tulikomento
Supreme Leader
Esittelyssä syöksypommittaja Douglas Dauntless.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo olisi ollut murhaava vastus SB ja TB pommittajille...Tästäkin haaveiltiin ennen talvisotaa,
Fokker G.1 – Wikipedia
fi.wikipedia.orgThe Fokker G.I Heavy Fighter; Dutch Grim Reaper - Forgotten Aircraft - Military Matters
The Fokker G.I heavy fighter is one of those aircraft that despite huge amounts of promise was never able to fulfil its potential.militarymatters.online
2189-025-013-001, Een jubelende Luftwaffe Gefreiter in de cockpit van een gebombardeerde Fokker G-1 jachtkruiser op vliegveld
Nuo eivät olisi kerennet talvisotaan. Sillä niitä oli tarkoitus valmistaa valtionlentokonetehtaalla, ihan itse.Tuo olisi ollut murhaava vastus SB ja TB pommittajille...
Lundqvist ei ollut sopiva tehtäväänsä, hän ei osannut katsoa tulevaisuuteen...Nuo eivät olisi kerennet talvisotaan. Sillä niitä oli tarkoitus valmistaa valtionlentokonetehtaalla, ihan itse.
Lundqvikin haaveena oli saada niistä syöksypommittajia Bristol Blenheim rinnalle.
Koelentojen jälkeen syyskuussa 1937 suomi ilmoitti ettei Fokker G1 kiinnostanut hävittäjänä.
Ja tammikuussa 1938 ettei myöskään pommittaja muunnos kiinnosta suomea.
Tammikuussa 1938 kuitenkin olisi haluttu kaksimoottorinen hävittäjä joka nopeus on 500km/h ja siihen voitaisiin laitta suksi laskutelineet
( huom Fokker G1 475 km/h 4300m ).
Huhtikuussa 1938 todettiin ettei Fokker G1 ole tarvetta.
Fokker yritti vielä helmikuussa 1939 myydä koneita suomelle ja kustansi suomalaiset koe lentämään koneen.
Koneen hyvistä lento ominaisuuksista huolimatta se hylättiin.
Huhtikuun lopulla ilmavoimienkomentaja hylkäsi koneen lopullisesti.
Kuitenkin oltiin syyskuussa 1939 valmiita ostamaan 24kpl Fokker G1 koneitta.
Mutta liian korkea hinta 160000f oli liikaa ja suomit tarjosi vain koneitta 110000f kappale.
Talvisodan syttyessä koneet olisi ostettu pyydettyyn hitaan mutta moottorien puutuminen tehtaalla kaatoi kaupan.
Mutta edelleen Lundqvikin haaveena oli käyttää konetta pommittajan/syöksypommittajana. Koneella oli vain 200-300kg pommikuorma.
Katso liite: 47839
( Mitä …… hän ajatteli. Ei ilmeisesti mitään.)
Olisi vain pysynyt tykistössä. Vaikka ilmasodan asiantuntijoita oli maassamme vähän, niin varmaan olisi pätevämpääkin miestä ollut tarjolla.Lundqvist ei ollut sopiva tehtäväänsä, hän ei osannut katsoa tulevaisuuteen...
TähFokker G.1 olisi ollut kyllä siitä mainio että moottori oli sama kuin Blenheimissä ja FR:ssä.
Ajattelin hankintaa v. 1938 kieppeillä jolloin ne ehkä olisi vielä ehtineet talvisotaan. Silloin vielä moottoriksi olisi varmaan saatu Mercury VIII, jonka Hollannin ilmavoimatkin koneisiin valitsi. G.1A oli noin 800kg kevyempi kuin Blenheim I moottoritehon ollessa sama, joten 460-470km/t nopeus aseistettuna olisi varmasti ollut realistinen. Waspi-Fokker G.1 olisi voinut jatkosodassa olla kelvollinen tiedustelu- ja pommikone.Täh
Syksyllä tarjotut koneet olivat Fokker G1B tyyppiä moottorina Pratt & Whitney R- Twin Wasp Junior SB4-G ja Bristol Blenheim Mercury VIII tai XV.
Fokker D XXI (viimeisessä sarjassa 50kp) Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior joka olisi ollut samaa sarjaa Fokker G1B:n kanssa.
Tämä johtui siitä ettei Mercury VIII myyty enää ulkomaille.
Fokker d XXI ensimmäisissä koneissa oli Bristol Mercury VII.
Fokkereista ja Lunkasta sen verran vielä että 1937 hän teki esityksen neljännen FR-sarjan tilaamisesta mutta puolustusneuvosto hylkäsi sen, haluten keskittää rahat uudempiin hävittäjiin. Jälkiviisaasti voidaan todeta että esitys olisi ehdottomasti pitänyt hyväksyä koska silloin olisi saatu talvisotaan 15-20 Ukko-Mokkeria lisää, ja Suomessa kootut Fokkerit olivat halpoja eivätkä olisi pahasti kuluttaneet valuuttavarantoja.