallinen oikeistodemari... Nyt voisin antaa sille pusun! Poskelle tietty, sillei boomerin tavalla ;)
 
Muistan joskus lukeneeni, että Paavo Lipposella oli tapana ulkomaiden poliitikkojen tms. kanssa keskustellessaan erilaisista yhteiskunnallisista aiheista sanoa "me ollaan jo ykkösiä tuossa(kin)". Tuumin, että pitiköhän paikkansa jo noihin aikoihin, mutta aika monessa indeksissä Suomi ainakin nykyään on varsin kärjessä, esim.:
state-of-democracy-world-2022-1.jpg
Venäjän indeksi on luultavasti ottanut ikävää takapakkia sitten tuon tilanteen...

Näitä erilaisia indeksejä on mielenkiintoista katsella, vaikka kaikki eivät varmasti ole samaa mieltä eri osa-alueiden painotuksista yms.:

Edit: oho, Afganistan 0.32 viime vuoden indeksissä, kun P-Korea sai 1.08! Eivät ehkä ole pisteytys ja painotukset ihan kohdallaan siis, hmm.
Eniveis, niille jotka argumentoivat Venäjän olevan vapaampi maa kuin kieltämättä kaikenlaiseen woketukseen taipuvaiset länsimaat, niin vaatikaa todisteeksi indeksiä, tutkimusta tai mitä tahansa analyysia tai lähdettä, joka sen todistaisi. Ja linkatkaa sitten nikottelun jälkeen niille esim. tuo tai mikä hyvänsä demokratiaa tai vapauksia mittaava indeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top