Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua


Suomalaisen Walki Groupin tuotekehitysjohtaja Annika Sundell kertoo yrityksen päättäneen vastata haasteeseen ja ottaneensa varaslähdön kotimaisessa valmistuksessa.

Walki Group valmistaa normaalisti ympäristöystävällisiä laminaatteja ja pakkausratkaisuja muun muassa rakennusteollisuudelle ja kuluttajatuotteille. Yhtiön materiaaleja voi nähdä esimerkiksi kalapuikkojen pakkauksissa, myslipusseissa ja meijerituotteiden kansissa.

Parissa viikossa yhtiö teki täyskäännöksen ja alkoi tuottaa materiaalia suojavaatteisiin.

– Meillä oli jonkin verran kokemusta erikoissuojamateriaaleista jo ennen tätä. Lisäksi meillä on vahvaa materiaalituntemusta, eli tietoa siitä, miten eri materiaalit toimivat yhdessä.
 
Patria on perustanut yhteisyrityksen Latviaan.


Patria 6X6 Wheeled Armored Vehicle
Patria 6X6 Wheeled Armored Vehicle Patria and SIA Unitruck Established a Joint Venture in Latvia
February 29, 2020by admin

Finnish Company Patria and SIA Unitruck of Latvia have established a jointly owned company in Latvia. The new company, SIA Defence Partnership Latvia, owned by Patria 70% and Unitruck 30%, will provide maintenance, repair, overhaul, system integration services and logistical operations to the Latvian National Armed Forces. The new company is located in Cesis. The parties acknowledge that SIA Defence Partnership Latvia could become part of the Latvian defence’s mobilisation organisation and to support the ongoing planning and build-up of Latvia’s comprehensive defence.
“Establishing SIA Defence Partnership Latvia is a part of Patria’s strategy to grow its international maintenance and life-cycle support business. This joint venture is a long-term commitment to support Latvia’s National Armed Forces. Would Latvia decide to procure Patria 6×6 vehicle platform, we believe SIA Defence Partnership Latvia will be a very capable key contributor to the Latvian security of supply in the program and for ensuring long-term sustainment of the vehicles”, says Jukka Holkeri, President of Patria’s International Support Partnerships business unit.

Patria 6X6 Wheeled Armored VehiclePatria 6X6 Wheeled Armored Vehicle
Patria is an international provider of defence, security and aviation life cycle support services and technology solutions. Patria provides its aerospace and military customers with equipment availability, continuous performance development as well as selected intelligence, surveillance and management system products and services. Patria employs 3,000 professionals. It is owned by the State of Finland (50.1%) and Norwegian Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9%). Patria owns 50% of Norwegian Nammo, and together these three companies form a leading Nordic defence partnership.
SIA Unitruck operates in the repair and maintenance business of trucks, trailers, forestry and industrial equipment since 2004 and offers diagnostics and repair services of engines, gearboxes, hydraulic, pneumatic and electrical systems, and performs truck equipping with different superstructures.
Patria 6X6 Wheeled Armored VehiclePatria 6X6 Wheeled Armored Vehicle
 

Vaikka nuhteet tulevat ihan Brysselin ihmisoikeustuomioistuimelta asti niin täälläpä ei ihan kaikkea tutkimatta niellä.

HS: ”Korkein hallinto-oikeus ei myöntänyt jutulle valituslupaa, joten mies lähti vapaaehtoisella palautuslennolla Irakiin  marraskuussa 2017. Sitten kolme viikkoa myöhemmin tuntemattomat hyökkääjät ampuivat miehen – tai ainakin tämän tiedon varassa Suomi sai EIT:ltä langettavan tuomion.”
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä vähiten isoista pohjoismaista todennettuja tartuntoja Suomessa.
 
Nyt läppä kulkee huonoista uutisista koronaan. Eikö tällä vitjalla ollut ihan muu olemassaolon tarkoitus? Nyt vähän rotia poijjaat.
 
En keksinyt minne laittaa seuraava, mutta hyvä uutinenhan tämä on:

Patria ja USA:n maavoimat yhteistyöhön

Ilkka Ahtokivi | 19.05.2020 | 09:28- päivitetty 19.05.2020 | 09:54

USA:n ja Patria ovat allekirjoittaneet tutkimus- ja kehittämissopimuksen kranaatinheitinjärjestelmästä.

