IL: Salatut asiakirjat paljastavat Hornet-hankinnan taustat 25 vuotta sitten

En tiedä mihin lähteisiin Ainola viittaa kun tämä kirjoittaa, että Halonen ulkoministerinä ja vielä presidenttinä ollessaan käskytti virkamiehiä keksimään keinoja supistaa ilmavoimien Hornetien lukumäärää. Jos näin on todella ollut, on Halonen mielestäni yksi kaikkien aikojen surkeimpia ylipäälliköitä, ellei jopa kaikkein surkein. Uskomatonta, että tasavallan presidentti olisi tuolla tavoin kaivanut maata puolustusvoimien alta. :mad:
Olisiko Kekkonen? Maarit Tyrkön kirjasta Presidentti ja toimittaja:

Merkintä presidentin omassa päiväkirjassa samana päivänä. "Rauhankokous. Olin siellä. Jo muutama kuukausi sitten annoin Maaritille käskyn koota yhteen mappiin jokaisen aseistariisuntaa koskevan paperin. Jos pääsisin niin pitkälle, että voisin Suomen osalta ehdottaa, että armeija on lakkautettava ja lyhytaikainen miliisipalvelu osalle nykyisiä asevelvollisia järjestää! Kun suurissa kansainvälisissä kokouksissa puhutaan aseriisunnasta - ilman tulosta - olisi varmaan hyödyllistä, että yksi maa Suomi lakkauttaisi armeijan ja puolustusvoimat. Nyt kerään materiaalia. Jos kandideeraan -78 vaaleissa, olisi kai ehdotus tehtävä vasta vaalien jälkeen. Jos en kandideeraa, teen ehdotukseni ennen toimikauteni loppumista."

Puhelu kello 22.40. UK: Minä olen ajatellut tätä rauhan asiaa. Se on vaivannut minua saatanasti jo siitä lähtien, kun puhuimme siitä kirjasta. Ehdotan, että valtiosääntöön tehtäisiin muutos, että sotaväki lopetettaisiin eikä olisi asevelvollisia siitä ja siitä päivästä. Nyt olen kiinni niissä vuoden 1978 lupauksissa eri puolueille [presidentinvaalit] Tästähän nousisi mahtava riita, jos nyt...

Tämä siis syyskuulta 1976.
 
Olisiko Kekkonen? Maarit Tyrkön kirjasta Presidentti ja toimittaja:



Tämä siis syyskuulta 1976.

Kekkonen omasi pessimistisen näkemyksen puolustuskyvystä viimeistään 1968 Tsekkoslovakian miehityksestä lähtien. Leikitteli usein mielessään tuolla ajatuksella yksipuolisesta aseistariisunnasta. Mutta ei mennyt koskaan ajatusleikkiä pidemmälle. Halonen on sitten asia erikseen. Jos Ainola puhuu totta, on minusta tuo Halosen myyräntyö kerrassaan kuvottavaa.
 
Kekkonen nyt saattoi puhua lämpimikseen tytöille mukavia aseistariisunnasta ja sitten tarvittaessa toimia täysin toisin. Puheet Halosen toimista taas eivät välttämättä pidä paikkaansa koska lähteenä on Ainola.
 
Kekkonen omasi pessimistisen näkemyksen puolustuskyvystä viimeistään 1968 Tsekkoslovakian miehityksestä lähtien. Leikitteli usein mielessään tuolla ajatuksella yksipuolisesta aseistariisunnasta. Mutta ei mennyt koskaan ajatusleikkiä pidemmälle. Halonen on sitten asia erikseen. Jos Ainola puhuu totta, on minusta tuo Halosen myyräntyö kerrassaan kuvottavaa.

Kekkonen torpedoi useita puolustusvoimien hankintaohjelmia - huomattavimpana ilmatorjuntaohjukset. Pitkän suostuttelun jälkeen sitten kääntyi Draken-hankinnan kannalle kun hankittava konemäärä oli kerran hyvin pieni. Kaikenlainen tuona aikana puolustusvälinehankintoja leimannut 'poliittinen korrektius' (kaikki aseet olivat "torjunta" tai "puolustus"aseita) oli pitkälti Kekkosen lepyttelyä.

Hornet-hankinta oli 90-luvulla erittäin epäsuosittu ja 1994 presidentinvaaleissa useampikin ehdokas ratsasti sen perumisella tai supistamisella, ennen muuta Väyrynen.
Ei Halonen sentään täysi rauhankyyhky ollut, hän ei esim. kannattanut asevelvollisuuden lakkauttamista ja haukkui ruotsalaiset kun nämä muuttivat asevoimansa rauhanturvavoimiksi. Ruotsalaisten vastaus taisi olla jotain sentyylistä että Halonen on nykyajasta jälkeenjäänyt dinosaurus.
 
Back
Top