IFAK Ressukäyttöön

Mitäs taskuja ja/tai pidikkeitä teillä on käytössä?

Minulla kulkee lähes kaikki 5.11 Tactical 6x6 Med taskussa, yksi kiristysside Tactical Tailorin TQ pidikkeessä ja toinen c-rigissä kuminauhoin ja sakset on työnnetty IFAK:n takana kulkevaan pals-nauhastoon siten, että erillistä taskua saksille ei tarvitse.

Eli tälläisissä. IFAKin ristin olen mustannut ja kirjoittanut tussilla pari juttua tuohon alle, joten siksi netistä kaivettu kuva.

opplanet-511-tactical-6-6-medic-pouch-tac-od-58715.jpg

pouches.jpg

tt-tqp-3a.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kiintoisa ketju tämäkin, vaikka minulla se on vain se ensisidenyssäkkä siellä housuntaskussa :rolleyes:. Mutta tuohon kiristyssidekeskusteluun. Käsittääkseni kiristyssiteen käyttöä alettiin aikoinaan vastustamaan juuri viime sotien kokemusten perusteella. Haavoittuneen kuljettajat ja saattajat vaihtuivat usein tiuhaan, joten heistä kellään ei ehkä ollut tietoa kuinka kauan puristin oli ollut paikoillaan. Kun lääkärin pakeille pääsy saattoi kestää pitkään, niin kuolioita syntyi. Tuolloin ei myöskään jokamiehen ensiaputaidot ja tietämys tainneet olla ihan sitä, mitä ne ovat nykyisin.
 
Minulla on IFAK mustassa taskussa jossa lukee alunperin valkoisella Sonera, nyt mustattu yli. En tiedä mihin käyttöön oli alunperin tarkoitettu, näyttää vähän vyölaukun laukkuosalta. Vetoketjulla suljetaan kuitenkin ja nauhakujaan istuu nätisti lenkeistä. Iippositeet ja sittemmin CATit kulkevat kiinankaupasta tilatussa radiopuhelintaskussa.
 
Kiintoisa ketju tämäkin, vaikka minulla se on vain se ensisidenyssäkkä siellä housuntaskussa :rolleyes:. Mutta tuohon kiristyssidekeskusteluun. Käsittääkseni kiristyssiteen käyttöä alettiin aikoinaan vastustamaan juuri viime sotien kokemusten perusteella. Haavoittuneen kuljettajat ja saattajat vaihtuivat usein tiuhaan, joten heistä kellään ei ehkä ollut tietoa kuinka kauan puristin oli ollut paikoillaan. Kun lääkärin pakeille pääsy saattoi kestää pitkään, niin kuolioita syntyi. Tuolloin ei myöskään jokamiehen ensiaputaidot ja tietämys tainneet olla ihan sitä, mitä ne ovat nykyisin.

Siksipä CAT kiristyssiteissä on nykyään valkoinen tarranauhan pätkä, joka tulee kiristimen päälle ja siinä on teksti TIME, johon merkitään tussilla kiristyssiteen laittamisaika. :)
 
Wanaha ALICE-tetsarin lipastasku, sinne sopii CATti ja ensiside. Päälle on tussilla taiteiltu tactinen musta risti. Päivästä, varustuksesta tai kuun asennosta riippuen joko vyöllä tai liivissä. Housujen taskuissa, aselaukussa ja muissa ihmeellisissä paikoissa on sitten "steriiliydeltään" eri asteisia ensisiteitä. Kumihanskoja, saksia ja muuta pervoa en yleensä mukana kanna, koska nuo nyt ovat lähinnä yksin a-radalla ampuvan hätäensiapuun...
 
Onko täällä ketään joka olisi vielä päässyt lähemmin tutustumaan PV:n uuteen taistelijan ensiapupakkaukseen? Itse olen vain kuullut jokseenkin luotettavia huhuja sisällöstä ja nähnyt "taskun" proton. Sisältöön kuului muistaakseni:
-Kiristysside (SOF Tourniquet, eli vähän kuin CAT, mutta enempi metallia ja vähempi muovia)
-Paineside
-Celox tjsp.
-Potilaskortti

Itse pussukka näille on M05 RK lipastaskuun sujautettava "pull-out" systeemi, eli yhdestä pitkästä kangaskappaleesta U:n muotoon taittuva lärpäke jossa kuminauhalenkkejä sisällön kiinnitykselle. Tämä sitten nykäistään kokonaisuudessaan ulos taskusta ja avataan jolloin koko sisältö on tosi näppärästi levitettynä käsille. Käytännössä tämmöinen, mutta ihan pikkasen eri tavalla toteutettu: http://www.combatkit.net/index.php?...mart_product_id=174&virtuemart_category_id=35

Ainakin ihan oikea kiristysside kyllä päihittää edellisen tee-se-itse variantin, eli kaksi M05 irtohihnaa ja RK:n lippaan, vaikka toki sekin toimii.
 
Nähty, testattu, toimii.
Meinaatko nyt edellämainittuja kiristys- ja painesiteitä, vai itse uutta ensiapupakkausta? Oletan, että jälkimmäistä, siteethän ovat varmaan kaikille tuttuja, mutta jos tosiaan tuo uusi pakkaus itsessään on jo päässyt jonkinlaiseen jakoon ja käyttöön niin aika kova juttu!
Mitä mieltä olet pull-out pakkauksesta verrattuna perinteisempiin vetskari ym. taskuihin? Konseptihan on kyllä toimivaksi todettu jo muualla ja mitä yhtä tarjouskilpailuun tehtyä protokappaletta olen hiplannut niin SA versiokin tuntui oikein onnistuneelta.
 