Sopimuksessa määritellään Patria Nemon soveltuvuus Yhdysvaltojen tornilliseksi 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmäksi heidän käyttämissään ajoneuvoissa.
– Tarkoituksena on todentaa Nemon suorituskyky ja soveltuvuus Yhdysvaltain käyttämiin ajoneuvoihin ja ammunnanhallintajärjestelmiin, sekä arvioida yhdysvaltalaisen ampumatarvikkeen soveltuvuus Nemo-kranaatinheitinjärjestelmään, kertoo Patria tiedotteessaan.

Sopimus on osa Yhdysvaltojen maavoimien pyrkimystä tarjota taisteluosastoille nopea ja tarkka epäsuoran- ja suoran tulen suorituskyky parantaen samalla sotilaiden suojausta ja vähentäen heidän fyysistä kuormitustaan.

Loppuvuodesta 2018 Yhdysvaltain maavoimat julkaisi tietopyynnön koskien olemassa olevia tornillisia 120 mm:n kranaatinheitinteknologioita ja niiden kehittämiskykyä. Patria vastasi tietopyyntöön perustuen Nemo-kranaatinheitinjärjestelmään.

Patria Nemo on tornillinen, kauko-ohjattu, 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmä, joka kykenee ampumaan suoraa ja epäsuoraa tulta. Nemolla pystyy suorittamaan tulitehtäviä, joissa jopa kuusi kranaattia osuvat samanaikaisesti kohteeseen. Nemo on hyvin suojattu, kevyt ja helposti asennettavissa tela- tai pyöräalustaisiin ajoneuvoihin sekä veneisiin tai laivoihin.
– Yhdysvaltain maavoimien ja Patrian välinen sopimus ilmentää parhaimmillaan sitä suorituskyvyn nousua, jonka moderni tornillinen kranaatinheitinjärjestelmä pystyy antamaan maavoimille ja heijastaa Patrian globaalisti johtavaa roolia tällä teknologia teknologia-alueella, sanoo Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Järvinen.

 
HS:n tiedot: Al-Holin leirillä olleita suomalaisia saapuu Suomeen sunnuntaina :solthum:
Al-Holin leirillä olleita suomalaisia saapuu Suomeen sunnuntaina. Leirillä olevien saapuminen on ollut merkittävä kiistakysymys, koska siihen kytkeytyvät sekä lasten oikeudet että naisiin liittyvä turvallisuusuhka.

 

Boeing alkaa kouluttaa astronautteja suomalaisyrityksen virtuaalitodellisuuslaseilla

Vuonna 2016 perustettu Varjo Technologies valmistaa virtuaalitodellisuuslaseja ammattilaiskäyttöön.


Virtuaalitodellisuuslaseja valmistava Varjo on solminut yhteistyökumppanuuden amerikkalaisen Boeingin avaruusohjelman kanssa.
Helsinkiläisyritys toimittaa Boeingin Starliner-avaruusohjelmalle virtuaalitodellisuuslaseja, joiden avulla astronautit harjoittelevat esimerkiksi telakoitumista kansainväliseen avaruusasemaan ISS:ään.

– Meillä on ollut aina haaveissa, että pääsemme tekemään tämän tyyppistä yhteistyötä. Ja nyt me teemme, Varjon toimitusjohtaja ja yksi perustajista Niko Eiden hymyilee.

Neljä vuotta vanha kasvuyritys on ehtinyt tehdä yhteistyötä muun muassa Siemensin sekä Audin ja Volvon kanssa.
Energiayhtiö Fortum kouluttaa Loviisan ydinvoimalan valvomotyöntekijöitä virtuaaliympäristössä Varjon lasien avulla.

Varjon lasien resoluutio eli tarkkuus mahdollistaa yksityiskohtaisten ympäristöjen simuloimisen.
Siksi yhtiön lasit sopivat hyvin myös astronauttien kouluttamiseen.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan astronautit ovat aikaisemmin harjoitelleen virtuaalitodellisuudessa avaruuskävelyn kaltaisia toimintoja.
Vaativampia vaiheita – kuten avaruusaluksen hallintaa – ei olla aikaisemmin voitu harjoitella VR-laitteiden liian alhaisen resoluution takia.

– Koulutuksessa astronauttien pitää pystyä lukemaan tekstiä ruuduilta ja nappien vierestä. Meidän laitteilla se onnistuu, Eiden sanoo.



Seuraavaksi virtuaalitodellisuutta avaruudessa

Boeingin avaruusohjelman astronautit aloittavat harjoittelun Varjon uusien VR2-lasien kanssa noin kahden viikon kuluttua.

– Heillä on täysikokoinen simulaattori avaruuskapselistaan.
Siellä voi olla astronautteja harjoittelemassa livenä ja osa voi osallistua samaan harjoitukseen etänä ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, Eiden kertoo.

Lisäksi virtuaalitodellisuus mahdollistaa harjoittelun jatkamisen laukaisua edeltävässä karanteenissa.

Seuraava askel Eidenin mukaan on viedä Varjon virtuaalitodellisuuslasit avaruuteen.
Tällöin astronautit voisivat avaruusasemalla harjoitella ja kerrata esimerkiksi Maahan paluuseen liittyviä rutiineja.

Tämä kuitenkin vaatii muutoksia laitteistoon. Tällä hetkellä laitteet kalibroidaan Maan vetovoiman mukaan.

– Mutta tämä on totta kai aika looginen jatkoaskel, Eiden sanoo.
 
Suomalainen teknologiayritys kehitti uuteen Cadillaciin huippuominaisuuden: Ensimmäinen maailmassa!
Suomalainen Rightware on autoteollisuuden johtava käyttöliittymien ja ohjelmistojen toimittaja.

Rightwaren sormenjäljet näkyvät kaikkiaan yli 50 auton käyttöliittymissä, vaikka yritys ei voi asiakkaidensa nimiä itse julkaistakaan.

Tiedetään kuitenkin, että esimerkiksi Audi TT:n digimittaristot pyörivät Rightwaren ohjelmistojen varassa.

Rightwaren ohjelmistoja käytetään niin käyttöliittymien kuin graafisten mittaristojen ja infojärjestelmien suunnitteluun, tekemiseen ja näiden pyörittämiseen autoissa.

Yhtiön tärkein tuote on Kanzi-ohjelmistotuoteperhe. Kanzilla suunnittelijavat voivat hallita käyttökokemuksen luontiprosessia kokonaisuudessaan alusta loppuun.

Nyt Rightware toimittaa yhteistyössä LG Electronicsin kanssa käyttöliittymäratkaisun vuoden 2021 Cadillac Escaladeen.

Kyseessä on autoteollisuuden ensimmäinen kaartuvaan OLED-näyttöteknologiaan perustuva ratkaisu digitaalinen ohjaamoratkaisu.

Amerikkalaismaasturin ohjaamoa hallitsee kookas näyttö, joka pohjautuu LG Electronicsin P-OLED -teknologiaan.

Valtava 38-tuumainen OLED-näyttö yhdistää saumattomasti ohjauspyörän takana olevan mittariston, kuljettajan vasemmalla puolella sijaitsevan hallintapaneelin ja oikealla puolella olevan auton sisäisen tietoviihdejärjestelmän (IVI).

Rightwareltä kerrotaan, että yrityksen suunnittelijat Soulissa ja Detroitissa tekivät tiivistä yhteistyötä LG Electronicsin kanssa ja kehittivät Escaladen mittariston, ohjauspaneelin, tietoviihdejärjestelmän ja heijastusnäytön (HUD) aina suunnitteluvaiheesta toimeenpanoon asti.

Käyttöliittymässä on lisättyä todellisuutta (AR) samassa paketissa kuljettajan informaation ja tietoviihdejärjestelmän kanssa.. Esimerkiksi istuinten säädöistä on tehty visuaalisesti hallittava kokemus.

Suomalaispohjainen Rightware kuuluu ThunderSoft -yritysryhmän. Rightwaren pääkonttori sijaitsee Suomessa, mutta yritys toimii myös USA:ssa, Saksassa, Italiassa, Kiinassa, Etelä-Korewassa ja Japanissa.
 
Tämä ketju on jäänyt nyt vähän hiaatukselle sattuneista syistä, mutta jotain valoa tunnelissa sentään, onneksi!
Ihan sattumalta tämäkin uutinen liittyy edellisen lailla autoteknologiaan... hmmm.
Ehkä henkilöautoilussa on sittenkin vielä vähän henkeä jäljellä :)

 
Suomessa asuu suomalaisia, joiden joukossa on Suomalaisia.
 
Back
Top