Meinaatko nyt edellämainittuja kiristys- ja painesiteitä, vai itse uutta ensiapupakkausta? Oletan, että jälkimmäistä, siteethän ovat varmaan kaikille tuttuja, mutta jos tosiaan tuo uusi pakkaus itsessään on jo päässyt jonkinlaiseen jakoon ja käyttöön niin aika kova juttu!
Mitä mieltä olet pull-out pakkauksesta verrattuna perinteisempiin vetskari ym. taskuihin? Konseptihan on kyllä toimivaksi todettu jo muualla ja mitä yhtä tarjouskilpailuun tehtyä protokappaletta olen hiplannut niin SA versiokin tuntui oikein onnistuneelta.
Lainaukseni tarkoitti vain siis CAT:ia ja uutta painesidettä.. Samalla keskusteltiin siitä kokonaisuudesta mikä tulisi tetsariin kiinni, oli puhetta että "catti" ja tikkarit olis omassa taskussaan tetsarissa + paineside M05 rotsin hihataskussa oikealla (kuten nykyäänkin).

Jostain taskuprotosta näin silloin kuvia.. Toi pull-out tsydeemi tuli mulle uutena.
 
Valistakaa vanhaa, mikä on tikkari?
 
Mun käsityksen mukaan siihen jokamiehenEA_ taskuun (joka on lipastasku) tulee kiristysside, iipposide,avaruuslakana ja esitäytetty potilaskortti.
Tikkareita ei siihen tule, ne jää edelleen taistelupelastajan reisilaukkuun.
 
Minulla on metsästysreissuilla kulkenut taskussa tuollainen FEB9 -side, kotimainen versio iippositeestä. Mainostekstin mukaan siitä saa sekä paine- että kiristyssiteen, mutta nyt kun raaskin yhden avata harjoittelukäyttöön, niin huomasin että ainakaan itse en siitä toimivaa kiristyssidettä saa. Niinpä tuli funtsittua EA-pakkaus uudestaan käyttäen tätä ketjua apuna, ja ensi kaudella taskuun holahtaa TCCC-MG eli litran vetoinen taktinen minigrip-pussi, jossa on CAT-kiristysside, ysiside painesiteeksi, QuickClot 1st Response 25g hemostaattiside ja rulla tavallista ensisidettä. Kelpaa siinä sitten ampua itseään jalkaan! :solthum:

Siltä varalta että ampuu itseään johonkin muualle kuin jalkaan, niin kertokaahan vielä vähän nenänieluputkista ja chest sealeista vähän. Minkälaisen vamman hoitoon nenänieluletku on? Chest sealit; onko tuotevinkkejä/linkkejä, onko esim. varmuusvaraston myymä Bolin Chest Seal ok?
 
Nenänieluputkea käytetään hengitysteiden varmistamiseen silloin kun on riskinä että hengitystiet voivat turvota umpeen, joka on riskinä kasvon alueen vammoissa. Nenänieluputkihan ei estä kielen valumista nielun pohjalle tajuttomalla potilaalla, joten kylkiasento/vast. on välttämätön tuon kanssa.

Nuo venttiilillä olevat chest sealit on todettu jenkkien toimesta toimimattomaksi, jonka vuoksi on siirrytty venttilittömiin malleihin, jotka ovat vielä hankitahinnaltaan alhaisempia. HALO on ainakin Suomessa aika kovassa huudossa tällä hetkellä, ainakin PV:llä. Tuossahan on hyvää se, että pakkauksesta löytyy kaksi kalvoa joilla voi paikata sekä sisäänmeno- että ulostulokohdat.

 
Totean vielä nenänieluputkista, ettei niitä käytetä suomalaisessa ensihoidossa juuri lainkaan, vaan ovat lähinnä PV;n käytössä.
Chest Sealit ovat herättäneet keskustelua ja kannatusta suuntaan jos toiseenkin, mutta itse uskon yksinkertaisuuteen ja se puoltaa Haloa. Tosin ajaako ns. puukkoteippi saman asian puolet halvemmalla. Jenkkien kritiikkiä noita venttiilillä varustettuja rintasidoksiin en tunne joten ei siitä enempää. Kiinnostaisi kyllä kuulla lisää.
 
Eipä siitä venttiilistä juuri haittaakaan ole, jos ei hyötyäkään. Foxsealissa ja Halossa on kaksi sidosta per pakkaus, ne ovat melko isoja ja pysyvät hyvin paikallaan eli jompi kumpi näistä olisi oma valintani. Venttiileillä olevat ACS ja BCS ovat halvempia, mutta niissä ei tosiaan ole kuin yksi sidos per pakkaus.

Nenänieluputken käytön vähyyteen siviilipuolella vaikuttanee se, että siellä on tyypillisesti nopeasti saatavilla muita tapoja ilmateiden hallintaan.
 
Kuten todettua nenänieluputki sopii potilaalle jonka kasvot ovat turpoamassa umpeen, mutta häntä ei voida intuboida.
Pelkkä nenänieluputki ei kuitenkaan ole se ratkaisu, koska se hoitaa luotettavasti vain yläosan hengitysteistä, ei nielua. Kyse on siis todella kapean erikoistilanteen erikoisvälineestä.

Edit: Kallishan tuollainen nenänieluputki ei ole, 7-10€ kpl.
 
Back
Top